Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Valabil la 25.08.2011 - O societate inregistrata in scop de TVA in Romania exporta marfa catre un alt stat si primeste factura de transport din partea transportatorului, ca operatiune scutita de TVA. In acelasi timp, societatea mama din alta tara este de acord sa suporte aceste costuri si solicita societatii din Romania sa emita o factura pentru ele. Cum va trata astfel societatea romana aceasta factura si care sunt obligatiile declarative din punct de vedere al TVA-ului?
Serviciul de transport din situatia data consta intr-o prestare intracomunitara de servicii, neimpozabila in Romania, dar impozabila in tara straina in care se afla societatea mama, la locul unde este stabilit beneficiarul. Astfel, pentru serviciul respectiv exportatorul din Romania aplica regula generala de taxare reglementata prin articolul 133 alineatul 2 din Codul fiscal al carui echivalent in Directiva CEE nr. 8/2008 este articolul 44.
Practic, firma din Romania, refactureaza costurile de transport a bunurilor exportate din Romania pe teritoriul unui stat tert pe numele firmei straine in calitate de beneficiar. In tranzactia dintre exportatorul din Romania si beneficiarul din cealalta tara, serviciul respectiv nu se incadreaza in categoria prestarilor de servicii scutite cu drept de deducere TVA in baza prevederilor art. 143 alin. 1 lit. c) din Codul fiscal "prestarile de servicii, inclusiv transportul si serviciile accesorii transportului, altele decat cele prevazute la art. 141, legate direct de exportul de bunuri…", ci in categoria operatiunilor neimpozabile in baza prevederilor art. 133 alin. 2.
In aceasta situatie, in relatia cu beneficiarul din statul strain, exportatorul are urmatoarele obligatii fiscale:
- sa emita factura in valuta negociata, la data prestarii serviciului, completata cu toate informatiile impuse prin art. 155 alin. (5) din Codul fiscal;
- sa nu colecteze TVA;
- sa inscrie pe factura mentiunea "neimpozabil in Romania" conform obligatiei de la articolul 155, alineatul 5, litera k);
- sa inregistreze factura in jurnalul pentru vanzari;
- sa inregistreze factura in evidenta contabila la cursul valutar din data emiterii;
- sa raporteze operatiunea la randul 3 din decontul de TVA cu reportarea la randul 3.1 deoarece serviciul este impozabil in tara straina;
- sa raporteze operatiunea prin declaratia cod 390 cu simbolul P.
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2026
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii
Booking & Airbnb Obligatii fiscale pentru persoane fizice
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Operatiunea este scutita cu drept de deducere TVA doar in relatia comerciala dintre exportator si transportator deoarece tranzactia are loc intre aceste doua persoane impozabile, motiv pentru care transportatorul emite pe numele exportatorului o factura pe care inscrie mentiunea "scutit cu drept de deducere TVA cf. art. 143 alin. 1 lit. c".
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
MFP a prezentat situatia bugetului actualVeniturile din TVA au depasit prevederile bugetare cu 3% in februarieFacturarea in 2013. Cand emitem facturi simplificate?Calendar ANAF iunie 2022: Declaratii scadente 6-10 iunie 2022Efectele retragerii Regatului Unit al Marii Britanii din Uniunea Europeana din perspectiva TVAUltimele articole
Dreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSDeducerea TVA dupa mai multi ani. Cum se exercita dreptul pentru o factura de achizitie neinregistrataFactura de decontare sau structura de comisionar? Cum stabilesti corect daca o refacturare intra in sfera TVAArticole similare
Practici privind vanzarile cu pret redus. Care vor fi implicatiile fiscale si contabile?Operatiuni neimpozabile in Romania, impozabile in stat tert. Regim fiscal TVADeclarare achizitie intracomunitara. Inregistrare formular 390Achizitie bunuri second-hand din state membre - inregistrarea in scopuri de TVANOU! Tichetele cadou care depasesc suma de 150 lei vor fi impozitate. Care sunt exceptiileUltimele articole
TVA deductibila. Unde apar cele mai multe probleme si cum le poti rezolva corectScutirea de TVA pentru livrarile intracomunitare: ce documente trebuie sa detina furnizorul pentru a nu risca colectarea TVA ulteriorExamenul de consultant fiscal 2026: cum te asiguri ca stapanesti inclusiv cele mai dificile grile de TVACartea Verde a Contabilitatii 2026: instrumentul care va scuteste de erori in aplicarea legislatiei de TVA si contabilaFactura din SPV care iti poate strica deducerea de TVA: ce faci cand o cheltuiala personala ajunge pe firmaArticole similare
Noile propuneri de modificare in ce priveste CASS-ulDocumente necesare la incetarea unui contract de mandatStudiu de caz: Aplicare masuri simplificate in conditiile in care beneficiarul nu este inregistrat in scopuri de TVA.Obligatii privind veniturile din drepturi de proprietate intelectuala in anul 2017. Ce trebuie sa cunoastem?Declaratia Unica 2018: Procedura de acordare a BONIFICATIILOR a fost pusa in dezbatere publicaUltimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Veniturile inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?Achizitia unui imobil intr-un alt stat membru UE. Cum se stabileste regimul de TVA aplicabil facturii primiteCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



