Tags: anulare din oficiu, deducere, tva la incasare, decont 300, declaratia 394
In analiza urmatoare, situatia la care facem trimitere are in prim-plan un SRL inregistrat in vectorul fiscal in 2017 ca platitor de TVA la trimestru si care a primit o Decizie de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA, cu numar de inregistrare la ANAF din 20.06.2017.
In perioada aprilie 2017 - 20.06.2017 nu s-au emis facturi si nu s-a colectat TVA, dar s-au primit facturi de la furnizori.
Vom vedea daca se poate deduce TVA in perioada 01.04.2017 – 20.06.2017, daca se mai depun decont 300 si declaratie 394 pentru trimestrul II 2017, precum si in ce mod se vor declara in trimestrele III si IV tranzactiile efectuate de societate, avand in vedere ca administratorul nu solicita inregistrarea in scopuri TVA.
Din situatia prezentata rezulta ca anularea din oficiu a codului de inregistrare in scopuri de TVA s-a efectuat incepand cu data de 20.06.2017, aspect care se regaseste inscris si in Registrul persoanelor impozabile al carui cod de TVA a fost anulat, postat pe site www.anaf.ro. Astfel, persoana impozabila isi poate exercita dreptul de deducere a sumei TVA deductibile inscrise in toate facturile primite, emise de catre furnizori/prestatori pana in data de 20.06.2017. Exercitarea dreptului de deducere se poate efectua daca desfasoara sau intentioneaza sa desfasoare operatiuni taxabile si/sau scutite cu drept de deducere si/sau neimpozabile, conform cerintei de la art. 297 alin. (4) de la lit. a) la lit. e)
"(4) Orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul urmatoarelor operatiuni:
a) operatiuni taxabile;
b) operatiuni rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Romania;
c) operatiuni scutite de taxa, conform art. 294, 295 si 296;
d) operatiuni scutite de taxa, conform art. 292 alin. (2) lit. a) pct. 1 - 5 si lit. b), in cazul in care cumparatorul ori clientul este stabilit in afara Uniunii Europene sau in cazul in care aceste operatiuni sunt in legatura directa cu bunuri care vor fi exportate intr-un stat din afara Uniunii Europene, precum si in cazul operatiunilor efectuate de intermediari care actioneaza in numele si in contul altei persoane, atunci cand acestia intervin in derularea unor astfel de operatiuni;
e) operatiunile prevazute la art. 270 alin. (7) si la art. 271 alin. (6), daca taxa s-ar fi aplicat transferului respectiv. "
In ceea ce priveste conditiile de la art. 299 alin. (1) lit. a) pentru exercitarea dreptului de deducere a taxei, persoana impozabila trebuie sa fie in posesia unei facturi si sa faca dovada platii, daca furnizorul/prestatorul este inscris in sistemul
TVA la incasare:
"a) pentru taxa datorata sau achitata, aferenta bunurilor care i-au fost ori urmeaza sa ii fie livrate ori serviciilor care i-au fost ori urmeaza sa ii fie prestate in beneficiul sau de catre o persoana impozabila, sa detina o
factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilor efectuate de catre persoanele impozabile care aplica sistemul TVA la incasare, respectiv de catre persoanele impozabile care achizitioneaza bunuri/servicii de la persoane impozabile in perioada in care aplica sistemul TVA la incasare; "
Deci, suma TVA poate fi dedusa in trim. II 2017 pentru toate achizitiile cu facturi emise pana in data de 19.06.2017, inclusiv, chiar daca in perioada aprilie 2017 - 20.06.2017 nu s-au realizat operatiuni de vanzare de bunuri sau de prestare de servicii, dar persoana impozabila poate face dovada ca intentiona sa realizeze operatiuni din sfera de aplicare a TVA in baza achizitiilor efectuate.
Pentru achizitiile efectuate incepand cu data de 20.06.2017 nu se mai poate exercita dreptul de deducere conform restrictiei de la art. 11 alin. (6) sau de la alin. (8) din Codul fiscal, in functie de motivul anularii codului de TVA, asa cum este reglementat prin art. 316 alin. (11) de la lit. a) la lit. f) si lit. h) din Codul fiscal.
Desi codul de TVA a fost anulat din oficiu, pentru achizitiile efectuate in perioada 01.04. – 19.06.2017, se completeaza si se depune la organul fiscal competent, atat decontul de TVA cod 300, cat si declaratia informativa cod 394.
Pentru perioadele urmatoare, de exemplu, pentru trimestrul III si IV 2017 se va depune numai formularul cod 311 "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal" reglementat prin O.P.A.N.A.F. nr. 795 din 19 februarie 2016, dar numai daca se vor realiza:
- operatiuni taxabile in Romania pentru care trebuie colectata TVA;
Pentru nedepunerea in termen a acestei declaratii, organul fiscal de administrare poate aplica sanctiunea amenzii, conform prevederilor legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, art. 336 "Contraventii". Prin acest articol nu sunt reglementate amenzi diferentiate, in functie de o anumita declaratie sau decont sau in functie de depunerea cu intarziere sau nedepunerea declaratiei/decontului. Contraventia este cea reglementata prin art. 336 alin. (1) lit. b) "Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat sa fie considerate, potrivit legii, infractiuni: …..b) neindeplinirea de catre contribuabil/platitor la termen a obligatiilor de declarare prevazute de lege, a bunurilor si veniturilor impozabile sau, dupa caz, a impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume, precum si orice informatii in legatura cu impozitele, taxele, contributiile, bunurile si veniturile impozabile, daca legea prevede declararea acestora; ". Amenda este reglementata la art. 336 alin. (2) lit. d) "Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza astfel: …….d) cu amenda de la 1.000 lei la 5.000 lei pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii si mari si cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum si pentru persoanele fizice, in cazul savarsirii faptei prevazute la alin. (1) lit. a), b), i) - m) si t); "
Daca se achita in 48 de ore, suma datorata este de jumatate din minimul amenzii, respectiv 50% din 500 lei, chiar daca amenda inscrisa in Procesul verbal de catre inspectorul constatator este de 1.000 lei.
