Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

O firma, persoana impozabila stabilita si inregistrata in scopuri de TVA in Romania, conform art. 153 din Codul fiscal, comercializeaza articole electrocasnice prin magazinele proprii pe care le detine. Aceasta intentioneaza sa comercializeze catre clientii sai carduri de cadou (?Giftcard?) de diferite valori, care urmeaza a fi utilizate pentru achizitionarea de articole electrocasnice din magazinele sale. Firma considera ca vanzarea acestor carduri reprezinta o incasare anticipata, respectiv avansuri pentru viitoarele livrari de bunuri si, in consecinta, colecteaza TVA la momentul vanzarii cardurilor, eliberand clientilor bon fiscal. Firma intreaba care este regimul TVA aplicat acestor operatiuni.
Tratament fiscal:
Vom porni de la premiza ca firma incaseaza valoarea integrala a cardurilor de la clienti, iar clientii pot utiliza cardurile numai pentru achizitionarea de produse din magazinele firmei de pe teritoriul Romaniei. In acest context, precizam ca la nivel comunitar aceste carduri de cumparaturi sunt denumite generic "vouchere". Problema regimului TVA aplicabil livrarii de vouchere a fost dezbatuta in cadrul grupurilor de lucru de la nivelul Comisiei Europene. Din discutii a rezultat ca statele membre au abordari diferite in ceea ce priveste regimul TVA aplicabil vanzarii/acordarii de vouchere. Cu toate acestea, statele membre au fost de acord ca voucher-ele se impart, in principiu, in trei mari categorii: Voucher gratuit - Free voucher – aceasta categorie include voucher-ele de discount si cadourile (business gifts); SPV - single purpose voucher; MPV - multi purpose voucher.
In cazul vanzarii de vouchere single purpose, regimul TVA aplicabil este clar: sumele incasate pentru livrarea acestor vouchere sunt considerate plati in avans, intrucat toate elementele necesare determinarii regimului TVA sunt cunoscute la momentul livrarii.
Astfel, avand in vedere ca in cazul platilor in avans, exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata intervine la momentul incasarii avansului, persoanele impozabile care livreaza astfel de vouchere au obligatia de a colecta taxa aferenta acestor avansuri si de a emite facturi in conformitate cu prevederile art. 155 din Codul fiscal.
In acest sens a fost data si decizia Curtii Europene de Justitie in cazul C-419/2002 (BUPA Hospitals Ltd), si anume: al 2-lea subparagraf al art. 10 alin. (2) din Directiva a 6-a (in prezent art. 65 din Directiva 112/2006/CE privind sistemul comun al TVA) prevede ca in cazul in care sunt efectuate plati in avans inainte de livrarea de bunuri/prestarea de servicii, taxa pe valoarea adaugata devine exigibila la incasarea avansului pentru suma achitata; pentru ca taxa sa devina exigibila la momentul incasarii avansului inainte de efectuarea unei livrari de bunuri/prestari de servicii, toate informatiile relevante privind livrarea sau prestarea, trebuie sa fie cunoscute la momentul incasarii avansului, si din acest motiv, in mod special, sa fie identificate cu exactitate bunurile/serviciile pentru care se efectueaza plata in avans.
Astfel, problema regimului TVA aplicabil comercializarii acestui tip de vouchere a fost discutata si in grupurile de lucru pe probleme de fiscalitate constituite la nivelul Comisiei Europene si statele membre au fost de acord ca SPV-urile trebuie taxate la momentul vanzarii lor, intrucat acestea detin toate elementele necesare identificarii tranzactiei la care se refera. Prin urmare, SPV-urile sunt tratate la nivel comunitar ca plati in avans si se supun regimului taxei pe valoarea adaugata aplicabil platilor in avans, pentru care atat Directiva 112/2006/CE, cat si legislatia nationala in domeniul TVA, contin prevederi exprese.
In situatia in care clientii pot obtine in schimbul voucher-elor numai bunuri pentru a caror livrare se aplica una dintre cele trei cote de TVA, respectiv de 24% in cazul firmei in cauza, livrarea voucher-ului va fi considerata incasare de avans pentru care intervine exigibilitatea TVA si, in consecinta societatea are obligatia de a colecta TVA la momentul livrarii cardului de cadou.

Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025

Examen Consultant Fiscal 2025
Prin urmare, consideram corecta abordarea din punct de vedere al TVA, potrivit careia se colecteaza TVA la momentul livrarii cardului de cadou.
In ceea ce priveste documentele ce trebuie emise de firma catre clientii sai pentru vanzarea de carduri, respectiv pentru vanzarea de produse electrocasnice, precizam ca sunt incidente prevederile art. 155 din Codul fiscal. Astfel, la art. 155 alin. (1) din Codul fiscal se precizeaza ca persoana impozabila care efectueaza o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, [...], trebuie sa emita o factura catre fiecare beneficiar, cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei, [...]. De asemenea, persoana impozabila trebuie sa emita o factura catre fiecare beneficiar pentru suma avansurilor incasate in legatura cu o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a incasat avansurile, [...].
Cu toate acestea, la alin. (7) al aceluiasi articol se prevede ca, prin derogare de la alin. (1), si fara sa contravina prevederilor alin. (3), persoana impozabila este scutita de obligatia emiterii facturii, pentru urmatoarele operatiuni, cu exceptia cazului in care beneficiarul solicita factura:
a) transportul persoanelor cu taximetre, precum si transportul persoanelor pe baza biletelor de calatorie sau a abonamentelor;
b) livrarile de bunuri prin magazinele de comert cu amanuntul si prestarile de servicii catre populatie, consemnate in documente, fara nominalizarea cumparatorului.
In consecinta, consideram ca pentru vanzarea de carduri de cadou si de bunuri din magazinele cu amanuntul, firma nu are obligatia de a emite facturi conform art. 155 alin. (1) din Codul fiscal, cu exceptia situatiei in care clientii solicita in mod expres facturi.
Baza legala: Legea nr 571 / 2003 articolul 155 alin. (1)
Sursa: ANAF

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Modificarile Codului fiscal nu au respectat principiile fiscalitatii!Locul prestarii serviciului de reparatii naveZoom fiscal: Reglementarea unor aspecte privind rezidenta fiscala in Romania a persoanelor fiziceIn ce mod facem decontul TVA pentru bunurile primite in consignatie?Achizitie auto in 2010. Deducere TVA in 2012Ultimele articole
Neplatitor de TVA. Cote de TVA de 9% sau de 19% pentru achizitii din afara RomanieiD700 in 2025. Completare D700 pentru reinregistrare in scopuri de TVAFirme neplatitoare de TVA, servicii din UE. Ce trebuie sa stie despre codul TVA, D301 si D390 VIESTrecere la regim normal de TVA. Ce se intampla cu TVA-ul pentru imobilizarile in cursSponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorArticole similare
In atentia companiilor: Noi norme metodologice pentru piata vitivinicolaControale ANAF: 6 probleme constatate de inspectori in sem.I din 2022Zoom fiscal: Explicatii privind testarea D394 de catre firmeCare e baza de impozitare pentru livrari de bunuri si prestari de servicii interneMonografie leasing financiar AUTO. Cum se inregistreaza datoriile si creantele exprimate in lei?Ultimele articole
Control ANAF in sem. II 2024. Deficiente descoperite pe linia combaterii evaziunii fiscaleControale ANPC in perioada 9-13 septembrie 2024. Cine a fost vizatImplementare sistem E-Sigiliu. Este deja in vigoare din ianuarie 2024?Proiect OUG. 5 modificari aduse de Finante titlului VIII Accize si alte taxe specialeCase de marcat electronice dotate cu POS. ONG-urile au aceasta obligatie?Articole similare
Declarare bonuri fiscale in D394. Cum procedam corect in 2016?Ce drepturi au mostenitorii asociatului unui SRL in urma acceptarii succesiunii?Depunerea formularului 098 - inregistrare in scopuri de TVARadierea din sistemul TVA la incasare in 2014. Ce conditii trebuie sa indeplinim?Anularea codului de TVA in cazul suspendarii activitatii. Ce consecinte fiscale si TVA apar?Ultimele articole
Cifra de afaceri. TVA lunar devine OBLIGATORIU daca ai depasit 100.000 euroMijloace fixe. Tratament TVA in cazul vanzarilor de masini in UEAplicarea TVA la incasare. Conditii, termene si erori frecvente in 2025SAF-T 2025: Cum incadrezi entitatile neplatitoare de TVA in D406Depunere declaratii. Luni, 30 iunie 2025, termen limita pentru D394Articole similare
Bunuri acordate gratuit. REGIM FISCAL TVACheltuieli de protocol. Ce REGIM FISCAL se aplica? Deducem TVA?Regimul de facturare al penalitatilor de intarziereLivrari catre clienti din state terte. Care este regimul fiscal TVAVanzare cota indiviza de teren. Care este tratamentul TVA?Ultimele articole
TVA imobiliare. Care este regimul TVA in cazul livrarii de constructii mai vechi de 2025Deductibilitate cheltuieli si REGIM FISCAL TVA pentru produsele EXPIRATENeplatitor de TVA. Operatiuni pentru care se utilizeaza codul special de TVATVA imobiliare. REGIM FISCAL TVA pentru vanzare constructie si teren aferentTichete de masa. Cum se face impozitarea lor si declararea in D112
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"