Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Un proiect aparut recent propune aplicarea unui impozit specific pentru hoteluri, baruri si restaurante (HORECA) incepand cu 1 ianuarie 2016. In continuare, pana la finalul lunii martie 2016, Ministerul Economiei, Comertului si Turismului si Ministerul Finantelor Publice ar avea sarcina sa publice normele privind calculul impozitului specific anual si explicarea termenilor/expresiilor utilizate.
Deputatul Mircea Dobre, cel care a initiat proiectul, a declarat ca solicita dezbaterea in regim de urgenta a proiectului pentru ca acesta se aplice din prima zi a anului 2016.Redam mai jos continutul proiectului:
PROIECT
PARLAMENTUL ROMANIEI
CAMERA
DEPUTATILOR SENAT
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Proceduri obligatorii pentru implementarea Standardelor de Control Intern Managerial
SAF-T pentru Contribuabili Mici
L E G E
privind impozitul specific unor activitati
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege:
ART.1
Dispozitii generale
(1) Prezenta lege reglementeaza impozitul specific pentru persoanele juridice romane care desfasoara activitati corespunzatoare codurilor CAEN: 5510-"Hoteluri si alte facilitati de cazare similare", 5520-"Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata", 5530-"Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere", 5590 -"Alte servicii de cazare", 5610-"Restaurante", 5621-"Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente", 5629-"Alte servicii de alimentatie n.c.a.", 5630-"Baruri si alte activitati de servire a bauturilor".
(2) Prin derogare de la prevederile Titlului II si Titlului III din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, prezenta lege reglementeaza modul in care sunt impozitate persoanele juridice romane care desfasoara activitatile in domeniile mentionate la alin. (1).
ART. 2
Definitii
(1) in intelesul prezentei legi, urmatorii termeni se definesc dupa cum urmeaza:
a) impozitul specific anual - impozitul datorat de contribuabilii care au inscrisa ca activitate principala sau secundara activitatea corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la art. 1 alin. (1) din prezenta lege;
b) impozit specific de 3% - impozitul datorat de contribuabilii pentru veniturile obtinute din alte activitati decat cele corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la art. 1 din prezenta lege;
c) persoana juridica romana - orice persoana juridica care a fost infiintata in conformitate cu legislatia Romaniei;
d) complex hotelier reprezinta structura de primire turistica clasificata amenajata in cladiri sau in corpuri de cladiri, care pune la dispozitia turistilor spatii de cazare si servicii suplimentare specifice de tip frizerie - coafura, spa, tratamente balneo, curatatorie haine, dispun de hol de primire/receptie si de spatii de alimentatie publica de tip restaurant, bar, club, spatii verzi, zone de agrement, terenuri ambientale si alte dotari exterioare specifice, toate aceste servicii specifice fiind activitati ale aceleiasi societati comerciale care desfasoara activitatea de cazare, nefacand obiectul inchirierii sau asocierii catre/cu alte societati comerciale;
e) cifra de afaceri anuala neta - inseamna cifra de afaceri neta, definita potrivit Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, realizata conform datelor din situatiile financiare anuale/din raportarile contabile anuale.
(2) Termenii/expresiile utilizate in art. 6 - art. 10 au intelesul prevazut de legile de organizare si functionare a domeniilor de activitate specifice.
(3) Clasificarea activitatilor vizate de prezenta lege intra in competenta autoritatilor administratiei publice centrale responsabile in domeniul respectiv.
ART. 3
Contribuabili
(1) Sunt obligate la plata impozitului specific unor activitati, denumit in continuare "impozit specific", in conformitate cu prevederile prezentei legi, persoanele juridice romane care la data de 31 decembrie a anului precedent indeplinesc, cumulativ, urmatoarele conditii:
a) au inscrisa in actele constitutive, potrivit legii, ca activitate principala sau secundara, una dintre urmatoarele activitati corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la art. 1 alin. (1) din prezenta lege;
b) au realizat, conform datelor din situatiile financiare anuale/ din raportarile contabile anuale, o cifra de afaceri anuala neta de pana la 5 milioane euro, echivalent in lei;
c) au o pondere, in total venituri, de peste 70%, a veniturilor obtinute din desfasurarea activitatilor corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la art. 1 alin. (1) din prezenta lege, precum si din desfasurarea activitatilor prevazute la art. 6. alin. (6) si la art. 6 alin. (7) ;
d) au un numar mediu anual de salariati mai mic sau egal cu 250;
e) nu se afla in dizolvare, potrivit legii.
