keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
keyboard_double_arrow_left

TVA cheltuiala eligibila. Proiect finantare ONG

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 13 Nov. 2012 Exclusiv
Tags: proiect finantare, ong, tva, hg 759/2007, hg 1135/2011

Vom analiza mai jos cazul unei organizatii non-profit care a depus in 2011 la APDRP spre aprobare un proiect pentru M125 .Acesta a fost aprobat cu 683.903 euro cheltuieli eligibile si 165.670 euro cheltuieli neeligibile (reprezentand TVA aferent cheltuielilor eligibile). La acea data, Ghidul de proiect nu permitea ca TVA-ul sa fie cheltuiala eligibila in proiect. Contractul de finantare s-a semnat in anul 2012. Pentru anul 2012, solicitantii care au depus astfel de cereri au beneficiat de eligibilitatea TVA. Asadar, acestea sunt intrebarile:



1. Exista cadru legislativ prin care ONG-ul ar putea sa beneficieze de eligibilitatea TVA avand in vedere ca proiectul este activ, in faza de implementare?
In scopul elaborarii unui raspuns cat mai sigur, mentionam ca avem in vedere persoane neplatitoare de TVA conform art.141 alin (1) lit.k , intrucat furnizam apa pentru irigatii numai membrilor organizatiei.

2. In cazul in care s-ar livra apa pentru irigatii celor care nu sunt membri, aceasta ar fi considerata activitate economica? Ce ar trebui sa faca organizatia in acest caz daca se depasesc 220.000 RON din activitati economice?

3. Ce ar trebui sa faca ONG-ul pentru ca TVA-ul sa nu inceteze sa fie cheltuiala neeligibila?


Solutia consultantului:

In opinia noastra, incepand cu noiembrie 2011, prin HG 1135/2011, s-a modificat cadrul normativ prin care TVA aferenta achizitiilor de bunuri si servicii finantate prin fonduri structurale devine cheltuiala eligibila la decontarea proiectelor, in anumite conditii.

Din punct de vedere al contractelor cu finantere din fonduri publice nerambursabile, TVA nedeductibila, este o cheltuiala prezumata prin efectul legii, ca eligibila la stabilirea bugetului finantabil al proiectului, conform art. 11^1 din HG 759/2007, privind procedura decontarii fondurilor structurale, cu modificari ulterioare.

Condiitile sunt ca TVA sa fie o taxa nedeductibila, pentru proiectele depuse dupa adoptarea HG 1135/2011 in noiembrie 2011.

Astfel, prin art. 11^1 alin. (3) la fiecare cerere de finantare se va depune o declaratie pe propria raspundere a beficiarului de fonduri, certificata de autoritatea fiscala din care sa rezulte ca TVA nu este deductibil.

In acest sens in MO 940/30.12.2011, au fost publicate instructiunile de aplicare a pentru art. 11^1 din HG 759/2007, act normativ ce stabileste in cadrul Anexei 1, din un format tipizat al declaratiei privind nedeductibilitatea TVA. In formatul acestei anexe se identifica un tabel cu achizitiile efectuate pentru care solicitantul fianantarii declara ca TVA este nedeductibil.

Aceleasi instructiuni stabilesc ca certificarea nedeductibilitatii TVA se face printr-un certificat emis de autoritatea fiscala, la care este arondat contribuabilul.

Certificarea declaratiei solicitantului finantarii se face prin emiterea unui certificat fiscal de catre ANAF. Formatul si procedura de eliberare a certificatului este adopata prin OMFP nr 33/2012 ce stabileste in principal:

- se depun in 3 formulare ale declaratiei din anexa mai devereme amintita, pe suport electrinic, direct la registratura autoritatii fiscale sau prin posta; Declaratia se completeaza in format electronic utilizand un soft pus la dispozitie de autoritatea fiscala;
- in termen de 3 zile lucratoare autoritatea are obligatia eliberararii certificatului ce atesta situatia TVA;
- daca solicitantul este o persoana inregistrata in scopuri de TVA atunci, se va comunica o copie a cererii directiei de specialitate ANAF pentru efectuarea unui control cu privire la aceste achizitii;
- in cadrul inspectiei se urmareste, daca contribuabilul a inregistrat facturile in evidenat contabila, daca a dedus TVA, cum si in ce fel a inregistrat facturile in decontul de TVA, etc
- in urma inspectiei se va stabilii daca contribuabilul are dreptul sa deduca TVA sau TVA este nedeductibil caz in care se va emite certificatul ce atesta nedeductibilitatea TVA.

