Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

De cate ori nu a fost nevoie sa depuneti o contestatie in urma unui control ANAF, dar nu ati fost siguri de procedura? De cate ori nu v-ati dorit sa fi avut la indemana toate informatiile pentru a fi depus contestatia in termen si in mod corect? Pentru a avea castig de cauza in astfel de situatii, iata ce etape trebuie sa parcurgeti in 2017 pentru a depune o contestatie.
Orice act administrativ-fiscal emis de o autoritate din cadrul A.N.A.F. poate fi contestat. Dreptul la contestatie este reglementat de art. 268 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala potrivit caruia, impotriva titlului de creanta, precum si impotriva altor acte administrative fiscale se poate formula contestatie potrivit legii. Contestatia este o cale administrativa de atac si nu inlatura dreptul la actiune al celui care se considera lezat in drepturile sale printr-un act administrativ fiscal sau prin lipsa acestuia, in conditiile legii.Este indreptatit la contestatie numai cel care considera ca a fost lezat in drepturile sale printr-un act administrativ fiscal – si care poate sa demonstreze dreptul sau sau interesul legitim lezat – sau prin lipsa acestuia. Prin lipsa actului administrati- fiscal se intelege nesolutionarea in termenul legal a unei cereri a contribuabilului pentru emiterea unui act administrativ-fiscal.
Curtea Constitutionala, prin Decizia nr 1.224/2011 a retinut ca procedura prealabila a introducerii contestatiei pe cale administrativa nu este de natura sa afecteze dreptul de acces liber la justitie ori dreptul la un proces echitabil si ca instituirea recursului prealabil sau gratios reprezinta o modalitate simpla, rapida si scutita de taxa de timbru, prin care persoana vatamata intr-un drept al sau de o autoritate publica are posibilitatea de a obtine recunoasterea dreptului pretins sau a interesului sau legitim direct de la organul emitent.
De altfel, prin Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 1/1994 privind liberul acces la justitie al persoanelor in apararea drepturilor, libertatilor si intereselor lor legitime, Curtea Constitutionala a statuat cu valoare de principiu ca este de competenta exclusiva a legiuitorului de a institui asemenea proceduri destinate, in general, sa asigure solutionarea mai rapida a unor categorii de litigii, descongestionarea instantelor judecatoresti de cauzele ce pot fi rezolvate pe aceasta cale, evitarea cheltuielilor de judecata, iar legiuitorul poate institui, in considerarea unor situatii deosebite, reguli speciale de procedura, ca si modalitatile de exercitare a drepturilor procedurale, principiul liberului acces la justitie presupunand posibilitatea neingradita a celor interesati de a utiliza aceste proceduri, in formele si in modalitatile instituite de lege.
Nu exista act administrativ-fiscal care sa nu cuprinda posibilitatea de a fi contestat, termenul de depunere a contestatiei si organul fiscal la care se depune contestatia, aspect reglementat de art. 46 din Codul de procedura fiscala.
Baza de impozitare si creanta fiscala stabilite prin decizie de impunere se contesta numai impreuna. Pot fi contestate si deciziile de nemodificare a bazei de impozitare prin care nu sunt stabilite creante fiscale.
Forma si continutul contestatiei
Contestatia se formuleaza in scris si va cuprinde:
a) datele de identificare a contestatorului;
b) obiectul contestatiei;

