Tags: asociatie in participatiune, deduceri, codul fiscal, tva
In analiza de mai jos, avem cazul unei firme care are incheiat un contract participatiune cu o alta societate din domeniul pariurilor sportive. Lunar, se primeste decontul cu veniturile si cheltuielile aferent lunii respective, pe care il inregistreaza prin articole contabile (programul de contabilitate SAGA). Stabilim daca firma trebuie sa emita o factura sau alt document, astfel incat aceste venituri sa apara in jurnalul de vanzari drept operatiune scutita fara drept de deducere.
Iata raspunsul specialistului:
Potrivit art. 321din Legea 227/2015 privind Codul fiscal:
"(5) In cazul asociatiilor in participatiune care nu constituie o persoana impozabila, drepturile si obligatiile legale privind taxa revin asociatului care contabilizeaza veniturile si cheltuielile, potrivit contractului incheiat intre parti".
"(1) In aplicarea prevederilor art. 269 alin. (11) si art. 321 alin. (5) din Codul fiscal, asocierilor in participatiune sau altor asocieri tratate drept asocieri in participatiune, denumite in continuare asocieri, li se aplica prevederile de la alin. (3) - (16), daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
a) veniturile si cheltuielile asocierii sunt contabilizate de asociatul administrator si sunt repartizate pe baza de decont fiecarui asociat corespunzator cotei de participare in asociere, conform prevederilor art. 321 alin. (5) din Codul fiscal;
b) persoana desemnata prin contractul incheiat intre parti sa reprezinte asocierea, denumita in continuare asociatul administrator, este persoana care emite facturi in nume propriu catre terti pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii realizate de asociere;
c) scopul asocierii este livrarea de bunuri/prestarea de servicii catre terti. Aceasta conditie se considera indeplinita inclusiv in situatia in care, pe langa livrarea de bunuri/prestarea de servicii catre terti se efectueaza si livrari/prestari intre membrii asociati conform alin. (6).
(2) In sensul alin. (1) participatiile la o asociere pot consta in bunuri, servicii sau in bani.
(3) Bunurile care sunt puse la dispozitia asocierii de catre membrii sai fara plata, ca aport la asociere in limita cotei de participare stabilite prin contract, nu constituie livrare de bunuri cu plata in sensul art. 270 din Codul fiscal.
(4) Serviciile care sunt prestate de membrii unei asocieri corespunzand partii ce i-a fost repartizata fiecaruia dintre ei in acel contract, care sunt menite sa duca la obtinerea unui rezultat comun, nu constituie servicii efectuate cu plata in sensul art. 268 coroborat cu art. 271 din Codul fiscal. Faptul ca aceste operatiuni sunt desfasurate de asociatul administrator este irelevant in acest sens.
(5) Repartizarea pe baza de decont a veniturilor asocierii, in limita cotei de participare stabilite prin contract, de catre asociatul administrator catre membrii asocierii nu este considerata ca fiind plata pentru bunurile/serviciile prevazute la alin. (3) si (4). Repartizarea cheltuielilor asocierii de catre asociatul administrator, pe baza de decont, in limita cotei de participare stabilite prin contract, nu reprezinta operatiuni in sfera de aplicare a TVA.
(6) Atunci cand efectuarea mai multor operatiuni decat partea ce a fost repartizata prin contract unui membru al asocierii implica plata de catre ceilalti membri a operatiunilor ce depasesc aceasta parte, acele operatiuni constituie livrari de bunuri sau prestari de servicii efectuate cu plata, in sensul art. 268 coroborat cu art. 270 si 271 din Codul fiscal. In acest caz, baza impozabila este suma primita de membrul respectiv al asocierii drept contravaloare a operatiunilor ce depasesc partea prevazuta pentru el in contractul de asociere.
(7) Aportul la asociere nu este considerat avans la o livrare/prestare, in masura in care sunt respectate prevederile prezentelor norme referitoare la asocierile in participatiune, respectiv in situatia in care nu au loc livrari de bunuri/prestari de servicii exclusiv intre membrii asociati.
(8) Membrii asocierii transmit pe baza de decont catre asociatul administrator cheltuielile aferente bunurilor si serviciilor prevazute la alin. (3) si (4), cu exceptia situatiei in care partile opteaza pentru taxarea operatiunilor respective, conform alin. (10).
