Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In planul noului Guvern pentru anul 2016 sunt cuprinse mai multe obiective pentru IMM-uri, unele dintre acestea facand referire la prioritatile IMM-urilor pentru noul Guvern in 2016 sau operationalizarea fondurilor speciale pentru IMM-uri, similare cu cele din U.E.:
Prioritatile IMM-urilor pentru noul Guvern in 2016
1. Adoptarea de masuri pentru crearea unui mediu de afaceri favorabil:
Asigurarea unui mediu de afaceri favorabil si prietenos, a unui cadru legal stabil si predictibil, bazat pe reducerea birocratiei si a sarcinii fiscale;
Continuarea procesului de simplificare a procedurilor administrative, cu reducerea cu cel putin 10% a numarului de autorizatii, avize, licente si permise pentru agentii economici.
2. Punerea in aplicare pe deplin a Legii nr. 62/2014 de modificare a Legii IMM-urilor:
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Aplicarea principiului “Ganditi mai intai la scara mica”-„Reglementati mai intai pentru IMM-uri”, in procesul legislativ, de realizare a politicilor si pentru procedurile administrative;
Aplicarea celor 3 componente ale reglementarii inteligente (smart regulation) la nivel national, prin:
Realizarea sistematica a analizei cost-benficiu pentru IMM-uri, a Testului IMM, a evaluarilor ex ante a impactului tuturor noilor reglementari si ale modificarilor acestora;
Consultarea periodica si sistematica a organizatiilor reprezentative ale IMM-urilor;
Evaluarea periodica a rezultatelor implementarii noilor reglementari.
Alocarea unei cotei de cel putin 0,4% din PIB pentru finantarea programelor destinate IMM-urilor;
Publicarea in mod centralizat si actualizare permanenta a informatiilor privind toate programele si masurile de sustinere aplicabile IMM-urilor, inclusiv cele finantate din fonduri structurale, pentru a asigura accesul facil la informatii privind continutul, conditiile, procedurile, termenele si celelalte aspecte importante privind fiecare masura in parte.
3. Operationalizarea fondurilor speciale pentru IMM-uri, similare cu cele din U.E.:
Fonduri de seed-capital pentru sprijinirea infiintarii de noi microintreprinderi de catre tineri;
Fonduri de micro-granturi si micro-credite pentru dezvoltarea mestesugurilor si serviciilor in mediul rural;
Fonduri cu capital de risc pentru finantarea IMM-urilor/start-up-urilor inovative si a proiectelor din industriile de varf, alimentate cel putin partial din fondurile europene si cele de la bugetul statului.
4. Valorificarea oportunitatilor de finantare din programul de relansare economica a Uniunii Europene lansat de presedintele Comisiei Europene Jean-Claude Juncker in valoare de 315 miliarde euro, din care 75 miliarde euro pentru IMM-uri; elaborarea si depunerea unei liste competitive de programe de sustinere a IMM-urilor din Romania care sa fie finantate prin noul mecanism cu consultarea confederatiilor patronale (exemplu reluarea si multiplicarea rezultatelor Programului de reabilitare termica a cladirilor).
5. Imbunatatirea accesului IMM-urilor la finantare, prin:
Sustinerea infiintarii unei banci speciale dedicate IMM-urilor sau a programelor speciale de creditare a micilor intreprinzatori;
Instituirea, potrivit practicii europene, a mediatorului de credite pentru IMM-uri, la nivelul fiecarui judet, dupa model francez, care sa asigure realizarea a 3 scopuri: cresterea creditarii IMM-urilor, oferirea de solutii intreprinderilor, in special sectorului IMM, pentru a obtine finantari de la banci si sesizarea Guvernului in cazul aparitiei unor probleme nerezolvate majore.
