Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Intrebare:Societatea noastra cu data de 25.06.2009 a inceput procedura de dizolvare si lichidare simultana, conform art. 235 din Legea societatilor comerciale nr. 31/1990, si radierea societatii va ...
Intrebare:
Societatea noastra cu data de 25.06.2009 a inceput procedura de dizolvare si lichidare simultana, conform art. 235 din Legea societatilor comerciale nr. 31/1990, si radierea societatii va fi la sfarsitul lunii spetembrie 2009. Sentinta judecatorului delegat a fost data la 28.06.2009.
Va rugam sa ne precizati pana cand, la ce data, trebuie sa calculam impozitul pe forfetar in aceasta situatie ? Va rugam sa ne precizati daca, in cazul in care firma este dizolvata (si nu lichidata si radiata - celelalt celelalte etape), ne incadram la impozitul forfetar?
Raspuns:
Conform prevederilor art. 18 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, începând cu data de 1 mai 2009, societăţile comerciale care realizează un impozit pe profit mai mic decât suma minimă stabilită în mod expres prin actul normativ invocat, sunt obligate la plata unui impozit calculat în funcţie de veniturile totale înregistrate la data de 31 decembrie a anului precedent.
Prevederea se aplică tuturor societăţilor comerciale, cu excepţia:
· asocierilor fără personalitate juridică dintre persoanele juridice străine şi persoanelor fizice nerezidente care desfăşoară activitate în România sub această formă,
· asocierilor fără personalitate juridică dintre persoanele fizice nerezidente şi persoanele juridice române, pentru veniturile realizate atât în România cât şi în străinătate,
· persoanelor juridice străine care realizează venituri din/sau în legătură cu proprietăţi imobiliare situate în România sau din vânzarea/cesionarea titlurilor de participare deţinute la o societate din
România,
· trezoreria statului,
· instituţiile publice,
Booking & Airbnb Solutii fiscal-contabile pentru companii
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2026
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2026
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
· fundaţiile române constituite ca urmare a unui legat,
· cultele religioase, pentru veniturile impozabile,
· instituţiile din învăţământul particular, acreditate sau autorizate, pentru veniturile impozabile,
· asociaţiile de proprietari şi asociaţiile de locatari, recunoscute ca asociaţii de proprietari, pentru veniturile impozabile,
· Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar,
· Fondul de compensare a investiţiilor,
· organizaţiile nonprofit, organizaţiile sindicale şi organizaţiile patronale, pentru veniturile impozabile,
· societăţile prevăzute la art. 38, Titlul II din Codul fiscal, care, potrivit legilor specifice, mai beneficiază de scutire de la plata impozitului pe profit.
Articolul 18, alin. (4) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, şi pct. 115 din normele metodologice de aplicare aprobate prin H.G. nr. 488/2009, prevede că persoanele juridice care se află în inactivitate temporară nu calculează impozitul minim. Legea nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, dispune că societăţile pot solicita regimul de declarare derogatoriu în caz de inactivitate temporară, înscrisă în registrul comerţului conform prevederilor art. 237.
În caz de inactivitate temporară, pentru perioade mai mari de 12 luni, dar nu mai mult de 3 ani consecutivi, precum şi în cazul obligaţiilor de declarare a unor venituri care, potrivit legii, sunt scutite la plata impozitului pe venit depunerea declaraţiilor fiscale poate fi făcută conform unui regim de declarare derogatoriu.
Regimul de declarare derogatoriu se solicită de plătitorii de impozite şi taxe la organul fiscal în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al acestora, prin depunerea unei cereri.
Pentru a beneficia de regimul de declarare derogatoriu, procedura dată în aplicarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 1221/2009 prevede că persoana juridică trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele condiţii:
a) să nu desfăşoare nici un fel de activitate;
b) să nu obţină venituri din exploatare, venituri financiare venituri extraordinare şi/sau alte elemente similare veniturilor;
c) să nu dispună de personal angajat şi să nu plătească venituri cu regim de reţinere la sursă a impozitului;
d) să figureze în evidenţa fiscală cu toate obligaţiile declarative şi de plată îndeplinite;
e) să nu aibă în curs de soluţionare un decont cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare sau o cerere de restituire a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor;
f) să nu facă obiectul unei acţiuni de inspecţie fiscală, în curs de derulare;
g) să nu fie înscrisă în lista contribuabililor inactivi;
h) inactivitatea temporară să fie înscrisă la registrul comerţului.
Organul fiscal soluţionează cererea în termen de 30 de zile de la data depunerii şi comunică în scris plătitorului atât perioada pentru care regimul de declarare derogatoriu a fost aprobat, cât şi condiţiile în care acesta a fost aprobat.
