Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

O firma, persoana impozabila stabilita si inregistrata in scopuri de TVA in Romania, conform art. 153 din Codul fiscal, comercializeaza articole electrocasnice prin magazinele proprii pe care le detine. Aceasta intentioneaza sa comercializeze catre clientii sai carduri de cadou (?Giftcard?) de diferite valori, care urmeaza a fi utilizate pentru achizitionarea de articole electrocasnice din magazinele sale. Firma considera ca vanzarea acestor carduri reprezinta o incasare anticipata, respectiv avansuri pentru viitoarele livrari de bunuri si, in consecinta, colecteaza TVA la momentul vanzarii cardurilor, eliberand clientilor bon fiscal. Firma intreaba care este regimul TVA aplicat acestor operatiuni.
Tratament fiscal:
Vom porni de la premiza ca firma incaseaza valoarea integrala a cardurilor de la clienti, iar clientii pot utiliza cardurile numai pentru achizitionarea de produse din magazinele firmei de pe teritoriul Romaniei. In acest context, precizam ca la nivel comunitar aceste carduri de cumparaturi sunt denumite generic "vouchere". Problema regimului TVA aplicabil livrarii de vouchere a fost dezbatuta in cadrul grupurilor de lucru de la nivelul Comisiei Europene. Din discutii a rezultat ca statele membre au abordari diferite in ceea ce priveste regimul TVA aplicabil vanzarii/acordarii de vouchere. Cu toate acestea, statele membre au fost de acord ca voucher-ele se impart, in principiu, in trei mari categorii: Voucher gratuit - Free voucher – aceasta categorie include voucher-ele de discount si cadourile (business gifts); SPV - single purpose voucher; MPV - multi purpose voucher.
In cazul vanzarii de vouchere single purpose, regimul TVA aplicabil este clar: sumele incasate pentru livrarea acestor vouchere sunt considerate plati in avans, intrucat toate elementele necesare determinarii regimului TVA sunt cunoscute la momentul livrarii.
Astfel, avand in vedere ca in cazul platilor in avans, exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata intervine la momentul incasarii avansului, persoanele impozabile care livreaza astfel de vouchere au obligatia de a colecta taxa aferenta acestor avansuri si de a emite facturi in conformitate cu prevederile art. 155 din Codul fiscal.
In acest sens a fost data si decizia Curtii Europene de Justitie in cazul C-419/2002 (BUPA Hospitals Ltd), si anume: al 2-lea subparagraf al art. 10 alin. (2) din Directiva a 6-a (in prezent art. 65 din Directiva 112/2006/CE privind sistemul comun al TVA) prevede ca in cazul in care sunt efectuate plati in avans inainte de livrarea de bunuri/prestarea de servicii, taxa pe valoarea adaugata devine exigibila la incasarea avansului pentru suma achitata; pentru ca taxa sa devina exigibila la momentul incasarii avansului inainte de efectuarea unei livrari de bunuri/prestari de servicii, toate informatiile relevante privind livrarea sau prestarea, trebuie sa fie cunoscute la momentul incasarii avansului, si din acest motiv, in mod special, sa fie identificate cu exactitate bunurile/serviciile pentru care se efectueaza plata in avans.
Astfel, problema regimului TVA aplicabil comercializarii acestui tip de vouchere a fost discutata si in grupurile de lucru pe probleme de fiscalitate constituite la nivelul Comisiei Europene si statele membre au fost de acord ca SPV-urile trebuie taxate la momentul vanzarii lor, intrucat acestea detin toate elementele necesare identificarii tranzactiei la care se refera. Prin urmare, SPV-urile sunt tratate la nivel comunitar ca plati in avans si se supun regimului taxei pe valoarea adaugata aplicabil platilor in avans, pentru care atat Directiva 112/2006/CE, cat si legislatia nationala in domeniul TVA, contin prevederi exprese.
In situatia in care clientii pot obtine in schimbul voucher-elor numai bunuri pentru a caror livrare se aplica una dintre cele trei cote de TVA, respectiv de 24% in cazul firmei in cauza, livrarea voucher-ului va fi considerata incasare de avans pentru care intervine exigibilitatea TVA si, in consecinta societatea are obligatia de a colecta TVA la momentul livrarii cardului de cadou.

