Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Analizam mai jos cazul unei societati care realizeaza livrari de bunuri in tari din Uniunea Europeana (livrari intracomunitare). Vom stabili astfel ce documente atesta livrarea intracomunitara (faptul ca acel cumparator a primit fizic marfurile in statul de destinatie din UE) si justifica aplicarea sistemului de TVA stabilit de Codul fiscal pentru livrarile intracomunitare. Mai exact, in cazul unui control pe tema unei livrari intracomunitare, vom stabili ce documente vor trebui prezentate si stampilate pentru aceasta livrare.
Solutia consultantului:In functie de natura bunurilor si de conditiile de livrare, sau de modul de transport, documentele ce atesta livrarea intracomunitara sunt consemnate in Conventia de la Geneva din 1956 privind transportul international de marfuri.
Documente de transport de marfa intracomunitar necesare:
- CMR, pentru transportul rutier;
- scrisoarea de trasura, pentru transportul feroviar;
- AWB, pentru transportul aerian;
- conosament sau conosament combinat, pentru transportul naval.
Ce documente atesta livrarea intracomunitara?
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
In ce priveste justificarea livrarilor intracomunitare scutite de TVA, conform art. 143 alin. (2) din Codul fiscal, actul normativ ce reglementeaza justificarea scutirii de TVA, se enumera si documentele necesare pentru realizarea unei livrari intracomunitare scutite de TVA este OMFP 2222/2006 , cu modificari ulterioare.
Aceste documente sunt:
a) factura corect intocmita, conform art. 155 din Codul fiscal . Pe factura veti mentiona fie temeiul normativ din Codul fiscal ce va acorda scutirea de TVA, fie o trimitere la prevederea din Directiva CEE 112/2006 privind sistemul comun al TVA, ce reglementeaza de asemeni scutirea de TVA in cadrul livrarilor intracomunitare;
b) documentul de transport ce atesta deplasarea bunurilor din Romania in celalalt stat membru. Retinem aspectul ca transportul poate fi efectuat de dvs, de clientul dvs sau de un tert in numele atat al dvs cat si al clientului dvs.
Pentru toate aceste situatii, dovada transportului este unul din documentele ce atesta scutirea de TVA, iar in lipsa acestui document de transport, consideram ca autoritatile fiscale pot sa colecteze TVA pentru livrari.
c) contractul, comanda acceptata sau alte documente ce atesta livrarea, eventuale asigurari si conditii de livrare, documente ce atesta in principal valoarea livrarii si in sarcina cui este transportul;
d) codul valabil de TVA al beneficiarului emis de autoritatile din celalalt stat membru.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Servicii accesorii transport pentru achizitii intracomunitare. Cum declaram in Declaratia 390 si Intrastat?Factura catre firma straina platitoare de TVA. Incadrarea corecta a livrariiSocietate neplatitoare de TVA in Romania. In ce conditii poate cere rambursarea TVA?Studiu de caz: Elemente de constructii transportate si montate in alt stat membru. Calificarea ca operatiune unica din prespectiva TVARegistrul Operatorilor Intracomunitari - documentar fiscalUltimele articole
Vineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESAchizitii intracomunitare peste plafonul de 10.000 euro. Unde se achita TVA-ul?Cum vor fi modificate incepand cu anul 2025 sistemele E-Factura, E-TVA, E-TransportProiect OUG privind E-Factura: Din 2025 identificarea prin CNP va fi optionalaFirme inregistrate in scopuri de TVA dupa depasirea plafonului. Cum poate fi anulat codul special de TVAArticole similare
Studiu de caz: Livrari intracomunitare in care transportul este asigurat de beneficiar din UE sau de o firma de transportComert intracomunitar. Ce obligatii de raportare apar?Achizitii intracomunitare de bunuri efectuate de o companie neinregistrata in ROICum facem specificarea diferentele in cazul transportului de marfa catre clienti?Regim TVA operatiune export. Cum facturam?Ultimele articole
Studiu de caz: Scutirea TVA a serviciilor legate de exportJustificarea scutirii de TVA la export. Cum procedam?Livrare intracomunitara auto. Care va fi regimul TVA si ce declaratii se depun?Studiu de caz: Servicii export si compensari intre firme din state diferiteCum declaram corect in D 394?Articole similare
Mai multa eficienta in relatia cu ANAF. 9 metode in vigoareDezavantaje sistemului TVA la incasare:Includem facturile de avans la determinarea cifrei de afaceri? Calcul plafonCine aplica obligatoriu sistemul TVA la incasare. Norme de la 1 ianuarie 2013Analiza complexa: TVA la incasare de la 1 ianuarie 2013Ultimele articole
Tratament fiscal pentru creante clienti neincasatePrintati acest document: OBLIGATII FIRME privind TVA la incasare 2014TVA la incasare. Care sunt modificarile aplicabile dupa 1 ianuarie 2014?Plafon cifra de afaceri. Aplicare sistem TVA la incasareDocumentar fiscal: De la 1 ianuarie aplicam sistemul TVA la incasareAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"