Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Va prezentam mai jos comunicatul emis de Finante in ce priveste impozitul pe veniturile din activitatile de exploatare a resurselor naturale, altele decat gazele naturale.
Prin Legea nr. 261/02.10.2013 publicata in M.O. nr. 621/07.10.2013 a fost aprobata, cu unele modificari si completari, O.G. nr. 6/2013 privind instituirea unor masuri speciale pentru impozitarea exploatarii resurselor naturale, altele decat gazele naturale prin care a fost instituit impozitul pe veniturile din activitatile de exploatare a resurselor naturale, altele decat gazele naturale.
Potrivit prevederilor legale in vigoare la data prezenta impozitul este de 0,5% si se aplica asupra veniturilor obtinute de:
- operatorii economici, inclusiv filialele acestora si/sau operatorii economici apartinand aceluiasi grup de interes economic, care desfasoara urmatoarele activitati:
- exploatarea forestiera (cod CAEN 0220),
- extractia carbunelui superior (cod CAEN 0510),
- extractia carbunelui inferior (cod CAEN 0520),
- extractia petrolului brut (cod CAEN 0610),
- extractia minereurilor feroase (cod CAEN 0710),

Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor

PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025

Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
- extractia minereurilor de uraniu si toriu (cod CAEN 0721),
- extractia altor minereuri metalifere neferoase (cod CAEN 0729)
- alte activitati extractive (cod CAEN 0811, 0812, 0891, 0892, 0893, 0899).
* operatorii economici care au licente de exploatare a resurselor mentionate mai sus, dar a caror activitate principala nu corespunde acestor coduri CAEN;
- sunt asimilate licentelor de exploatare si permisele de exploatare emise potrivit legii.
* pentru activitatea de exploatare forestiera, impozitul se datoreaza de catre operatorii economici care exploateaza masa lemnoasa in baza unei autorizatii de exploatare.
Impozitul se datoreaza si pentru resursele exploatate inainte de data de 1 februarie 2013 si vandute dupa aceasta data.
Detalii privind calculul impozitului:
* in cazul operatorilor economici care exploateaza resursele naturale si le valorifica ca atare sau in urma unui proces de prelucrare/pregatire/sortare fara a fi folosite de acestia pentru obtinerea altor tipuri de produse, impozitul se datoreaza pentru veniturile obtinute din valorificarea acestora;
* in cazul operatorilor economici care folosesc resursele naturale exploatate ca materii prime pentru obtinerea altor produse:
* al caror pret este cotat la bursa (de exemplu: produse energetice) impozitul se datoreaza pentru partea din venitul rezultat din valorificarea produselor finite, corespunzatoare valorii materiilor prime.
* al caror- pret nu este cotat la bursa (de exemplu: caramida, tigla, ciment, BCA, mixturi asfaltice, betoane etc.) impozitul se datoreaza pentru partea din venitul rezultat din valorificarea produselor finite, corespunzatoare valorii contabile a resurselor naturale extrase utilizate pentru obtinerea produselor finite astfel comercializate.
Partea din venitul rezultat din valorificarea produselor finite corespunzatoare valorii materiilor prime / valorii contabile a resurselor naturale extrase utilizate pentru obtinerea produselor finite se determina dupa formula:
VMP = QV x K x PM, respectiv VMP = QV x K x CME
K = QC / (QO + ΔS)
unde:
VMP = venitul rezultat din valorificarea produselor finite, corespunzatoare valorii materiilor prime;
QV = cantitatea totala de produse finite vandute in luna de referinta (fara a considera marfurile reprezentand produse similare achizitionate de la terti);
K = coeficientul de productie mediu;
PM = media aritmetica a preturilor de referinta pe sortimente de resurse naturale, stabilite de autoritatea competenta in raport de cotatiile internationale ale acestor resurse naturale, valabile pentru luna pentru care se calculeaza impozitul;
CME = costul mediu de extractie resurse naturale pentru luna de referinta;
QC = cantitatea de resurse naturale consumata in procesul de productie in luna de referinta (fara a lua in considerare resursele naturale achizitionate de la terti);
QO = cantitatea totala de produse finite obtinute in luna de referinta;
ΔS = variatia neta a semifabricatelor realizata in luna de referinta (cantitatea de semifabricate la sfarsitul lunii de referinta minus cantitatea de semifabricate la inceputul lunii de referinta).
In situatia in care operatorii economici nu desfasoara activitati de procesare a resurselor naturale intr-o luna (nefiind astfel posibila obtinerea unui coeficient de productie mediu in luna de referinta K), dar vand produse finite din stoc, se va folosi coeficientul de productie mediu K si, respectiv, costul mediu de extractie pentru resursele naturale CME, determinate in ultima luna cu activitate de procesare.
Sursa: Finante Arges

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Un adevarat compendiu care explica prevederile Noului Cod fiscal 2016Consiliul Concurentei suspecteaza unele firme ca au fixat pretul cerealelorCheltuieli din diferente de curs valutar. In ce conditii putem deduce cheltuielile?Plata accizelor in vamaImprumuturi asociati si grad de indatorare. Cum tratam aceste cheltuieli in 2013?Ultimele articole
Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier TAXE SI IMPOZITE implineste 30 de ani!E-commerce. Care este documentul prin care se declara incasarile onlineFacilitatea privind neimpozitarea sumei de 300 lei in 2025. Exemplu util contribuabililorDistribuire dividende. Pot fi distribuite neuniform dividendele?SAF-T: Cum se raporteaza in sistem impozitul pe chirieArticole similare
Masuri nocive pentru TVA in noul program de guvernareDocumentar fiscal: Venituri obtinute de persoanele juridice straine din proprietati imobiliareNorme codul fiscal 2008 Titlul II Capitolul IIINoutati Legislatie Fiscala 19-25 mai 2008 - Monitorul OficialNoul Program de Guvernare modifica semnificativ politicile fiscaleUltimele articole
Cele 3 categorii de persoane juridice care depun OBLIGATORIU Declaratia 101 pana la 27 martieImpozitele care se aplica pana la 31 decembrie 2014 inclusivCe prevede Codul fiscal 2012 pentru veniturile unui sediu permanentCodul fiscal 2011 - Titlul IICodul Fiscal 2010 TITLUL II - Capitolul III - Aspecte fiscale internationaleArticole similare
Cheltuieli aferente autovehiculelor. Deductibilitate incepand cu 1 iulie 2012Deductibilitatea cheltuieli cu sponsorizare platite. Cum facem calculul impozitului pe profit pentru trim. I 2014?CALCUL IMPOZIT pe profit in urma unui control de fondAveti Caietul Conferintei Nationale de Contabilitate?Cheltuieli transport la si de la locul de munca pentru salariati. Regim fiscalUltimele articole
Impozit venituri din pensii. MODIFICARI importante aduse de OUG 11/2025Impozitul pe profit. Termenul limita de plata in 2025 pentru anul 2024 + un exemplu de calculCALCUL IMPOZITe. Ce noutati au aparut in cazul impozitului pe constructiiImpozit minim pe cifra de afaceri. Calcul util privind noul impozit minimPierdere fiscala in 2023. Cum se calculeaza impozitul pe profit
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"