keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

Infiintarea Bancilor Nationale de Dezvoltare din Romania, adoptata de Senat

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Alina Georgiana Costache la 10 Mar. 2020
Tags: banca de dezvoltare, senat, propunere legislativa

Pe Ordinea de zi a sedintei Senatului de luni - 9 martie 2020 - s-a numarat, intre altele, si propunerea legislativa pentru reglementarea unor masuri privind cadrul general aplicabil bancilor nationale de dezvoltare din Romania. Proiectul apartine fostului ministru al Finantelor Publice - Eugen Teodorovici.

 

“Demersul initiat de mine privind infiintarea Bancii de dezvoltare a fost incununat astazi (luni, n.r.) de succes, prin votul colegilor din Senat, cu 85 de voturi pentru, 15 abtineri si niciun vot impotriva. Tin sa le multumesc celor care, indiferent de culoarea politica, au inteles necesitatea si importanta acestei initiative.

Infiintarea Bancii de dezvoltare va asigura sprijinirea anteprenoriatului si dezvoltarea socio-economica a Romaniei prin promovarea investitiilor si prin derularea de servicii financiare si de consultanta, precum si prin emiterea de titluri de valoare si strangerea de fonduri sau de capital in scopul sustinerii acestor servicii”, a notat senatorul PSD – Eugen Teodorovici – pe pagina sa de Facebook.

Extras din propunerea legislativa (forma initiatorului) - L42/04.02.2020 

Lege pentru reglementarea unor masuri privind cadrul general aplicabil bancilor nationale de dezvoltare din Romania 
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege. 

Art. 1 Prezenta lege reglementeaza cadrul general privind conditiile pe care o banca nationala de dezvoltare, trebuie sa le Tndeplineasca pentru a desfasura activitate pe teritoriul Romaniei. 

Art. 2 

(1) In sensul prezentei legi, bancile nationale de dezvoltare, denumite in continuare banci de dezvoltare sunt institutii de credit care sunt constituite si care functioneaza ca banci, in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Regulamentului UE nr. 575/2013, ale reglementarilor emise de Banca Nationala a Romaniei in aplicarea acestora, ale prezentei legi, precum si ale altor acte normative aplicabile. 

(2) Bancile de dezvoltare sunt persoane juridice romane constituite ca societati pe actiuni ale caror conditii de organizare si functionare se stabilesc prin actul constitutiv elaboratIn conformitate cu prevederile Legii societatilor nr. 31/1990 , republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. 

Art. 3 

(1) Bancile de dezvoltare din Romania au ca scop sprijinirea antreprenoriatului, dezvoltarea socio-economica si regionala in Romania prin promovarea investitiilor si facilitarea accesului la finantare pentru beneficiarii eligibili in acele sectoare in care au fost identificate disfunctionalitati ale pietei financiare si decalaje de finantare, in baza unei analize independente ex-ante, in scopul atenuarii si reducerii lor prin desfasurarea de activitati de dezvoltare, in conformitate cu legislatia Uniunii Europene aplicabila si cu actul constitutiv al fiecarei banci de dezvoltare.

(2) Banca Nationara a Romaniei nu este tinuta responsabila de indeplinirea obiectivelor bancilor de dezvoitare. 

Art. 4 

(1) Bancile de dezvoltare pot functiona doar pe baza autorizatiei emise de Banca Nationala a Romaniei in conformitate cu prevederile referitoare la autorizarea unei institutii de credit cuprinse in Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 99/2006, cu modificarile si completarile ulterioare si in reglementarile emise de Banca Nationala a Romaniei in aplicarea acesteia.

(2) Aprobarea de catre Banca Nationala a Romaniei a constituirii bancilor de dezvoltare nu garanteaza obtinerea autorizatiei de
functionare, aceasta indicand doar permisiunea data actionarului de a proceda la constituirea bancilor de dezvoltare potrivit dispozitiilor legale si in conformitate cu modalitatile prevazute in documentatia prezentata.

