Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In cele ce urmeaza, va oferim noi precizari privind retinerea la sursa a impozitului pe venit prin amintirea faptului ca in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 129/22.02.2012, a fost publicat Ordinul ministrului Finantelor Publice nr. 247/2012, prin care se stabileste procedura unitara pentru aplicarea prevederilor art. 52 privind impunerea veniturilor platite in baza contractelor civile incheiate potrivit Legii nr. 287/2009 privind Codul Civil, republicata, in forma scrisa, in vederea impunerii fiscale, ale carui prevederi le prezentam in sinteza in articolul de mai jos.
In conformitate cu prevederile art. 82 din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, persoanele fizice care desfasoara activitati independente fiind organizate ca persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale si intreprinderi familiale, precum si persoanele fizice care realizeaza venituri din profesii libere, individual sau intr-o forma de asociere au obligatia sa efectueze in cursul anului plati anticipate cu titlu de impozit stabilite de organul fiscal pe baza venitului anual estimat sau a venitului net realizat in anul precedent, dupa caz.
Prin Ordinul ministrului Finantelor Publice nr. 247/2012, s-a stabilit ca, incepand cu 1 ianuarie 2012, contribuabilii care realizeaza venituri pentru care platile anticipate se stabilesc prin retinere la sursa nu mai au obligatia de a efectua la organul fiscal competent plati anticipate cu titlu de impozit pentru categoriile de venituri reglementate de art. 52 alin. (1) lit. a), b) si c) din Codul Fiscal, respectiv:
- veniturile obtinute in baza contractelor civile incheiate potrivit Legii nr. 287/2009 privind Codul Civil de: comision, mandat comercial si de consignatie precum si in cazul contractului de agent, calificate drept contracte civile dupa data de 1 octombrie 2011;
- veniturile obtinute din contracte/conventii civile care au aceeasi natura juridica atat inainte cat si dupa intrarea in vigoare a Codului Civil;
- veniturile din drepturi de proprietate intelectuala;
- veniturile din activitatea de expertiza contabila si tehnica, judiciara si extrajudiciara.
Cartea Verde a impozitului pe profit
Cartea verde a contabilitatii 2026
Excel pentru contabili cu ChatGPT - verificari si reconcilieri rapide
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Venituri pentru care nu se retine impozit prin stopaj la sursa
Ordinul excepteaza retinerea la sursa a impozitului pe venit pentru:
- veniturile obtinute de persoanele fizice care desfasoara activitati independente si care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul afacerii;
- veniturile persoanelor fizice, indiferent daca desfasoara sau nu activitati independente, obtinute din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, pe baza contractului incheiat intre parti potrivit prevederilor Codului Civil si carora le sunt aplicabile prevederile Cap. IV al titlului III "Impozitul pe venit" din Codul Fiscal;
- veniturile obtinute de asocierile fara personalitate juridica ori persoanele juridice care aplica principiul transparentei fiscale de la persoanele fizice sau juridice.
Termene de plata
Platitorii de venituri care au obligatia retinerii la sursa a impozitului reprezentand plata anticipata vor calcula, retine si vira impozitul pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost platit venitul. Impozitul ce trebuie retinut se stabileste aplicand o cota de impunere de 10% la venitul brut din care se deduc contributiile sociale obligatorii retinute la sursa potrivit Titlului IX indice 2 din Codul Fiscal.
Pentru venitul obtinut de o persoana fizica dintr-o asociere cu o persoana juridica potrivit Titlului IV indice 1 din Codul Fiscal, care nu genereaza o persoana juridica, impozitul ce trebuie retinut se stabileste aplicand cota de impunere de 3% prevazuta pentru impozitul pe veniturile microintreprinderilor la venitul ce revine persoanei fizice din asociere. Termenul de plata este cel reglementat pentru microintreprinderi, respectiv 25 a lunii urmatoare trimestrului pentru care se face plata.
De retinut!
Pana la 1 octombrie 2011, veniturile realizate de persoanele fizice din activitatile desfasurate in baza contractelor de comision, mandat comercial, contracte comerciale reglementate de Codul Comercial si respectiv contractul de consignatie reglementat potrivit Legii nr. 178/1934 pentru reglementarea contractului de consignatie sunt supuse impunerii in conformitate cu prevederile art. 52 alin. (1) lit. b) si c) din Codul Fiscal, in vigoare la acea data.
