Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Pentru a proteja autoritatile contractante de contestatiile abuzive, Guvernul Romaniei a introdus obligativitatea constituirii de garantii de buna conduita in cazul contestarii procedurilor de achizitii publice. Astfel, operatorii economici care contesta procedurile de achizitie publica vor constitui garantii de buna conduita pe intreaga perioada cuprinsa intre data depunerii contestatiei, cererii sau plangerii si solutionarea definitiva a acesteia, inclusiv in cazul in care aceasta vizeaza continutul documentatiei de atribuire.
Pana in prezent se retineau sume doar daca era atacat rezultatul procedurii de achizitie publica. In cazul respingerii contestatiei depuse, garantia de buna conduita este retinuta. Aceste prevederi sunt reglementate de Ordonanta de urgenta adoptata in sedinta de Guvern din data de 28 iunie 2014, prin care este modificata OUG 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii.
"Cei care vor contesta procedurile de achizitie publica vor fi obligati sa constituie garantii de buna conduita. A fost instituita aceasta garantie deoarece contestarea procedurilor de achizitie publica a devenit "sport national" in Romania. Noua reglementare este corelata cu practicile europene, iar prin introducerea acesteia nu ingradim dreptul de a contesta procedurile, ci doar responsabilizam operatorii economici care abuzeaza de aceasta cale de atac. Acum ne confruntam cu urmatoarea situatie: calendarul de implementare a proiectelor nu poate fi respectat deoarece contractele de achizitie publica nu pot fi incheiate in timp util din cauza contestatiilor abuzive care nu vizeaza fondul cauzei, ci blocare procedurii. Mai mult, sunt situatii in care procedurile de atribuire depasesc perioada de timp stabilita pentru executia contractelor. Aceste practici blocheaza implementarea tuturor proiectelor finantate din bani publici, adica de la bugetul de stat, de la bugetele locale si din fonduri europene", a declarat ministrul Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici.
Conform noului act normativ, nivelul garan?iei de buna conduita este reglementat ca procent din valoarea estimata a procedurii contestate, in functie de obiectul contractului, in limita unor plafoane maxime.
Garantia de buna conduita trebuie sa aiba o perioada de valabilitate de cel putin 90 de zile, sa fie irevocabila si sa prevada plata neconditionata la prima cerere a autoritatii contractante, in situatia in care contestatia, cererea sau plangerea va fi respinsa. In cazul in care expira perioada de valabilitate a garantiei de buna conduita pana in momentul emiterii deciziei/hotararii, contestatorul este obligat sa o prelungeasca. In caz contrar, contestatia, cererea sau plangerea va fi respinsa. Garantia de buna conduita poate fi constituita prin virament bancar sau printr-un instrument de garantare emis de o institutie bancara sau de catre o societate de asigurari.
Alte prevederi stipulate in noul act normativ:
Operatorii economici care depun contestatii sunt obligati sa justifice interesul legitim de efectuare a acestui demers;
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Reducerea timpului de solutionare a contestatiilor prin micsorarea perioadei in care contestatorii pot completa documentele depuse de la cinci la trei zile.
Sursa: Ministerul Fondurilor Europene
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Factura electronica RO e-Factura: administrarea, functionarea si implementarea sistemului in 2021e-Factura: Ghid Complet pentru 2024Noutati Legislatie Fiscala 27 - 31 iulie 2009 - Monitorul OficialLicitatii publice si remuneratiile membrilor. Cum calculam corect?Cum obtinem certificatul de atestare fiscala?Ultimele articole
E-Transport: Modificari asupra contraventiilor, implementate prin OUG 43/2024Prestari servicii catre o institutie publica. Obligatii privind e-FacturaIn RO e-Factura nu vor fi transmise facturile electronice prevazute la art. 6 din O.U.G. nr. 120/2021E-Factura in relatia B2G. Trebuie folosit sistemul in cazul achizitiilor directe?E-Factura: Utilizarea sistemului devine obligatorie pentru toate serviciile in relatia dintre un SRL si o autoritate publica?Articole similare
Noutati legislatie Fiscala 01-05 decembrie 2008 - Monitorul OficialSistemul TVA la incasare. Cum procedam privind plata furnizorului in cazul executarii silite?AFM a publicat listele cu persoanele juridice aprobate in programele Rabla si Rabla PlusProcedura de implementare a sesiunii nr. 2 aferente Masurii 1 -Microgranturi din fonduri externe nerambursabileAFM a publicat noi liste cu dosarelor aprobate in programul Rabla 2018 pentru persoane juridiceUltimele articole
Proiect: Noi ajustari privind Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVACum este acordata asistenta fiscala contribuabililor de catre ANAFExport de bunuri. Care sunt documentele justificative pentru aplicarea regimului de scutireOrdinul 906/2023. Procedura privind anularea anumitor obligatii fiscale rezultate din reincadrarea tichetelor cadouControale ANOFM: Institutia propune introducerea controlului electronic, modifica procedura de control si clarifica anumite termene (Proiect)Articole similare
Reducerea birocratiei in actiunile in instanta transfrontaliereDocumentar fiscal: Procedura pentru inactivitatea temporara si regimul de declarare derogatoriu?Reducerea TVA la produsele alimentare trebuie precedata de semnarea contractului colectiv de muncaNou program de finantare pentru microintreprinderiMarfuri expirate. Ce tratament fiscal aplicam?Ultimele articole
Cheltuieli cu masa calda pentru salariati. Aceste cheltuieli sunt deductibile?Bilant interimar sem. III 2024. Se poate intocmi bilant interimar in luna decembrie?Microintreprindere in 2025. Ce conditii trebuie sa indeplineasca firmele la 31 decembrie 2024Facturi emise pe numele salariatului. In ce conditii sunt deductibileFirme inregistrate in scopuri de TVA dupa depasirea plafonului. Cum poate fi anulat codul special de TVAArticole similare
Facturile pe hartie pot fi stocate electronic?OUG 9/2021. Modificari privind Fondul de GARANTARE pentru plata creantelor salarialeCodul Fiscal 2010 TITLUL V - Capitolul III - Modul de impozitare a veniturilor din economii obtinute din Romania de persoane fizice rezidente in state membre si aplicarea schimbului de informatii in lCine beneficiaza de scutire de la plata impozitului pe profit?Guvernul a aprobat! Programele IMM Invest, IMM Factor si Subprogramul AgroIMM Invest - Editia 2021 continuaUltimele articole
Controale ITM la firmele cu cod CAEN 3600 si 3700Acord de finantare de 600 milioane euro, semnat intre Romania si Banca MondialaUltimul pas pentru operationalizarea IMM Plus, indeplinit. Cum se acorda sprijinul pentru firmeControale Inspectia Muncii: 418 cazuri de munca nedeclarata si amenzi de 10.000.000 de lei aplicate de inspectoriIMM Plus a fost aprobat de Guvern: Bugetul de 12,5 miliarde lei va sprijini 11.500 companiiAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"