Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Transportul este vital pentru economia europeana: fara conexiuni bune, Europa nu se va dezvolta si nici nu va prospera. Noua politica a UE privind infrastructura va institui o retea europeana de transport solida in cele 28 de state membre, pentru a promova cresterea economica si competitivitatea. Aceasta retea va face legatura intre est si vest si va inlocui mozaicul de transporturi actual cu o retea autentic europeana.
Ce este politica UE privind infrastructura?
Prin noua politica a UE privind infrastructura, finantarea UE in domeniul transporturilor se tripleaza, ajungand la 26 de miliarde de euro pentru perioada 2014-2020. in acelasi timp, finantarea in domeniul transporturilor este reorientata catre o noua retea centrala definita cu strictete. Reteaua centrala va constitui coloana vertebrala a transporturilor in cadrul pietei unice a Europei. Aceasta va inlatura blocajele, va moderniza infrastructura si va simplifica operatiunile transfrontaliere de transport pentru calatorii si intreprinderile din intreaga UE. Implementarea sa va fi accelerata prin crearea a noua coridoare majore de transport care vor reuni statele membre si partile interesate, permitand concentrarea unor resurse limitate si obtinerea de rezultate.
Noua retea TEN-T centrala va fi sustinuta de o retea globala de rute la nivel regional si national, destinate sa alimenteze reteaua centrala. Scopul este ca treptat, pana in 2050, cea mai mare parte a cetatenilor si a intreprinderilor din Europa sa se afle la cel mult 30 de minute distanta, ca timp de deplasare, de aceasta retea globala.
Luata in ansamblu, noua retea de transport va oferi:
calatorii mai sigure si mai putin aglomerate;
deplasari mai fluente si mai rapide.
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Agenda Fiscala a Contabilului 2025
De ce avem nevoie de o noua politica europeana privind infrastructura?
Transporturile reprezinta un sector esential pentru o economie europeana eficienta.
Se preconizeaza ca, pana in 2050, transportul de marfa va creste cu 80%, iar transportul de calatori cu peste 50%.
Cresterea economica depinde de comert, iar comertul depinde de transporturi. Zonele din Europa care nu dispun de conexiuni bune nu vor prospera.
in practica, exista cinci categorii principale de probleme care trebuie solutionate la nivelul UE:
Legaturile lipsa, in special in cazul tronsoanelor transfrontaliere, constituie un obstacol major in calea liberei circulatii a marfurilor si a calatorilor in interiorul statelor membre si intre acestea, precum si intre statele membre si tarile invecinate.
intre statele membre si in interiorul acestora exista o discrepanta considerabila in ceea ce priveste calitatea si disponibilitatea infrastructurii (blocaje). in special, este necesara ameliorarea conexiunilor est-vest prin crearea unei noi infrastructuri de transport si/sau prin intretinerea, reabilitarea sau modernizarea infrastructurii existente.
Infrastructura de transport dintre modurile de transport este fragmentata. in ceea ce priveste efectuarea de conexiuni multimodale, numeroase terminale de marfa din Europa, gari de calatori, porturi interioare, porturi maritime, aeroporturi si noduri urbane lasa de dorit in acest sens. Avand in vedere ca aceste noduri nu dispun de capacitati multimodale, potentialul si capacitatea transportului multimodal de a elimina blocajele de infrastructura si de a completa legaturile lipsa sunt insuficient exploatate.
Investitiile in infrastructurile de transport ar trebui sa contribuie la atingerea obiectivelor de reducere a emisiilor de gaze cu efect de sera din sectorul transporturilor cu 60% pana in 2050.
in statele membre sunt inca in vigoare norme si cerinte operationale diferite, in special in domeniul interoperabilitatii, ceea ce contribuie semnificativ la crearea barierelor si a blocajelor care afecteaza infrastructura de transport.
Noua politica a UE privind infrastructura - prezentare detaliata
Noua retea centrala - cifre
Reteaua centrala va conecta:
94 de porturi europene principale cu legaturi feroviare si rutiere;
38 de aeroporturi principale cu legaturi feroviare cu orase mari;
15 000 de km de linii de cale ferata modernizate pentru circulatia de mare viteza;
35 de proiecte transfrontaliere vizand reducerea blocajelor.
Reteaua va constitui seva economica a pietei unice, facand posibila o circulatie libera reala a bunurilor si a persoanelor in intreaga UE.
