Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In analiza de mai jos, avem ca subiect o societate platitoare de TVA, cu TVA trimestrial, care nu a desfasurat activitate timp de un semestru. Vom vedea daca fi radiata din oficiu d.p.d.v. al TVA-ului si daca se fac ajustari aferente stocurilor de marfa si materiale existente. Totodata, vom stabili ce declaratii se depun si in ce termen, precum si in ce fel se va proceda daca intre timp societatea isi reincepe activitatea.
In cazul prezentat o societate, platitorare de TVA la trimestru, nu a desfasurat activitate timp de un semestru. Intelegem din enuntul formulat ca societatea nu are achizitii si livrari efectuate si implicit, declarate prin deconturile de TVA aferente a doua trimestre consective, respectiv un semestru calendaristic.
Astfel, societatea in cauza a depus declaratiile fiscale, inclusiv deconturile de TVA aferente celor doua trimestre ce formeaza semestrul la care face referire, dar valorile aferente livrarilor si achizitiilor sunt zero lei.
Din punct de vedere al TVA, organul fiscal competent va anula din oficiu inregistrarea de platitor TVA a societatii, conform art.153 alin.(9) lit.e) Cod fiscal valabil pana la data de 31.12.2015, avand in vedere ca societatea in cauza nu a evidentiat in decontrile depuse pentru doua perioade fiscale consecutive, achizitii de bunuri/ servicii si nici livrari de bunuri/prestari de servici, realizate in cursul acestor perioade de raportare. Anularea va fi efectuata incepand cu prima zi a celei de-a doua luni urmatoare respectivului semestru calendaristic.
Spre exemplu, daca societatea depune decont TVA la trim.3 si la trim.4.2015 fara a evidentia achizitii si nici livrari, incepand cu 01.02.2016 organul fiscal competent anuleaza din oficiu optiunea de platitor TVA pentru societatea in cauza.
Conform pct.53.(8) din normele de aplicare ale art.148 Cod fiscal, societatea are obligatia ajustarii TVA , conform art.128 alin.(4), art.148, 149 sau 161, in ultimul decont depus inainte de a i se anula optiunea (decontul trim.4.2015 in exemplul nostru).
Daca societatea nu a procedat la ajustareaTVA prin ultimul decont depus, la trim.4.2015, atunci ea va opera ajustarea de TVA ulterior anularii optiunii de platitor, prin Declaratia 307, termenul de depunere a formularului fiin data de 25 inclusiv a lunii urmatoare in care a intervenit obligatia de declarare a sumelor rezultate din ajustare.

Manualul Contabilului Incepator - stick USB

Cartea verde a Contabilitatii varianta online

Cartea Verde a Contabilitatii
Pe perioada in care societatea are anulata optiunea de platitor TVA, aceasta va emite facturi cu TVA colectata, taxa fiind declarata prin Declaratia 311. Termenul de depunere a Declaratiei 311 si plata TVA colectata din facturile emise dupa anularea codului de TVA este data de 25 inclusiv din luna urmatoare celei in care a intervenit exigibilitatea taxei. Declaratia 311 nu se depune daca societatea nu inregistreaza livrari pentru care emite facturi.
Pe toata perioada in care societatea are anulata optiunea de platitor de TVA, aceasta nu are dreptul de deducere a taxei din facturile de achizitii pe care le efectueaza, conform art.11 alin.(1^3).
Beneficiarii care efectueaza achizitii de la societatea in cauza nu au dreptul de deducere a taxei inscrisa in factura, atat timp cat aceasta are codul de inregistrare de platior TVA anulat, conform art.11 alin.(1^4) Cod fiscal.
Dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA conform alin.(9) lit.d), organul fiscal competent poate inregistra societatea ca si persoana impozabila in scopuri de TVA , conform prevederi art.153 alin.(9^1) lit.d) Cod fiscal, la solicitarea contribuabilului, pe baza unei declaratii pe propria raspundere din care sa rezulte ca va desfasura activitati economice. Data reinregistrarii in scopuri de TVA a societatii este data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA.
Dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, societatea are dreptul sa ajusteze TVA-ul, in favoarea sa, pentru achizitiile de bunuri si/sau de servicii efectuate in perioada societatea nu a avut cod valabil TVA, destinate operatiunilor care urmeaza a fi efectuate dupa daca reinregistrarii TVA care dau dreptul de deducere potrivit titlului VI, conform art.11 alin.(1^3) Cod fiscal.
Ajustareain favoarea persoanei impzabile se va face prin inscrierea in primul decont de taxa, depus de societate dupa reinregistrarea in scopuri de TVA sau, dupa caz, intr-un decont ulterior, taxa aferenta :
a) bunurilor aflate in stoc si serviciilor neutilizate, constatate pe baza de inventariere, in momentul inregistrarii;
b) activelor corporale fixe, inclusiv bunurilor de capital pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat, precum si activelor corporale fixe in curs de executie, constatate pe baza de inventariere, aflate in proprietatea sa in momentul inregistrarii. In cazul activelor corporale fixe, altele decat bunurile de capital, se ajusteaza taxa aferenta valorii ramase neamortizate la momentul inregistrarii. In cazul bunurilor de capital se aplica prevederile art. 149;
c) achizitiilor de bunuri si servicii care urmeaza a fi obtinute, respectiv pentru care exigibilitatea de taxa a intervenit conform art. 134^2 alin. (2) lit. a) si b) inainte de data inregistrarii si al caror fapt generator de taxa, respectiv livrarea/prestarea, are loc dupa aceasta data.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Marilena Radulescu - Economist si expert contabil