(3) Prin hotarare a Guvernului se stabilesc conditiile de organizare si functionare ale bancilor de dezvoltare. 1n vederea obtinerii aprobarii constituirii bancilor de dezvoltare de la Banca Nationala a Romaniei, actul constitutiv in forma initiala se supune aprobarii prealabile a Guvernului.

(4) Bancile de dezvoltare vor avea sediul social si, dupa caz, sediul real pe teritoriul Roman iei.

(5) Denumirea unei banci de dezvoltare este in limba romana. 

Art. 5 

(1) Bancile de dezvoltare actioneaza in nume si cont propriu, si dupa caz in nume si cont stat, iar activitatile privind furnizarea de servicii financiare, de consultanta si de asistenta tehnica, desfasurate in limita autorizatiei acordate si in concordanta cu scopul lor definit potrivit prezentei legi, se stabilesc prin hotarare a Guvernului prevazuta la art.4 alin.3.

(2) Bancile de dezvoltare implementeaza si/sau administreaza instrumente financiare finantate din fondurile Uniunii Europene.

(3) Bancile de dezvoltare pot acorda si alte finantari in cadrul initiativelor de investitii la nivelul Uniunii Europene, inclusiv investitii co-finantate de Grupul Bancii Europene de investitii sau de alte institutii financiare internationale.

(4) Conturile curente ale beneficiarilor eligibili definiti conform art. 6 alin. (1) ai bancilor de dezvoltare, deschise la acestea, sunt considerate depozite.

(5) Bancile de dezvoltare nu atrag depozite de la persoane fizice.

(6) Activitatile desfasurate de bancile de dezvoltare se vor efectua cu respectarea legislatiei in materie de ajutor de stat.

(7) Banca Nationala a Romaniei nu este tinuta responsabila in ceea ce priveste respectarea de catre bancile de dezvoltare a legislatiei in materie de ajutor de stat.

(8) in desfasurarea activitatilor lor, bancile de dezvoltare functioneaza in baza principiilor de transparenta, independenta, neutralitate concurentiala, profitabilitate, eficienta, compatibilitate cu piata ajutorului de stat, si a celor mai bune practici bancare in domeniu.

(9) Bancile de dezvoltare acorda finantare in conditii de piata si nu trebuie sa concureze cu institutiile de credit, ci sa actioneze complementar cu acestea in scopul remedierii deficitului de finantare si disfunctionalitatilor pietei financiare.

(10) in desfasurarea activitatilor Ior, bancile de dezvoitare actioneaza in mod direct si/sau prin intermediul institutiilor de credit, al investitorilor privati sau al altor intermediari financiari din sectorui privat.

(11) Bancile de dezvoltare nu pot finanta direct sau indirect niciun partid politic sau campanie electorala. 

Art. 6 

(1) Bancile de dezvoltare ofera produse financiar-bancare unor categorii tinta de beneficiari eligibili, printre care:
a) intreprinderi mici si mijlocii, inclusiv microintreprinderi, companii start-up si intreprinderi mici si mijlocii inovatoare;
b) unitati administrativ-teritoriale, companii de utilitati publice aflate in subordinea unitatilor administrativ — teritoriale; 
c) companii de stat; d) organizatii non-guvernamentale; e) universitati, institute de cercetare-dezvoltare, entitati publice socio-culturale, alte entitati similare, intreprinderi sociale.

(2) Bancile de dezvoltare sprijina beneficiarii eligibili prin produse specifice bancilor de dezvoltare, care pot include: a) imprumuturi, b) garantii, c) investitii de capital de tip actiuni si participatii. 

(3) In desfasurarea activitatii, bancile de dezvoltare se vor concentra pe domenii si activitati tinta, cum ar fi:
a) activitatea economica desfasurata de intreprinderile mici si mijlocii; 
b) domenii si activitati finantate din fonduri europene; 
c) cercetare, dezvoltare si inovare;
d) agricultura;
e) proiecte mari de infrastructura care contribuie la dezvoltarea regionala si nationala; 
f) investitii strategice. 

