Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
De cate ori nu a fost nevoie sa depuneti o contestatie in urma unui control ANAF, dar nu ati fost siguri de procedura? De cate ori nu v-ati dorit sa fi avut la indemana toate informatiile pentru a fi depus contestatia in termen si in mod corect? Pentru a avea castig de cauza in astfel de situatii, iata ce etape trebuie sa parcurgeti in 2017 pentru a depune o contestatie.
Orice act administrativ-fiscal emis de o autoritate din cadrul A.N.A.F. poate fi contestat. Dreptul la contestatie este reglementat de art. 268 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala potrivit caruia, impotriva titlului de creanta, precum si impotriva altor acte administrative fiscale se poate formula contestatie potrivit legii. Contestatia este o cale administrativa de atac si nu inlatura dreptul la actiune al celui care se considera lezat in drepturile sale printr-un act administrativ fiscal sau prin lipsa acestuia, in conditiile legii.Este indreptatit la contestatie numai cel care considera ca a fost lezat in drepturile sale printr-un act administrativ fiscal – si care poate sa demonstreze dreptul sau sau interesul legitim lezat – sau prin lipsa acestuia. Prin lipsa actului administrati- fiscal se intelege nesolutionarea in termenul legal a unei cereri a contribuabilului pentru emiterea unui act administrativ-fiscal.
Curtea Constitutionala, prin Decizia nr 1.224/2011 a retinut ca procedura prealabila a introducerii contestatiei pe cale administrativa nu este de natura sa afecteze dreptul de acces liber la justitie ori dreptul la un proces echitabil si ca instituirea recursului prealabil sau gratios reprezinta o modalitate simpla, rapida si scutita de taxa de timbru, prin care persoana vatamata intr-un drept al sau de o autoritate publica are posibilitatea de a obtine recunoasterea dreptului pretins sau a interesului sau legitim direct de la organul emitent.
De altfel, prin Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 1/1994 privind liberul acces la justitie al persoanelor in apararea drepturilor, libertatilor si intereselor lor legitime, Curtea Constitutionala a statuat cu valoare de principiu ca este de competenta exclusiva a legiuitorului de a institui asemenea proceduri destinate, in general, sa asigure solutionarea mai rapida a unor categorii de litigii, descongestionarea instantelor judecatoresti de cauzele ce pot fi rezolvate pe aceasta cale, evitarea cheltuielilor de judecata, iar legiuitorul poate institui, in considerarea unor situatii deosebite, reguli speciale de procedura, ca si modalitatile de exercitare a drepturilor procedurale, principiul liberului acces la justitie presupunand posibilitatea neingradita a celor interesati de a utiliza aceste proceduri, in formele si in modalitatile instituite de lege.
Nu exista act administrativ-fiscal care sa nu cuprinda posibilitatea de a fi contestat, termenul de depunere a contestatiei si organul fiscal la care se depune contestatia, aspect reglementat de art. 46 din Codul de procedura fiscala.
Baza de impozitare si creanta fiscala stabilite prin decizie de impunere se contesta numai impreuna. Pot fi contestate si deciziile de nemodificare a bazei de impozitare prin care nu sunt stabilite creante fiscale.
Forma si continutul contestatiei
Contestatia se formuleaza in scris si va cuprinde:
a) datele de identificare a contestatorului;
b) obiectul contestatiei;
c) motivele de fapt si de drept;
d) dovezile pe care se intemeiaza;
e) semnatura contestatorului sau a imputernicitului acestuia. Dovada calitatii de imputernicit al contestatorului, persoana fizica sau juridica, se face potrivit legii.
Obiectul contestatiei il constituie numai sumele si masurile stabilite si inscrise de organul fiscal in titlul de creanta sau in actul administrativ-fiscal atacat.
In contestatiile care au ca obiect sume se specifica cuantumul sumei totale contestate, individualizata pe categorii de creante fiscale, precum si accesorii ale acestora. in situatia in care se constata nerespectarea acestei obligatii, organul fiscal de solutionare competent solicita contestatorului, in scris, ca acesta sa precizeze, in termen de 5 zile de la comunicarea solicitarii, cuantumul sumei contestate, individualizata. in cazul in care contestatorul nu comunica suma, se considera contestat intregul act administrativ-fiscal atacat.
Contestatia se depune la organul fiscal emitent al actului administrativ atacat si nu este supusa taxelor extrajudiciare de timbru.
Termenul de depunere a contestatiei
Contestatia se depune in termen de 45 de zile de la data comunicarii actului administrativ-fiscal, sub sanctiunea decaderii.
in cazul in care contestatia nu este depusa la organul fiscal emitent, aceasta se inainteaza, in termen de cel mult 5 zile de la data primirii, organului fiscal emitent al actului administrativ atacat.
in cazul in care competenta de solutionare nu apartine organului emitent al actului administrativ-fiscal atacat, contestatia se inainteaza de catre acesta, in termen de 5 zile de la inregistrare, organului de solutionare competent.
