Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Pe Ordinea de zi a sedintei Senatului de luni - 9 martie 2020 - s-a numarat, intre altele, si propunerea legislativa pentru reglementarea unor masuri privind cadrul general aplicabil bancilor nationale de dezvoltare din Romania. Proiectul apartine fostului ministru al Finantelor Publice - Eugen Teodorovici.
“Demersul initiat de mine privind infiintarea Bancii de dezvoltare a fost incununat astazi (luni, n.r.) de succes, prin votul colegilor din Senat, cu 85 de voturi pentru, 15 abtineri si niciun vot impotriva. Tin sa le multumesc celor care, indiferent de culoarea politica, au inteles necesitatea si importanta acestei initiative.
Infiintarea Bancii de dezvoltare va asigura sprijinirea anteprenoriatului si dezvoltarea socio-economica a Romaniei prin promovarea investitiilor si prin derularea de servicii financiare si de consultanta, precum si prin emiterea de titluri de valoare si strangerea de fonduri sau de capital in scopul sustinerii acestor servicii”, a notat senatorul PSD – Eugen Teodorovici – pe pagina sa de Facebook.
Extras din propunerea legislativa (forma initiatorului) - L42/04.02.2020
Lege pentru reglementarea unor masuri privind cadrul general aplicabil bancilor nationale de dezvoltare din Romania
Art. 1 Prezenta lege reglementeaza cadrul general privind conditiile pe care o banca nationala de dezvoltare, trebuie sa le Tndeplineasca pentru a desfasura activitate pe teritoriul Romaniei.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Art. 2
(1) In sensul prezentei legi, bancile nationale de dezvoltare, denumite in continuare banci de dezvoltare sunt institutii de credit care sunt constituite si care functioneaza ca banci, in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Regulamentului UE nr. 575/2013, ale reglementarilor emise de Banca Nationala a Romaniei in aplicarea acestora, ale prezentei legi, precum si ale altor acte normative aplicabile.
(2) Bancile de dezvoltare sunt persoane juridice romane constituite ca societati pe actiuni ale caror conditii de organizare si functionare se stabilesc prin actul constitutiv elaboratIn conformitate cu prevederile Legii societatilor nr. 31/1990 , republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 3
(1) Bancile de dezvoltare din Romania au ca scop sprijinirea antreprenoriatului, dezvoltarea socio-economica si regionala in Romania prin promovarea investitiilor si facilitarea accesului la finantare pentru beneficiarii eligibili in acele sectoare in care au fost identificate disfunctionalitati ale pietei financiare si decalaje de finantare, in baza unei analize independente ex-ante, in scopul atenuarii si reducerii lor prin desfasurarea de activitati de dezvoltare, in conformitate cu legislatia Uniunii Europene aplicabila si cu actul constitutiv al fiecarei banci de dezvoltare.
(2) Banca Nationara a Romaniei nu este tinuta responsabila de indeplinirea obiectivelor bancilor de dezvoitare.
Art. 4
(1) Bancile de dezvoltare pot functiona doar pe baza autorizatiei emise de Banca Nationala a Romaniei in conformitate cu prevederile referitoare la autorizarea unei institutii de credit cuprinse in Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 99/2006, cu modificarile si completarile ulterioare si in reglementarile emise de Banca Nationala a Romaniei in aplicarea acesteia.
(2) Aprobarea de catre Banca Nationala a Romaniei a constituirii bancilor de dezvoltare nu garanteaza obtinerea autorizatiei de
functionare, aceasta indicand doar permisiunea data actionarului de a proceda la constituirea bancilor de dezvoltare potrivit dispozitiilor legale si in conformitate cu modalitatile prevazute in documentatia prezentata.
(3) Prin hotarare a Guvernului se stabilesc conditiile de organizare si functionare ale bancilor de dezvoltare. 1n vederea obtinerii aprobarii constituirii bancilor de dezvoltare de la Banca Nationala a Romaniei, actul constitutiv in forma initiala se supune aprobarii prealabile a Guvernului.
(4) Bancile de dezvoltare vor avea sediul social si, dupa caz, sediul real pe teritoriul Roman iei.