(2) La stabilirea veniturilor prevazute la alin. (1) lit. c), in functie de care se determina ponderea de 70%, nu se iau in calcul:
a) veniturile aferente costurilor stocurilor de produse;
b) veniturile aferente costurilor serviciilor in curs de executie;
c) veniturile din productia de imobilizari corporale si necorporale;
d) veniturile din subventii;
e) veniturile din provizioane si ajustari pentru depreciere sau pierdere de valoare;
f) veniturile rezultate din restituirea sau anularea unor dobanzi si/sau penalitati de intarziere;
g) veniturile realizate din despagubiri, de la societatile de asigurare/reasigurare, pentru pagubele produse bunurilor de natura stocurilor sau a activelor corporale proprii;
h) veniturile aferente reducerilor comerciale acordate.
Art. 4
Anul fiscal/perioada impozabila
(1) Anul fiscal este anul calendaristic.
(2) Cand un contribuabil se infiinteaza sau inceteaza sa mai existe in cursul unui an fiscal, perioada impozabila este perioada din anul calendaristic pentru care contribuabilul a existat.
Art. 5
Reguli generale de aplicare a impozitului specific unor activitati
(1) Contribuabilii care se infiinteaza in cursul anului, inclusiv contribuabilii nou-infiintati ca efect al unor operatiuni de reorganizare efectuate potrivit legii, si care au inscrisa in actele constitutive, ca activitate principala sau secundara, una dintre activitatile corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la art. 1 alin. (1) din prezenta lege platesc impozitul specific, incepand cu anul urmator infiintarii, daca sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 3 alin. (1).
(2) Persoanele juridice romane nu mai aplica acest sistem de impunere incepand cu anul urmator anului in care nu mai indeplinesc una dintre conditiile prevazute la art. 3 alin. (1), cu exceptiile prevazute de prezenta lege.
(3) Contribuabilii care au mai multe unitati determina impozitul specific anual prin insumarea impozitului specific aferent fiecarei unitati, calculat conform formulei stabilite in anexa corespunzatoare codului CAEN.
(4) Contribuabilii care desfasoara mai multe activitati cu codurile CAEN prevazute la art. 1 alin. (1), cu exceptia celor care desfasoara activitati prin intermediul unui complex hotelier, determina impozitul specific prin insumarea impozitului stabilit potrivit art. 6, pentru fiecare activitate desfasurata.
(5) in situatia in care, in cursul unui an, intervin modificari datorate inceperii/incetarii unei activitati corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la art. 1 alin. (1) sau intervine modificarea suprafetelor aferente desfasurarii fiecarei activitati, incepand cu trimestrul urmator acestor modificari, contribuabilii recalculeaza, in mod corespunzator, impozitul specific aferent perioadei ramase din an/perioada din anul calendaristic pentru care contribuabilul a existat, prin impartirea impozitului specific anual la 365 zile calendaristice si inmultirea cu numarul de zile aferent perioadei ramase din an/ perioada din anul calendaristic pentru care contribuabilul a existat.
(6) in situatia in care, in cursul unui an, se infiinteaza o noua unitate, incepand cu trimestrul urmator acestor modificari, contribuabilii recalculeaza, in mod corespunzator, impozitul specific aferent perioadei ramase din an potrivit prevederilor alin. (5).
ART. 6
Reguli pentru calculul impozitului specific anual
(1) Impozitul specific anual corespunzator codurilor CAEN 5610 “Restaurante", 5621 "Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente", 5629 "Alte servicii de alimentatie n.c.a." se calculeaza, pe fiecare unitate, conform formulei stabilite in anexa nr. 1, care face parte integranta din prezenta lege.
(2) Impozitul specific anual corespunzator codului CAEN 5630 “Baruri si alte activitati de servire a bauturilor" se calculeaza, pe fiecare unitate, conform formulei stabilite in anexa nr. 2, care face parte integranta din prezenta lege.
(3) Impozitul specific anual corespunzator codurilor CAEN 5510 "Hoteluri si alte facilitati de cazare similare", 5520"Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata", 5530 "Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere", 5590 "Alte servicii de cazare" se calculeaza, pe fiecare unitate, conform formulei stabilite in anexa nr. 3, care face parte integranta din prezenta lege.
(4) Valoarea impozitului standard - "k", prevazut in anexa nr. 3, este cea corespunzatoare categoriei si/sau tipului de structura de primire turistica mentionate in certificatul de clasificare.
