Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
"Societatea are o creanta neincasata pentru care s-a inscris la masa credala. Insa anul trecut societetea la care detine creanta neincasata a intrat in faliment. Conform noilor prevederi din Codul fiscal am inteles ca TVA-ul s-ar putea ajusta incepand cu 01 ianuarie 2019, chiar daca nu a fost pronunta hotararea de inchidere a falimentului. Va rog sa-mi confimati daca am inteles bine", scrie un cititor, apeland la sfatul specialistului nostru.
De la data 01 ianuarie 2019, art. 287 litera d) a fost modificat prin Legea nr. 30/2019 astfel:
"Art. 287: Ajustarea bazei de impozitare
Baza de impozitare se reduce in urmatoarele situatii:
d) in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a intrarii in faliment a beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data sentintei sau, dupa caz, a incheierii, prin care s-a decis intrarea in faliment, conform legislatiei privind insolventa. Ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea judecatoreasca de confirmare a planului de reorganizare, respectiv a celui in care s-a decis, prin sentinta sau, dupa caz, prin incheiere, intrarea in faliment. In cazul in care intrarea in faliment a avut loc anterior datei de 1 ianuarie 2019 si nu a fost pronuntata hotararea judecatoreasca definitiva/definitiva si irevocabila de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei pana la aceasta data, ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie 2019. Ajustarea este permisa chiar daca s-a ridicat rezerva verificarii ulterioare, conform Codului de procedura fiscala. Prin efectuarea ajustarii se redeschide rezerva verificarii ulterioare pentru perioada fiscala in care a intervenit exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata pentru operatiunea care face obiectul ajustarii. In cazul in care, ulterior ajustarii bazei de impozitare, sunt incasate sume aferente creantelor respective, se anuleaza corespunzator ajustarea efectuata, corespunzator sumelor incasate, prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate."
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
SAF-T Ghid de raportare corecta
"32. _
(1) In situatiile prevazute la art. 287 din Codul fiscal, furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii isi ajusteaza baza impozabila a taxei dupa efectuarea livrarii/prestarii sau dupa facturarea livrarii/prestarii, chiar daca livrarea/prestarea nu a fost efectuata, dar evenimentele prevazute la art. 287 din Codul fiscal intervin ulterior facturarii si inregistrarii taxei in evidentele persoanei impozabile. In acest scop furnizorii/prestatorii trebuie sa emita facturi cu valorile inscrise cu semnul minus cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului. Prevederile acestui alineat se aplica si pentru livrari intracomunitare.
(2) In cazul in care persoanele care aplica sistemul TVA la incasare se afla in situatiile prevazute la alin. (1), se aplica prevederile art. 282 alin. (10) din Codul fiscal. in acest scop furnizorii/prestatorii trebuie sa emita facturi cu valorile inscrise cu semnul minus, cand baza de impozitare se reduce, ori, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului, indiferent daca taxa aferenta este sau nu exigibila.
(6) Ajustarea prevazuta la art. 287 lit. d) din Codul fiscal se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea judecatoreasca de confirmare a planului de reorganizare, respectiv hotararea judecatoreasca de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, sub sanctiunea decaderii. Ajustarea este permisa chiar daca s-a ridicat rezerva verificarii ulterioare, conform Codului de procedura fiscala. In cazul persoanelor care aplica sistemul TVA la incasare se opereaza anularea taxei neexigibile aferente livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii realizate."
