Tags: modificare cod fiscal, impozit micro, plata impozit micro
Ministerul Finantelor a pus in dezbatere publica varianta actualizata a Proiectului de OUG care prevede modificarea Codului Fiscal. Aplicarea regimului pe veniturile microintreprinderilor va fi optionala.
Conform actului normativ, firmele care nu au mai fost platitoare de impozit micro inainte de data de 1 ianuarie 2023 si care indeplinesc toate conditiile acestui impozit, au la dispozitie posibilitatea de a opta, sau nu, pentru plata impozitului micro.
Printre altele modificari importante amintim si reducerea plafonului la 500.000 euro de la 100.000 euroo, eliminarea cotei de 3%, dar si obligatia ca firma sa aiba cel putin un angajat.
Modificarile sistemului de impozit pe veniturile microintreprinderilor promovate prin proiectul de ordonanta sunt:
- aplicarea optionala a sistemului de impozit pe veniturile microintreprinderilor:
- reducerea plafonului veniturilor obtinute in anul precedent, de la 1 000 000 euro la 500 000 euro; pentru anul fiscal 2023, veniturile luate in calcul pentru stabilirea limitei de 500.000 euro, echivalentul in lei, precum si celelalte elemente care constituie baza impozabila, sunt cele inregistrate potrivit reglementarilor contabile aplicabile la 31 decembrie 2022;
- instituirea conditiei ca microintreprinderea sa aiba cel putin un salariat, situatie in care este necesara eliminarea cotei de impozitare de 3%;- conditia referitoare la detinerea unui salariat se considera indeplinita numai daca perioada de suspendare este mai mica de 30 zile, avand in vedere faptul ca, potrivit Codului muncii, suspendarea contractului individual de munca are ca efect suspendarea prestarii muncii de catre salariat si a platii drepturilor de natura salariala de catre angajator; pentru descurajarea unor practici de suspendare repetata a raporturilor de munca, in cursul unui an fiscal, se propune limitarea la un singur caz de suspendare si pe o perioada de cel mult 30 de zile pentru ca aceasta conditie, referitoare la detinerea unui salariat, sa fie considerata indeplinita;
- instituirea unei conditii de detinere de titluri de participare de catre acelasi actionar/asociat la cel mult trei microintreprinderi, in cazul actionarilor asociatilor care detin mai mult de 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot;
- limitarea la 20% a veniturilor obtinute din consultanta si management;
- excluderea din sfera de aplicare a impozitului pe veniturile microintreprinderilor a persoanelor juridice care desfasoara activitati: in domeniul bancar, in domeniul asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital, inclusiv activitati de intermediere in aceste domenii, in domeniul jocurilor de noroc, precum si a persoanelor juridice romane care desfa?oara activitati de explorare, dezvoltare, exploatare a zacamintelor de petrol si gaze naturale;
- eliminarea posibilitatii de optiune pentru aplicarea impozitului pe profit in situatia in care erau indeplinite conditiile legate de valoarea capitalului social si a numarului de salariati;
- mentinerea cotei de impozitare de 1%;
- efectuarea unor corelari tehnice pentru integrarea noilor conditii de incadrare in regulile fiscale in vigoare;
- pentru aplicarea conforma a Directivei 2011/96/UE, instituirea unei reguli de scadere din baza impozabila a dividendelor primite, din state membre ale UE, de catre microintreprinderi, daca sunt indeplinite anumite conditii;
- eliminarea unor prevederi care au devenit caduce in raport cu perioada in care s-au aplicat, respectiv in anul 2017;
- stabilirea ordinii de scadere din impozitul pe veniturile microintreprinderilor a sumelor reprezentand sponsorizari pentru sustinerea entitatilor nonprofit, unitatilor de cult, cheltuieli pentru UNICEF si alte organizatii internationale, precum si achizitii de aparate de marcat electronice fiscale puse in functiune;
- modificarea termenului de depunere a declaratiei informative privind beneficiarii bunurilor/serviciilor/sponsorizarilor, corelat cu termenul de depunere a declaratiei de impozit pentru trimestrul IV, reglementat de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 153/2020 pentru instituirea unor masuri fiscale de stimulare a mentinerii/cresterii capitalurilor proprii, precum si pentru completarea unor acte normative;
- clarificarea valorii impozitului asupra caruia se aplica reducerea de impozit reglementata de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 153/2020;
- alte corelari tehnice.

de
Ion MihaiIon Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Castigul din transferul titlurilor de valoare
Intrebare:
Un SRL avand un capital social de 4.000.000 ron are 2 asociati persoane fizice fiecare cu o cota de participare de 50%. Cei doi asociati decid sa vanda partile sociale la valoare nominala (valoarea capitalului social) catre o persoana juridica care astfel devine asociat unic. Suma de 4.000.000 ron (2.000.000 ron pentru fiecare asociat) este impozabila la asociatii persoane fizice? Care sunt obligatiile acestora din punct de vedere fiscal?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Pontaj salarizare soferi
Intrebare:
Suntem o firma de transport marfa avem intrebari legate de pontajul angajatiilor nostri soferi. Acestia lucreaza intr-un program flexibil, variabil respectand reglementarile legale pentru soferi conform tahograf.
Intrebarile noastre sunt urmatoarele:
1. Cum trebuie sa pontam corect orele lucrate de soferi: trebuie sa luam in considerare orele lucrate, conform tahografului, nu doar condusul) sau doar orele efective de condus?
Exemplu: Un sofer...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Livrare intracomunitara efectuata catre client neplatitor de tva
Intrebare:
Am facut o livrare intracomunitara si, deoarece banii au fost achitati in avans, marfa a fost trimisa inainte de verificarea datelor clientului extern. La verificare, s-a constatat ca acesta nu este platitor de TVA, fapt pentru care factura s-a emis cu TVA-ul romanesc de 19%. Livrarea a fost declarata si in e-transport. Cum inregistram aceasta livrare in decontul de tva si declaratia 394? Deoarece este purtatoare de tva pe teritoriul Romaniei, aceasta nu se inregistreaza in...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie autoturism SH
Intrebare:
O persona juridica din Romania neplatitoare de TVA achiztioneaz din Germania un autoturism SH pentru uzul societatii de la o persoan fizica sau de la o persona juridica. Valoare achizitiei este mai mare de 10.000 eur.
Este obilgata societatea sa se inregistreze ca platitoare de TVA in fiecare dintre situatii ? Daca da, ce obligatii declarative are in ambele situatii?
Multumesc anticipat.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<CASS venituri din activitati independente
Intrebare:
O persoana fizica autorizata realizeaza in anul 2024 venituri in suma de 4560 lei sub plafonul celor 6 salarii minime. Persoana nu este asigurata nici d.p.d.v. al asigurarilor sociale de sanatate si nici in cel al asigurarilor sociale (pensii). Are obligatia de a achita CASS si CAS.
Cum se completeaza declaratia unica? Ce obligatii ar avea daca venitul ar fi zero sau pierdere? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<