Furnizorul/prestatorul trebuie sa cunoasca faptul ca beneficiarul bunurilor/ serviciilor cumparate nu poate beneficia de exercitarea dreptului de deducere a sumei TVA colectate, inscrise in factura emisa de furnizorul/prestatorul al carui cod de TVA este anulat din oficiu, aspect reglementat in mod expres prin art. 11 alin.
"(7) Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la persoane impozabile stabilite in Romania, dupa inscrierea acestora ca inactivi in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati conform Codului de procedura fiscala, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achizitiilor de bunuri/servicii de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului, potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, cu modificarile si completarile ulterioare. In cazul inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12) a furnizorului/prestatorului, beneficiarii care au achizitionat bunuri si/sau servicii in perioada in care furnizorul/prestatorul a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat isi exercita dreptul de deducere a TVA pentru achizitiile respective, pe baza facturilor emise de furnizor/prestator conform alin. (6), prin inscrierea taxei in primul decont de taxa prevazut la art. 323 depus dupa inregistrarea furnizorului/prestatorului sau, dupa caz, intr-un decont ulterior. "
Prevederi similare se regasesc si la art. 11 alin. (9) din Codul fiscal.
In perioada in care societatea are codul de TVA anulat, pentru inregistrarea sumei TVA colectate, nu poate utiliza contul 4427, caz in care, suma respectiva se inregistreaza in creditul contului 446, analitic distinct. De asemenea, in aceiasi perioada, societatea nu poate utiliza nici contul 4426, caz in care:
fie reintregeste costul de achizitie al bunurilor si serviciilor cu suma respectiva;
fie inregistreaza suma TVA in debitul contului 473 "Decontari din operatiuni in curs de clarificare" in situatia in care codul de TVA a fost anulat si redobandit in cadrul aceleiasi perioade fiscale de raportare, respectiv martie 2017.
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: <p>
Societatea cu sediul in Romania, inregistrata in scopuri de TVA in Romania, a efectuat un import de bunuri din Japonia. Transportul s-a facut pe cale maritima pana in Constanta si a fost platit de catre partenerul din Japonia, cu exceptia taxelor de depozitare a marfii in portul din Constanta, care au fost facturate de catre tramsportator, firmei din Romania. Factura emisa de catre transportator, care este o societate inregistrata in scopuri de tva in Danemarca, a fost emisa cu TVA...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
S-a omis depunerea declaratiei 100 aferenta trimestrului 4 2023, ce avea termen depunere 25.06.2023. Cum se poate trimite declaratia... am incercat sa o trimit in 25.07, imi apare la recipisa cu erori globale si ca nu pot fi depuse 2 declaratii cu acelasi termen de scadenta. Multumesc, astept o solutie pentru a remedia cat mai repede omisiunea.<br />
</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
S-a infiintat o asociere in participatie intre o societate comerciala platitoare de impozit pe profit si o persoana fizica. Persoana juridica are obligatia de a tine evidenta contabila si de a face calculul impozitului pentru persoana fizica.<br />
Potrivit art. 125 (8) cod fiscal in cazul asocierilor dintre o persoana juridica contribuabil potrivit titlului II - Impozitul pe profit - si o persoana fizica sau orice alta entitate - asociere fara personalitate juridica...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
O companie cu sediul in Romania (A), vinde bunuri catre o companie din Japonia (B). Compania din Japonia (B) va factura bunurile catre o alta companie din Romania (C).<br />
Fizic bunurile nu vor parasi teritoriul national, fiind livrate de la compania A catre compania C.<br />
Cum tratam aceasta operatiune din punct de vedere al TVA, factura catre compania C din Romania fiind emisa de catre compania B din Japonia.</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Conform art. 105, alin.(3) din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, in situatiile in care prejudiciul nu a fost recuperat de ocolul silvic care asigura serviciile silvice sau administrarea fondului forestier, potrivit dispozitiilor OG nr. 92/2003 privind codul de procedura fiscala... acesta se recupereaza... de catre organele fiscale competente subordonate ANAF...<br />
<br />
Ce inseamna recuperarea prejudiciului potrivit OG privind codul de procedura fiscala? La ce se...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Va rugam sa ne ajutati sa clarificam obligativitatea, importanta si procedura de intocmire a unui registru de intrari-iesiri in cadrul unei societati comerciale. Poate fi intocmit doar in format electronic? Pot exista consecinte de amenda in situatia in care nu sunt inregistrate chiar toate documentele emise/primite in cadrul societatii? Multumesc!</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor <<