Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Pentru a evita consecintele negative ale fluctuatiei cursurilor valutare, de cele mai multe ori, firmele din Romania, prin contractele incheiate, negociaza preturile in valuta, desi decontarea ...
Pentru a evita consecintele negative ale fluctuatiei cursurilor valutare, de cele mai multe ori, firmele din Romania, prin contractele incheiate, negociaza preturile in valuta, desi decontarea contravalorii bunurilor intre nerezidenti se face obligatoriu in lei.
Pentru astfel de situatii, in vederea determinarii in lei a bazei de impozitare a TVA, in functie de optiunea ambelor parti, exprimata obligatoriu prin contractul incheiat, furnizorul trebuie sa utilizeze fie cursul de schimb valutar comunicat de B.N.R., fie cursul de schimb valutar al bancii prin care se efectueaza decontarea contravalorii bunurilor.
Aceasta obligatie rezulta din prevederile Codului fiscal, art. 1391 alineatul (2), cu ultima modificare si completare cuprinsa in Legea nr. 343 din 17 iulie 2006, care a intrat in vigoare la data de 1 ianuarie 2007.
Cum se procedeaza daca se incaseaza avansuri?
In cazul in care in cadrul acestor contracte se incaseaza avansuri pentru livrarea bunurilor, cursul de schimb valutar utilizat pentru determinarea bazei de impozitare a TVA este cel in vigoare la data incasarii avansurilor.
Retineti!
Cursul valutar utilizat la data incasarii avansului ramane neschimbat la data inchiderii operatiunii constand in livrarea de bunuri cu preturi negociate in valuta. Aceasta obligat ie rezulta din punctul 22 alineatul (1) din cadrul Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal, aprobate prin H.G. nr. 44 din 6 februarie 2004, cu ultima modificare si completare cuprinsa in H.G. nr. 1.861 din 21 decembrie 2006, care a intrat in vigoare la data de 1 ianuarie 2007.
Exemplu:
In baza contractului incheiat in data de 25 februarie 2008, firma Romcafé, in calitate de importator aparate tip "espressor de cafea“, urmeaza sa livreze in termen de 60 de zile de la data incheierii contractului cantitatea de 200 de aparate firmei Allegro, specializata in comercializarea produselor electrocasnice.
Pretul negociat in valuta este de 55 euro/bucata, exclusiv TVA, cu obligatia decontarii contravalorii acestora in lei. Valoarea totala a contractului este de 13.090 euro, inclusiv TVA, din care 11.000 euro baza de impozitare si 2.090 euro TVA aferenta bazei de impozitare.
Prin contract, se prevede plata in termen de 30 de zile de la incheierea contractului a unui avans de 15% din valoarea totala a contractului, inclusiv TVA Termenul de livrare a bunurilor este data de 25 aprilie 2008. Diferenta de plata urmeaza a fi achitata de catre cumparator in termen de 30 de zile de la livrarea efectiva a bunurilor contractate, respectiv in data de 25 mai 2008.
Firma Romcafé, in calitate de furnizor, si firma Allegro, in calitate de cumparator, sunt persoane impozabile stabilite pe teritoriul Romaniei si inregistrate in scopuri de TVA Pentru determinarea in lei a bazei de impozitare, ambele parti stabilesc prin contract utilizarea cursului de schimb valutar comunicat de B.N.R., valabil in ziua efectuarii tranzactiei.
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Cartea Verde a Contabilitatii
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
In conditiile in care conditiile negociate prin contract sunt respectate integral de catre ambele parti contractante, firma Romcafé procedeaza astfel:
■ incaseaza in data de 25 martie 2008 contravaloarea in lei a avansului negociat in suma de 1.963,50 euro (13.090 euro x 15% = 1.963,50 euro, din care 1.650 euro baza de impozitare a TVA si 313,50 euro – TVA);
■ emite factura de avans la cursul valutar din data incasarii avansului, respectiv 3,7200 lei/euro. Valoarea totala a facturii de avans este in suma de 7.304,22 lei, determinata
astfel:
● baza de impozitare: 1.650 euro x 3,7200 lei/euro = 6.138 lei:
●
calcul TVA: 313,50 euro x 3,7200 lei/euro = 1.166,22 lei;
Pentru operatiunile realizate, efectueaza urmatoarele inregistrari contabile:
– incasarea avansului (are la baza ca document justificativ "extras de cont bancar“):
5121
=
419
7.304,22
„Conturi curente „Clienti – creditori“
la banci“
– colectarea TVA pentru avansul incasat (are la baza ca document justificativ "factura“):
419
=
4427
1.166,22
„Clienti – creditori“ "TVA colectata“
■ livreaza bunurile pe data de 25 aprilie 2008, moment in care cursul valutar comunicat de B.N.R. este de 3,6800 lei/euro;
■ determina baza de impozitare a TVA pentru bunurile livrate astfel:
● porneste de la contravaloarea avansului incasat in lei:
1.963,50 euro x 3,7200 lei/euro = 7.304,22 lei;
● stabileste diferenta de achitat pentru bunurile livrate, inclusiv TVA:
13.090 euro – 1.963,50 euro = 11.126,50 euro.
