Tags: anulare din oficiu, deducere, tva la incasare, decont 300, declaratia 394
In analiza urmatoare, situatia la care facem trimitere are in prim-plan un SRL inregistrat in vectorul fiscal in 2017 ca platitor de TVA la trimestru si care a primit o Decizie de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA, cu numar de inregistrare la ANAF din 20.06.2017.
In perioada aprilie 2017 - 20.06.2017 nu s-au emis facturi si nu s-a colectat TVA, dar s-au primit facturi de la furnizori.
Vom vedea daca se poate deduce TVA in perioada 01.04.2017 – 20.06.2017, daca se mai depun decont 300 si declaratie 394 pentru trimestrul II 2017, precum si in ce mod se vor declara in trimestrele III si IV tranzactiile efectuate de societate, avand in vedere ca administratorul nu solicita inregistrarea in scopuri TVA.
Din situatia prezentata rezulta ca anularea din oficiu a codului de inregistrare in scopuri de TVA s-a efectuat incepand cu data de 20.06.2017, aspect care se regaseste inscris si in Registrul persoanelor impozabile al carui cod de TVA a fost anulat, postat pe site www.anaf.ro. Astfel, persoana impozabila isi poate exercita dreptul de deducere a sumei TVA deductibile inscrise in toate facturile primite, emise de catre furnizori/prestatori pana in data de 20.06.2017. Exercitarea dreptului de deducere se poate efectua daca desfasoara sau intentioneaza sa desfasoare operatiuni taxabile si/sau scutite cu drept de deducere si/sau neimpozabile, conform cerintei de la art. 297 alin. (4) de la lit. a) la lit. e)
"(4) Orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul urmatoarelor operatiuni:
a) operatiuni taxabile;
b) operatiuni rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Romania;
c) operatiuni scutite de taxa, conform art. 294, 295 si 296;
d) operatiuni scutite de taxa, conform art. 292 alin. (2) lit. a) pct. 1 - 5 si lit. b), in cazul in care cumparatorul ori clientul este stabilit in afara Uniunii Europene sau in cazul in care aceste operatiuni sunt in legatura directa cu bunuri care vor fi exportate intr-un stat din afara Uniunii Europene, precum si in cazul operatiunilor efectuate de intermediari care actioneaza in numele si in contul altei persoane, atunci cand acestia intervin in derularea unor astfel de operatiuni;
e) operatiunile prevazute la art. 270 alin. (7) si la art. 271 alin. (6), daca taxa s-ar fi aplicat transferului respectiv. "
In ceea ce priveste conditiile de la art. 299 alin. (1) lit. a) pentru exercitarea dreptului de deducere a taxei, persoana impozabila trebuie sa fie in posesia unei facturi si sa faca dovada platii, daca furnizorul/prestatorul este inscris in sistemul
TVA la incasare:
"a) pentru taxa datorata sau achitata, aferenta bunurilor care i-au fost ori urmeaza sa ii fie livrate ori serviciilor care i-au fost ori urmeaza sa ii fie prestate in beneficiul sau de catre o persoana impozabila, sa detina o
factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilor efectuate de catre persoanele impozabile care aplica sistemul TVA la incasare, respectiv de catre persoanele impozabile care achizitioneaza bunuri/servicii de la persoane impozabile in perioada in care aplica sistemul TVA la incasare; "
Deci, suma TVA poate fi dedusa in trim. II 2017 pentru toate achizitiile cu facturi emise pana in data de 19.06.2017, inclusiv, chiar daca in perioada aprilie 2017 - 20.06.2017 nu s-au realizat operatiuni de vanzare de bunuri sau de prestare de servicii, dar persoana impozabila poate face dovada ca intentiona sa realizeze operatiuni din sfera de aplicare a TVA in baza achizitiilor efectuate.
Pentru achizitiile efectuate incepand cu data de 20.06.2017 nu se mai poate exercita dreptul de deducere conform restrictiei de la art. 11 alin. (6) sau de la alin. (8) din Codul fiscal, in functie de motivul anularii codului de TVA, asa cum este reglementat prin art. 316 alin. (11) de la lit. a) la lit. f) si lit. h) din Codul fiscal.
Desi codul de TVA a fost anulat din oficiu, pentru achizitiile efectuate in perioada 01.04. – 19.06.2017, se completeaza si se depune la organul fiscal competent, atat
decontul de TVA cod 300, cat si declaratia informativa cod 394.
Pentru perioadele urmatoare, de exemplu, pentru trimestrul III si IV 2017 se va depune numai formularul cod 311 "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal" reglementat prin O.P.A.N.A.F. nr. 795 din 19 februarie 2016, dar numai daca se vor realiza:
- operatiuni taxabile in Romania pentru care trebuie colectata TVA;
Pentru nedepunerea in termen a acestei declaratii, organul fiscal de administrare poate aplica sanctiunea amenzii, conform prevederilor legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, art. 336 "Contraventii". Prin acest articol nu sunt reglementate amenzi diferentiate, in functie de o anumita declaratie sau decont sau in functie de depunerea cu intarziere sau nedepunerea declaratiei/decontului. Contraventia este cea reglementata prin art. 336 alin. (1) lit. b) "Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat sa fie considerate, potrivit legii, infractiuni: …..b) neindeplinirea de catre contribuabil/platitor la termen a obligatiilor de declarare prevazute de lege, a bunurilor si veniturilor impozabile sau, dupa caz, a impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume, precum si orice informatii in legatura cu impozitele, taxele, contributiile, bunurile si veniturile impozabile, daca legea prevede declararea acestora; ". Amenda este reglementata la art. 336 alin. (2) lit. d) "Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza astfel: …….d) cu amenda de la 1.000 lei la 5.000 lei pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii si mari si cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum si pentru persoanele fizice, in cazul savarsirii faptei prevazute la alin. (1) lit. a), b), i) - m) si t); "
Daca se achita in 48 de ore, suma datorata este de jumatate din minimul amenzii, respectiv 50% din 500 lei, chiar daca amenda inscrisa in Procesul verbal de catre inspectorul constatator este de 1.000 lei.
Furnizorul/prestatorul trebuie sa cunoasca faptul ca beneficiarul bunurilor/ serviciilor cumparate nu poate beneficia de exercitarea dreptului de deducere a sumei TVA colectate, inscrise in factura emisa de furnizorul/prestatorul al carui cod de TVA este anulat din oficiu, aspect reglementat in mod expres prin art. 11 alin.
"(7) Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la persoane impozabile stabilite in Romania, dupa inscrierea acestora ca inactivi in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati conform Codului de procedura fiscala, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achizitiilor de bunuri/servicii de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului, potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, cu modificarile si completarile ulterioare. In cazul inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12) a furnizorului/prestatorului, beneficiarii care au achizitionat bunuri si/sau servicii in perioada in care furnizorul/prestatorul a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat isi exercita dreptul de deducere a TVA pentru achizitiile respective, pe baza facturilor emise de furnizor/prestator conform alin. (6), prin inscrierea taxei in primul decont de taxa prevazut la art. 323 depus dupa inregistrarea furnizorului/prestatorului sau, dupa caz, intr-un decont ulterior. "
Prevederi similare se regasesc si la art. 11 alin. (9) din Codul fiscal.
In perioada in care societatea are codul de TVA anulat, pentru inregistrarea sumei TVA colectate, nu poate utiliza contul 4427, caz in care, suma respectiva se inregistreaza in creditul contului 446, analitic distinct. De asemenea, in aceiasi perioada, societatea nu poate utiliza nici contul 4426, caz in care:
fie reintregeste costul de achizitie al bunurilor si serviciilor cu suma respectiva;
fie inregistreaza suma TVA in debitul contului 473 "Decontari din operatiuni in curs de clarificare" in situatia in care codul de TVA a fost anulat si redobandit in cadrul aceleiasi perioade fiscale de raportare, respectiv martie 2017.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Cesiune parti sociale
Intrebare:
Societatea (A) achizitioneaza partile sociale detinute de Societatea (B) la Societatea (C); A, B si C fiind societati afiliate, la o valoarea mai mare decat valoarea nominala. Care sunt implicatiile fiscale si care este monografia contabila la cele doua societati A si B? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Calcul salariu. Spor munca in zi de sarbatoare legala
Intrebare:
Va rugam sa ne ajutati cu un exemplu de calcul pentru ziua de sarbatoare legala necompensata cu zi libera pentru un salariat care a lucrat 8 ore intr-o zi de sarbatoare legala. Salariul brut = 10.000 , numar zile lucratoare = 20 1 zi sarbatare legala. In ROI se mentioneaza :Salariatii care lucreaza intr-o zi de sarbatoare legala,in cazul in care, din motive justificate, nu se acorda zile libere,beneficiaza, pentru munca prestata in zilele de sarbatoare legala,de un spor la salariul...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Radiere societate. SAF-T
Intrebare:
O societate cu raspundere limitata a fost infiintata in decursul anului 2024, cu vector fiscal de microintreprindere, insa nu a desfasurat activitate niciodata de la data constituirii, nu a avut angajati niciodata pana in prezent, prin urmare nu a respectat conditiile pentru incadrarea ca microintreprindere.
Asociatul unic a decis sa radieze firma, pentru ca nu va desfasura activitate pe aceasta.
Dupa schimbarea vectorului fiscal, care sunt operatiunile...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Fcatura emisa conform contact
Intrebare:
O societate platitoare de TVA, dar care detine si un numar de TVA elvetian si-a achizitionat rasinile de la o societatea romaneasca cu numar de TVA romanesc pentru proiectul din elvetia insa furnizorul a facut factura pe cod fiscal romanesc si a transmis-o si in SPV cu TVA romanesc; mentionez ca marfa pleaca din romania in elvetia; furnizorul refuza sa faca factura pe numar de tva elvetian si implicit sa faca exportul; eu voi avea un TVA deductibil in decont de TVA care nu este real;...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie mijloace fixe cu plata in avans
Intrebare:
Societatea noastra a cumparat 50 de masini de cusut in cursul anului 2024 de la o alta societate.
In contractul de vanzare-cumparare, valoarea totala a masinilor era de 134.000 RON, iar aceasta valoare s-a facturat timp de 9 luni ca si avans masini, aproximativ 14.000 RON lunar.
Se specifica in contract ca aceste masini vor intra in gestiunea noastra doar dupa ce vor fi platite integral. La sfarsitul anului 2024 (decembrie) au fost platite integral. Va rog...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<