*
Baza legala: Ordinul ministrului Finantelor Publice nr. 247/2012 privind procedura unitara pentru aplicarea prevederilor art. 52 din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal; art. 52 din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Criterii de stabilire a rezidentei persoanei fizice, conform conventiei de evitare a dublei impuneri (actualizare ANAF)Titlul III Capitolul IICe declaratii fiscale depunem pana la 27 iunie 2016?SNC. Transfer active. Ce documente sunt necesare?Societate suspendata la ONRC. Tratament cheltuieli si TVA la momentul reactivariiUltimele articole
Factura de decontare sau structura de comisionar? Cum stabilesti corect daca o refacturare intra in sfera TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Jurnalul de TVA nu se potriveste cu contabilitatea? Cum poti gasi diferenta in cateva minute, NU in cateva oreVENITURIle inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?Examenul de consultant fiscal 2026: cum te asiguri ca stapanesti inclusiv cele mai dificile grile de TVAArticole similare
PFA: Deductibilitatea cheltuielilor cu autoturismulObtinere granturi din Masura 2. Sumele preluate din subventie se IMPOZITeaza?IMPOZIT constructii speciale. Amenajari cladiri inchiriate. Cum procedam?Optiunea facturarii cu TVA a superficiei. Baza legalaPana pe 25 IUNIE 2024 trebuie depuse la ANAF mai multe declaratii fiscale importanteUltimele articole
Compensare IMPOZIT pe profit platit in plus cu TVA de plata. Conditii, evidenta fiscala, procedura de urmatDarea in plata a unui imobil catre asociat. Regim de TVA si IMPOZIT pe profitExamenul de consultant fiscal 2026: cum te asiguri ca stapanesti inclusiv cele mai dificile grile de TVALivrarea bunurilor in transe: tratament contabil si fiscal privind TVACartea Verde a Contabilitatii 2026: instrumentul care va scuteste de erori in aplicarea legislatiei de TVA si contabilaArticole similare
Noi modificari privind impozitul pe veniturile din jocuri de norocCititi cu atentie eticheta ordonantei «trei in unu». Evitati astfel amenzi de pana la 40.000 de lei! - publicat in octombrie 2007Eliberarea Certificatului privind atestarea impozitului platit in Romania de persoane juridice straineSe modifica unele norme privind stabilirea din oficiu a taxelor si impozitelorCine depune Declaratia 205 in anul 2016?Ultimele articole
Venituri din alte surse. Ce obligatii declarative si de plata avetiRadiere SRL, PFA, II, IF. Procedura complexa, explicata pas cu pasCum trebuie declarat impozitul pe profit pentru trim. III 2024. Speta importantaD100 in 2024, depusa eronat pentru o alta luna. Cum se pot rectifica dateleEsalonare la plata obligatii fiscale. Cum pot firmele sa beneficieze si de amnistia fiscala (OUG 107/2024)Articole similare
Nerezidenti. Diferente intre activitatea dependenta si cea independentaNormele metodologice ale Codului Fiscal se modifica! Vezi titlurile care se schimba!Contract de comision cu PFA. Declaratia 600Impozit pe venit: depune la timp Declaratia 205CONTRACTE DE COMISION incheiate cu societati din UE. Regim TVAUltimele articole
Studiu de caz: Regimul fiscal in cazul activitatilor independente din strainatateArticole similare
CODUL FISCAL 2010 TITLUL II - Capitolul V - Plata impozitului si depunerea declaratiilor fiscaleAchizitie imobil in leasing financiar. Cum facem amortizarea contabila si fiscala?Raportare ANAF prin Declaratia 394, in cazul incasarii prin bon fiscal cu emitere de factura.Care sunt formularele de rezidenta fiscala, impuse prin conventiile de evitare a dublei impuneri?ANAF publica un proiect privind declaratia de venit asigurat la sistemul public de pensiiUltimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Veniturile inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?Achizitia unui imobil intr-un alt stat membru UE. Cum se stabileste regimul de TVA aplicabil facturii primiteCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