Pentru suma de 11.126,50 euro, se utilizeaza cursul valutar din data livrarii, respectiv 3,6800 lei/euro;
● calculeaza valoarea bunurilor la livrare, in lei, avand ca baza urmatoarele elemente de calcul, exclusiv TVA:
15% avans achitat = 1.650 euro, exclusiv T.V.A
85% diferenta de plata = (11.000 euro – 1.650 euro) = 9.350 euro.
Modul de calcul TVA este urmatorul:
[(1.650 euro x 3,7200 lei/euro) + (9.350 euro x 3,6800lei/euro)] x 19% = [(6.138 lei + 34.408 lei)] x 19% = 7.703,74 lei
40.546 lei + 7.703,74 lei = 48.249,74 lei
Suma de 48.249,74 lei reprezinta valoarea totala a facturii de livrare a bunurilor, inclusiv TVA, din care:
40.546 lei – baza de impozitare a TVA si 7.703,74 lei – TVA colectata;
■ la data de 25 aprilie 2008, storneaza integral factura emisa initial la data incasarii avansului prin emiterea unei facturi in rosu si efectueaza in rosu urmatoarea inregistrare contabila:
(-)419
=
(-)4427
(-) 1.166,22
„Clienti - creditori“ "TVA colectata“
Nota: urmare a acestei inregistrari, contul 419 are un sold creditor in suma de 7.304,22 lei.
■ la data de 25 aprilie 2008, emite factura pentru intreaga contravaloare a bunurilor livrate in suma totala de 48.249,74 lei si efectueaza urmatoarea inregistrare contabila:
411
=
%
48.249,74
„Clienti“
707
7.703,74
40.546,00
„Venituri din vanzarea
marfurilor“
4427
„TVA colectata“
■ stabileste diferenta de plata pornind de la urmatoarele elemente de calcul TVA:
– valoarea totala a facturii emise: 48.249,74 lei
– valoarea avansului incasat: 7.304,22 lei diferenta de plata: 40.945,52 lei
■ concomitent, inregistreaza si decontarea avansului incasat prin formula contabila:
419
=
411
7.304,22
"Clienti creditori“ "Clienti“
■ incaseaza in data de 25 mai 2008 diferenta de plata in suma de 40.945,52 lei, pentru care efectueaza inregistrarea contabila:
5121
=
411
40.945,52
„Conturi curente „Clienti“
la banci“
(Articol preluat din Revista Romana de TVA aprilie 2008)
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Maria Grapini: Un TVA de 24 la suta si o scadere a salariilor vor avea un efect de bumerang asupra economieiRectificarea bugetara: Guvernul a alocat 135 de milioane de lei pentru restituirea dobanzilor aferente taxelor autoDistribuire dividende in naturaMarfa neconforma. Documente necesare pentru ajustare TVA. Termen emitere facturaCum arata analiza impozitului pe profit si a TVA-ului pe Trim. IIUltimele articole
Furnizori care NU transmit factura. Cum trebuie emisa autofactura de catre firmeNou ghid E-Factura: Tipuri de facturi utilizate in sistem si codificarile specifice acestoraFacturile simplificate B2B si B2C trebuie transmise in E-Factura din 2025. Care sunt exceptiileE-Factura in 2025: 5 modificari importante aduse de FinanteAchizitii intracomunitare peste plafonul de 10.000 euro. Unde se achita TVA-ul?Articole similare
Metoda de CALCUL TVA pentru livrarile taxabile de constructii si terenuriCorectare erori de CALCUL TVA deductibila si TVA colectataTratament contabil si fiscal cheltuieli protocol in 2013Regimul de taxare aplicabil livrarii produselor obtinute din arendareORDIN Nr. 3.417 din 2009 al ministrului finantelor publiceUltimele articole
Cum se calculeaza TVA. Pretul cu TVA, calcul pret fara TVA si TVA din pretul afisat (suma)Comert cu autovehicule second hand, CALCUL TVA marja profitCum colectam TVA pentru SRL cu obiect de activitate comert cu amanuntul?Cum sunt incluse subventiile in baza de calcul a TVA. Noua decizie a Comisiei FiscaleCe particularitati prezinta inregistrarea TVA la o achizitie si la o livrare intracomunitara?Articole similare
Refacturare costuri. Ce solutii avem?Ajustare TVA colectata. MONOGRAFIE contabila si tratament fiscalAtentie: Noul Cod fiscal se aplica de la 1 februarie 2013Achizitie bunuri pentru sponsorizare. Deducere TVAValoarea unei reduceri comerciale ulterioare prin credit-note. Cum declaram in decont?Ultimele articole
Livrari cu plata la scadenta. Cand se emite bonul fiscalComert online. Regimul fiscal TVA in cazul vanzarii catre persoane din UEMicrointreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVAE-TVA: Firme care inregistreaza diferente justificate intre D300 si decontul precompletat. Cum trebuie sa procedezeCum se stabileste TVA-ul pentru achizitiile intracomunitare de bunuri si serviciiAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"