6. Relansarea procesului investitional, prin
Modificarea si completarea O.U.G. nr. 85/2008 privind stimularea investitiilor, aprobata prin Legea nr. 78/2009;
Imbunatatirea cadrului legal privind schemele de ajutor de stat, pentru a le face pe deplin accesibile IMM-uri;
Recapitalizarea Fondului de Garantare a Creditelor pentru IMM si Fondul Roman de Contragarantare;
Continuarea si suplimentarea bugetului Programului START pentru dezvoltarea abilitatilor antreprenoriale in randul tinerilor si facilitarea accesului lor la finantare, precum si a Programului de Minimis.
7. Imbunatatirea absorbtiei fondurilor structurale prin:
Respectarea stricta a termenelor de finantare prevazute in contracte;
Finantarea in intregime de la bugetul statului a cheltuielilor efectuate, care vor fi ulterior rambursate de CE;
Garantarea creditelor bancare necesare cofinantarii beneficiarilor proiectelor finantate din fonduri structurale.
8. Stimularea crearii de locuri de munca in sectorul privat, prin:
Continuarea flexibilizarii pietei muncii din Romania, concomitent cu
Adoptarea de masuri de stimulare a infiintarii de noi locuri de munca, de ocupare a persoanelor defavorizate si de crestere a productivitatii muncii, dat fiind faptul ca Romania inregistreaza cel mai redus nivel (din 21 state analizate din UE) al ponderii salariatilor din sectorul privat in total populatie (13,76%), fiind cu 14,73 p.p. mai mica decat cea a Elvetiei (locul 1: 28,49%) si cu 12,82 p.p. mai mica decat cea a Danemarcei (locul 2: 26,57%)
Nemodificarea Codului muncii si a Legii nr. 62/2011 a dialogului social fara acordul confederatiilor patronale;
Reducerea cu 50% a contributiilor sociale pentru persoanele devaforizate nou angajate si somerilor.
9. Reducerea fiscalitatii, prin:
EXCEPTAREA microintreprinderilor si intreprinderilor mici de la noul sistem de calcul al taxelor locale pe cladiri si de la reevaluarea cladirii de evaluatori autorizati, cu stabilirea pentru acestea a unui impozit de 0,08% pentru cladirile in care isi desfasoara activitatea, raportat la valoarea contabila (cresterea cotei actuale a impozitului de la 0,1 % pana la 1,3% si raportul de evaluare intocmit de un evaluator autorizat va determina desfiintarea a minim 10% din IMM si diminuarea activitatii a peste 30% din IMM-urile actuale, cu desfiintarea unui numar de ~100.000 de locuri de munca si diminuarea veniturilor bugetare aferente acestora rezultate din impozitele, contributiile obligatorii, TVA);
Neadoptarea de masuri privind cresterea fiscalitatii;
Reducerea cu minimum 25% a numarului de plati fiscale pentru intreprinzatori, care in Romania este cel mai ridicat din UE: de 3,11 ori mai mare decat media UE (Romania – 39 plati/an, media UE27 – 12,5 plati/an), de 9,75 ori mai mare decat in Suedia (locul 1: 4 plati/an) si de 1,3 ori mai mare decat in Cipru (locul 26: 30 plati/an);
Eliminarea penalitatilor de intarziere privind creantele bugetare (cu mentinerea doar a dobanzii de intarziere);
Imbunatatirea reglementarilor privind scutirea impozitului pe profitul reinvestit;
Asigurarea functionarii soft-ului de inregistrare a situatiilor financiare incepand cu data de 01.01 a fiecarui an, astfel incat sa poata fi inregistrate situatiile financiare ale societatilor, persoane juridice romane, care au fost supuse aprobarii imediat dupa inchiderea exercitiului financiar, conform dispozitiilor Legii nr. 31/1990 cu modificari ulterioare, pentru ca asociatii/actionarii sa isi poata ridica imediat dividendele cuvenite.
