Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Valabil la 23.08.2011 - Un SRL, platitor de TVA si impozit pe profit, are sediul social in locuinta proprietate personala a administratorului si nu are incheiat cu firma niciun fel de contract. Administratorul doreste sa aduca imbunatatiri acestui sediu prin mai multe lucrari de renovare. Cum vor fi inregistrate toate aceste investitii in contabilitatea societatii (SRL) si in ce masura va putea fi dedus TVA?
Conform art. 21 alin. (3) lit. m) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii aferente unui sediu aflat in locuinta proprietate personala a unei persoane fizice, folosita si in scop personal, sunt deductibile in limita corespunzatoare suprafetelor puse la dispozitia societatii in baza contractelor incheiate intre parti, in acest scop.Punctul 37 din Normele metodologice date in aplicarea acestui articol stabileste ca, in cazul in care sediul unui contribuabil se afla in locuinta proprietate a unei persoane fizice, cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii aferente sediului sunt deductibile in limita determinata pe baza raportului dintre suprafata pusa la dispozitie contribuabilului, mentionata in contractul incheiat intre parti, si suprafata totala a locuintei.
Din punct de vedere al impozitului pe profit, cheltuiala aferenta amenajarilor efectuate asupra unui imobil luat in comodat (inchiriat) intra sub incidenta prevederilor art. 24 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal , potrivit carora sunt considerate mijloace fixe amortizabile investititiile efectuate la mijloacele fixe "care fac obiectul unor contracte de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune sau altele asemenea".
In consecinta, daca amenajarile au imbracat forma unor investitii la mijloacele fixe luate cu chirie (pct. III.2 din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, aprobat prin HG 2.139/2004 ), atunci ele trebuie amortizate pe perioada initiala prevazuta in contract (art. 24 alin. 3 lit. a si alin. 11 lit. c) din Codul fiscal , pct. 70 indice 2 alin. 2 din Normele metodologice), neavand nicio importanta faptul ca durata initiala a contractului se prelungeste ulterior. Daca amenajarile nu imbraca forma unor investitii, ci sunt mici reparatii curente (denumite si reparatii locative) efectuate conform prevederilor contractuale, atunci ele sunt deductibile direct, prin inregistrarea lor in cheltuielile de exploatare ale perioadei.
In concluzie, cheltuielile cu amenajarea sunt deductibile la calculul impozitului pe profit (direct sau pe calea amortizarii fiscale), daca bunul imobil luat in comodat/inchiriat este folosit in scopul realizarii de venituri, conform art. 21 alin. (1) din Codul fiscal .
In ceea ce priveste TVA, pentru a fi deductibila taxa aferenta achizitiilor efectuate in scopul amenajarii, este necesar ca imobilul se fie utilizat in scopul realizarii de operatiuni taxabile, conform art. 145 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal si sa detineti o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 155 din acelasi act normativ.
In cazul in care prin amenajare se modernizeaza/transforma imobilul, iar modernizarea/transformarea imbraca forma unui bun de capital – 20% din valoarea totala a bunului imobil modernizat, atunci utilizatorul este obligat sa respecte perioada de ajustare de 20 ani (art. 149 alin. 1 lit. a si alin. 3 lit. d din Codul fiscal , coroborat cu pct. 54 alin. 2 din Normele metodologice).
Manual de politici contabile - Stick USB
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Concluzii finale:
- contractul de comodat/inchiriere trebuie sa aiba o data certa pentru ca societatea sa-si poata deduce cheltuielile cu intretinerea si reparatiile necesare intretinerii spatiului, respectiv de calcul a amortizarii amenajarii.
- cheltuielile cu reparatiile sunt recunoscute la calculul profitului impozabil daca sunt destinate intretinerii spatiului in conditii normale de folosinta pentru obiectul pentru care a fost dat in comodat (inlocuirea unui cablu ars, a unei tevi sparte, a unei ferestre sparte, repararea/ inlocuirea instalatiilor care s-au defectat etc) si daca se poate face dovada cu documente ca aceste reparatii au avut loc (facturi, chitante, bonuri fiscale, contracte cu societatea de prestari servicii de specialitate etc.);
- cheltuielile cu modernizarile unui spatiu care face obiectul unui contract de comodat/ inchirierii se recupereaza pe seama amortizarii pe perioada contractului;
- TVA aferenta achizitiilor efectuate in scopul amenajarii, este deductibila daca imobilul se fie utilizat in scopul realizarii de operatiuni taxabile si numai pe baza de facturi emise pe numele societatii.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
ANAF propune Formularul 086 pentru plata defalcata a TVAModificarea TVA, subiect de Lege in SenatANAF a publicat un nou ordin privind timbrul de mediuUtilizare auto de catre agenti de vanzari. Regim TVATransport marfa pentru expozitie in UK. Ce declaratii sunt obligatorii?Ultimele articole
Calendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Proiect: Noi ajustari privind Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVAMiercuri, 20 noiembrie 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscale importanteMicrointreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVAE-Transport: Cum se declara valoarea totala a bunurilor pentru obtinerea codului UITArticole similare
Diferente intre vanzarea de autoturisme noi/second hand catre persoane fizice din UE. Regim TVAAjustarea TVA deductibila perisabilitati. Depasire plafon protocol 2012 si 2013Taxarea serviciilor de expertizare a bunurilor prestate de o firma stabilita in RomaniaComision cesiune creanta. Cum facem inregistrarile contabile?Cheltuieli servicii avocat pentru reprezentare in instanta. Ce tratament contabil si fiscal se aplica?Ultimele articole
Cum trebuie declarat impozitul pe profit pentru trim. III 2024. Speta importantaLeasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVARegistrul de Casa: ce Este si cum se CompleteazaE-Factura: Ce INREGISTRARI CONTABILE sunt necesare pentru facturile platite care NU sunt transmise in SPV?Care este procedura corecta pentru gestionarea returului de marfa si restituirea banilorArticole similare
Reminder ANAF! 9 declaratii fiscale importante au ca termen limita de depunere data de 26 iunie 2023Rectificarea bugetara a fost publicata. Se majoreaza impozitul pe cladiri si cresc cheltuielile de personalAu vandut de 500.000 de euro, dar au uitat sa achite TVA-ulSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, 26-28 septembrie 2014, Poiana BrasovMicrointreprinderi in 2023. Cum se calculeaza plafonul de 500.000 euro?Ultimele articole
Calendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Bolos: Bonificatia de 3% acordata celor bun-platnici ar putea fi permanentaRadiere SRL, PFA, II, IF. Procedura complexa, explicata pas cu pasCladiri inchiriate catre persoane juridice. Se aplica modificari din 2025 cu privire la impozit?Cum trebuie declarat impozitul pe profit pentru trim. III 2024. Speta importantaAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"