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Efecte fiscale ale anularii din oficiu a codului de inregistrare in scopuri de TVA. Raspunsul specialistuluiNoutati Legislatie Fiscala 14 - 20 aprilie 2008Proiect: Noi ajustari privind Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVAProcedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, schimbata prin Ordinul 7032/2024Ce riscam referitor la TVA prin tranzactiile incheiate si derulate cu firme inactive?Ultimele articole
Anularea din oficiu a codului de TVA. Obligatii fiscale TVA pentru firmeAnulare cod TVA. 3 studii de caz importanteANULARE DIN OFICIU platitor de TVA. Ajustarea TVA pentru bunuri in stoc. Ce formulare trebuie depuseCriteriile netransparente de ANULARE DIN OFICIU a codului de TVA. Practici abuzive?Anulare cod TVA. Care sunt implicatiile fiscale?Articole similare
Depasire plafon pentru inregistrarea in scop de TVA in luna iunie. Ce consecinte apar din cauza neinregistrarii?Articole similare
TVA la incasare. Tot ce trebuie sa stiiPentru utilizarea E-Factura contribuabilii trebuie sa completeze si sa transmita Formularul 084Sistemul TVA la incasare, anularea dreptului de deducere TVAMinisterul Economiei propune 27 de masuri noi pentru debirocratizarea firmelor. Vor fi eliminate mai multe obligatiiAnaliza zilei: RADIEREa inregistrarii fiscale in noul Cod de procedura fiscalaUltimele articole
Scoatere din gestiune stocuri. Implicatii TVA si deductibilitate cheltuieliRADIERE/inchidere firma. Acte necesare, costuri si etapele prin care inchizi o firmaPerioada fiscala TVA 2025 pentru persoanele care efectueaza achizitii intracomunitare de bunuriTVA la incasare in 2025. Cum se face INTRAREA sau IESIREA din sistemFormularele de inregistrare fiscala vor fi MODIFICATE, in conditiile aparitiei a doua impozite noiArticole similare
Furnizor cu cod invalid de TVA – inregistrare in contabilitateArticole similare
Declaratii fiscale octombrie 2014. Ce termenele-limita sunt stabilite de Fisc?Inregistrare in scopuri de TVA. Cod TVA anulat. Se doreste reinceperea activitatiiInregistrarea TVA si anularea codului de TVA. Cum procedam?Cand depunem DECLARATIA 311? Ce obligatii avem!Recuperare cod TVA. Deducere TVA pentru achizitii efectuate in lunile anterioareUltimele articole
Anularea din oficiu a codului de TVA. Obligatii fiscale TVA pentru firmeAnulare cod de inregistrare in scopuri de TVA. Factura de executare silitaCod TVA anulat din oficiu, deducere TVA dupa reinregistrareEmitere factura pentru livrare constructie noua - Ce cota TVA se aplica in acest caz?Redobandirea codului de TVA. Model monografie contabila
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"