Tags: modificare cod fiscal, impozit micro, plata impozit micro
Ministerul Finantelor a pus in dezbatere publica varianta actualizata a Proiectului de OUG care prevede modificarea Codului Fiscal. Aplicarea regimului pe veniturile microintreprinderilor va fi optionala.
Conform actului normativ, firmele care nu au mai fost platitoare de impozit micro inainte de data de 1 ianuarie 2023 si care indeplinesc toate conditiile acestui impozit, au la dispozitie posibilitatea de a opta, sau nu, pentru plata impozitului micro.
Printre altele modificari importante amintim si reducerea plafonului la 500.000 euro de la 100.000 euroo, eliminarea cotei de 3%, dar si obligatia ca firma sa aiba cel putin un angajat.
Modificarile sistemului de impozit pe veniturile microintreprinderilor promovate prin proiectul de ordonanta sunt:
- aplicarea optionala a sistemului de impozit pe veniturile microintreprinderilor:
- reducerea plafonului veniturilor obtinute in anul precedent, de la 1 000 000 euro la 500 000 euro; pentru anul fiscal 2023, veniturile luate in calcul pentru stabilirea limitei de 500.000 euro, echivalentul in lei, precum si celelalte elemente care constituie baza impozabila, sunt cele inregistrate potrivit reglementarilor contabile aplicabile la 31 decembrie 2022;
- instituirea conditiei ca microintreprinderea sa aiba cel putin un salariat, situatie in care este necesara eliminarea cotei de impozitare de 3%;- conditia referitoare la detinerea unui salariat se considera indeplinita numai daca perioada de suspendare este mai mica de 30 zile, avand in vedere faptul ca, potrivit Codului muncii, suspendarea contractului individual de munca are ca efect suspendarea prestarii muncii de catre salariat si a platii drepturilor de natura salariala de catre angajator; pentru descurajarea unor practici de suspendare repetata a raporturilor de munca, in cursul unui an fiscal, se propune limitarea la un singur caz de suspendare si pe o perioada de cel mult 30 de zile pentru ca aceasta conditie, referitoare la detinerea unui salariat, sa fie considerata indeplinita;
- instituirea unei conditii de detinere de titluri de participare de catre acelasi actionar/asociat la cel mult trei microintreprinderi, in cazul actionarilor asociatilor care detin mai mult de 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot;
- limitarea la 20% a veniturilor obtinute din consultanta si management;
- excluderea din sfera de aplicare a impozitului pe veniturile microintreprinderilor a persoanelor juridice care desfasoara activitati: in domeniul bancar, in domeniul asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital, inclusiv activitati de intermediere in aceste domenii, in domeniul jocurilor de noroc, precum si a persoanelor juridice romane care desfa?oara activitati de explorare, dezvoltare, exploatare a zacamintelor de petrol si gaze naturale;
- eliminarea posibilitatii de optiune pentru aplicarea impozitului pe profit in situatia in care erau indeplinite conditiile legate de valoarea capitalului social si a numarului de salariati;
- mentinerea cotei de impozitare de 1%;
- efectuarea unor corelari tehnice pentru integrarea noilor conditii de incadrare in regulile fiscale in vigoare;
- pentru aplicarea conforma a Directivei 2011/96/UE, instituirea unei reguli de scadere din baza impozabila a dividendelor primite, din state membre ale UE, de catre microintreprinderi, daca sunt indeplinite anumite conditii;
- eliminarea unor prevederi care au devenit caduce in raport cu perioada in care s-au aplicat, respectiv in anul 2017;
- stabilirea ordinii de scadere din impozitul pe veniturile microintreprinderilor a sumelor reprezentand sponsorizari pentru sustinerea entitatilor nonprofit, unitatilor de cult, cheltuieli pentru UNICEF si alte organizatii internationale, precum si achizitii de aparate de marcat electronice fiscale puse in functiune;
- modificarea termenului de depunere a declaratiei informative privind beneficiarii bunurilor/serviciilor/sponsorizarilor, corelat cu termenul de depunere a declaratiei de impozit pentru trimestrul IV, reglementat de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 153/2020 pentru instituirea unor masuri fiscale de stimulare a mentinerii/cresterii capitalurilor proprii, precum si pentru completarea unor acte normative;
- clarificarea valorii impozitului asupra caruia se aplica reducerea de impozit reglementata de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 153/2020;
- alte corelari tehnice.
![Ion Mihai](https://infotva.manager.ro/images/autori//ion-mihaiautor_avatar.jpg)
de
Ion MihaiIon Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: <p>
Societatea cu sediul in Romania, inregistrata in scopuri de TVA in Romania, a efectuat un import de bunuri din Japonia. Transportul s-a facut pe cale maritima pana in Constanta si a fost platit de catre partenerul din Japonia, cu exceptia taxelor de depozitare a marfii in portul din Constanta, care au fost facturate de catre tramsportator, firmei din Romania. Factura emisa de catre transportator, care este o societate inregistrata in scopuri de tva in Danemarca, a fost emisa cu TVA...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
S-a omis depunerea declaratiei 100 aferenta trimestrului 4 2023, ce avea termen depunere 25.06.2023. Cum se poate trimite declaratia... am incercat sa o trimit in 25.07, imi apare la recipisa cu erori globale si ca nu pot fi depuse 2 declaratii cu acelasi termen de scadenta. Multumesc, astept o solutie pentru a remedia cat mai repede omisiunea.<br />
</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
S-a infiintat o asociere in participatie intre o societate comerciala platitoare de impozit pe profit si o persoana fizica. Persoana juridica are obligatia de a tine evidenta contabila si de a face calculul impozitului pentru persoana fizica.<br />
Potrivit art. 125 (8) cod fiscal in cazul asocierilor dintre o persoana juridica contribuabil potrivit titlului II - Impozitul pe profit - si o persoana fizica sau orice alta entitate - asociere fara personalitate juridica...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
O companie cu sediul in Romania (A), vinde bunuri catre o companie din Japonia (B). Compania din Japonia (B) va factura bunurile catre o alta companie din Romania (C).<br />
Fizic bunurile nu vor parasi teritoriul national, fiind livrate de la compania A catre compania C.<br />
Cum tratam aceasta operatiune din punct de vedere al TVA, factura catre compania C din Romania fiind emisa de catre compania B din Japonia.</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Conform art. 105, alin.(3) din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, in situatiile in care prejudiciul nu a fost recuperat de ocolul silvic care asigura serviciile silvice sau administrarea fondului forestier, potrivit dispozitiilor OG nr. 92/2003 privind codul de procedura fiscala... acesta se recupereaza... de catre organele fiscale competente subordonate ANAF...<br />
<br />
Ce inseamna recuperarea prejudiciului potrivit OG privind codul de procedura fiscala? La ce se...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Va rugam sa ne ajutati sa clarificam obligativitatea, importanta si procedura de intocmire a unui registru de intrari-iesiri in cadrul unei societati comerciale. Poate fi intocmit doar in format electronic? Pot exista consecinte de amenda in situatia in care nu sunt inregistrate chiar toate documentele emise/primite in cadrul societatii? Multumesc!</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor <<