Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Valabil la 23.08.2011 - Un SRL, platitor de TVA si impozit pe profit, are sediul social in locuinta proprietate personala a administratorului si nu are incheiat cu firma niciun fel de contract. Administratorul doreste sa aduca imbunatatiri acestui sediu prin mai multe lucrari de renovare. Cum vor fi inregistrate toate aceste investitii in contabilitatea societatii (SRL) si in ce masura va putea fi dedus TVA?
Conform art. 21 alin. (3) lit. m) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii aferente unui sediu aflat in locuinta proprietate personala a unei persoane fizice, folosita si in scop personal, sunt deductibile in limita corespunzatoare suprafetelor puse la dispozitia societatii in baza contractelor incheiate intre parti, in acest scop.Punctul 37 din Normele metodologice date in aplicarea acestui articol stabileste ca, in cazul in care sediul unui contribuabil se afla in locuinta proprietate a unei persoane fizice, cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii aferente sediului sunt deductibile in limita determinata pe baza raportului dintre suprafata pusa la dispozitie contribuabilului, mentionata in contractul incheiat intre parti, si suprafata totala a locuintei.
Din punct de vedere al impozitului pe profit, cheltuiala aferenta amenajarilor efectuate asupra unui imobil luat in comodat (inchiriat) intra sub incidenta prevederilor art. 24 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal , potrivit carora sunt considerate mijloace fixe amortizabile investititiile efectuate la mijloacele fixe "care fac obiectul unor contracte de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune sau altele asemenea".
In consecinta, daca amenajarile au imbracat forma unor investitii la mijloacele fixe luate cu chirie (pct. III.2 din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, aprobat prin HG 2.139/2004 ), atunci ele trebuie amortizate pe perioada initiala prevazuta in contract (art. 24 alin. 3 lit. a si alin. 11 lit. c) din Codul fiscal , pct. 70 indice 2 alin. 2 din Normele metodologice), neavand nicio importanta faptul ca durata initiala a contractului se prelungeste ulterior. Daca amenajarile nu imbraca forma unor investitii, ci sunt mici reparatii curente (denumite si reparatii locative) efectuate conform prevederilor contractuale, atunci ele sunt deductibile direct, prin inregistrarea lor in cheltuielile de exploatare ale perioadei.
In concluzie, cheltuielile cu amenajarea sunt deductibile la calculul impozitului pe profit (direct sau pe calea amortizarii fiscale), daca bunul imobil luat in comodat/inchiriat este folosit in scopul realizarii de venituri, conform art. 21 alin. (1) din Codul fiscal .
In ceea ce priveste TVA, pentru a fi deductibila taxa aferenta achizitiilor efectuate in scopul amenajarii, este necesar ca imobilul se fie utilizat in scopul realizarii de operatiuni taxabile, conform art. 145 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal si sa detineti o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 155 din acelasi act normativ.
In cazul in care prin amenajare se modernizeaza/transforma imobilul, iar modernizarea/transformarea imbraca forma unui bun de capital – 20% din valoarea totala a bunului imobil modernizat, atunci utilizatorul este obligat sa respecte perioada de ajustare de 20 ani (art. 149 alin. 1 lit. a si alin. 3 lit. d din Codul fiscal , coroborat cu pct. 54 alin. 2 din Normele metodologice).
Excel pentru contabili cu ChatGPT - verificari si reconcilieri rapide
Ghidul practic al contabilitatii in 2026 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Cartea Verde a impozitului pe profit
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Concluzii finale:
- contractul de comodat/inchiriere trebuie sa aiba o data certa pentru ca societatea sa-si poata deduce cheltuielile cu intretinerea si reparatiile necesare intretinerii spatiului, respectiv de calcul a amortizarii amenajarii.
- cheltuielile cu reparatiile sunt recunoscute la calculul profitului impozabil daca sunt destinate intretinerii spatiului in conditii normale de folosinta pentru obiectul pentru care a fost dat in comodat (inlocuirea unui cablu ars, a unei tevi sparte, a unei ferestre sparte, repararea/ inlocuirea instalatiilor care s-au defectat etc) si daca se poate face dovada cu documente ca aceste reparatii au avut loc (facturi, chitante, bonuri fiscale, contracte cu societatea de prestari servicii de specialitate etc.);
- cheltuielile cu modernizarile unui spatiu care face obiectul unui contract de comodat/ inchirierii se recupereaza pe seama amortizarii pe perioada contractului;
- TVA aferenta achizitiilor efectuate in scopul amenajarii, este deductibila daca imobilul se fie utilizat in scopul realizarii de operatiuni taxabile si numai pe baza de facturi emise pe numele societatii.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Corectare declaratii si transfer dosar fiscal. Posibilitatea ca cererea din partea ANAF sa fie prescrisaANAF: Declaratii fiscale cu termen in luna noiembrie 2015Studiu de caz: Achizitii declarate in jurnalul de cumparari si in decontul 300Calcul plafon TVA. Cum procedam si care e cifra de afaceri pe care o luam in calcul?Se apropie data-limita pentru decontul privind accizeleUltimele articole
Primul decont de TVA in grupul fiscal unic. Cine depune si cum se consolideazaVanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSArticole similare
Cel mai utilizat Consilier al Contabililor in 2014Achizitia unui autoturism din Germania sub incidenta TVA-uluiStimulent de risc acordat angajatilor. Monografie contabilaDiferenta TVA stabilita la control. Cum facem regularizarea situatiei?Emiterea facturii si deducere TVA. Care va fi monografia contabila?Ultimele articole
Cartea Verde a Contabilitatii 2026: instrumentul care va scuteste de erori in aplicarea legislatiei de TVA si contabilaStudiu de caz - Vanzare cu puncte de fidelizare: tratament TVA, INREGISTRARI CONTABILEMaparea SAF-T gresita iti aduce ANAF-ul la usa. Iata cum scapi de aceasta problema o data pentru totdeaunaCesiune de creanta. Emitere facturi, regim TVA si INREGISTRARI CONTABILETVA de recuperat. Cand se prescrie si o MONOGRAFIE utila contribuabililorArticole similare
Anularea codului de TVA. Deducere TVA dupa data reinregistrarii in scop TVATop motive pentru care iti trebuie un abonament la portalul contabililor de succes!Depasire plafon microintreprindere. Cum stabilim corect perioada fiscala TVA?Sume platite in plus in fisa sintetica. Compensarea sumelor cu obligatiile de plata curenteStudiu de caz: Situatii problematice la inventariere si procesul-verbal de aprobareUltimele articole
Compensare IMPOZIT PE PROFIT platit in plus cu TVA de plata. Conditii, evidenta fiscala, procedura de urmatDarea in plata a unui imobil catre asociat. Regim de TVA si IMPOZIT PE PROFITFactura cu TVA la incasare, neinregistrata in contabilitate. Corectare in D101, D300 si D394SAF-T ANAF. Termen D406 pentru trim. IV in cazul platitorilor neinregistrati in scop de TVABonificatie 3% din impozitul pe profit. Se inregistreaza prin contul 7588 sau 1171?
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



