Tags: asociatie in participatiune, deduceri, codul fiscal, tva
In analiza de mai jos, avem cazul unei firme care are incheiat un contract participatiune cu o alta societate din domeniul pariurilor sportive. Lunar, se primeste decontul cu veniturile si cheltuielile aferent lunii respective, pe care il inregistreaza prin articole contabile (programul de contabilitate SAGA). Stabilim daca firma trebuie sa emita o factura sau alt document, astfel incat aceste venituri sa apara in jurnalul de vanzari drept operatiune scutita fara drept de deducere.
Iata raspunsul specialistului:
Potrivit art. 321din Legea 227/2015 privind Codul fiscal:
"(5) In cazul asociatiilor in participatiune care nu constituie o persoana impozabila, drepturile si obligatiile legale privind taxa revin asociatului care contabilizeaza veniturile si cheltuielile, potrivit contractului incheiat intre parti".
"(1) In aplicarea prevederilor art. 269 alin. (11) si art. 321 alin. (5) din Codul fiscal, asocierilor in participatiune sau altor asocieri tratate drept asocieri in participatiune, denumite in continuare asocieri, li se aplica prevederile de la alin. (3) - (16), daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
a) veniturile si cheltuielile asocierii sunt contabilizate de asociatul administrator si sunt repartizate pe baza de decont fiecarui asociat corespunzator cotei de participare in asociere, conform prevederilor art. 321 alin. (5) din Codul fiscal;
b) persoana desemnata prin contractul incheiat intre parti sa reprezinte asocierea, denumita in continuare asociatul administrator, este persoana care emite facturi in nume propriu catre terti pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii realizate de asociere;
c) scopul asocierii este livrarea de bunuri/prestarea de servicii catre terti. Aceasta conditie se considera indeplinita inclusiv in situatia in care, pe langa livrarea de bunuri/prestarea de servicii catre terti se efectueaza si livrari/prestari intre membrii asociati conform alin. (6).
(2) In sensul alin. (1) participatiile la o asociere pot consta in bunuri, servicii sau in bani.
(3) Bunurile care sunt puse la dispozitia asocierii de catre membrii sai fara plata, ca aport la asociere in limita cotei de participare stabilite prin contract, nu constituie livrare de bunuri cu plata in sensul art. 270 din Codul fiscal.
(4) Serviciile care sunt prestate de membrii unei asocieri corespunzand partii ce i-a fost repartizata fiecaruia dintre ei in acel contract, care sunt menite sa duca la obtinerea unui rezultat comun, nu constituie servicii efectuate cu plata in sensul art. 268 coroborat cu art. 271 din Codul fiscal. Faptul ca aceste operatiuni sunt desfasurate de asociatul administrator este irelevant in acest sens.
(5) Repartizarea pe baza de decont a veniturilor asocierii, in limita cotei de participare stabilite prin contract, de catre asociatul administrator catre membrii asocierii nu este considerata ca fiind plata pentru bunurile/serviciile prevazute la alin. (3) si (4). Repartizarea cheltuielilor asocierii de catre asociatul administrator, pe baza de decont, in limita cotei de participare stabilite prin contract, nu reprezinta operatiuni in sfera de aplicare a TVA.
(6) Atunci cand efectuarea mai multor operatiuni decat partea ce a fost repartizata prin contract unui membru al asocierii implica plata de catre ceilalti membri a operatiunilor ce depasesc aceasta parte, acele operatiuni constituie livrari de bunuri sau prestari de servicii efectuate cu plata, in sensul art. 268 coroborat cu art. 270 si 271 din Codul fiscal. In acest caz, baza impozabila este suma primita de membrul respectiv al asocierii drept contravaloare a operatiunilor ce depasesc partea prevazuta pentru el in contractul de asociere.
(7) Aportul la asociere nu este considerat avans la o livrare/prestare, in masura in care sunt respectate prevederile prezentelor norme referitoare la asocierile in participatiune, respectiv in situatia in care nu au loc livrari de bunuri/prestari de servicii exclusiv intre membrii asociati.