(5) in situatia in care, in cursul unui an, au aparut modificari cu privire la indeplinirea conditiilor care au stat la baza eliberarii certificatului de clasificare, prevazut la alin. (4), sau la numarul locurilor de cazare, contribuabilii calculeaza impozitul specific, in mod corespunzator, incepand cu trimestrul urmator acestor modificari potrivit prevederilor art. 5 alin. (5).
(6) Contribuabilii care desfasoara activitati prin intermediul unui complex hotelier, astfel cum este definit la art. 2 alin. (1) lit. d), determina impozitul specific potrivit formulei stabilite la anexa nr. 3 care face parte integranta din prezenta lege.
(7) Contribuabilii care desfasoara activitati prin intermediul unui hotel, hotel apartament, motel, pensiuni turistice, pensiuni turistice rurale, pensiuni turistice urbane, pensiuni agroturistice, apartamente de inchiriat, hotel tineret, bungalow-uri, vile, reprezentand structuri de primire turistica amenajate in cladiri sau in corpuri de cladiri, care pun la dispozitia turistilor spatii de cazare si spatii de alimentatie publica de tip restaurant, bar, toate aceste servicii specifice fiind activitati ale aceleiasi societati comerciale care desfasoara activitatea de cazare, nefacand obiectul inchirierii sau asocierii catre/cu alte societati comerciale, determina impozitul specific potrivit formulei stabilite la anexa nr. 3 care face parte integranta din prezenta lege.
(8) Nivelul impozitului specific anual prevazut in anexele 1, 2 si 3 la prezenta lege se stabileste si poate fi actualizat de catre Ministerul Economiei, Comertului si Turismului.
ART. 7
Reguli pentru perioada de inactivitate, incetarea activitatii si alte situatii
(1) Pentru contribuabilii care inceteaza sa existe in cursul anului, impozitul specific se recalculeaza in mod corespunzator, prin impartirea impozitului specific anual la 365 zile calendaristice si inmultirea cu numarul de zile aferent perioadei fiscale corespunzatoare fiecarui contribuabil, luand in considerare, daca este cazul, si modificarea impozitului specific in cursul anului.
(2) in cazul retragerii definitive de catre autoritatile competente a autorizatiei de functionare/certificatului de clasificare pentru toate activitatile prevazute in anexele corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la art. 1 alin. (1), acestia sunt obligati la plata impozitului pe profit incepand cu trimestrul urmator retragerii autorizatiei tehnice/autorizatiei de functionare.
(3) in cazul radierii de catre autoritatile administratiei publice centrale responsabile in domeniul turismului a certificatului de clasificare, precum si in situatia in care contribuabilii nu desfasoara alte activitati corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la art. 1 alin. (1), acestia sunt obligati la plata impozitului pe profit incepand cu trimestrul urmator radierii certificatului de clasificare.
(4) in cazul in care, in cursul unui an, un contribuabil intra in inactivitate temporara inscrisa in Registrul Comertului sau in registrul tinut de instantele judecatoresti competente, dupa caz, acesta ramane in sistemul de impunere reglementat de prezentul titlu si nu mai datoreaza impozitul specific incepand cu trimestrul urmator. in cazul in care perioada de inactivitate inceteaza in cursul anului, contribuabilul datoreaza impozitul specific incepand cu trimestrul urmator celui in care inceteaza perioada de inactivitate.
ART. 8
Plata impozitului specific unor activitati si depunerea declaratiilor fiscale
(1) Declararea si plata impozitului specific se efectueaza trimestrial, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care datoreaza impozitul. Suma de plata reprezinta o patrime din impozitul specific anual, stabilit potrivit prezentei legi.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), contribuabilii care inceteaza sa existe in cursul anului declara si platesc impozitul specific determinat potrivit art. 7 alin. (1), pana la data incheierii perioadei impozabile, potrivit legii, luand in calcul, daca este cazul, si impozitul specific declarat si platit in trimestrele anterioare.
(3) Impozitul specific reglementat de prezenta lege este venit al bugetului de stat.
(4) Contribuabilii care au fost platitori de impozit specific in anul precedent si nu mai indeplinesc conditiile prevazute la art. 3 din prezenta lege, in anul urmator aplica sistemul de declarare si plata a impozitului pe profit/veniturile microintreprinderilor prevazut de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
ART. 9
Pierderi fiscale
Contribuabilii care au fost platitori de impozit specific unor activitati si care anterior au realizat pierdere fiscala, recupereaza pierderea din profiturile impozabile obtinute in urmatorii 7 ani consecutivi, de la data la care au revenit la sistemul de impozitare reglementat de Titlul II din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Pierderea fiscala se recupereaza in perioada cuprinsa intre data inregistrarii pierderii fiscale si limita celor 7 ani.