(5) Denumirea unei banci de dezvoltare este in limba romana.
Art. 5
(1) Bancile de dezvoltare actioneaza in nume si cont propriu, si dupa caz in nume si cont stat, iar activitatile privind furnizarea de servicii financiare, de consultanta si de asistenta tehnica, desfasurate in limita autorizatiei acordate si in concordanta cu scopul lor definit potrivit prezentei legi, se stabilesc prin hotarare a Guvernului prevazuta la art.4 alin.3.
(2) Bancile de dezvoltare implementeaza si/sau administreaza instrumente financiare finantate din fondurile Uniunii Europene.
(3) Bancile de dezvoltare pot acorda si alte finantari in cadrul initiativelor de investitii la nivelul Uniunii Europene, inclusiv investitii co-finantate de Grupul Bancii Europene de investitii sau de alte institutii financiare internationale.
(4) Conturile curente ale beneficiarilor eligibili definiti conform art. 6 alin. (1) ai bancilor de dezvoltare, deschise la acestea, sunt considerate depozite.
(5) Bancile de dezvoltare nu atrag depozite de la persoane fizice.
(6) Activitatile desfasurate de bancile de dezvoltare se vor efectua cu respectarea legislatiei in materie de ajutor de stat.
(7) Banca Nationala a Romaniei nu este tinuta responsabila in ceea ce priveste respectarea de catre bancile de dezvoltare a legislatiei in materie de ajutor de stat.
(8) in desfasurarea activitatilor lor, bancile de dezvoltare functioneaza in baza principiilor de transparenta, independenta, neutralitate concurentiala, profitabilitate, eficienta, compatibilitate cu piata ajutorului de stat, si a celor mai bune practici bancare in domeniu.
(9) Bancile de dezvoltare acorda finantare in conditii de piata si nu trebuie sa concureze cu institutiile de credit, ci sa actioneze complementar cu acestea in scopul remedierii deficitului de finantare si disfunctionalitatilor pietei financiare.
(10) in desfasurarea activitatilor Ior, bancile de dezvoitare actioneaza in mod direct si/sau prin intermediul institutiilor de credit, al investitorilor privati sau al altor intermediari financiari din sectorui privat.
(11) Bancile de dezvoltare nu pot finanta direct sau indirect niciun partid politic sau campanie electorala.
Art. 6
(1) Bancile de dezvoltare ofera produse financiar-bancare unor categorii tinta de beneficiari eligibili, printre care:
(2) Bancile de dezvoltare sprijina beneficiarii eligibili prin produse specifice bancilor de dezvoltare, care pot include: a) imprumuturi, b) garantii, c) investitii de capital de tip actiuni si participatii.
(3) In desfasurarea activitatii, bancile de dezvoltare se vor concentra pe domenii si activitati tinta, cum ar fi:
(4) Competentele specifice ale bancilor de dezvoltare in legatura cu conditiile in care se ofera produsele de creditare, investitii si garantare, criterii de eligibilitate pentru beneficiari, criterii de acordare a finantarilor si a garantiilor, drepturile in legatura cu bunurile aferente, drepturile in legatura cu garantiile, legislatia Uniunii Europene in baza careia se ofera instrumentele financiare se stabilesc prin hotararea Guvernului prevazuta ia art. 4, alin. (3).
Art. 7
(1) Bancile de dezvoltare sunt detinute in intregime, in mod direct pe toata durata de functionare, de catre statul roman, prin Ministerul Finantelor Publice.
(2) indeplinirea de catre statul roman, prin Ministerul Finantelor Publice, a criteriilor pentru actionari prevazute la art. 26 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 este prezumata.
(3) Persoana/persoanele desemnate sa reprezinte Ministerul Finantelor Publice in relatia cu Banca Nationala a Romaniei pe parcursul instrumentarii cererii de autorizare se stabilesc prin ordin al ministrului finantelor publice.
Art. 8
(1) Capitalul social al fiecarei banci de dezvoltare necesar desfasurarli activitatii in conditiile prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006, Regulamentul (UE) nr. 575/2013 si de reglementarile emise de Banca Nationala a Romaniei in aplicarea acestora se asigura din bugetul de stat si/sau din veniturile rezultate din privatizare inregistrateIn contul Trezoreriei Statului.
