Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In atentia persoanelor care efectueaza achizitii intracomunitare de mijloace de transport
Conform dispozitiilor art. 1563 alin. (3) din Codul fiscal si a pct. 801 din normele de aplicare, in cazul persoanelor care realizeaza achizitii intracomunitare de mijloace de transport, organele fiscale competente trebuie sa analizeze daca din documentatia care atesta dobandirea mijlocului de transport rezulta ca acesta se incadreaza sau nu in categoria mijloacelor de transport noi in sensul art. 125 indice 1 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal si daca se datoreaza sau nu taxa aferenta respectivei achizitii intracomunitare in Romania.
„Art. 1251 alin. (3) din Codul fiscal : Mijloacele de transport noi la care se face referire la art. 126 alin. (3) lit. b) si la art. 143 alin. (2) lit. b) sunt cele prevazute la lit. a) si care indeplinesc conditiile de la lit. b), respectiv:
a) mijloacele de transport reprezinta o nava care depaseste 7,5 m lungime, o aeronava a carei greutate la decolare depaseste 1.550 kg sau un vehicul terestru cu motor a carui capacitate depaseste 48 cm3 sau a carui putere depaseste 7,2 kW, destinate transportului de pasageri sau bunuri, cu exceptia:
1. navelor destinate navigatiei maritime, utilizate pentru transportul international de persoane si/sau de bunuri, pentru pescuit ori alta activitate economica sau pentru salvare ori asistenta pe mare; si
2. aeronavelor utilizate de companiile aeriene care realizeaza in principal transport international de persoane si/sau de bunuri cu plata;
b) conditiile care trebuie indeplinite sunt:
Excel pentru contabili cu ChatGPT - verificari si reconcilieri rapide
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
1. in cazul unui vehicul terestru, acesta sa nu fi fost livrat cu mai mult de 6 luni de la data intrarii in functiune sau sa nu fi efectuat deplasari care depasesc 6.000 km;
2. in cazul unei nave, aceasta sa nu fi fost livrata cu mai mult de 3 luni de la data intrarii in functiune sau sa nu fi efectuat deplasari a caror durata totala depaseste 100 de ore;
3. in cazul unei aeronave, aceasta sa nu fi fost livrata cu mai mult de 3 luni de la data intrarii in functiune sau sa nu fi efectuat zboruri a caror durata totala depaseste 40 de ore.
Din documentele care atesta dobandirea mijlocului de transport organul fiscal analizeaza daca : mijlocul de transport este nou sau nu este nou
- achizitia intracomunitara este taxabila, sau pentru acesta nu se datoreaza TVA;
In acest scop in M.O. nr. 698/03.10.2011 s-a publicat Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.3193/27.09.2011 pentru aprobarea modelului si
continutului formularelor „Certificat privind atestarea platii taxei pe valoarea adaugata, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport” si „Certificat”, precum si a procedurii de eliberare a acestora.
- Formularul Certificat privind atestarea platii taxei pe valoarea adaugata, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport atesta plata TVA pentru achizitiile intracomunitare de mijloace de transport si se elibereaza:
- dupa depunerea formularului 301 Decont special de taxa pe valoarea adaugata (acest formular se depune inainte de inmatricularea in Romania a mijlocului de transport, dar nu mai tarziu de data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care ia nastere exigibilitatea achizitiei intracomunitare)
- dupa achitarea TVA
- la cererea urmatoarelor persoane, denumite solicitanti :
a) persoanele care nu sunt inregistrate si care nu au obligatia sa se inregistreze in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, indiferent daca sunt sau nu inregistrate conform art. 1531 din Codul fiscal, care efectueaza o achizitie intracomunitara de mijloace de transport noi, taxabila in Romania;
b) persoanele care nu sunt inregistrate si care nu au obligatia sa se inregistreze in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, dar care sunt sau ar trebui sa fie inregistrate conform art. 1531 din Codul fiscal, care efectueaza o achizitie intracomunitara de mijloace de transport care nu sunt noi in sensul art. 1251 alin. (3) din Codul fiscal, taxabila in Romania.
