Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Analizam mai jos cazul unei societati care realizeaza livrari de bunuri in tari din Uniunea Europeana (livrari intracomunitare). Vom stabili astfel ce documente atesta livrarea intracomunitara (faptul ca acel cumparator a primit fizic marfurile in statul de destinatie din UE) si justifica aplicarea sistemului de TVA stabilit de Codul fiscal pentru livrarile intracomunitare. Mai exact, in cazul unui control pe tema unei livrari intracomunitare, vom stabili ce documente vor trebui prezentate si stampilate pentru aceasta livrare.
Solutia consultantului:In functie de natura bunurilor si de conditiile de livrare, sau de modul de transport, documentele ce atesta livrarea intracomunitara sunt consemnate in Conventia de la Geneva din 1956 privind transportul international de marfuri.
Documente de transport de marfa intracomunitar necesare:
- CMR, pentru transportul rutier;
- scrisoarea de trasura, pentru transportul feroviar;
- AWB, pentru transportul aerian;
- conosament sau conosament combinat, pentru transportul naval.
Ce documente atesta livrarea intracomunitara?

Manualul Contabilului Incepator - stick USB

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025

Manual de politici contabile - Stick USB
In ce priveste justificarea livrarilor intracomunitare scutite de TVA, conform art. 143 alin. (2) din Codul fiscal, actul normativ ce reglementeaza justificarea scutirii de TVA, se enumera si documentele necesare pentru realizarea unei livrari intracomunitare scutite de TVA este OMFP 2222/2006 , cu modificari ulterioare.
Aceste documente sunt:
a) factura corect intocmita, conform art. 155 din Codul fiscal . Pe factura veti mentiona fie temeiul normativ din Codul fiscal ce va acorda scutirea de TVA, fie o trimitere la prevederea din Directiva CEE 112/2006 privind sistemul comun al TVA, ce reglementeaza de asemeni scutirea de TVA in cadrul livrarilor intracomunitare;
b) documentul de transport ce atesta deplasarea bunurilor din Romania in celalalt stat membru. Retinem aspectul ca transportul poate fi efectuat de dvs, de clientul dvs sau de un tert in numele atat al dvs cat si al clientului dvs.
Pentru toate aceste situatii, dovada transportului este unul din documentele ce atesta scutirea de TVA, iar in lipsa acestui document de transport, consideram ca autoritatile fiscale pot sa colecteze TVA pentru livrari.
c) contractul, comanda acceptata sau alte documente ce atesta livrarea, eventuale asigurari si conditii de livrare, documente ce atesta in principal valoarea livrarii si in sarcina cui este transportul;
d) codul valabil de TVA al beneficiarului emis de autoritatile din celalalt stat membru.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Vanzare marfuri catre persoane neimpozabile din Comunitate. Ce obligatii exista?Avans achitat pentru o achizitie intracomunitara de bunuri. Cum procedam in ce priveste TVA-ul?Noile modificari care privesc scutirea de TVACand se datoreaza TVA in cazul unei activitati economice desfasurate in Romania?ANAF: Noutati privind Declaratia 390Ultimele articole
Control ANAF in sem. II 2024. Deficiente descoperite pe linia combaterii evaziunii fiscaleFacturare in RO e-Factura. Facturile in euro pot fi transmise in sistem?Depasire plafon TVA de 300.000 lei. Cum se face inregistrarea in scopuri de TVAE-Factura in 2025. Ce noutati se aplica pentru E-Factura in acest anVineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESArticole similare
Regim TVA operatiune tripartita. Declaratia 390Ce tratament TVA aplicam pentru achizitie si livrare autoturisme noi si second-hand?Studiu de caz: Regimul TVA in cazul prestarii de servicii intracomunitareAchizitii intracomunitare de bunuri efectuate de o companie neinregistrata in ROIJustificarea livrarii intracomunitare de bunuri. Care e procedura?Ultimele articole
Studiu de caz: Scutirea TVA a serviciilor legate de exportStudiu de caz: Livrari intracomunitare in care transportul este asigurat de beneficiar din UE sau de o firma de transportJustificarea scutirii de TVA la export. Cum procedam?Livrare intracomunitara auto. Care va fi regimul TVA si ce declaratii se depun?Studiu de caz: Servicii export si compensari intre firme din state diferiteArticole similare
Regimul fiscal al livrarilor intracomunitare sub conditia EXWTVA la incasare. Care sunt modificarile aplicabile dupa 1 ianuarie 2014?Plafon cifra de afaceri. Aplicare sistem TVA la incasareIncludem facturile de avans la determinarea cifrei de afaceri? Calcul plafonDezavantaje sistemului TVA la incasare:Ultimele articole
Tratament fiscal pentru creante clienti neincasateMai multa eficienta in relatia cu ANAF. 9 metode in vigoarePrintati acest document: OBLIGATII FIRME privind TVA la incasare 2014Cine aplica obligatoriu sistemul TVA la incasare. Norme de la 1 ianuarie 2013Documentar fiscal: De la 1 ianuarie aplicam sistemul TVA la incasare
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"