ART. 10
Reguli privind calculul impozitului specific datorat pentru alte activitati
(1) in situatia in care, in cursul anului, contribuabilii desfasoara si alte activitati decat cele corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la art. 1 alin. (1), acestia datoreaza un impozit specific de 3%, aplicat asupra diferentei dintre totalul veniturilor realizate din aceste activitati si veniturile prevazute la art. 3 alin. (2).
(2) in cazul contribuabililor care desfasoara activitati prin intermediul unui complex hotelier, si care realizeaza venituri si din desfasurarea altor activitati decat cele corespunzatoare complexului hotelier, astfel cum acesta este definit la art. 2 alin. (1) lit. d), acestia datoreaza impozitul specific de 3% la diferenta dintre totalul veniturilor realizate din aceste activitati si veniturile prevazute la art. 3 alin. (2).
(3) Veniturile din alte activitati luate in calcul sunt cele inregistrate pana la 31 decembrie a anului respectiv, inclusiv.
(4) Prin exceptie de la prevederile art.8, declararea si plata impozitului specific de 3% in cazul realizarii si altor venituri se efectueaza anual, pana la data de 25 ianuarie inclusiv a anului urmator celui pentru care se datoreaza impozitul.
(5) Prin exceptie de la prevederile alin. (4), contribuabilii de la alin (1) si (2) care:
a) inceteaza sa existe in cursul anului si realizeaza si alte venituri au obligatia de a declara si plati impozitul specific de 3% pana la data incheierii perioadei impozabile, potrivit legii;
b) intra in cursul unui an in inactivitate temporara inscrisa in Registrul Comertului sau in registrul tinut de instantele judecatoresti competente au obligatia de a declara si plati impozitul specific de 3% corespunzator veniturilor din alte activitati inregistrate in perioada din an in care si-au desfasurat activitatea, pana la data de 25 a lunii urmatoare trimestrului pentru care se datoreaza impozitul specific.
ART. 11
Termenele de declarare a mentiunilor
(1) Persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit/impozit pe veniturile microintreprinderilor comunica organelor fiscale teritoriale aplicarea impozitului specific anual, pana la data de 31 martie inclusiv a anului pentru care se plateste impozitul specific.
(2) in cazul in care, la data de 31 decembrie inclusiv, conditiile prevazute la art.3 nu mai sunt indeplinite, contribuabilii comunica organelor fiscale teritoriale iesirea din acest sistem de impunere, pana la data de 31 martie inclusiv a anului urmator.
(3) in cazurile prevazute la art. 7 alin. (2) si alin. (3), contribuabilii comunica organelor fiscale teritoriale iesirea din sistemul de impunere specific, potrivit Codului de procedura fiscala.
ART. 12
Prevederi fiscale referitoare la amortizare, impozitul pe dividende si registrul de evidenta fiscala
(1) Persoanele juridice platitoare de impozit specific tin evidenta amortizarii fiscale, potrivit prevederilor art. 28 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aplicabil platitorilor de impozit pe profit.
(2) Declararea, retinerea si plata impozitului pe dividende de catre persoanele juridice platitoare de impozit specific se fac potrivit prevederilor art.43 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
(3) Persoanele juridice platitoare de impozit specific au obligatia sa intocmeasca registrul de evidenta fiscala, prevazut la art. 19 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, in care inscriu elementele care sunt luate in calcul la stabilirea impozitului, cum ar fi: tipurile de activitati desfasurate, coeficientii si variabilele utilizate pentru fiecare activitate care intra sub incidenta impozitului specific, numarul de unitati, suprafetele de desfasurare a activitatilor, precum si amortizarea fiscala.