(4) Competentele specifice ale bancilor de dezvoltare in legatura cu conditiile in care se ofera produsele de creditare, investitii si garantare, criterii de eligibilitate pentru beneficiari, criterii de acordare a finantarilor si a garantiilor, drepturile in legatura cu bunurile aferente, drepturile in legatura cu garantiile, legislatia Uniunii Europene in baza careia se ofera instrumentele financiare se stabilesc prin hotararea Guvernului prevazuta ia art. 4, alin. (3). 

Art. 7 

(1) Bancile de dezvoltare sunt detinute in intregime, in mod direct pe toata durata de functionare, de catre statul roman, prin Ministerul Finantelor Publice.

(2) indeplinirea de catre statul roman, prin Ministerul Finantelor Publice, a criteriilor pentru actionari prevazute la art. 26 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 este prezumata.

(3) Persoana/persoanele desemnate sa reprezinte Ministerul Finantelor Publice in relatia cu Banca Nationala a Romaniei pe parcursul instrumentarii cererii de autorizare se stabilesc prin ordin al ministrului finantelor publice. 

Art. 8 

(1) Capitalul social al fiecarei banci de dezvoltare necesar desfasurarli activitatii in conditiile prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006, Regulamentul (UE) nr. 575/2013 si de reglementarile emise de Banca Nationala a Romaniei in aplicarea acestora se asigura din bugetul de stat si/sau din veniturile rezultate din privatizare inregistrateIn contul Trezoreriei Statului.

(2) in vederea capitalizarii, statul roman, prin Ministerul Finantelor Publice, poate acorda finantari, din sursele prevazute la alin. (1), unei banci de dezvoltare si prin instrumente ce indeplinesc conditiile prevazute in Capitolele 3 si 4 din Titlul I, Partea a II-a din Regulamentul (UE) nr. 575/2013.

(3) Guvernul Romaniei aproba prin hotarare de Guvern sumele pentru constituirea sau majorarea capitalului social, precum si conditiile de finantare prin instrumentele de tipul celor prevazute la alin. (2).

(4) Cheltuielile cu taxele si tarifele necesare infiintarii fiecarei banci de dezvoltare se suporta din bugetul Ministerului Finantelor Publice si se stabilesc prin hotararea Guvernului prevazuta la art. 4, alin. (3).

(5) Statul roman, prin Ministerul Finantelor Publice, se obliga sa asigure sumele necesare majorarii de capital social al fiecarei banci de dezvoltare, ca urmare a solicitarii Bancii Nationale a Romaniei in contextul analizelor derulate in procesul de autorizare sau pe parcursul procesului de supraveghere, precum si pentru sustinerea si dezvoltarea activitatii fiecarei banci de dezvoltare si pentru respectarea cerintelor prudentiale din bugetul de stat si/sau din veniturile rezultate din privatizare inregistrate in contul Trezoreriei Statului. 

Art. 9 

(1) Statul roman, prin Ministerul Finantelor Publice, in calitate de actionar unic al fiecarei banci de dezvoltare se obliga sa garanteze integral obligatiile bancilor de dezvoltare rezultate din desfasurarea activitatilor specifice.

(2) in aplicarea alin.(1), prin Hotarare a Guvernului se stabilesc urmatoarele:
a) conditiile generale de garantare a obligatiilor bancilor de dezvoltare;
b) suma garantiei; 
c) modalitatea de alocare astfel incat intotdeauna sumele garantate in perioadele anterioare si pentru care banca de dezvoltare are obligatii restante sa fie acoperite;
d) mecanismul de plata in contul acestora, implementat fie prin majorarea capitalului social si/sau preluarea la datoria publica in vederea asigurarii fondurilor proprii necesare desfasurarii activitatilor specifice fiecarei banci de dezvoltare.

(3) Garantia statului, prin Ministerul Finantelor Publice, este neconditionata, irevocabila si executabila la prima cerere. 

Art. 10 

(1) Fara a aduce atingere prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 si ale reglementarilor emise de Banca Nationala a Romaniei in aplicarea acesteia, sistemul de administrare al bancilor de dezvoltare se stabileste prin actul constitutiv al acestora. 