(2) in vederea capitalizarii, statul roman, prin Ministerul Finantelor Publice, poate acorda finantari, din sursele prevazute la alin. (1), unei banci de dezvoltare si prin instrumente ce indeplinesc conditiile prevazute in Capitolele 3 si 4 din Titlul I, Partea a II-a din Regulamentul (UE) nr. 575/2013.
(3) Guvernul Romaniei aproba prin hotarare de Guvern sumele pentru constituirea sau majorarea capitalului social, precum si conditiile de finantare prin instrumentele de tipul celor prevazute la alin. (2).
(4) Cheltuielile cu taxele si tarifele necesare infiintarii fiecarei banci de dezvoltare se suporta din bugetul Ministerului Finantelor Publice si se stabilesc prin hotararea Guvernului prevazuta la art. 4, alin. (3).
(5) Statul roman, prin Ministerul Finantelor Publice, se obliga sa asigure sumele necesare majorarii de capital social al fiecarei banci de dezvoltare, ca urmare a solicitarii Bancii Nationale a Romaniei in contextul analizelor derulate in procesul de autorizare sau pe parcursul procesului de supraveghere, precum si pentru sustinerea si dezvoltarea activitatii fiecarei banci de dezvoltare si pentru respectarea cerintelor prudentiale din bugetul de stat si/sau din veniturile rezultate din privatizare inregistrate in contul Trezoreriei Statului.
Art. 9
(1) Statul roman, prin Ministerul Finantelor Publice, in calitate de actionar unic al fiecarei banci de dezvoltare se obliga sa garanteze integral obligatiile bancilor de dezvoltare rezultate din desfasurarea activitatilor specifice.
(2) in aplicarea alin.(1), prin Hotarare a Guvernului se stabilesc urmatoarele:
(3) Garantia statului, prin Ministerul Finantelor Publice, este neconditionata, irevocabila si executabila la prima cerere.
Art. 10
(1) Fara a aduce atingere prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 si ale reglementarilor emise de Banca Nationala a Romaniei in aplicarea acesteia, sistemul de administrare al bancilor de dezvoltare se stabileste prin actul constitutiv al acestora.
(2) Procedura de numire a membrilor organelor statutare ale fiecarei banci de dezvoltare se stabileste prin hotararea Guvernului prevazuta la art. 4, alin. (3).
(3) Membrii organelor de conducere ale bancilor de dezvoltare respecta cerintele de adecvare prevazute de Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 99/2006 si de reglementarile emise de Banca Nationala a Romaniei in aplicarea acesteia.
(4) Membrii organelor de conducere ale bancilor de dezvoltare Isi exercita atributiile in mod independent, cu loialitate, diligenta si respectand obiectivele si strategia stabilita de adunarea generala a actionarilor a fiecarei banci de dezvoltare.
(5) Membrii organelor de conducere, functionarii si personalul fiecarei banci de dezvoltare sunt persoane apolitice, orice activitate avand caracter politic fiind incompatibila cu statutul acestora.
(6) Deciziile privind managementul activelor si pasivelor ba'ncilor de dezvoltare se iau de catre organele de conducere ale acestora, pe baze comerciale, in conditiile legii si ale actului constitutiv, fara implicarea sau acordul Ministerului Finantelor Publice in calitate de actionar unic al fiecarei banci de dezvoltare sau al oricarei alte autoritati sau institutii publice.
(7) Deciziile privind politica bancara trebuie sa se bazeze doar pe considerente economice, analiza impartiala a acestora fiind primordiala in realizarea scopului si activitatii fiecarei banci de dezvoltare.
Art. 11
(1) in scopul desfasurarii activitatilor necesare obtinerii aprobarii de constituire de la Banca Nationala a Romaniei de catre fiecare banca de dezvoltare, primii membri ai organelor statutare se nominalizeaza de catre Ministerul Finantelor Publice prin ordin al ministrului finantelor publice si pana la inmatricularea bancii de dezvoltare la Registrul Comertului nu sunt remunerati.