Examen Consultant Fiscal 2025

Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor

Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Prin urmare, consideram corecta abordarea din punct de vedere al TVA, potrivit careia se colecteaza TVA la momentul livrarii cardului de cadou.
In ceea ce priveste documentele ce trebuie emise de firma catre clientii sai pentru vanzarea de carduri, respectiv pentru vanzarea de produse electrocasnice, precizam ca sunt incidente prevederile art. 155 din Codul fiscal. Astfel, la art. 155 alin. (1) din Codul fiscal se precizeaza ca persoana impozabila care efectueaza o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, [...], trebuie sa emita o factura catre fiecare beneficiar, cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei, [...]. De asemenea, persoana impozabila trebuie sa emita o factura catre fiecare beneficiar pentru suma avansurilor incasate in legatura cu o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a incasat avansurile, [...].
Cu toate acestea, la alin. (7) al aceluiasi articol se prevede ca, prin derogare de la alin. (1), si fara sa contravina prevederilor alin. (3), persoana impozabila este scutita de obligatia emiterii facturii, pentru urmatoarele operatiuni, cu exceptia cazului in care beneficiarul solicita factura:
a) transportul persoanelor cu taximetre, precum si transportul persoanelor pe baza biletelor de calatorie sau a abonamentelor;
b) livrarile de bunuri prin magazinele de comert cu amanuntul si prestarile de servicii catre populatie, consemnate in documente, fara nominalizarea cumparatorului.
In consecinta, consideram ca pentru vanzarea de carduri de cadou si de bunuri din magazinele cu amanuntul, firma nu are obligatia de a emite facturi conform art. 155 alin. (1) din Codul fiscal, cu exceptia situatiei in care clientii solicita in mod expres facturi.
Baza legala: Legea nr 571 / 2003 articolul 155 alin. (1)
Sursa: ANAF

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
E-Factura: Este obligatorie facturarea in sistem catre persoane fizice neinregistrate in scopuri de TVA?TVA lunar si constituire grup fiscal. Ce implicatii fiscale apar?Finantare nerambursabila. Tratament fiscal si contabilPlati anticipate privind impozitul pe profitRegimul dividendelor primite de o societate romaneasca de la filiala din strainatateUltimele articole
Majorare cota TVA de la 1 august 2025. Cota TVA pentru transportul de persoaneNoi cote TVA. Ce regim fiscal se aplica din august 2025 in domeniul turismuluiMajorare TVA in 2025: Ce se intampla cu scutirile in domeniul medicale-TVA: Sanctiunile se aplica din 1 IULIE sau 1 AUGUST 2025, in functie de sistemul TVANeplatitor de TVA. Cote de TVA de 9% sau de 19% pentru achizitii din afara RomanieiArticole similare
Codul fiscal 2011 - Titlul XCodul fiscal 2008 Titlul IX^1. Infractiuni - art. 296^1Operatorii economici din Targurile de Craciun, consiliati de ANPC. Urmeaza controale in toata taraUE mareste eforturile contra unor afaceri din domeniul comertului cu bauturi alcooliceColectarea deseurilor de tipul – fier vechi si transportul catre depozitUltimele articole
Control ANAF in sem. II 2024. Deficiente descoperite pe linia combaterii evaziunii fiscaleControale ANPC in perioada 9-13 septembrie 2024. Cine a fost vizatImplementare sistem E-Sigiliu. Este deja in vigoare din ianuarie 2024?Proiect OUG. 5 modificari aduse de Finante titlului VIII Accize si alte taxe specialeCase de marcat electronice dotate cu POS. ONG-urile au aceasta obligatie?Articole similare
Subventii pentru HoReCa. Societatea isi poate mentine dreptul de deducere TVA?Servicii de traducere in UE. Se plateste TVA-ul in Romania?A fost publicat Bugetul asigurarilor sociale de stat pe anul 2021 (Proiect de Lege MFP)In ce mod efectuam deducerea TVA in cazul stocului de marfa nevandabilaCota TVA incepand cu 1 noiembrie 2018 pentru restauranteUltimele articole
D406 in 2025. Cum se face raportarea in D406 daca treceti la platitor de TVATVA locuinte 2025. Pana cand putea fi aplicata cota TVA de 9% la vanzarea de locuinteTransport marfa. Cota TVA in SEPTEMBRIE 2025 pentru serviciile aferente lunii IULIECe trebuie sa stiti despre deductibilitatea TVA la cheltuielile pentru teambuildingPlafon TVA de 395.000 lei. Firmele pot solicita iesirea de la TVA daca NU depasesc plafonul?Articole similare
Regimul de facturare al penalitatilor de intarziereCalcul plafon microintreprindere. Ce REGIM FISCAL se aplica?Regim de impozitare pentru firmele cu activitati in domeniul jocurilor de norocONG: Vanzare teren la o valoare peste plafonul de scutire TVA. REGIM FISCALREGIM FISCAL TVA pentru operatiuni neimpozabile in RomaniaUltimele articole
Noi cote TVA. Ce REGIM FISCAL se aplica din august 2025 in domeniul turismuluiModificare cote TVA. REGIM FISCAL pentru facturi emise dupa 1 august 2025TVA imobiliare. Care este regimul TVA in cazul livrarii de constructii mai vechi de 2025Deductibilitate cheltuieli si REGIM FISCAL TVA pentru produsele EXPIRATENeplatitor de TVA. Operatiuni pentru care se utilizeaza codul special de TVA
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"