? Formularul Certificat atesta faptul ca din documentele prezentate organului fiscal rezulta ca nu se datoreaza TVA, respectiv nu exista obligatia depunerii Decontului special de taxa pe valoarea adaugata si se elibereaza de catre organul fiscal :
- la cererea urmatoarelor persoane, denumite solicitanti :
a) persoanele care nu sunt inregistrate si care nu au obligatia sa se inregistreze in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, indiferent daca sunt sau nu inregistrate conform art. 1531 din Codul fiscal, care realizeaza in Romania o achizitie intracomunitara de mijloace de transport noi, care nu este impozabila in Romania conform art. 126 din Codul fiscal sau este scutita de taxa conform art. 142 din Codul fiscal;
b) persoanele neimpozabile care, cu ocazia schimbarii de resedinta, realizeaza un transfer de mijloace de transport noi din alt stat membru in Romania, daca la momentul livrarii nu a putut fi aplicata scutirea prevazuta la echivalentul din legislatia altui stat membru al art. 143 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, avand in vedere faptul ca respectivul transfer nu determina o achizitie intracomunitara de bunuri in Romania;
c) persoanele care nu sunt inregistrate si care nu au obligatia sa se inregistreze in scopuri de TVA conform art. 153 sau 1531 din Codul fiscal, care efectueaza o achizitie intracomunitara de mijloace de transport care nu sunt noi in sensul art. 1251 alin. (3) din Codul fiscal;
d) persoanele care nu sunt inregistrate si care nu au obligatia sa se inregistreze in scopuri de TVA conform art. 153, dar care sunt sau ar trebui sa fie inregistrate conform art. 1531 din Codul fiscal, care efectueaza o achizitie intracomunitara de mijloace de transport care nu sunt noi in sensul art. 1251 alin. (3) din Codul fiscal, achizitie care nu este taxabila in Romania.
ATENTIE : Formularele Certificat privind atestarea platii taxei pe valoarea adaugata, in cazul achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport si Certificat
se elibereaza :
- in scopul inmatricularii in Romania a mijloacelor de transport achizitionate din statele membre ale Uniunii Europene de catre persoanele care nu sunt inregistrate si care nu trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania conform art. 153 din Codul fiscal.
- in termen de maximum 5 zile lucratoare de la data depunerii cererii.
Procedura de eliberare a certificatelor de mai sus nu se aplica pentru achizitiile intracomunitare de mijloace de transport efectuate de persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania conform art. 153 din Codul fiscal.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Scutiri TVA pentru exporturi si livrari intracomunitare. Cine nu plateste TVA in 2012?Vanzare catre persoana fizica. Trebuie emis bon fiscal?Alimentare combustibil si comision platit catre stat strain. Cum recuperam TVA-ul?APIA: Clarificari importante pentru beneficiarii de Microgranturi in domeniul agroalimentarCe obligatii privind TVA are o societate la achizitie autoturism din UE?Ultimele articole
Cum se calculeaza taxa pe stalp. EXEMPLU practic privind regiile autonomeDepasire plafon TVA de 300.000 lei. Cum se face inregistrarea in scopuri de TVAComert online. Regimul fiscal TVA in cazul vanzarii catre persoane din UEFirme inregistrate in scopuri de TVA dupa depasirea plafonului. Cum poate fi anulat codul special de TVABunuri cu risc fiscal ridicat, confiscate de DGAF. Actiunile de control continua si in perioada urmatoareArticole similare
Perioada fiscala a taxei pe valoarea adaugataTransport bunuri legate direct de export si import. Regim fiscal TVAModificarea perioadei fiscale TVA, de la luna la trimestru. ProceduriIn ce conditii se face deducerea TVA in 2013?Codul fiscal 2008 - Capitolul VI. Faptul generator si exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata - art. 134-136Ultimele articole
TVA deductibila. Unde apar cele mai multe probleme si cum le poti rezolva corectACHIZITII INTRACOMUNITARE de bunuri receptionate dupa prelucrare in alt stat membru UE: care este tratamentul TVA aplicabil in RomaniaAcciza intra in baza de calcul a TVA: de ce o eroare la accize inseamna, aproape mereu, si o eroare de TVAObligatii la depasirea plafonului de 10.000 de euro pentru ACHIZITII INTRACOMUNITARE. Ce trebuie NEAPARAT sa stiiAchizitie intracomunitara, cod special de TVA: platesti TVA in Romania, cu D301 si D390Articole similare
Ajustarea TVA pentru marfa depreciata data spre distrugereRecuperare cod TVA. Deducere TVA pentru achizitii efectuate in lunile anterioareDocumentar fiscal: Deducerea TVA de pe bonurile fiscale in 2013Comunicat ANAF privind importurile si achizitiile in alt stat UE in 2012Evidentierea platilor efectuate de PFA. Cum se determina pierderea fiscala?Ultimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Veniturile inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?Achizitia unui imobil intr-un alt stat membru UE. Cum se stabileste regimul de TVA aplicabil facturii primiteCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