(9) Pentru achizitiile bunurilor prevazute la alin. (3), altele decat bunurile de capital pentru care se aplica prevederile alin. (12) - (16), precum si pentru achizitiile necesare efectuarii serviciilor prevazute la alin. (5), membrii asocierii isi pot exercita dreptul de deducere astfel:
a) daca livrarea de bunuri/prestarea de servicii catre terti efectuata de asociere implica exclusiv operatiuni care dau drept de deducere, dreptul de deducere se exercita integral;
b) daca livrarea de bunuri/prestarea de servicii catre terti efectuata de asociere implica exclusiv operatiuni care nu dau drept de deducere a TVA, nu se exercita dreptul de deducere, sau, dupa caz, daca acesta a fost exercitat anterior semnarii contractului de asociere, se efectueaza o ajustare negativa potrivit prevederilor art. 304 din Codul fiscal;
c) daca livrarea de bunuri/prestarea de servicii catre terti efectuata de asociere implica atat operatiuni care dau drept de deducere, cat si operatiuni care nu dau drept de deducere, asociatul administrator trebuie sa comunice fiecarui membru al asocierii, la sfarsitul fiecarei perioade fiscale, modul de alocare a bunurilor si serviciilor puse la dispozitia asocierii de membrii asociati, conform art. 300 alin. (3) - (5) din Codul fiscal, in functie de care fiecare membru asociat isi va exercita dreptul de deducere, sau, dupa caz va proceda la ajustari conform art. 304 din Codul fiscal. In masura in care pentru anumite bunuri/servicii este necesara aplicarea pro rata, asociatul administrator trebuie sa notifice autoritatea fiscala de care apartine in vederea aplicarii prevederilor art. 300 alin. (17) din Codul fiscal.
(10) In situatia prevazuta la alin. (9) lit. c), prin exceptie, in scopul simplificarii operatiunilor derulate de asociere, membrii acesteia pot opta pentru taxarea operatiunilor prevazute la alin. (3) si (4).
(11) Pe parcursul derularii contractului de asociere, drepturile si obligatiile legale privind taxa pe valoarea adaugata prevazute de titlul VII al Codului fiscal revin asociatului administrator, care cuprinde in propriul decont de taxa inclusiv achizitiile de bunuri/servicii, precum si livrarile de bunuri/prestarile de servicii aferente asocierii. Prin drepturi si obligatii legale se intelege, printre altele, dreptul de a exercita deducerea taxei pentru achizitiile efectuate pentru realizarea scopului asocierii, conform prevederilor art. 297 - 301 din Codul fiscal, obligatia de a emite facturi catre beneficiari si de a colecta taxa in cazul operatiunilor taxabile care rezulta din asociere, dreptul/obligatia de ajustare a taxei conform prevederilor art. 304, in cazul propriilor bunuri, si 305 din Codul fiscal, atat pentru bunurile de capital proprii, cat si de cele care au fost aduse ca aport la asociere de membrii asocierii, si care sunt utilizate in scopul asocierii.
(12) Asociatii care au pus la dispozitia asocierii bunuri de capital conform alin. (3), ca aport la asociere, isi pastreaza dreptul de deducere si nu vor efectua ajustari pe perioada functionarii asocierii, intrucat aceasta obligatie, daca intervin evenimentele prevazute de lege care genereaza ajustarea, sunt efectuate de asociatul administrator in conformitate cu prevederile alin. (13) lit. c). In cazul bunurilor de capital se face o mentiune referitoare la perioada in care bunurile au fost puse la dispozitia asocierii, perioada in care membrii asociati nu fac ajustari.
(13) In cazul in care pe perioada de existenta a asocierii intervin evenimente care genereaza ajustarea, asociatul administrator are dreptul/obligatia de ajustare a taxei pentru bunuri/servicii conform art. 304 sau 305 din Codul fiscal, astfel:
a) pentru bunurile/serviciile achizitionate de asociatul administrator, dupa constituirea asocierii, care sunt destinate utilizarii in scopul pentru care a fost constituita asocierea;
b) pentru bunurile/serviciile achizitionate de asociatul administrator inainte de constituirea asocierii si care ulterior sunt alocate pentru realizarea scopului pentru care a fost constituita asocierea;
c) pentru bunurile de capital pe care membrii asociati le aduc ca aport la asociere, conform prevederilor alin. (3).