(8) Membrii asocierii transmit pe baza de decont catre asociatul administrator cheltuielile aferente bunurilor si serviciilor prevazute la alin. (3) si (4), cu exceptia situatiei in care partile opteaza pentru taxarea operatiunilor respective, conform alin. (10).
(9) Pentru achizitiile bunurilor prevazute la alin. (3), altele decat bunurile de capital pentru care se aplica prevederile alin. (12) - (16), precum si pentru achizitiile necesare efectuarii serviciilor prevazute la alin. (5), membrii asocierii isi pot exercita dreptul de deducere astfel:
a) daca livrarea de bunuri/prestarea de servicii catre terti efectuata de asociere implica exclusiv operatiuni care dau drept de deducere, dreptul de deducere se exercita integral;
b) daca livrarea de bunuri/prestarea de servicii catre terti efectuata de asociere implica exclusiv operatiuni care nu dau drept de deducere a TVA, nu se exercita dreptul de deducere, sau, dupa caz, daca acesta a fost exercitat anterior semnarii contractului de asociere, se efectueaza o ajustare negativa potrivit prevederilor art. 304 din Codul fiscal;
c) daca livrarea de bunuri/prestarea de servicii catre terti efectuata de asociere implica atat operatiuni care dau drept de deducere, cat si operatiuni care nu dau drept de deducere, asociatul administrator trebuie sa comunice fiecarui membru al asocierii, la sfarsitul fiecarei perioade fiscale, modul de alocare a bunurilor si serviciilor puse la dispozitia asocierii de membrii asociati, conform art. 300 alin. (3) - (5) din Codul fiscal, in functie de care fiecare membru asociat isi va exercita dreptul de deducere, sau, dupa caz va proceda la ajustari conform art. 304 din Codul fiscal. In masura in care pentru anumite bunuri/servicii este necesara aplicarea pro rata, asociatul administrator trebuie sa notifice autoritatea fiscala de care apartine in vederea aplicarii prevederilor art. 300 alin. (17) din Codul fiscal.
(10) In situatia prevazuta la alin. (9) lit. c), prin exceptie, in scopul simplificarii operatiunilor derulate de asociere, membrii acesteia pot opta pentru taxarea operatiunilor prevazute la alin. (3) si (4).
(11) Pe parcursul derularii contractului de asociere, drepturile si obligatiile legale privind taxa pe valoarea adaugata prevazute de titlul VII al Codului fiscal revin asociatului administrator, care cuprinde in propriul decont de taxa inclusiv achizitiile de bunuri/servicii, precum si livrarile de bunuri/prestarile de servicii aferente asocierii. Prin drepturi si obligatii legale se intelege, printre altele, dreptul de a exercita deducerea taxei pentru achizitiile efectuate pentru realizarea scopului asocierii, conform prevederilor art. 297 - 301 din Codul fiscal, obligatia de a emite facturi catre beneficiari si de a colecta taxa in cazul operatiunilor taxabile care rezulta din asociere, dreptul/obligatia de ajustare a taxei conform prevederilor art. 304, in cazul propriilor bunuri, si 305 din Codul fiscal, atat pentru bunurile de capital proprii, cat si de cele care au fost aduse ca aport la asociere de membrii asocierii, si care sunt utilizate in scopul asocierii.
(12) Asociatii care au pus la dispozitia asocierii bunuri de capital conform alin. (3), ca aport la asociere, isi pastreaza dreptul de deducere si nu vor efectua ajustari pe perioada functionarii asocierii, intrucat aceasta obligatie, daca intervin evenimentele prevazute de lege care genereaza ajustarea, sunt efectuate de asociatul administrator in conformitate cu prevederile alin. (13) lit. c). In cazul bunurilor de capital se face o mentiune referitoare la perioada in care bunurile au fost puse la dispozitia asocierii, perioada in care membrii asociati nu fac ajustari.