Daca actul administrativ-fiscal nu contine elementele prevazute la art. 46 alin. (2) lit. i din Codul de procedura fiscala (posibilitatea de a fi contestat, termenul de depunere a contestatiei si organul fiscal la care se depune contestatia), contestatia poate fi depusa, in termen de 3 luni de la data comunicarii actului administrativ-fiscal, la organul fiscal emitent al actului administrativ atacat.
Retragerea contestatiei
Contestatia poate fi retrasa de catre contestator pana la solutionarea acesteia. in acest caz, organul de solutionare competent comunica contestatorului decizia prin care se ia act de renuntarea la contestatie. Prin retragerea contestatiei nu se pierde dreptul de a se inainta o noua contestatie.
Competenta de solutionare a contestatiilor. Decizia de solutionare
Contestatiile formulate impotriva deciziilor de impunere, a actelor administrative fiscale asimilate deciziilor de impunere, a deciziilor pentru regularizarea situatiei emise in conformitate cu legislatia in materie vamala, a masurii de diminuare a pierderii fiscale stabilite prin decizie de modificare a bazei de impunere, precum si impotriva deciziei de reverificare se solutioneaza de catre structurile specializate de solutionare a contestatiilor.
Cititi intreaga procedura aici!
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Rating:
Nota: 4.2 din 5 din 5 voturi
Articole similare
MFP a publicat proiectul CARTA drepturilor si obligatiilor persoanei fizice supuse verificarii fiscaleComisia Europeana: Masuri pentru eficientizarea si derularea rapida a procedurilor de achizitie publicaOpANAF 1162/2016 actualizeaza Carta drepturilor si obligatiilor persoanei fizice supuse verificarii situatiei fiscale personaleProcedura de angajare a raspunderii solidare. Etape si prevederi valabile in 2014Raport fiscal 2014: Drepturi si obligatii pentru o persoana fizica supusa verificarii fiscaleArticole similare
Proiect MFP: Modificari privind radierea din Registrul operatorilor intracomunitariFiscul si statele membre. Cum recuperam creantele intr-un context comunitar?OpANAF 1162/2016 actualizeaza Carta drepturilor si obligatiilor persoanei fizice supuse verificarii situatiei fiscale personaleNoutati legislatie fiscala 7 - 11 septembrie 2009 - Monitorul OficialFormularele privind impozitul pe venit au fost modificateUltimele articole
Decizii referitoare la baza de impozitare. Cine are dreptul la CONTESTATIE?MEEMA a publicat procedura privind introducerea contestatiilor in aplicatia electronica de inscriereEste OFICIAL! Procedura de acordare a esalonarii la plata de catre organul fiscal central a fost publicata in Monitor (OPANAF 3896/2020)Astazi este ULTIMA ZI de inscriere in cadrul programelor Rabla Clasic si Rabla PlusDecontarea a 41,5 % din salariu si respingerea cererii. Se poate depune CONTESTATIE in acest caz?Articole similare
Cand poate fi comunicat de catre organul fiscal un ACT ADMINISTRATIV fiscal prin publicitate?Oficial: Noile norme privind achizitiile publice: proceduri online, transparenta si calitateCe trebuie sa stim despre esalonarea la plata a obligatiilor fiscaleProiect nou privind Registrul contribuabililor inactivi sau reactivati. Noile propuneri!Incidenta asupra TVA a noilor modificari ale Codului de procedura fiscalaUltimele articole
Este OFICIAL! Procedura de acordare a esalonarii la plata de catre organul fiscal central a fost publicata in Monitor (OPANAF 3896/2020)Anulare accesorii conform OUG nr. 69/2020. Posibilitatea de acordare a amnistiei fiscale in cazul unei inspectii fiscale in cursOUG 69/2020: Facilitati fiscale pentru contribuabili. Bonificatii. Prorogare termeneOFICIAL! S-a APROBAT procedura de anulare a CASS si a obligatiilor fiscale accesoriiImpozit profit si TVA. Control Fisc: Declararea sumelor suplimentare din anii precedentiArticole similare
Care sunt obligatiile declarative cu termen in luna iulie?ANAF: 6 Formulare modificate pentru infiintarea Registrului operatorilor intracomunitariCalendar fiscal: Ce declaratii depunem la 26 mai 2014?Cod CAEN 3832: Ce obligatii fiscale are o societate de colectare deseuri fata de persoanele fizice de la care se face achizitia?Operatiuni de inchiriere scutite de TVA si neinregistrarea in scopuri de taxa. Cum tratam TVA-ul la emiterea facturii?Ultimele articole
Indemnizatii primite pe perioda starii de urgenta/alerta. Cum se declara in Declaratia Unica (formular 212)ANAF a publicat Ghidul fiscal al contribuabililor care realizeaza venituri din premii si jocuri de norocDeclaratia 222. Cine are obligatia completarii si care este termenul limita de depunere in 2021Completarea Declaratiei 101 pentru anul 2020. BonificatiiANAF a publicat normele de venit pentru impunerea veniturilor din activitati agricole
Atentie contabili!
Modificari importante privind TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special
"MODIFICARI Majore privind TVA. 5 studii de caz + explicatii detaliate"