In ciuda faptului ca legislatia permite decontarea TVA nedeductibila, este posibil, ca din cauza aprobarii prealabile a bugetului de finantat, aprobat cu autoritatea pentru managementul proiectelor, sa nu se prevada si sursa de finantare a TVA. Astfel se necesita procedura majorarii bugetului de finantare cu TVA, nedeductibil cu efectuarea diligentelor aferente.

Referitor la livrarea apelor catre nemembrii, printr-un raspuns anterior am precizat ca in opinia noastra, daca livrarea apei se face contra unui tarif, aceasta activitate economica nu se incadreaza la art. 141 alin. (1) lit. k) din Codul fiscal - servicii prestate catre membrii, ci la art. 126 alin. (1) din Codul fiscal - activitati economice supuse TVA in Romania.

Daca apa este livrata membrilor cu titlu gratuit, iar finantarea organizatiei se realizeaza prin cotizatiile membrilor conform statutului, in acest caz consideram ca sunt prestate servicii scutite de TVA, conform art. 141 alin. (1) lit. k) din Codul fiscal.

Desigur, organizatia dvs beneficiaza de plafonul de scutire de TVA pana la nivelul de 220000 lei, incepand cu 01 iulie 2012, iar in acest plafon sunt cuprinse urmatoarele componente ale cifrei de afaceri:

"Cifra de afaceri care serveste drept referinta pentru aplicarea alin. (1) este constituita din valoarea totala, exclusiv taxa, in situatia persoanelor impozabile care solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA a livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii efectuate de persoana impozabila in cursul unui an calendaristic, taxabile, sau, dupa caz, care ar fi taxabile daca nu ar fi desfasurate de o mica intreprindere, a operatiunilor rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Romania, conform art. 145 alin. (2) lit. b), a operatiunilor scutite cu drept de deducere si a celor scutite fara drept de deducere, prevazute la art. 141 alin. (2) lit. a), b), e) si f), daca acestea nu sunt accesorii activitatii principale."

Observam ca plafonul cifrei de afaceri la depasirea caruia datorati inregistrarea in scopuri de TVA cuprind livrarile de apa catre nemembrii sau livrarile de apa ce sunt in sfera TVA, precum si activitatile scutite enumerate de art. 141 alin. (2) lit. a), b), e) si f) din Codul fiscal. Observam ca serviciile catre membrii conform art. 141 alin. (1) lit. k) din Codul fiscal nu se iau in calcul la determinarea plafonului pentru care se aplica scutirea de TVA.

In principiu, situatia fiscala cu privire la TVA trebuie analizata comparativ daca serviciile de livrare apa catre membrii, sunt intradevar servicii cuprinse la activitatile scutite de TVA fara drept de deducere, conform art. 141 alin. (1) lit. k) din Codul fiscal sau sunt activitati taxabile, conform art. 126 alin. (1) din Codul fiscal, iar aceasta trebuie analizata punctual, pe caz concret, in functie de desfasurarea reala livrarii de apa.

Pentru livrarile scutite fara drept de deducere conform art. 141 alin, (1) lit. k) din Codul fiscal, TVA de la achizitia echipamentelor prin contracte de finantare, este nedeductibil, deci poate fi considerata o cheltuiala eligibila la finantare.

Pentru TVA de la echipamentele pe care le utilizati la livrarile de apa taxabile ( la care colectati TVA), TVA este deductibil conform art. 145 din Codul fiscal, si nu se poate considera o cheltuiala eligibila la finantarea proiectelor din fonduri structurale.

Norma de aplicare pentru art. 145 din Codul fiscal reglementeaza procedura de deducere a TVA pentru bunurile si echipamentele existente in patrimoniul organizatiei, la data inregistrarii in scopuri de TVA, achizitionate anterior inregistrarii in scopuri de TVA
Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016