(13) In cazul in care pe perioada de existenta a asocierii intervin evenimente care genereaza ajustarea, asociatul administrator are dreptul/obligatia de ajustare a taxei pentru bunuri/servicii conform art. 304 sau 305 din Codul fiscal, astfel:
a) pentru bunurile/serviciile achizitionate de asociatul administrator, dupa constituirea asocierii, care sunt destinate utilizarii in scopul pentru care a fost constituita asocierea;
b) pentru bunurile/serviciile achizitionate de asociatul administrator inainte de constituirea asocierii si care ulterior sunt alocate pentru realizarea scopului pentru care a fost constituita asocierea;
c) pentru bunurile de capital pe care membrii asociati le aduc ca aport la asociere, conform prevederilor alin. (3).
(14) In situatiile prevazute la alin. (13) lit. a) si b), asociatul administrator aplica regulile privind ajustarea taxei din perspectiva persoanei care detine aceste bunuri/servicii. In situatia prevazuta la alin. (13) lit. c), momentul de referinta pentru determinarea datei de la care incepe ajustarea taxei, in cazul bunurilor de capital, este data obtinerii bunului de catre asociatul care le-a pus la dispozitia asocierii. Membrii asocierii trebuie sa transmita asociatului administrator o copie de pe registrul bunurilor de capital, daca acestea sunt obtinute dupa data aderari".
In concluzie, in cazul asociatiilor in participatiune, drepturile si obligatiile legale privind taxa revin asociatului care contabilizeaza veniturile si cheltuielile, potrivit contractului incheiat intre parti. Repartizarea cheltuielilor asocierii de catre asociatul administrator, pe baza de decont, in limita cotei de participare stabilite prin contract, nu reprezinta operatiuni in sfera de aplicare a TVA.
Asadar, nu aveti obligatii privind taxa pe valoarea adaugata, acestea revenindu-i asociatului administrator, deci nu trebuie sa inregistrati veniturile primite pe baza de decont de venituri si cheltuieli, in jurnalul de vanzari.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Societatea ofera servicii de montaj monumente funerarii catre persoane fizice si juridice. Valoarea contractelor este mai mare de 10.000 lei. 1. Se pot emite mai multe facturi de avans pentru un contract? 2. Pentru mai multe avansuri incasate numerar (la acelasi contract) se pot emite doar bonuri fiscale si la sfarsitul lucrarii se emite factura pe valoarea totala a lucrarii si stornarea avansurilor de pe bonurile fiscale?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O firma A avand ca si obiect de activitate comercializarea de hrana pentru animalele de companie, vinde in cursul anului marfa catre o firma B, iar la final de an emite catre firma B o factura de discount pentru volumele de marfa achizitionate in cursul anului. Cum se inregistreaza aceasta factura de discount, atat in evidenta contabila a firmei A, cat si in evidenta contabila a firmei B? Firma B poate sa vanda marfa sub pretul de achizitie in conditiile in care stie ca la final de an va primi...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O societate cu activitate de farmacie, intocmeste FACTURILE catre Casa Judeteana de Sanatate, conform contractului, in ultima zi a lunii in care sunt emise retele pentru medicamente, dar perioada de raportare a retetelor si a facturilor catre Casa Judeteana de Sanatate, tot conform contractului, se face in perioada 5 - 20 a lunii urmatoare. Avand in vedere ca factura este emisa cu data din luna ANTERIOARA trimiterii catre Casa Judeteana de Sanatate si catre SIUI - Sistemul Informatic Unic...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Lucrez cu 711 pentru productie agricultura si brutarie, in rulaje cumulate 121 se regaseste pe debit la 121 pierderea rezultata din 711 si pe credit se regaseste 711 (venitul). Deci 121 are rulaje cumulate diferite pe debit (totalul cheltuielilor nu da cu RDeb 121 tocmai cu dif ct 711, la fel si pe credit, in bilant de asemenea Total venituri nu dau cu rulaj cumulat creditor al contului 121 si total cheltuieli (idem). Rezultatul net e calculat corect, insa daca fac asa bilantul si nu se aseamana...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea a facut o reevaluare pentru o hala in scopuri fiscale - impozit cladire DITL. Este obligatoriu a se inregistra raportul de reevaluare in contabilitate?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Va rog sa imi spuneti cum pot rezolva urmatoarea situatie: din greseala am mai transmis inca odata o factura din Ianuarie pe care o incarcasem manual in SPV in termenul de 5 zile: Cum pot corecta dublarea transmiterii? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<