Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Autor: Georgeta Serban Matei, valabil la 19-Noiembrie-2010Intrebare:In luna noiembrie 2010 am livrat unei persoane fizice nerezidenta irlandeza, o cantitate de 300 de tone de asfalt, ce este folosita ...
Autor: Georgeta Serban Matei, valabil la 19-Noiembrie-2010Intrebare:
In luna noiembrie 2010 am livrat unei persoane fizice nerezidenta irlandeza, o cantitate de 300 de tone de asfalt, ce este folosita pentru o lucrare interna. Aceasta ne-a comunicat codul de inregistrare fiscala in scopuri de TVA din Franta. Va rugam sa ne spuneti daca factura intocmita catre beneficiar se intocmeste cu TVA si in ce conditii.
Raspuns:
Nu ati precizat daca persoana fizica respectiva se incadreaza in categoria persoanelor impozabile sau este pur si simplu o persoana fizica neimpozabila care nu realizeaza activitati de natura economica.
Recunosc faptul ca nu inteleg ce reprezinta "lucrare interna". Daca "lucrare interna" inseamna ca asfaltul s-a livrat pe teritoriul Romaniei pentru executarea unei lucrari, firma dvs. este obligata sa colecteze TVA la cota standard prin inscrierea sumei TVA in factura emisa pe numele persoanei fizice. In lipsa unui document de transport prin care se face dovada ca bunurile au parasit teritoriul Romaniei, se considera ca firma dvs. a efectuat o livrare pe teritoriul national al Romaniei chiar daca beneficiarul a comunicat un cod de inregistrare in scopuri de TVA care ii apartine sau care este "preluat" de la o persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA in Franta
Daca livrarea astfaltului a avut loc pe teritoriul unui stat membru, firma dvs. poate considera operatiunea drept o livrare intracomunitara reglementata prin art. 143 alineatul 2 litera a) sub rezerva respectarii urmatoarelor doua conditii cumulative:
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2026
Booking & Airbnb Solutii fiscal-contabile pentru companii
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- beneficiarul sa va transmita numarul de inregistrare in scopuri de TVA emis pe numele sau de catre o autoritate fiscala din orice alt stat membru, dar nu din Romania. In acest caz, in calitate de furnizor al bunurilor din Romania, firma dvs. are obligatia sa verifice valabilitatea codului comunicat. In situatia in care codul este invalid, livrarea efectuata nu se mai incadreaza la operatiuni scutite cu drept de deducere, ci la operatiuni taxabile pentru care se colecteaza TVA.
- sa existe dovada ca bunurile au fost transportate de pe teritoriul Romaniei pe teritoriul unui stat membru, indiferent de faptul ca acel stat este Irlanda sau Franta sau Italia, etc.
Pe langa cele doua conditii prezentate, firma dvs. trebuie sa justifice scutirea si in baza unor documente justificative. Prin articolul 10 din OMFP 2222/2006 privind aprobarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de TVA pentru operatiunile prevazute la art. 143 alin. (1) lit. a) - i), art. 143 alin. (2) si art. 144^1 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, cu ultima modificare efectuata prin OMFP 3419/2009 publicat in M.Of. nr. 915 din 28 decembrie 2009, sunt enumerate urmatoarele documente impuse pentru justificarea incadrarii corecte la operatiuni scutite cu drept de deducere a TVA:
- factura completata cu informatiile reglementate prin art. 155 alin. (5) din Codul fiscal;
- documentul care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru;
- orice alt document care atesta ca bunurile sunt expediate sau transportate din Romania intr-un stat membru: comanda de cumparare, documentul de asigurare.
Operatiunea de livrare intracomunitara astfel justificata se declara prin decontul de TVA cod 300 la randul 1 si se raporteaza prin declaratia cod 390 dupa evidentierea facturii emise in jurnalul pentru vanzari.