10. Reforma in domeniul controalelor:
Rezolvarea cu prioritate a marii evaziuni fiscale;
Exercitarea cu prioritate a functiei preventive a controlului, cu informarea corespunzatoare si stabilirea de avertismente prealabile sanctiunilor pecuniare in cazul microintreprinderilor si intreprinderilor mici;
Eliminarea practicilor controalelor si amenzilor excesive pentru IMM-uri si
Responsabilizarea functionarilor cu atributii de control pentru excese/greseli/abuzuri.
11. Cresterea accesului IMM-urilor la achizitiile publice, prin:
Imbunatatirea legislatiei: obligativitatea impartirii obiectului achizitiei in loturi mai mici pentru a fi accesibile IMM-urilor, simplificarea birocratiei pentru IMM-uri si a procedurii acordarii de avansuri, etc.;
Operationalizarea efectiva a obligatiei de plata a valorii contractelor de achizitie publica in termen de maxim 30 de zile calendaristice de la receptie, cu sanctiuni ferme, potrivit Legii nr. 72/2013 si Directivei 2011/7/UE, cu eliminarea blocajului financiar generat de arierate, care afecteaza grav functionalitatea si relansarea economiei;
Imbunatatirea legislatiei privind PARTENERIATUL PUBLIC-PRIVAT, in vederea reducerii plafoanelor stabilite de dispozitiile legale, pentru a le face operationale pentru intreprinzatorii din Romania, inclusiv pentru IMM-uri.
12. Sustinerea distributiei si comercializarii produselor IMM-urilor:
Extinderea masurilor adoptate prin Legea nr. 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare, privind protectia impotriva intelegerilor si practicilor anticoncurentiale si accelerarea platilor comerciantilor catre toate IMM-urile furnizoare - din industria usoara, mobila, produse chimice, etc., care va stimula cresterea productiei industriale autohtone si va reduce importurile;
Instituirea unei retele de colectare in vederea distributiei produselor traditionale si locale realizate de IMM-uri, inclusiv micii agricultori si mestesugari, cu implicarea financiara a fondurilor UE;
Instituirea obligativitatii pentru marile lanturi de magazine de a asigura un spatiu minim de desfacere (30%) pentru prezentarea si comercializarea produselor traditionale si locale realizate de IMM-uri, inclusiv micii agricultori si mestesugari.
13. Cresterea implicarii autoritatilor publice centrale si locale in:
Dezvoltarea parcurilor industriale si tehnologice, incubatoarelor de afaceri, clusterelor, precum si a unei infrastructuri de afaceri adecvate, prin instrumente specifice nevoilor IMM-urilor, cu surse de finantare adecvate si garantii asociate, cu avantajele tehnice ale serviciilor societatii informationale si cu cooperarea activa cu mediul universitar si de cercetare, pentru exploatarea cunostintelor stiintifice si valorificarea potentialului creativ;
Dezvoltarea retelelelor si centrelor de consultanta si informare pentru IMM-uri, a serviciilor de sprijin in afaceri, a portalurilor de solutii pentru IMM, sustinerea retelelor de cooperare dintre IMM-uri, centre de cercetare si universitati, organizatii de formare profesionala si formare profesionala continua, institutii financiare si consultanti;
Sustinerea infiintarii si dezvoltarii IMM-urilor si intreprinderilor sociale;
Dezvoltarea de parteneriate cu organizatiile patronale, pentru asigurarea de servicii complexe, adaptate specificului micilor intreprinzatori.
14. Profesionalizarea managementului public la nivel national si local
Elaborarea Strategiei nationale de formare si perfectionare a managerilor din Romania;
Finantarea din fonduri europenea unor programe speciale regionale de formare si perfectionare a managerilor pentru IMM-uri;
Finantarea din fonduri U.E. a unui program special pentru transferul celor mai bune practici manageriale din U.E. in IMM-urile din Romania.
