Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Aducem in atentia dumneavoastra cazul unei societati A din Romania, platitoare de impozit pe profit, TVA si inscrisa in ROI, care achizitioneaza in vederea revanzarii marfuri pe care le vinde societatii B din Romania, platitoare de impozit pe profit, TVA si inscrisa in ROI. Societatea B vinde la randul sau marfurile respective societatii C in Italia, care comunica un cod valid de TVA. Societatea A primeste dispozitie de la societatea B sa transporte marfurile direct societatii C in Italia. Vom stabili astfel cum se intocmesc facturile intre cele trei societati si cum se declara operatiunile respective din punct de vedere al TVA-ului.
Solutia consultantului:Facturile se emit in functie de natura operatiunii, respectiv livrare de bunuri si prestare de servicii. In ceea ce priveste comertul cu bunuri, societatea A din Romania emite factura cu TVA catre cumparatorul B din Romania prin colectarea TVA, considerand ca efectueaza o livrare de bunuri pe teritoriul Romaniei. Operatiunea se raporteaza prin:
- decontul de TVA cod 300 la randul 9 denumit "Livrari de bunuri si prestari de servicii, taxabile cu cota 24%" cu preluarea sumei la randul 17.1 denumit "Livrari de bunuri si/sau prestari de servicii taxabile efectuate in interiorul tarii pentru care au fost emise facturi catre persoane inregistrate in scopuri de TVA in Romania";
- declaratia informativa cod 394 cu simbolul L "LIVRARI DE BUNURI/PRESTARI DE SERVICII EFECTUATE";
La randul sau, societatea B din Romania emite factura fara TVA catre cumparatorul C din Italia deoarece realizeaza o livrare intracomunitara de bunuri, scutita cu drept de deducere a TVA in conformitate cu prevederile art. 143 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal. Operatiunea se raporteaza prin:
- decontul de TVA cod 300 la randul 1 denumit "Livrari intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. a) si d) din Codul fiscal ";
- declaratia informativa cod 390 cu simbolul L. Incadrarea corecta in categoria operatiunilor scutite cu drept de deducere a TVA se justifica cu urmatorele documente reglementate prin art. 10 din OMFP 2222/2006 privind aprobarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 143 alin. (1) lit. a) - i), art. 143 alin. (2) si art. 144^1 din Legea571/2003 privind Codul fiscal , cu modificarile si completarile ulterioare:
- factura completata cu informatiile reglementate prin art. 155 alin. (5) din Codul fiscal;
- documentul care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru;
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Examen Consultant Fiscal 2026
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- orice alt document care atesta ca bunurile sunt expediate sau transportate din Romania intr-un stat membru: comanda de cumparare, documentul de asigurare.
In ceea ce priveste serviciul de transport al bunurilor din Romania in Italia, societatea A din Romania emite factura cu TVA colectata catre beneficiarul B din Romania considerand ca efectueaza o prestare de servicii catre un beneficiar din Romania chiar daca are loc un transport de bunuri in afara teritoriului Romaniei.
Operatiunea se raporteaza prin:
- decontul de TVA cod 300 la randul 9 denumit "Livrari de bunuri si prestari de servicii, taxabile cu cota 24%" cu preluarea sumei la randul 17.1 denumit "Livrari de bunuri si/sau prestari de servicii taxabile efectuate in interiorul tarii pentru care au fost emise facturi catre persoane inregistrate in scopuri de TVA in Romania";
- declaratia informativa cod 394 cu simbolul L "LIVRARI DE BUNURI/PRESTARI DE SERVICII EFECTUATE";
In situatia in care conditia de livrare a bunurilor negociata intre societatea B din Romania si societatea C din Italia este "ex works" conform careia obligatia de transport revine cumparatorului din Italia, firma B din Romania emite o factura pentru costul serviciilor de transport pe care inscrie mentiunea "neimpozabil in Romania cf. art. 133 alin. (2) din Codul fiscal . Serviciul de transport este impozabila in Italia, la beneficiar, obligat sa aplice regimul de taxare inversa.
Firma B realizeaza o prestare intracomunitara de servicii in beneficiul societatii C din Italia, operatiunea fiind raportata prin:
- decontul de TVA cod 300 la randul 3 denumit "Livrari de bunuri sau prestari de servicii pentru care locul livrarii/locul prestarii este in afara Romaniei (in UE sau in afara UE), precum si livrari intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. b) si c) din Codul fiscal , din care: "cu reportarea sumei la randul 3.1 "Prestari de servicii intracomunitare care nu beneficiaza de scutire in statul membru in care taxa este datorata".
- declaratia 390 cu simbolul P.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor fiziceInscrierea in Registrul operatorilor intracomunitariOrdonanta de Urgenta a Guvernului nr. 54 fin 2010 privind unele masuri pentru combaterea evaziunii fiscaleRefuz inregistrare in ROI. Cum facem monografia contabila si ce declaratii fiscale se depun?Declaratia 390 VIESUltimele articole
Firme care NU au depasit plafonul TVA. Cum pot iesi prin optiune de la TVADepasire plafon TVA de 300.000 lei. Cum se face inregistrarea in scopuri de TVAFirme inregistrate in scopuri de TVA dupa depasirea plafonului. Cum poate fi anulat codul special de TVACum se stabileste TVA-ul pentru achizitiile intracomunitare de bunuri si serviciiDin 5 noiembrie 2023, pentru anumite contraventii, NU se mai aplica avertismentul ca sanctiune conform Legii prevenirii nr. 270/2017Articole similare
Noile modificari TVA: cum se aplica noul pragDebitarea contului de TVA. Explicatii MFPNoutati legislatie Fiscala 29 decembrie - 02 ianuarie 2009 - Monitorul OficialBuletin ANAF: Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 13-19 noiembrie 2017TVA in Romania. Cota de TVA pentru bauturile nealcoolice in 2025Ultimele articole
Inchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSDeducerea TVA dupa mai multi ani. Cum se exercita dreptul pentru o factura de achizitie neinregistrataFactura de decontare sau structura de comisionar? Cum stabilesti corect daca o refacturare intra in sfera TVAVinzi mai multe imobile ca persoana fizica? Cand desfasori activitate economica in sensul TVAArticole similare
Rambursarea TVA catre firme stabilite in alte state membreDepasirea planului de 10.000 de euro in cazul vanzarilor de bunuri la distanta. Este obligatorie inscrierea in OSS?Declaratia cod 394. Cum raportam facturile catre persoane fizice si facturi emise catre persoane impozabile in state terte?Guvernul a aprobat 6 prevederi noi in domeniul impozitelor si taxelor localeContract de finantare cu MADR. Deductibilitate TVAUltimele articole
Deducere TVA in 2026. Speta utila privind REFUZUL dreptului de deducereTVA in Romania pentru livrari catre clienti din afara UE. Ce trebuie sa stiiSponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorNoutati legislative. 5 noutati fiscale privind TVA in 2025LIVRARI DE BUNURI catre clienti din afara UE. Tratament fiscalArticole similare
Cum a fost modificata taxa pe valoarea adaugata in 2021 de Legea 296/2020Distrugere punct de lucru in totalitate. Cheltuielile sunt deductibile?Ajustarea TVA in cazul clientilor incertiReziliere contract de vanzare si refuz marfa. Ce tratament contabil si fiscal se aplica?Atentionare depasire plafon 35000 euro din partea organelor fiscaleUltimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Veniturile inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?Achizitia unui imobil intr-un alt stat membru UE. Cum se stabileste regimul de TVA aplicabil facturii primiteCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



