Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Valabil la 23.08.2011 - Un SRL, platitor de TVA si impozit pe profit, are sediul social in locuinta proprietate personala a administratorului si nu are incheiat cu firma niciun fel de contract. Administratorul doreste sa aduca imbunatatiri acestui sediu prin mai multe lucrari de renovare. Cum vor fi inregistrate toate aceste investitii in contabilitatea societatii (SRL) si in ce masura va putea fi dedus TVA?
Conform art. 21 alin. (3) lit. m) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii aferente unui sediu aflat in locuinta proprietate personala a unei persoane fizice, folosita si in scop personal, sunt deductibile in limita corespunzatoare suprafetelor puse la dispozitia societatii in baza contractelor incheiate intre parti, in acest scop.Punctul 37 din Normele metodologice date in aplicarea acestui articol stabileste ca, in cazul in care sediul unui contribuabil se afla in locuinta proprietate a unei persoane fizice, cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii aferente sediului sunt deductibile in limita determinata pe baza raportului dintre suprafata pusa la dispozitie contribuabilului, mentionata in contractul incheiat intre parti, si suprafata totala a locuintei.
Din punct de vedere al impozitului pe profit, cheltuiala aferenta amenajarilor efectuate asupra unui imobil luat in comodat (inchiriat) intra sub incidenta prevederilor art. 24 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal , potrivit carora sunt considerate mijloace fixe amortizabile investititiile efectuate la mijloacele fixe "care fac obiectul unor contracte de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune sau altele asemenea".
In consecinta, daca amenajarile au imbracat forma unor investitii la mijloacele fixe luate cu chirie (pct. III.2 din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, aprobat prin HG 2.139/2004 ), atunci ele trebuie amortizate pe perioada initiala prevazuta in contract (art. 24 alin. 3 lit. a si alin. 11 lit. c) din Codul fiscal , pct. 70 indice 2 alin. 2 din Normele metodologice), neavand nicio importanta faptul ca durata initiala a contractului se prelungeste ulterior. Daca amenajarile nu imbraca forma unor investitii, ci sunt mici reparatii curente (denumite si reparatii locative) efectuate conform prevederilor contractuale, atunci ele sunt deductibile direct, prin inregistrarea lor in cheltuielile de exploatare ale perioadei.
In concluzie, cheltuielile cu amenajarea sunt deductibile la calculul impozitului pe profit (direct sau pe calea amortizarii fiscale), daca bunul imobil luat in comodat/inchiriat este folosit in scopul realizarii de venituri, conform art. 21 alin. (1) din Codul fiscal .
In ceea ce priveste TVA, pentru a fi deductibila taxa aferenta achizitiilor efectuate in scopul amenajarii, este necesar ca imobilul se fie utilizat in scopul realizarii de operatiuni taxabile, conform art. 145 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal si sa detineti o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 155 din acelasi act normativ.
In cazul in care prin amenajare se modernizeaza/transforma imobilul, iar modernizarea/transformarea imbraca forma unui bun de capital – 20% din valoarea totala a bunului imobil modernizat, atunci utilizatorul este obligat sa respecte perioada de ajustare de 20 ani (art. 149 alin. 1 lit. a si alin. 3 lit. d din Codul fiscal , coroborat cu pct. 54 alin. 2 din Normele metodologice).

PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete

Cartea Verde a Contabilitatii
Concluzii finale:
- contractul de comodat/inchiriere trebuie sa aiba o data certa pentru ca societatea sa-si poata deduce cheltuielile cu intretinerea si reparatiile necesare intretinerii spatiului, respectiv de calcul a amortizarii amenajarii.
- cheltuielile cu reparatiile sunt recunoscute la calculul profitului impozabil daca sunt destinate intretinerii spatiului in conditii normale de folosinta pentru obiectul pentru care a fost dat in comodat (inlocuirea unui cablu ars, a unei tevi sparte, a unei ferestre sparte, repararea/ inlocuirea instalatiilor care s-au defectat etc) si daca se poate face dovada cu documente ca aceste reparatii au avut loc (facturi, chitante, bonuri fiscale, contracte cu societatea de prestari servicii de specialitate etc.);
- cheltuielile cu modernizarile unui spatiu care face obiectul unui contract de comodat/ inchirierii se recupereaza pe seama amortizarii pe perioada contractului;
- TVA aferenta achizitiilor efectuate in scopul amenajarii, este deductibila daca imobilul se fie utilizat in scopul realizarii de operatiuni taxabile si numai pe baza de facturi emise pe numele societatii.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Cum se modifica din februarie 2015 anularea din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVA?Creditarea in sistem colectiv. Pentru deducerea cheltuielilor se va depune Formularul 230Livrarea intracomunitara de bunuri - ce reprezinta si studii de caz utileLuni, 27 noiembrie 2023, termenul de depunere a declaratiilor fiscale pentru perioada de raportare incheiataStudiu de caz: Regimul TVA in cazul casei de amanetUltimele articole
Platitor de TVA. Termen limita pentru Declaratia privind schimbarea perioadei fiscale in MAI 2025Coduri TVA in SAF-T. Care este diferenta intre codurile 321101 si 391101?E-TVA, operational din 1 IULIE 2025. NU amanati verificarea fisierelor din SPV!PFA in domeniul IT? Atentie la codul CAEN ales si la plafonul de TVAVenituri din cedarea bunurilor. In ce conditii se face trecerea la platitor de TVA?Articole similare
Vanzare de bunuri catre asociat. Cum procedam in ce priveste compensarea?Totul despre balanta contabila. Chei de verificare, sfaturi practice, exempleLeasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVABunuri lipsa la receptie. Care va fi tratamentul fiscal?Cum sa rezolvati de 2 ori mai multe probleme de contabilitate intr-un timp de 2 ori mai scurtUltimele articole
TVA de recuperat. Cand se prescrie si o MONOGRAFIE utila contribuabililorCum trebuie declarat impozitul pe profit pentru trim. III 2024. Speta importantaRegistrul de Casa: ce Este si cum se CompleteazaE-Factura: Ce INREGISTRARI CONTABILE sunt necesare pentru facturile platite care NU sunt transmise in SPV?Care este procedura corecta pentru gestionarea returului de marfa si restituirea banilorArticole similare
Plata anticipata a impozitului pe profit - avantaje si dezavantajeAnaliza zilei cu Irina Dumitrescu. Proiectul pentru modificarea normelor de aplicare a Codului fiscalImpozitul pe salarii. Documentar fiscal in conformitate cu legislatia actualaSe solutioneaza rambursarea sau compensarea de IMPOZIT PE PROFIT prin control fiscal?Din 2012 intra in vigoare un nou termen pentru declaratia anuala de profitUltimele articole
Scoatere din gestiune stocuri. Implicatii TVA si deductibilitate cheltuieliImpozitul pe profit. Termenul limita de plata in 2025 pentru anul 2024 + un exemplu de calculSponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorIMPOZIT PE PROFIT. 4 exemple utile pentru calcularea impozitului si recuperarea pierderilor fiscaleTrecere la IMPOZIT PE PROFIT in 2025. Pana cand se depune D700 si cum se completeaza formularul
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"