15. Imbunatatirea eficacitatii administrarii actului de justitie pentru IMM-uri:
Asigurarea pe deplin a celeritatii in judecarea dosarelor avand ca obiect litigiile cu profesionisti, inclusiv in motivarea sentintelor si executarea hotararilor judecatoresti, inclusiv recuperarea efectiva a debitelor de la institutii/autoritati publice.
Asigurarea accesului IMM-urilor la mijloace si forme procedurale mai simple si mai accesibile (reducerea texelor judiciare, modele de formulare si proceduri standard, etc.);
Extinderea la 10.000 euro a pragului de aplicare a procedurii cu privire la cererile de valoare redusa;
Valorificarea si multiplicarea rezultatelor proiectelor cu finantare europeana derulate pentru simplificare administrativa si reducerea costurilor intreprinzatorilor (exp. proiectul: „Masurarea costurilor administrative si identificarea sarcinilor administrative aferente legislatiei in domeniile reglementate de Ministerul Justitiei si Libertatilor Cetatenesti”, Cod SMIS 15338);
Reducerea taxelor judiciare pentru inregistrarea organizatiilor patronale sau modificarea actelor lor constitutive.
Dezvoltarea si promovarea utilizarii procedurilor prejudiciare si alternative de solutionare a litigiilor, inclusiv prin intermediul organizatiilor patronale reprezentative.
Sursa: Biroul de presa al CNIPMMR
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Doua probleme majore privind Declaratia 088, reclamate la GuvernCum functioneaza noua platforma pentru reducerea birocratiei. Trimiteti propunerea dvs. pentru costuri reduse si alte modificariArticole similare
Sistemul fiscal sustine in continuare investitiile straine directeGuvernul ar putea rata obiectivele fiscaleKelemen: Guvernul ascunde o crestere a TVANoutati Legislatie Fiscala 27 - 31 iulie 2009 - Monitorul OficialReducerea nivelului fiscalitatii: realizabila, dar nu in viitorul apropiatUltimele articole
Discutiile despre REDUCEREA TAXELOR sunt prematureComisia Europeana propune un TVA standard si REDUCEREA TAXELOR intracomunitare cu 10%Rebelii din PDL sustin REDUCEREA TAXELORArticole similare
Studiu de caz: operatiune scutita cu drept de deducere a TVARegimul TVA pentru comertul onlineDreptul de deducere este limitat in unele situatii. Ce prevede Codul fiscalIncludem facturile de avans la determinarea cifrei de afaceri? Calcul plafonExigibilitatea TVA pentru factura avans emisa de un furnizor intracomunitar. Cum declaram?Ultimele articole
Furnizori care NU transmit factura. Cum trebuie emisa autofactura de catre firmeComert online. Regimul fiscal TVA in cazul vanzarii catre persoane din UECladiri inchiriate catre persoane juridice. Se aplica modificari din 2025 cu privire la impozit?Controale fiscale pe TVA. 10 tipuri de erori pe care le vizeaza inspectoriiControale ANAF august 2024. 5 situatii in care au fost verificate persoanele juridiceArticole similare
Asociatiile de proprietari in 2021. Declararea si plata impozitelor si contributiilor aferente veniturilor din contractele de mandatGrile examen 2015: Consultant fiscal certificat, o profesie stralucitaCe implica analiza fiscala a operatiunilor cu persoane afiliateNoutati Legislatie Fiscala 26-31 mai 2008 - Monitorul Oficial15 intrebari & raspunsuri ANAF cu privire la modalitatea de completare a D212 de catre persoanele care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilorUltimele articole
Procedura de inregistrare a contractelor de inchiriere va fi modificata incepand cu 2025Reminder! Pana pe 19 decembrie 2024 trebuie depusa D11Declaratia 070. Termen depunere si instructiuni de completareRadiere SRL, PFA, II, IF. Procedura complexa, explicata pas cu pasGrup fiscal. Cine are obligatia de a raspunde la Notificarea de conformare e-TVAAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"