- daca debitorul a intrat in faliment anterior datei de 01 ianuarie 2019, situatie confirmata obligatoriu prin sentinta / incheiere si, pana la data de 01 ianuarie 2019, falimentul nu s-a finalizat (nu s-a pronuntat inchiderea procedurii de faliment prin decizie definitiva), atunci creditorul are dreptul de a ajusta (reduce) baza impozabila a TVA si, implicit, reducerea TVA colectata, incepand cu data de 01 ianuarie 2019; aceasta este o masura tranzitorie prevazuta de Legea nr. 30/2019;
- documentele ce trebuie detinute in acest sens de catre creditor sunt urmatoarele:
- sentinta judecatoareasca / incheierea de intrare (deschidere) in (a) faliment (ului) a debitorului (anterior datei de 01 ianuarie 2019); aceasta sentinta / incheiere de deschidere a falimentului nu trebuie sa fie definitiva / definitiva si irevocabila, dupa cum reiese din prevederile din codul fiscal; acest atribut este valabil doar in cazul hotararilor prin care se dispune inchiderea falimentului;
- factura cu semnul minus emisa de catre creditor (societatea dvs), pentru sumele care fac obiectul ajustarii bazei de impozitare si, implicit a TVA colectata Se inscrie minus la cantitate, plus la pret, minus la valoarea fara TVA, minus la valoarea TVA-ului si totalul facturii cu minus). Pe factura se face trimitere la facturile initiale emise catre debitor si se inscrie mentiunea "Ajustare baza TVA conform art. 287 lit. d) din codul fiscal". Aceasta factura se transmite si debitorului, chiar daca i s-a deschis procedura falimentului. Rolul acestei facturi cu minus este ca atat furnizorul / prestatorul (adica dumneavoastra), cat si beneficiarul (debitorul) sa-si reduca TVA (colectata, respectiv deductibila).
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Finantele actualizeaza din oficiu vectorul fiscalDeclaratia 112 a fost actualizata. Descarcati ultima versiuneTermenul limita pentru indeplinirea obligatiilor fiscale pe luna noiembrie: 21 decembrieNou: ANAF propune adaptarea formularelor in domeniul colectarii creantelor fiscaleSinteza modificari si completari ale Codului de Procedura FiscalaUltimele articole
Penalitati de intarziere. Facturarea penalitatilor se face cu sau fara TVA?Anularea creantelor prin OUG 107/2024. Facilitatile fiscale se acorda in anumite conditiiDecont TVA 2024: Ghid Complet | Completare, Depunere, TermenePrescriptie CREANTE FISCALE. Mai pot fi recuperate sumele achitate in plus? In ce conditii?Cum se scoate din evidenta TVA-ul de rambursatArticole similare
Organizatie non-profit inregistrata in scopuri de TVA. Cum se aplica TVA pentru cotizatii si servicii prestate?Ajustarea TVA pentru facturi ale clientilor carora li s-a pronuntat falimentul. Cum procedam?Exercitarea dreptului de deducere dupa inregistrarea in scopuri de TVA. Care e tratamentul fiscal?Corectarea declaratiilor fiscale. Raspuns ANAFTaxe si impozite MINIME! Solutiile sunt disponibile pe un stick de memorieUltimele articole
Redobandirea codului de TVA dupa anulare. Ce trebuie sa stiiVineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESDe la 1 ianuarie 2025 declaratia D406 devine obligatorie si pentru firmele miciControale antifrauda: Inspectorii au descoperit o schema frauduloasa cu caracter transfrontalier privind TVANoutati fiscale 2025. Ce modificari apar in privinta TVAArticole similare
Sa muriti bine!Codul Fiscal 2010 TITLUL II - Capitolul II - Calculul profitului impozabilPrescriere creante in cazul sistemului TVA la incasare. Inchidere cont 4428. Analiza cu Ionut JingaCod TVA anulat pentru beneficiar. Implicatii fiscale la furnizorSocietate in procedura de FALIMENT. Care este tratamentul TVA?Ultimele articole
Bilantul primei sesiuni de inscriere a proiectelor de investitii cu impact major in economieSprijin financiar pentru firme, de pana la 450 milioane de euro. Pana cand se depun cererileAtentie! TVA colectata in perioada in care codul de TVA este ANULAT se declara prin formularul 311Certificatul Constatator: ce Este si cum Se Obtine [Model]Din 29 iulie 2024 firmele pot accesa schema pentru investitii majore in industriile cu traditie in RomaniaAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"