(2) Procedura de numire a membrilor organelor statutare ale fiecarei banci de dezvoltare se stabileste prin hotararea Guvernului prevazuta la art. 4, alin. (3).

(3) Membrii organelor de conducere ale bancilor de dezvoltare respecta cerintele de adecvare prevazute de Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 99/2006 si de reglementarile emise de Banca Nationala a Romaniei in aplicarea acesteia.

(4) Membrii organelor de conducere ale bancilor de dezvoltare Isi exercita atributiile in mod independent, cu loialitate, diligenta si respectand obiectivele si strategia stabilita de adunarea generala a actionarilor a fiecarei banci de dezvoltare.

(5) Membrii organelor de conducere, functionarii si personalul fiecarei banci de dezvoltare sunt persoane apolitice, orice activitate avand caracter politic fiind incompatibila cu statutul acestora.

(6) Deciziile privind managementul activelor si pasivelor ba'ncilor de dezvoltare se iau de catre organele de conducere ale acestora, pe baze comerciale, in conditiile legii si ale actului constitutiv, fara implicarea sau acordul Ministerului Finantelor Publice in calitate de actionar unic al fiecarei banci de dezvoltare sau al oricarei alte autoritati sau institutii publice.

(7) Deciziile privind politica bancara trebuie sa se bazeze doar pe considerente economice, analiza impartiala a acestora fiind primordiala in realizarea scopului si activitatii fiecarei banci de dezvoltare. 

Art. 11 

(1) in scopul desfasurarii activitatilor necesare obtinerii aprobarii de constituire de la Banca Nationala a Romaniei de catre fiecare banca de dezvoltare, primii membri ai organelor statutare se nominalizeaza de catre Ministerul Finantelor Publice prin ordin al ministrului finantelor publice si pana la inmatricularea bancii de dezvoltare la Registrul Comertului nu sunt remunerati.

(2) Mandatul primilor membri ai organelor statutare incepe dupa inmatricularea la Registrul Comertului a fiecarei banci de dezvoltare. 

Art. 12 

(1) Sursele de finantare necesare pentru derularea activitatilor desfasurate de bancile de dezvoltare sunt:
a) comisioane, dobanzile si tarife rezultate din prestarea activitatilor specifice si suportate de catre beneficiarii eligibili ai bancilor de dezvoltare; 
b) fonduri contractate de pe pietele financiare interna si internationale; 
c) fonduri de la institutii financiare internationale;
d) fonduri incredintate pe baza de mandat de autoritati ale administratiei publice;
e) fonduri de la bugetul de stat; 
f) imprumuturi subordonate acordate de statul roman;
g) alte surse de finantare, stabilite prin hotarare a Guvernului, cu reglementarea modalitatilor de utilizare. 

(2) Bancile de dezvoltare pot atrage finantari rambursabile prin imprumuturi contractate pe baze bilaterale si prin emiterea de obligatiuni pe pietele financiare catre investitori institutionali. 

(3) Resursele financiare ale bancilor de dezvoltare vor fi utilizate pentru desfasurarea activitatilor de creditare si garantare a acestora, pentru executarea obligatiilor si angajamentelor financiare ale bancilor de dezvoltare, precum si pentru sustinerea activitatii proprii a acestora.

(4) Bancile de dezvoltare pot plasa lichiditatile disponibile in titluri de stat, precum si in alte instrumente ale pietei monetare si instrumente financiare, in conditiile legii.

(5) Modul de repartizare a profitului si de suportare a pierderilor al fiecarei banci de dezvoltare se stabileste prin hotararea Guvernului prevazuta la art. 4, alin. (3). 

Art. 13 Banca Nationala a Romaniei nu are alte competente in privinta bancilor de dezvoltare in afara celor privind autorizarea si supravegherea prudentiala prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 si de reglementarile emise de Banca Nationala a Romaniei in aplicarea acesteia. 

Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) si (3) din Constitutia Romaniei, republicata. 

 
Alina Georgiana Costache de Alina Georgiana Costache
Redactor Fiscalitatea.ro si InfoTVA.manager.ro

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016