ART.13
Data intrarii in vigoare
(1) Prevederile prezentei legi intra in vigoare incepand cu data de 01.01.2016
(2) In termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, in aplicarea prevederilor prezentului titlu, Ministerul Economiei, Comertului si Turismului si Ministerul Finantelor Publice, elaboreaza norme privind calculul impozitului specific anual si explicarea termenilor/expresiilor utilizate. Normele se aproba prin ordin comun al ministrului finantelor publice, al ministrului economiei, comertului si turismului si al ministrului energiei, intreprinderilor mici si mijlocii si mediului de afaceri, si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTAtILOR PRESEDINTELE SENATULUI
VALERIU - STEFAN ZGONEA CALIN-CONSTANTIN-ANTON
POPESCU-TARICEANU
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Codu\' genetic si Codul fiscalNoutati Legislatie Fiscala 2-5 mai 2009 - Monitorul OficialGuvernul renunta la forfetar, iar microintreprinderile ar putea plati 3% impozit pe venitMarko: Impozitul minim trebuie sa fie anulat incepand cu 1 octombrieGuvernul renunta la forfetar, dar introduce alte impoziteUltimele articole
Sub ce forma revine IMPOZITUL FORFETAR de la 31 martie 2016De ce IMPOZITUL FORFETAR omoara IMM-urilePropunerea premierului pentru Finante, Ioana Petrescu, a trecut de comisiile reuniteMediul de afaceri in dialog cu MFP. Care au fost cerintele?Mod calcul impozit forfetar in sistemul HORECA. Ce pasi urmam?Articole similare
Calendar ANAF. Pana pe 25 iunie 2024 trebuie depuse la fisc 10 declaratii importanteOUG 19/2021. Scutirea de la plata impozitului specific, amanarea dreptului de deducere a TVA, restructurarea obligatiilor bugetare si esalonarea la plataMicrointreprindere. Cum se face trecerea de la impozitul pe profit la impozitul specificSponsorizari si burse private. Continutul formularului 107IMPOZIT SPECIFIC anul 2020. Numar de zile pentru care se datoreaza. RecalculareUltimele articole
D216 in 2024: Au fost publicate instructiunile de completare prin Ordinul 3738/2024Impozit pe profit: Din 1 ianuarie 2024 se aplica trei regimuri speciale pentru afacerile mari, conform Legii 296/2023IMPOZIT SPECIFIC declarat si achitat eronat. Cum poate fi recuperata suma platita in plusReminder ANAF! 9 declaratii fiscale importante au ca termen limita de depunere data de 26 iunie 2023D101 si D100 au ca termen limita de depunere data de 26 iunie 2023Articole similare
Decizie de impunere provizorie privind obligatiile fiscale principale – cand se emite si ce obligatii fiscale cuprinde?Zoom fiscal: Termen inscriere informatii in Registrul contribuabililor si in Registrul persoanelor impozabileAjustarea TVA ca urmare a inregistrarii in scop de TVA. Ce restrictii exista?IFN. Titluri de participare detinute si exprimate in valuta. Cum facem evaluarea?Firma in insolventa si plan de reorganizare. Se face ajustarea de TVA?Ultimele articole
Leasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVATVA zahar 2024. Studii de caz practiceProfit reinvestit. Cum se calculeaza impozitul pe profit in trim. III 2023Inregistrarea firmelor ca platitoare de TVA in cazul in care importa marfuriInregistrare in scopuri de TVA 2023. Spete si studii de caz utileArticole similare
Situatia fiscala poate fi verificata electronic de la 15 decembrieCE: Ghiseu Unic privind TVA-ul in comertul intracomunitarTVA redus la 9% la inca 8 tipuri de lucrari agricoleInregistrarea in scopuri de TVA pentru activitati de exploatare jocuri de noroc si inchiriere spatiiNoi modificari privind numarul de evidenta a platii. PROIECT MFPUltimele articole
OUG 41/2022 privind E-Transport, modificat prin OUG 129/2024. Tabel comparativ cu schimbarilePROIECT: Noi ajustari privind Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVAE-Transport 2024: Guvernul a aprobat modificarea OUG 41/2022 privind sanctiunile aplicate in sistemNoi masuri fiscale, adoptate de Guvern! D212 inteligenta, norme impozit micro si pe profit, sprijinirea IMM-urilorGrup fiscal. Cine are obligatia de a raspunde la Notificarea de conformare e-TVAArticole similare
Deducerea sumei TVA dintr-un bon fiscal. Este obligatorie solicitarea facturii?Noua forma a Codului insolventei a ajuns inapoi in ParlamentANAF modifica doua formulare privind veniturile din transferul proprietatilor imobiliareCodul Fiscal 2010 TITLUL IX^1 - InfractiuniInfografic: Elemente de noutate in forma finala a Codului fiscalUltimele articole
OUG 41/2022 privind E-Transport, modificat prin OUG 129/2024. Tabel comparativ cu schimbarileE-Transport: Cum se declara valoarea totala a bunurilor pentru obtinerea codului UITCe OBLIGATII au persoanele care utilizeaza sistemul E-TVA, implementat din 1 august 2024Declaratia Unica 2025. Doua schimbari majore, adoptate de Guvern!Declaratia 100 in 2024: pentru ce se depune, termene, mod de completareAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"