Tags: anulare din oficiu, deducere, tva la incasare, decont 300, declaratia 394
In analiza urmatoare, situatia la care facem trimitere are in prim-plan un SRL inregistrat in vectorul fiscal in 2017 ca platitor de TVA la trimestru si care a primit o Decizie de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA, cu numar de inregistrare la ANAF din 20.06.2017.
In perioada aprilie 2017 - 20.06.2017 nu s-au emis facturi si nu s-a colectat TVA, dar s-au primit facturi de la furnizori.
Vom vedea daca se poate deduce TVA in perioada 01.04.2017 – 20.06.2017, daca se mai depun decont 300 si declaratie 394 pentru trimestrul II 2017, precum si in ce mod se vor declara in trimestrele III si IV tranzactiile efectuate de societate, avand in vedere ca administratorul nu solicita inregistrarea in scopuri TVA.
Din situatia prezentata rezulta ca anularea din oficiu a codului de inregistrare in scopuri de TVA s-a efectuat incepand cu data de 20.06.2017, aspect care se regaseste inscris si in Registrul persoanelor impozabile al carui cod de TVA a fost anulat, postat pe site www.anaf.ro. Astfel, persoana impozabila isi poate exercita dreptul de deducere a sumei TVA deductibile inscrise in toate facturile primite, emise de catre furnizori/prestatori pana in data de 20.06.2017. Exercitarea dreptului de deducere se poate efectua daca desfasoara sau intentioneaza sa desfasoare operatiuni taxabile si/sau scutite cu drept de deducere si/sau neimpozabile, conform cerintei de la art. 297 alin. (4) de la lit. a) la lit. e)
"(4) Orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul urmatoarelor operatiuni:
a) operatiuni taxabile;
b) operatiuni rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Romania;
c) operatiuni scutite de taxa, conform art. 294, 295 si 296;
d) operatiuni scutite de taxa, conform art. 292 alin. (2) lit. a) pct. 1 - 5 si lit. b), in cazul in care cumparatorul ori clientul este stabilit in afara Uniunii Europene sau in cazul in care aceste operatiuni sunt in legatura directa cu bunuri care vor fi exportate intr-un stat din afara Uniunii Europene, precum si in cazul operatiunilor efectuate de intermediari care actioneaza in numele si in contul altei persoane, atunci cand acestia intervin in derularea unor astfel de operatiuni;
e) operatiunile prevazute la art. 270 alin. (7) si la art. 271 alin. (6), daca taxa s-ar fi aplicat transferului respectiv. "
In ceea ce priveste conditiile de la art. 299 alin. (1) lit. a) pentru exercitarea dreptului de deducere a taxei, persoana impozabila trebuie sa fie in posesia unei facturi si sa faca dovada platii, daca furnizorul/prestatorul este inscris in sistemul TVA la incasare:
"a) pentru taxa datorata sau achitata, aferenta bunurilor care i-au fost ori urmeaza sa ii fie livrate ori serviciilor care i-au fost ori urmeaza sa ii fie prestate in beneficiul sau de catre o persoana impozabila, sa detina o
factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilor efectuate de catre persoanele impozabile care aplica sistemul TVA la incasare, respectiv de catre persoanele impozabile care achizitioneaza bunuri/servicii de la persoane impozabile in perioada in care aplica sistemul TVA la incasare; "
Deci, suma TVA poate fi dedusa in trim. II 2017 pentru toate achizitiile cu facturi emise pana in data de 19.06.2017, inclusiv, chiar daca in perioada aprilie 2017 - 20.06.2017 nu s-au realizat operatiuni de vanzare de bunuri sau de prestare de servicii, dar persoana impozabila poate face dovada ca intentiona sa realizeze operatiuni din sfera de aplicare a TVA in baza achizitiilor efectuate.
Pentru achizitiile efectuate incepand cu data de 20.06.2017 nu se mai poate exercita dreptul de deducere conform restrictiei de la art. 11 alin. (6) sau de la alin. (8) din Codul fiscal, in functie de motivul anularii codului de TVA, asa cum este reglementat prin art. 316 alin. (11) de la lit. a) la lit. f) si lit. h) din Codul fiscal.
Desi codul de TVA a fost anulat din oficiu, pentru achizitiile efectuate in perioada 01.04. – 19.06.2017, se completeaza si se depune la organul fiscal competent, atat decontul de TVA cod 300, cat si declaratia informativa cod 394.
Pentru perioadele urmatoare, de exemplu, pentru trimestrul III si IV 2017 se va depune numai formularul cod 311 "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal" reglementat prin O.P.A.N.A.F. nr. 795 din 19 februarie 2016, dar numai daca se vor realiza:
- operatiuni taxabile in Romania pentru care trebuie colectata TVA;
- achizitii intracomunitare de bunuri si servicii.