Pentru a face dovada transportului de pe teritoriul Romaniei pe teritoriul comunitar, furnizorul solicita cumparatorului, in copie, documentul de transport al bunurilor. Chiar daca este in copie, acest document trebuie luat in considerare de catre organul de inspectiei fiscala care verifica incadrarea corecta a operatiunii la L.I.C.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Controale ANAF: 6 probleme constatate de inspectori in sem.I din 2022Importul de bunuri din SUA din perspectiva TVAFactura. Cum declaram in D 300 si D 390?Vreti sa deschideti un magazin second-hand? Iata ce regim TVA aplicati!Documentar fiscal: Ce operatiuni sunt impozabile din punct de vedere al TVAUltimele articole
Ajustarea (regularizarea) TVA in cazul unor rabaturi acordate pentru LIVRARI INTRACOMUNITARE si interne de bunuriRegimul TVA pentru facturile de avans la LIVRARI INTRACOMUNITARE de bunuri. Concordanta cu sistemul RO e-TransportTVA-ul iti poate distruge afacerea. Iata cum te aperi legal de inspectorii fiscaliControl antifrauda 2025. Au fost descoperite LIVRARI INTRACOMUNITARE nedeclarate de 3,8 milioane euroControl ANAF in sem. II 2024. Deficiente descoperite pe linia combaterii evaziunii fiscaleArticole similare
ANAF modifica formularul 700! Efectuarea mentiunilor ulterioare inregistrarii fiscale se poate face prin mijloace electronice pentru toti contribuabiliiDepunerea declaratiei 088. In ce conditii se pot efectua tranzactii intracomunitare?Modelul Formularului 307Ce obligatii fiscale au contribuabilii pentru zilele de 25 si 26 ianuarieAvem gestiunea in Cloud: cat de repede si usor facem retururile si stornarea?Ultimele articole
Inchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSDeducerea TVA dupa mai multi ani. Cum se exercita dreptul pentru o factura de achizitie neinregistrataFactura de decontare sau structura de comisionar? Cum stabilesti corect daca o refacturare intra in sfera TVAVinzi mai multe imobile ca persoana fizica? Cand desfasori activitate economica in sensul TVAArticole similare
Studiu de caz: Decontul de TVA si scoaterea din evidenta a clientilor incertiStudii de caz: Cum trebuie emisa factura catre clientul din afara UE din punct de vedere al TVA-ului si la ce rand se inregistreaza in decontul de TVA?Recuperare TVA platita in UE. Cum procedam?Studiu de caz: Inregistrarea corecta a decontului de TVAMostre realizate de societate si neacordate beneficiarilor. Ce tratament fiscal si contabil se aplica?Ultimele articole
DECONT TVA 2026 (Formularul 300): studii de caz si situatii practice de completare dupa modificarile OPANAF 174/2026e-TVA. De cand trebuie sa raspundeti la Notificarea de conformare + un EXEMPLU concretE-TVA. Cum sa corelezi exigibilitatea TVA cu datele din Decontul precompletat e-TVAPerioada fiscala TVA 2025 pentru persoanele care efectueaza achizitii intracomunitare de bunuriE-Factura: Ce amenzi se aplica pentru facturile care NU sunt trimise in 5 zile de la emitere in sistemArticole similare
Plata dividende. In ce conditii se retine CASS?Impozit pe profit de recuperat la sfarsitul anului. Inregistrari contabileSub ce forma revine impozitul forfetar de la 31 martie 2016ANAF: Estimarea bazei de impunereMFP va prelua presedintia Consiliului UE din perspectiva finantelor publiceUltimele articole
Inchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor partiTitluri de stat in octombrie 2026. Dobanzi de pana la 7,75% la FIDELIS si 7,50% la TEZAUR[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSDeducerea TVA dupa mai multi ani. Cum se exercita dreptul pentru o factura de achizitie neinregistrataTaxa logistica 2026: ce este, cine o plateste si ce amenzi risti daca nu o declari corect
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



