Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.

Documente justificative pentru ajustarea bazei de impozitare a TVA colectate la deschiderea procedurii de faliment

de InfoTva.ro la 04 Mar. 2019 Exclusiv
Tags: creante fiscale, legea 302019, tva, faliment

"Societatea are o creanta neincasata pentru care s-a inscris la masa credala. Insa anul trecut societetea la care detine creanta neincasata a intrat in faliment. Conform noilor prevederi din Codul fiscal am inteles ca TVA-ul s-ar putea ajusta incepand cu 01 ianuarie 2019, chiar daca nu a fost pronunta hotararea de inchidere a falimentului. Va rog sa-mi confimati daca am inteles bine", scrie un cititor, apeland la sfatul specialistului nostru.

"Ce documente sunt necesare in vederea ajustarii TVA-ului? Este sufienta sentinta de deschidere a procedurii falimentului sau aceasta ar trebui si legalizata la instanta? De asemenea mai avem obligatia intocmirii unei facturi cu semnul minus in vederea ajustarii TVA-ului colectat?", mai intreaba acesta. In cele ce urmeaza regasiti opinia expertului.
 
Raspunsul specialistului

De la data 01 ianuarie 2019, art. 287 litera d) a fost modificat prin Legea nr. 30/2019 astfel:

"Art. 287: Ajustarea bazei de impozitare

Baza de impozitare se reduce in urmatoarele situatii:
Examenul de consultant fiscal. Grile si temeiuri legale 2019
Examenul de consultant fiscal. Grile si temeiuri legale 2019

Vezi detalii

Agricultura. Noutati fiscal-contabile. Monografii contabile specifice
Agricultura. Noutati fiscal-contabile. Monografii contabile specifice

Vezi detalii

Modele editabile pentru Calculatia Costurilor
Modele editabile pentru Calculatia Costurilor

Vezi detalii


d) in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a intrarii in faliment a beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data sentintei sau, dupa caz, a incheierii, prin care s-a decis intrarea in faliment, conform legislatiei privind insolventa. Ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea judecatoreasca de confirmare a planului de reorganizare, respectiv a celui in care s-a decis, prin sentinta sau, dupa caz, prin incheiere, intrarea in faliment. In cazul in care intrarea in faliment a avut loc anterior datei de 1 ianuarie 2019 si nu a fost pronuntata hotararea judecatoreasca definitiva/definitiva si irevocabila de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei pana la aceasta data, ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie 2019. Ajustarea este permisa chiar daca s-a ridicat rezerva verificarii ulterioare, conform Codului de procedura fiscala. Prin efectuarea ajustarii se redeschide rezerva verificarii ulterioare pentru perioada fiscala in care a intervenit exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata pentru operatiunea care face obiectul ajustarii. In cazul in care, ulterior ajustarii bazei de impozitare, sunt incasate sume aferente creantelor respective, se anuleaza corespunzator ajustarea efectuata, corespunzator sumelor incasate, prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate."
 
Norme de aplicare:

"32. _

(1) In situatiile prevazute la art. 287 din Codul fiscal, furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii isi ajusteaza baza impozabila a taxei dupa efectuarea livrarii/prestarii sau dupa facturarea livrarii/prestarii, chiar daca livrarea/prestarea nu a fost efectuata, dar evenimentele prevazute la art. 287 din Codul fiscal intervin ulterior facturarii si inregistrarii taxei in evidentele persoanei impozabile. In acest scop furnizorii/prestatorii trebuie sa emita facturi cu valorile inscrise cu semnul minus cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului. Prevederile acestui alineat se aplica si pentru livrari intracomunitare.

(2) In cazul in care persoanele care aplica sistemul TVA la incasare se afla in situatiile prevazute la alin. (1), se aplica prevederile art. 282 alin. (10) din Codul fiscal. in acest scop furnizorii/prestatorii trebuie sa emita facturi cu valorile inscrise cu semnul minus, cand baza de impozitare se reduce, ori, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului, indiferent daca taxa aferenta este sau nu exigibila.

(6) Ajustarea prevazuta la art. 287 lit. d) din Codul fiscal se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea judecatoreasca de confirmare a planului de reorganizare, respectiv hotararea judecatoreasca de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, sub sanctiunea decaderii. Ajustarea este permisa chiar daca s-a ridicat rezerva verificarii ulterioare, conform Codului de procedura fiscala. In cazul persoanelor care aplica sistemul TVA la incasare se opereaza anularea taxei neexigibile aferente livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii realizate."
 
Din prevederile legale citate, rezulta urmatoarele:
  • daca debitorul a intrat in faliment anterior datei de 01 ianuarie 2019, situatie confirmata obligatoriu prin sentinta / incheiere si, pana la data de 01 ianuarie 2019, falimentul nu s-a finalizat (nu s-a pronuntat inchiderea procedurii de faliment prin decizie definitiva), atunci creditorul are dreptul de a ajusta (reduce) baza impozabila a TVA si, implicit, reducerea TVA colectata, incepand cu data de 01 ianuarie 2019; aceasta este o masura tranzitorie prevazuta de Legea nr. 30/2019;
  • documentele ce trebuie detinute in acest sens de catre creditor sunt urmatoarele:
  • sentinta judecatoareasca / incheierea de intrare (deschidere) in (a) faliment (ului) a debitorului (anterior datei de 01 ianuarie 2019); aceasta sentinta / incheiere de deschidere a falimentului nu trebuie sa fie definitiva / definitiva si irevocabila, dupa cum reiese din prevederile din codul fiscal; acest atribut este valabil doar in cazul hotararilor prin care se dispune inchiderea falimentului;
  • factura cu semnul minus emisa de catre creditor (societatea dvs), pentru sumele care fac obiectul ajustarii bazei de impozitare si, implicit a TVA colectata Se inscrie minus la cantitate, plus la pret, minus la valoarea fara TVA, minus la valoarea TVA-ului si totalul facturii cu minus). Pe factura se face trimitere la facturile initiale emise catre debitor si se inscrie mentiunea "Ajustare baza TVA conform art. 287 lit. d) din codul fiscal". Aceasta factura se transmite si debitorului, chiar daca i s-a deschis procedura falimentului. Rolul acestei facturi cu minus este ca atat furnizorul / prestatorul (adica dumneavoastra), cat si beneficiarul (debitorul) sa-si reduca TVA (colectata, respectiv deductibila).

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
 
Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Votati articolul "Documente justificative pentru ajustarea bazei de impozitare a TVA colectate la deschiderea procedurii de faliment":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 4 voturi





Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special "Cote reduse de TVA in 2019"
Club Contabilitate

VIDEO

X
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special.

"Cote reduse de TVA in 2019"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016