Tags: venituri inchiriere, cedarea folosintei bunurilor mobile, bunuri imobile, inchirierea camerelor
Contribuabilii care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor mobile si imobile din patrimoniul personal au obligatia sa inregistreze contractul din inchiriere la organul fiscal, in termen de 30 de zile de la data incheierii contractul intre parti. Odata cu inregistrarea contractului se depune si declaratia privind venitul estimat/norma de venit.
Sunt considerate venituri din cedarea folosintei bunurilor si veniturile obtinute de catre proprietar din inchirierea camerelor situate in locuinte proprietate personala, avand o capacitate de cazare in scop turistic cuprinsa intre una si 5 camere inclusiv. in cazul in care bunul inchiriat este detinut in comun, contractul se va inregistra de catre fiecare coproprietar la organul fiscal in a carui raza teritoriala isi are domiciliul. Documentele se vor prezenta in copie si original.
Documentele necesare pentru inregistrarea contractului de inchiriere:
- contractul de inchiriere ( un exemplar in original se va pastra de catre organul fiscal) ;
- declaratia privind venitul estimat/ norma de venit - Formular 220, in 2 exemplare pentru fiecare proprietar,coproprietar, uzufructuar sau alt detinator legal, dupa caz;
- actul de proprietate/detinere legala, copie si original;
- imputernicire ( in cazul in care nu se prezinta proprietarul) insotita de actul de identitate al imputernicitului, dupa caz.
Contribuabili care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor pe parcursul unui an, cu exceptia veniturilor din arendare, datoreaza plati anticipate cu titlu de impozit in contul impozitului pe venit catre bugetul de stat si plati anticipate cu titlu de contributii de asigurari sociale de sanatate.
Platile anticipate se stabilesc de organul fiscal, pe baza declaratiei privind venitul estimat/norma de venit si a contractului incheiat intre parti sau pe baza veniturilor determinate in sistem real, pe baza datelor din contabilitate potrivit optiuni, prin "Decizia de impunere privind platile anticipate cu titlu de impozit pe venit/contributii de asigurari sociale de sanatate, precum si privind obligatiile de plata cu titlu de contributii de asigurari sociale".
In cazul in care, potrivit clauzelor contractuale, venitul din cedarea folosintei bunurilor reprezinta echivalentul in lei al sumei in valuta, determinarea venitului anual estimat se efectueaza pe baza cursului de schimb al pietei valutare, comunicat de Banca Nationala a Romaniei, din ziua precedenta celei in care se efectueaza impunerea. Platile anticipate se efectueaza in 4 rate egale, pana la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru, respectiv: (25 martie, 25 iunie, 25 septembrie, 21 decembrie).
Contribuabili care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor pot opta pentru determinarea venitului net in sistem real pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla.
Organul fiscal competent stabileste plati anticipate prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului net anual estimat din declaratia privind venitul estimat/norma de venit.
Baza de calcul a impozitului din cedarea folosintei bunurilor o reprezinta diferenta dintre venitul brut, cota de cheltuieli forfetare de 40% si contributia de asigurari de sanatate.
Baza lunara de calcul a contributiei de asigurari de sanatate pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor este diferenta dintre venitul brut si cheltuiala deductibila determinata prin aplicarea cotei de 40%asupra venitului brut, nu poate fi mai mare decat valoarea a de 5 ori castigul salarial mediu brut, in vigoare in anul pentru care se stabileste contributia.
Impozitul reprezentand plata anticipata pe venituri din cedarea folosintei bunurilor si diferentele de impozit anual de regularizat, stabilite se pot achita:
- in numerar la sediile organelor fiscale cat si la Trezoreriile Statului;
- prin virament bancar, in conturile deschise la Trezoreriile Statului;
- prin mandat postal, in conturile deschise Trezoreriile Statului.
- cu cardul bancar, la sediile organelor fiscale cat si la Trezoreriile Statului
- on-line cu cardul prin intermediul platformei Ghiseul.ro
Contribuabili care reziliaza contractele de inchiriere in cursul anului au obligatia sa instiinteze in scris in termen de 5 zile organul fiscal competent. in acest sens se va depune formularul 220 la care se vor anexa, in copie, documentele din care sa rezulte rezilierea contractului de inchiriere.
Nedepunerea la termen a declaratiilor de venit de catre persoanele fizice constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 50 lei la 500 lei.
Pentru informatii suplimentare se poate accesa:
- pagina de Internet, www. anaf.ro-sectiunea-Asistenta contribuabili/ghiduri curente/ghidul fiscal al contribuabililor persoanelor fizice care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor;
- telefonic, la Biroul central de asistenta telefonica a contribuabililor, la nr. 031.403.91.60;
- birourile de asistenta pentru contribuabili din cadrul organelor fiscale teritoriale.
Sursa: ANAF Cluj-Napoca
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Dorim sa achizitionam echipamente software de la un furnizor din Israel. Furnizorul ne pune la dispozitie echipamentele in Romania la o terta societate din Romania , conditia de livrare DDP . Documentele de vama sunt intocmite pe terta societate. Furnizorul doreste sa ne emita factura din Israel, noi sa le achitam contravaloarea echipamentelor in contul firmei din Israel. Societatea noastra mai are vreo obligatie vamala avand in vedere ca exista documente vamale emise pentru aceste echipamente?...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: 1. Salariatii proprii sunt delegati in interiorul tarii sau in afara tarii pentru diverse vizite la partenerii comerciali (in scop business). Acestia primesc avans la plecare pentru transport, dar si diurna pentru zilele petrecute in delegatie. Cazarea delegatiilor este de obicei organizata de companie (prin societate de turism, care rezerva in numele nostru hotelul, nu de ocupa angajatul de acest aspect). Modul de calcul al diurnei se face conform reglementarilor din HOTARAREA nr. 714 din 13...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Compania noastra a primit o factura de la un client cu codul de TVA anulat conform art. 316, alin. 11, lit. c. Factura are TVA colectat. Intrebare: 1. Cum tratam TVA-ul de pe aceasta factura? Inregistram TVA-ul colectat ca TVA deductibil sau inregistram valoarea totala a facturii pe un cont din clasa 6? 2. In ce cartus trebuie inregistrata aceasta factura pe declaratia 394?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea noastra este o societate comerciala cu capital privat, ce desfasoara activitate de inchiriere bunuri imobile si mobile. O parte din spatiile detinute in proprietate de Societatea noastra sunt inchiriate astfel: ? catre o institutie de stat (primarie) care l-a randul sau a subinchiriat spatiul unei institutii de invatamant de stat; ? catre alte societati comerciale cu capital privat care desfasoara activiatii de invatamant acreditate de Min. Educatiei ? catre alte societati comerciale...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Pentru o societate cu sediul social in Bucuresti si pentru care se identifica urmatoarele 3 fluxuri de marfuri (produse cosmetice) ii revine obligativitatea de a declara e-transport? 1. Import marfa din China (marfa ajunge din China in Bucuresti cu avionul) iar transportul marfii de la aeroportul din Bucuresti la depozitul societatii se face cu o firma de curierat; 2. Achzitie marfa din Polonia - marfa ajunge din Polonia la depozitul societatii din Bucuresti cu o firma de curierat 3. Livrare de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Pentru o societate infiintata in data de 10.01.2024 ca si microintrepindere, in situatia in care nu a angajat o persoana in termen de 30 de zile de la infiintare, trecerea la impozit pe profit cu ce data se va face? Multumesc!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<