Pentru nedepunerea in termen a acestei declaratii, organul fiscal de administrare poate aplica sanctiunea amenzii, conform prevederilor legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, art. 336 "Contraventii". Prin acest articol nu sunt reglementate amenzi diferentiate, in functie de o anumita declaratie sau decont sau in functie de depunerea cu intarziere sau nedepunerea declaratiei/decontului. Contraventia este cea reglementata prin art. 336 alin. (1) lit. b) "Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat sa fie considerate, potrivit legii, infractiuni: …..b) neindeplinirea de catre contribuabil/platitor la termen a obligatiilor de declarare prevazute de lege, a bunurilor si veniturilor impozabile sau, dupa caz, a impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume, precum si orice informatii in legatura cu impozitele, taxele, contributiile, bunurile si veniturile impozabile, daca legea prevede declararea acestora; ". Amenda este reglementata la art. 336 alin. (2) lit. d) "Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza astfel: …….d) cu amenda de la 1.000 lei la 5.000 lei pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii si mari si cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum si pentru persoanele fizice, in cazul savarsirii faptei prevazute la alin. (1) lit. a), b), i) - m) si t); "
Daca se achita in 48 de ore, suma datorata este de jumatate din minimul amenzii, respectiv 50% din 500 lei, chiar daca amenda inscrisa in Procesul verbal de catre inspectorul constatator este de 1.000 lei.
Furnizorul/prestatorul trebuie sa cunoasca faptul ca beneficiarul bunurilor/ serviciilor cumparate nu poate beneficia de exercitarea dreptului de deducere a sumei TVA colectate, inscrise in
factura emisa de furnizorul/prestatorul al carui cod de TVA este anulat din oficiu, aspect reglementat in mod expres prin art. 11 alin.
"(7) Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la persoane impozabile stabilite in Romania, dupa inscrierea acestora ca inactivi in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati conform Codului de procedura fiscala, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achizitiilor de bunuri/servicii de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului, potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, cu modificarile si completarile ulterioare. In cazul inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12) a furnizorului/prestatorului, beneficiarii care au achizitionat bunuri si/sau servicii in perioada in care furnizorul/prestatorul a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat isi exercita dreptul de deducere a TVA pentru achizitiile respective, pe baza facturilor emise de furnizor/prestator conform alin. (6), prin inscrierea taxei in primul decont de taxa prevazut la art. 323 depus dupa inregistrarea furnizorului/prestatorului sau, dupa caz, intr-un decont ulterior. "
Prevederi similare se regasesc si la art. 11 alin. (9) din Codul fiscal.
In perioada in care societatea are codul de TVA anulat, pentru inregistrarea sumei TVA colectate, nu poate utiliza contul 4427, caz in care, suma respectiva se inregistreaza in creditul contului 446, analitic distinct. De asemenea, in aceiasi perioada, societatea nu poate utiliza nici contul 4426, caz in care:
fie reintregeste costul de achizitie al bunurilor si serviciilor cu suma respectiva;
fie inregistreaza suma TVA in debitul contului 473 "Decontari din operatiuni in curs de clarificare" in situatia in care codul de TVA a fost anulat si redobandit in cadrul aceleiasi perioade fiscale de raportare, respectiv martie 2017.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: O firma cu sediul in Romania, neplatitoare de TVA, neavand cod special pentru servicii intracomunitare, factureaza prestari de servicii online catre o firma platitoare de TVA cu sediul in Olanda. Facturile sunt lunare. Doresc sa stiu cum ar trebuie sa procedez in aceasta speta: trebuie ca societatea din Romania sa isi ia cod intracomunitar? Care este regimul fiscal al acestor servicii? Multumim!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O societate incadrata la mari contribuabili, care are obligatia depunerii D406 incepand cu luna iulie 2022, a depus in ianuarie 2023 declaratiile D406 aferente anului 2022. Tinand cont ca la decembrie 2022 balanta nu este finalizata pana la depunerea bilantului, pentru luna ianuarie 2023 avea obligatia sa retrimita D406 cu noile solduri initiale, iar la februarie 2023 sa depuna rectificativa si la dec 2022, si la ianuarie 2023? Cum se va proceda pana la finalizarea lunii decembrie 2022,...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Nu stim cum sa calculam impozitul datorat de un angajat caruia angajatorul ii acorda servicii turistice, pe perioada concediului. Va rugam sa ne ajutati: art.76, al. 4.1) "Urmatoarele venituri cumulate lunar nu reprezinta venit impozabil in intelesul impozitului pe venit, in limita plafonului lunar de cel mult 33% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat: d) contravaloarea serviciilor turistice si/sau tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, pentru...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Una dintre problemele mult discutate recent se refera la obligatia depunerii formularului 700, pana cel tarziu 31 martie 2023, de catre entitati care a fost microintreprindere in 2022 si indeplinesc conditiile specifice de la art. 47 Codul fiscal si la 31 dec 2022 pentru a aplica regimul micro si in 2023. Cu alte cuvinte, pentru ca regimul micro a devenit optional incepand cu 1 ian 2023, se pune intrebarea daca, in aceasta situatie, o microintreprindere trebuie sa-si exercite optiunea pentru...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In aplicarea Legii 448/2006 si 193/2020, este deductibil TVA-ul din factura de achizitie de la o Unitate Protejata autorizata (inregistrata TVA)? Va multumim!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea A are incheiat un contract de colaborare cu o persoana fizica B in vederea executarii de catre B a unor servicii in numele lui A. Soc. A suporta cheltuielile cu transportul si cazarea, in acest sens emitandu-se facturi pe numele soc. A (cu mentiunea pe document a numelui persoanei fizice B). Stiu ca aceste sume vor reprezenta venituri impozabile realizate de catre B, respectiv sunt supuse impozitului pe venit corespunzator. Intrebarea mea este cum evidentiez prin inregistrari...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<