Finantarea UE - ce bani sunt disponibili si cum pot fi obtinuti
Mecanismul pentru interconectarea Europei (MIE) pune la dispozitie 26 de miliarde de euro pentru infrastructura de transport pe perioada financiara urmatoare (2014-2020), ceea ce reprezinta triplul finantarii disponibile in prezent.
Din acesti bani, 80 pana la 85% vor fi utilizati pentru a sprijini:
proiecte prioritare de-a lungul celor noua coridoare de implementare ale retelei centrale. De asemenea, va fi disponibila finantare si pentru un numar limitat de proiecte privind alte sectiuni care au o valoare adaugata europeana mare pentru reteaua centrala.
finantare pentru proiecte transversale sau "orizontale" - legate in principal de tehnologii informatice - cum ar fi finantarea SESAR (dimensiunea tehnologica a sistemului de management al traficului in cerul unic european) sau a ERTMS (sistemul european de management al traficului feroviar), care trebuie folosite de-a lungul principalelor coridoare de transport. Aceasta reprezinta o prioritate deosebita - o alta inovatie din cadrul noii retele centrale fiind faptul ca exista obligatii mai stricte pentru ca sistemele de transport sa "isi uneasca fortele", adica sa investeasca pentru respectarea, in principal, a standardelor UE existente, de exemplu in ceea ce priveste sistemele de semnalizare feroviara comune din cadrul ERTMS. Autostrazile maritime - in calitatea lor de dimensiune maritima a TEN-T - vor fi si ele incluse in aceasta prioritate.
Fondurile ramase pot fi puse la dispozitie pentru proiecte ad hoc, inclusiv pentru proiecte privind reteaua globala.
Se estimeaza ca nivelul investitiilor necesare in cadrul retelei centrale in perioada 2014-2020 se ridica la 250 de miliarde de euro. Comisia va publica cereri periodice de propuneri pentru a se asigura ca primesc finantare din partea UE numai proiectele cele mai bune si care aduc cea mai mare valoare adaugata Uniunii Europene. Prin MIE, finantarea UE in domeniul transporturilor se tripleaza, ajungand la 26 de miliarde de euro pentru perioada 2014-2020; in acelasi timp, finantarea in domeniul transporturilor este reorientata catre o noua retea centrala definita cu strictete.
In general, Mecanismul pentru interconectarea Europei va finanta infrastructura prioritara a UE in domeniul transporturilor, al energiei si al benzii largi digitale. Mecanismul va sprijini infrastructura principala care va constitui baza pietei unice si va beneficia de un fond unic in valoare de 33,242 miliarde de euro pentru perioada 2014-2020, din care 26,250 miliarde de euro vor fi alocate transporturilor; din aceasta din urma suma, 11,305 miliarde de euro sunt rezervate pentru investitiile aferente in infrastructurile de transport de pe teritoriile statelor membre eligibile pentru finantare din Fondul de coeziune.
Cum functioneaza cofinantarea? Cati bani provin de la statele membre si cati de la UE?
Infrastructurile de transport necesita investitii enorme - iar cea mai mare parte dintre acestea vor intotdeauna finantate de statele membre. Rolul Europei in materie de investitii si de coordonare este de a oferi valoare adaugata prin eliminarea blocajelor si prin completarea legaturilor si a conexiunilor lipsa, precum si de a sprijini crearea unei veritabile retele de transport europene.
Ratele normale de cofinantare pentru proiecte TEN-T privind reteaua centrala vor fi:
Pana la 50% cofinantare UE pentru studii.
Pentru lucrari, pana la 20% (de exemplu lucrari de explorare pentru un tunel important).
Exista anumite posibilitati de majorare a cofinantarii pentru proiectele transfrontaliere referitoare la conexiuni intre transportul feroviar si caile navigabile interioare (pana la 40 %).
Pentru anumite proiecte STI, precum ERTMS, se poate oferi un nivel mai mare de cofinantare, de pana la 50%, pentru a sprijini statele membre care fac tranzitia."