(14) In situatiile prevazute la alin. (13) lit. a) si b), asociatul administrator aplica regulile privind ajustarea taxei din perspectiva persoanei care detine aceste bunuri/servicii. In situatia prevazuta la alin. (13) lit. c), momentul de referinta pentru determinarea datei de la care incepe ajustarea taxei, in cazul bunurilor de capital, este data obtinerii bunului de catre asociatul care le-a pus la dispozitia asocierii. Membrii asocierii trebuie sa transmita asociatului administrator o copie de pe registrul bunurilor de capital, daca acestea sunt obtinute dupa data aderari".
In concluzie, in cazul asociatiilor in participatiune, drepturile si obligatiile legale privind taxa revin asociatului care contabilizeaza veniturile si cheltuielile, potrivit contractului incheiat intre parti. Repartizarea cheltuielilor asocierii de catre asociatul administrator, pe baza de decont, in limita cotei de participare stabilite prin contract, nu reprezinta operatiuni in sfera de aplicare a TVA.
Asadar, nu aveti obligatii privind taxa pe valoarea adaugata, acestea revenindu-i asociatului administrator, deci nu trebuie sa inregistrati veniturile primite pe baza de decont de venituri si cheltuieli, in jurnalul de vanzari.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Aceasta societate a avut in 2022 o cifra de afaceri de 1.560.078 lei, are 2 angajati cu 8 ore fiecare si platitoare pe venituri micro. In 2023 este obligata sa ramana tot cu 1% pe venituri sau poate trece la impozit pe profit? Fiind activitate de comert este mult avantajos pentru ei, avand si cheltuieli pe masura. Daca nu poate in 2023, in 2024 exista vreo sansa? Va multumim!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea desfasoara activitate de transport marfa, deleaga angajatii in Germania pe o anumita perioada de timp, acorda diurna de 85 EURO/zi. Va rog sa-mi comunicati modul de calcul pentru diurna impozabila/neimpozabila ce trebuie notata in D112 pentru un angajat care are un salariu brut de 3.500 lei/luna, i s-a acordat in 15.02.2023 suma de 1.275 EURO ce reprezinta diurna pentru luna ianuarie 2023, iar in data de 28.02.2023 suma de 1.360 EURO ce reprezinta diurna luna februarie, deci un total...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Un furnizor are decizie de la ANAF de anulare din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVA incepand cu data de 28.02.23. In luna februarie a emis facturi cu TVA cota 19% si ni le-a dat. Precizez ca facturile au data calendaristica inainte de 28.02.23. Astazi ne-a trimis decizia, ce are data de 06.03.23, ca nu mai e platitor de TVA incepand cu 28.02.23. Este corect sa inregistram si sa deducem TVA-ul la aceste facturi in D300 pentru februarie 2023? Sau trebuie sa ii cerem sa le storneze si sa ni...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Daca o PFA, in Declaratia Unica la capitolul Venit estimat in sistem real, estimeaza un venit sub cele 12 salarii minime pe economie, prin urmare nu completeaza rubrica cu contributia de asigurari sociale, iar ulterior cand se depune Declaratia Unica cu venitul realizat se constata ca s-a depasit valoarea celor 12 salarii minime si se datoreaza CAS pentru anul anterior, aceasta plata constituie contributie la pensie chiar daca initial nu s-a optat pentru asta? Nu este similar contributiei de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O asociatie care desfasoara activitati economice de gradinita are venituri din aceste activitati care depasesc plafonul de 300.000 ron pentru TVA. Aceasta asociatie este in curs de acreditate din anul 2020 (la ARACIP - Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Preuniversitar). 1) Trebuie sa se inregistreze ca platitor de TVA? 2) Este scutita de plata impozitului pe profit?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societate platitoare de tva in Romania, pune la dispozitia unei firme din Germania platitoare de tva salariatii societatii. Nu doreste sa faca detasari. Doreste sa factureze in fiecare luna in functie de cate persoane are nevoie firma din Germania. Cat este de corect? Cum se inregistreaza in contabilitate factura? Cum se declara in D300 si 390? Monografie contabila? Daca se poate sa ne precizati ce cod CAEN avem obligatia sa autorizam? Ce alte obligatii avem in aceasta situatie?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<