Manual de politici contabile - Stick USB

Operare SAGA Exemple practice si recomandari

SAF-T Ghid de raportare corecta
c) motivele de fapt si de drept;
d) dovezile pe care se intemeiaza;
e) semnatura contestatorului sau a imputernicitului acestuia. Dovada calitatii de imputernicit al contestatorului, persoana fizica sau juridica, se face potrivit legii.
Obiectul contestatiei il constituie numai sumele si masurile stabilite si inscrise de organul fiscal in titlul de creanta sau in actul administrativ-fiscal atacat.
In contestatiile care au ca obiect sume se specifica cuantumul sumei totale contestate, individualizata pe categorii de creante fiscale, precum si accesorii ale acestora. in situatia in care se constata nerespectarea acestei obligatii, organul fiscal de solutionare competent solicita contestatorului, in scris, ca acesta sa precizeze, in termen de 5 zile de la comunicarea solicitarii, cuantumul sumei contestate, individualizata. in cazul in care contestatorul nu comunica suma, se considera contestat intregul act administrativ-fiscal atacat.
Contestatia se depune la organul fiscal emitent al actului administrativ atacat si nu este supusa taxelor extrajudiciare de timbru.
Termenul de depunere a contestatiei
Contestatia se depune in termen de 45 de zile de la data comunicarii actului administrativ-fiscal, sub sanctiunea decaderii.
in cazul in care contestatia nu este depusa la organul fiscal emitent, aceasta se inainteaza, in termen de cel mult 5 zile de la data primirii, organului fiscal emitent al actului administrativ atacat.
in cazul in care competenta de solutionare nu apartine organului emitent al actului administrativ-fiscal atacat, contestatia se inainteaza de catre acesta, in termen de 5 zile de la inregistrare, organului de solutionare competent.
Daca actul administrativ-fiscal nu contine elementele prevazute la art. 46 alin. (2) lit. i din Codul de procedura fiscala (posibilitatea de a fi contestat, termenul de depunere a contestatiei si organul fiscal la care se depune contestatia), contestatia poate fi depusa, in termen de 3 luni de la data comunicarii actului administrativ-fiscal, la organul fiscal emitent al actului administrativ atacat.
Retragerea contestatiei
Contestatia poate fi retrasa de catre contestator pana la solutionarea acesteia. in acest caz, organul de solutionare competent comunica contestatorului decizia prin care se ia act de renuntarea la contestatie. Prin retragerea contestatiei nu se pierde dreptul de a se inainta o noua contestatie.
Competenta de solutionare a contestatiilor. Decizia de solutionare
Contestatiile formulate impotriva deciziilor de impunere, a actelor administrative fiscale asimilate deciziilor de impunere, a deciziilor pentru regularizarea situatiei emise in conformitate cu legislatia in materie vamala, a masurii de diminuare a pierderii fiscale stabilite prin decizie de modificare a bazei de impunere, precum si impotriva deciziei de reverificare se solutioneaza de catre structurile specializate de solutionare a contestatiilor.
Cititi intreaga procedura aici!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
MFP a publicat proiectul CARTA drepturilor si obligatiilor persoanei fizice supuse verificarii fiscaleRaport fiscal 2014: Drepturi si obligatii pentru o persoana fizica supusa verificarii fiscaleProcedura de angajare a raspunderii solidare. Etape si prevederi valabile in 2014Ce drepturi au contribuabilii pe timpul desfasurarii inspectiei fiscaleOpANAF 1162/2016 actualizeaza Carta drepturilor si obligatiilor persoanei fizice supuse verificarii situatiei fiscale personaleUltimele articole
Comisia Europeana: Masuri pentru eficientizarea si derularea rapida a procedurilor de achizitie publicaArticole similare
Accesorii pentru neplata TVA. Cum solutionam contestatia de rambursare a TVA?Inregistrarea in ROI. Ce etape urmam si ce documente se depun?Documentar fiscal: Ordin ANAF nr. 700 din 2012 - modificare din oficiu a vectorului fiscal cu privire la TVACum facem inregistrarea in contabilitate a TVA de plata sau de recuperat stabilit de ANAF?OpANAF 1162/2016 actualizeaza Carta drepturilor si obligatiilor persoanei fizice supuse verificarii situatiei fiscale personaleUltimele articole
Obligatii fiscale TVA. Ce sa faci daca ai fost sanctionat abuziv de ANAFAmnistie fiscala, somatii primite de firme de la ANAF. Ce recomanda specialistii in acest cazDecont TVA 2024: Ghid Complet | Completare, Depunere, TermeneExamenul CECCAR 2024. Teste rezolvate, exact in genul celor care se dau la examenOrdinul 906/2023. Procedura privind anularea anumitor obligatii fiscale rezultate din reincadrarea tichetelor cadouArticole similare
Este OFICIAL! Procedura de acordare a esalonarii la plata de catre organul fiscal central a fost publicata in Monitor (OPANAF 3896/2020)Atentie la Ordinul ANAF 2906/2014OMFP 2800/2017: Anularea penalitatilor de intarziere in cazul celor care opteaza pentru plata defalcata TVAAccesorii pentru neplata TVA. Cum solutionam contestatia de rambursare a TVA?Anularea codului de TVA in cazul suspendarii activitatii. Ce consecinte fiscale si TVA apar?Ultimele articole
Examenul CECCAR 2024. Teste rezolvate, exact in genul celor care se dau la examenHG 1336/2023 si modificarile aduse impozitului pe venit care se aplica din 29 decembrie 2023Masuri de protectie sociala pentru persoanele vulnerabile, aprobate de GuvernScutiri de la plata impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor pentru IT-isti. Ce conditii trebuie indepliniteEroare privind anularea codului de inregistrare in scopuri de TVA. Ce consecinte fiscale exista?Articole similare
Controale ANAF la persoanele fizice in luna martie 2023. Ce rezultate au inregistrat inspectoriiComunicat ANAF: Persoane impozabile in scop de TVAGhidul Monografiilor Contabile: monografiile care pun cel mai des probleme in practica in acest anANAF: Proiect nou de ordin pentru modificarea OpANAF 2.211/2013Inspectii fiscale: Au fost stabilite sume suplimentare de pana la 451,21 mii lei in urma controalelor efectuate in luna decembrie 2022Ultimele articole
Controale ANAF. Greseala frecventa privind TVA in cazul refacturariiE-TVA ANAF. MODEL de raspuns in cazul in care exista diferente de TVASAF-T: Firmele cu cod TVA intracomunitar depun D406?SAF-T 2025: Cum incadrezi entitatile neplatitoare de TVA in D406Cod UIT ANAF: 3 lucruri esentiale de stiut la achizitii de bunuri
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"