Sursa: Comisia Europeana
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Primul Comitet de Monitorizare pentru implementarea fondurilor europene structurale si de investitii 2014 - 2020Ultima zi pentru plata transei a doua a impozitului pe constructii. Ce amenzi riscam?Ce crede presedintele CE despre masurile de combatere a fraudei fiscaleReducerea cheltuielilor bugetare si mentinerea cotei unice si a TVA vor fi urmate de o serie de masuri de sustinere a mediului privat, accentul fiind pus pe sustinerea IMM-urilorInvestitii europene de 9,5 miliarde euro in viitor. Interesati de afaceri in aceste domenii?Ultimele articole
Acord de finantare pentru managementul dezastrelor naturale, semnat intre Finante si Banca Mondiala Guvernul a aprobat rectificarea bugetului de stat pe 2024. Care sunt cei 4 piloni principaliAcord de finantare de 600 milioane euro, semnat intre Romania si Banca MondialaCombaterea contrabandei si fraudei la granita continua. Doua noi scanere au fost puse in functiune la Albita Controale vamale in 2024. Cum vor fi verificate activitatile ilicite in vamaArticole similare
Ministrul Finantelor, despre rectificarea bugetara: Nu s-a decis nimic. Va fi postata pe site-ul MFP saptamana aceastaE-Transport: Contraventiile si sanctiunile intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2023Digitalizare ANAF. Ce programe vor fi implementate de institutie in 2024Codul fiscal 2011 - Titlul IXCaptura record la ANAF. Inspectorii au confiscat 10, 260 tone de tutunUltimele articole
E-Transport: Care sunt principalele noutati aduse de OUG 129/2024Implementare sistem E-Sigiliu. Este deja in vigoare din ianuarie 2024?RO e-Transport: Amenzile pentru neactualizarea codului UIT se dau firmei sau soferului?Amenzi RO e-Transport. Exemplu util de monografie contabilaE-Transport. Se declara TRANSPORTURILE si pentru clientii persoane fizice din strainatate?Articole similare
Fermele de familie sunt sprijinite prin microcrediteOUG 8/2021. Guvernul NU mai acorda vouchere de vacanta si nici transport gratuit pentru eleviTrei sferturi dintre firmele din Romania apeleaza la creditul furnizorRectificarea bugetara 2019: Creditele bugetare ale fiecarui Minister. Bani mai putini la Educatie, Cercetare, Agricultura si TransporturiVeste buna pentru firme! Schema 1 pentru IMM-uri ar putea fi reactivata. In calcul intra si companiile infiintate in 2019Ultimele articole
Schema de ajutor introdusa prin HG 300/2024. Bugetul va fi suplimentat cu 750 milioane leiSAF-T in 2025. Pentru o casa de ajutor reciproc (CAR) se depune D406 din ianuarie 2025?Declaratia 100 in 2024: pentru ce se depune, termene, mod de completareSAF-T in 2024. ONG-urile nonprofit sunt obligate sa depuna D406?Acord de FINANTARE pentru managementul dezastrelor naturale, semnat intre Finante si Banca MondialaArticole similare
ANAF: Executia bugetului general consolidat in primele cinci luniGuvernul a crescut estimarea de cheltuieli primare in 2010 si prognozeaza venituri mai miciNoi prevederi pentru obtinerea fondurilor UE. Acces mai rapid pentru agentii economiciRomania risca sa returneze 1,5 miliarde de euro daca nu finalizeaza unele proiecte UE in 2011Proiecte cu finantare din fonduri structurale. Regim TVAUltimele articole
Lista propusa a ajutoarelor de la stat pentru firme in 2018. Schimbari MAJORE la Start-Up NationZoom fiscal: TVA si accize in Raportul anual intocmit de Consiliul FiscalCodul fiscal aprobat de Parlament poate duce la un regim de austeritateFinantare noua prin 862 milioane de euro pentru proiecte romanestiProiectele finantate in perioada de programare 2014-2020 se vor potenta reciprocArticole similare
Noutati legislatie Fiscala 02-08 iunie 2008 - Monitorul OficialNoutati Legislatie Fiscala 8-12 mai 2009 - Monitorul OficialCooperare teritoriala europeana 2014-2020: Reglementari financiare pentru 12 programeBugetul pe 2015 poate fi aprobat vineri. Nu vor fi taxe suplimentareNoi masuri bugetare. Cum arata cel mai nou proiect de ordonanta de urgenta emis de MFPUltimele articole
Romania a solicitat oficial BEI COFINANTARE de 4 miliarde de euro pentru investitii in sanatate si transport Nedepunerea la timp a Raportarilor Contabile la 30 iunie 2022 se sanctioneaza conform Legii 81/1991Granturi pentru IMM-urile si microintreprinderile afectate de pandemie. Ce criterii trebuie sa indeplineasca firmeleMONOGRAFIE contabila pentru grantul de capital de lucru IMM AGRI FOODIn iunie vor fi lansate trei programe de sprijin financiar pentru IMM-uri: Start-up Nation, Microindustrializare si Comert si ServiciiAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"