(2) Mandatul primilor membri ai organelor statutare incepe dupa inmatricularea la Registrul Comertului a fiecarei banci de dezvoltare.
Art. 12
(1) Sursele de finantare necesare pentru derularea activitatilor desfasurate de bancile de dezvoltare sunt:
(2) Bancile de dezvoltare pot atrage finantari rambursabile prin imprumuturi contractate pe baze bilaterale si prin emiterea de obligatiuni pe pietele financiare catre investitori institutionali.
(3) Resursele financiare ale bancilor de dezvoltare vor fi utilizate pentru desfasurarea activitatilor de creditare si garantare a acestora, pentru executarea obligatiilor si angajamentelor financiare ale bancilor de dezvoltare, precum si pentru sustinerea activitatii proprii a acestora.
(4) Bancile de dezvoltare pot plasa lichiditatile disponibile in titluri de stat, precum si in alte instrumente ale pietei monetare si instrumente financiare, in conditiile legii.
(5) Modul de repartizare a profitului si de suportare a pierderilor al fiecarei banci de dezvoltare se stabileste prin hotararea Guvernului prevazuta la art. 4, alin. (3).
Art. 13 Banca Nationala a Romaniei nu are alte competente in privinta bancilor de dezvoltare in afara celor privind autorizarea si supravegherea prudentiala prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 si de reglementarile emise de Banca Nationala a Romaniei in aplicarea acesteia.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) si (3) din Constitutia Romaniei, republicata.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Zoom fiscal: Lupta impotriva evaziunii fiscale si cresterea gradului de predictibilitate fiscala, discutate in ECOFINNoua Lege privind functionarea Bancii de Dezvoltare a Romaniei - EximBank S.A.Saptamana 04 - 10 februarie 2008Acte aparute in Monitorul Oficial nr. 879Articole similare
Omul pentru care salariul lunar a ajuns la 27.000 euroPresedintele este de acord cu scaderea TVA la alimentele de baza, dar cu o conditieLegea societatilor comerciale se modifica. Cesiunea partilor sociale devine posibila dupa o inspectie fiscalaLegea nr. 59/2015 - modificarea OG nr. 81/2000 - certificarea incadrarii vehiculelor inmatriculate sau inregistrate in normele tehnice prin inspectia tehnica periodicaNoutati in Monitorul Oficial, Partea I numerele 803, 804, 805, 806, 807Ultimele articole
Noul mecanism de compensare a sumelor solicitate din FNUASS din 2023Transferul activitatilor de inmatriculare auto ar putea trece in competenta RAR, incepand cu data de 1 ianuarie 2022Pe ordinea de zi a Guvernului se afla proiectul de OUG pentru depunerea declaratiei privind beneficiarul real pana la 1 octombrieOUG 8/2021. Guvernul NU mai acorda vouchere de vacanta si nici transport gratuit pentru eleviEchipeaza-ti masina cu anvelope de iarna de pe Velopa.roArticole similare
O noua categorie de angajati ar putea iesi mai devreme la pensie (Proiect de lege)Propunere: Prin platforma ghiseul.ro vor putea fi platite Rovinieta si taxa de podIncredibil: Deputatii PDL sustin ca au votat din greseala legile privind TVA la alimente si neimpozitarea pensiilorFumatul ar putea fi interzis in spatiile publiceContribuabililor NU li se va mai cere dosarul cu sina. Autoritatile vor pune la dispozitia cetatenilor modelele formularelor de care au nevoieUltimele articole
Transferul activitatilor de inmatriculare auto ar putea trece in competenta RAR, incepand cu data de 1 ianuarie 2022Guvernul Orban respinge proiectul privind reducerea TVA la 16%. Iata forma adoptata de Senat!Parintii care au copiii in clasele primare ar putea beneficia de vouchere pentru programele afterschool (PROPUNERE LEGISLATIVA)Formularul 085: Optiune privind aplicarea/incetarea aplicarii anumitor prevederi din Codul Fiscal, in domeniul TVA (proiect ANAF)Liderul PSD vrea sa puna ANAF-ul pe capul multinationalelor: Ministrul de Finante sa faca o analiza!Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"