Sunt supuse regimului de declarare derogatoriu următoarele declaraţii:
1. formularul 100 "Declaraţie privind obligaţiile de plată la bugetul general consolidat", cod 14.13.01.9/bs,
2. formularul 101 "Declaraţie privind impozitul pe profit", cod 14.13.01.04,
3. formularul 102 "Declaraţie privind obligaţiile de plată la bugetul asigurărilor sociale şi fondurilor speciale”, cod 14.13.01.40,
4. formularul 103 „Declaraţie privind accizele” cod 14.13.01.03/a,
5. formularul 104 „Declaraţie privind distribuirea între asociaţi a veniturilor şi cheltuielilor”, cod 14.13.01.01/dv,
6. formularul 120 „Decont privind accizele”, cod 14.13.01.03,
7. formularul 130 "Decont privind impozitul la ţiţeiul din producţia internă", cod 14.13.01.05,
8. formularul 300 ”Decont de taxă pe valoarea adăugată”, cod 14.13.01.02.
Spre deosebire de prevederile art. 237 din Legea societăţilor comerciale nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, art. 227 stabileşte condiţiile în care o societate se dizolvă. În cazul prezentat de d-voastră considerăm că vă sunt aplicabile prevederile lit. d), în sensul că adunarea generală a hotărât acest lucru. Dizolvarea are ca efect deschiderea procedurii de lichidare.
Dizolvarea fără lichidare poate avea loc, în mod special, în cazul fuziunii ori divizării.
Din momentul dizolvării, societatea nu mai poate întreprinde noi operaţiuni.
Societăţile comerciale care încetează să mai existe în cursul unui an fiscal au obligaţia să depună declaraţia anuală de impozit pe profit şi să plătească impozitul pe profit până la data depunerii situaţiilor financiare la registrul comerţului.
Impozitul pe profit, în cazul dizolvării se calculează ca diferenţă între toate veniturile realizate, inclusiv veniturile rezultate din dizolvare (lichidare) şi cheltuielile efectuate în scopul realizării acestor venituri, inclusiv cele din dizolvare (lichidare).
În contextul legislativ mai sus prezentat şi în concordanţă cu dispoziţiile pct. 115 din Normele de aplicare ale Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin H.G. nr. 488, rezultă că numai în cazul suspendării activităţii unei societăţi nu se aplică prevederile art. 18, alin. (2).
Până la data rămânerii definitive a hotărârii judecătoreşti privind dizolvarea, societatea este obligată la calculul profitului impozabil şi implicit, la plata impozitului minim dacă impozitul pe profit este mai mic decât suma stabilită în conformitate cu tranşele de venit.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Declarare si plata a impozitului pe profit in lumina OUG nr. 22 din 2010Formularul 012 se modifica. Contribuabilii pot opta ca anul fiscal sa corespunda exercitiului financiarRadiere societate. Ce impozite se achita la bugetul de stat?Codul fiscal 2014. Cum a modificat HG 77/2014 normele de aplicare?TVA cu 2 taisuriUltimele articole
Compensare impozit pe profit platit in plus cu TVA de plata. Conditii, evidenta fiscala, procedura de urmatCartea Verde a Contabilitatii 2026: instrumentul care va scuteste de erori in aplicarea legislatiei de TVA si contabilaGhid cheltuieli de reclama si publicitate: criterii incadrare, deductibilitate si TVAFactura din SPV care iti poate strica deducerea de TVA: ce faci cand o cheltuiala personala ajunge pe firmaBonificatie 3% din IMPOZITUL PE PROFIT. Se inregistreaza prin contul 7588 sau 1171?Articole similare
Propunerea premierului pentru Finante, Ioana Petrescu, a trecut de comisiile reuniteImpozitul minim a trimis 56.000 de oameni in somajEditorialul zilei: Dupa 40 de aniStudii de caz: Impozitul pe profit, calculul impozitului pe profit trimestrialCine scapa de plata impozitului minim?Ultimele articole
Sub ce forma revine IMPOZITUL FORFETAR de la 31 martie 2016Noul proiect care aduce in discutie IMPOZITUL FORFETAR de la 1 ianuarie 2016De ce IMPOZITUL FORFETAR omoara IMM-urileMediul de afaceri in dialog cu MFP. Care au fost cerintele?Mod calcul impozit forfetar in sistemul HORECA. Ce pasi urmam?Articole similare
Ce declaratii depun si ce plati fac firmele supuse impozitului specific in 2017?Impactul celor mai noi modificari fiscal-contabile din 2019 (explicatii de la specialist)Vor fi acordate noi facilitati fiscale persoanelor fiziceSolutionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depuse de marii contribuabiliNoutati legislatie Fiscala 16-20 martie 2009 - Monitorul OficialUltimele articole
LICHIDARE societate. 3 intrebari cheie despre TVA, creante si dividende la LICHIDARELICHIDARE societate. Ce declaratii trebuie sa depuna societatea care urmeaza sa fie radiataScoatere din gestiune stocuri. Implicatii TVA si deductibilitate cheltuieliSAF-T in 2025. Firmele mici aflate in inactivitate temporara mai depun D406 din ianuarie 2025?Trecere la impozit pe profit in 2025. Pana cand se depune D700 si cum se completeaza formularul
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



