Tags: cerere de compensare, fisa sintetica, cod de procedura fiscala
In studiul de caz propus astazi, unul dintre specialistii nostri va raspunde intrebarilor formulate de un cititor care se confrunta cu urmatoarea situatie: in fisa sintetica pe platitor apar sume in plus, sume care provin dintr-o perioada de peste 10 ani si care se regasesc partial si in contabilitate.
Stingerea creantelor bugetare se face alocand mai intai suma ce figureaza in plus (de luna trecuta) si apoi pentru restul se aloca plata curenta, deci (pe fluxuri) suma nu poate fi supusa prescriptiei. Avand in vedere perioada indelungata si imposibilitatea (fizica si informationala) de a explica intocmai provenienta acestor sume se pot compensa aceste sume cu obligatiile de plata curente (platindu-se evidend diferenta)?
Raspunsul specialistului
Potrivit art 219 din Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala:
“Dreptul contribuabilului/platitorului de a cere restituirea creantelor fiscale se prescrie in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere dreptul la restituire’’.
Asadar, exista un termen de prescriptie a dreptului de a cere restituirea (de 5 ani), in schimb nu mai exista un termen de prescriptie a dreptului de a cere compensarea (asa cum a existat pana in anul 2015).
Prin urmare puteti solicita compensarea sumelor achitate in plus cu obligatiile fiscale restante, in baza unei cereri de compensare adresata organului fiscal, cu respectarea prevederilor art 167 din Codul de procedura fiscala:
“(1) Prin compensare se sting creantele statului sau unitatilor administrativ-teritoriale ori subdiviziunilor acestora reprezentand impozite, taxe, contributii si alte sume datorate bugetului general consolidat cu creantele debitorului reprezentand sume de rambursat, de restituit sau de plata de la buget, pana la concurenta celei mai mici sume, cand ambele parti dobandesc reciproc atat calitatea de creditor, cat si pe cea de debitor, cu conditia ca respectivele creante sa fie administrate de aceeasi autoritate publica, inclusiv unitatile subordonate acesteia. Prin sume de plata de la buget se inteleg sumele pe care statul sau unitatea/subdiviziunea administrativ-teritoriala trebuie sa le plateasca unei persoane, inclusiv cele care rezulta din raporturi juridice contractuale, daca acestea sunt stabilite prin titluri executorii.
(2) Creantele debitorului se compenseaza cu obligatii datorate aceluiasi buget, urmand ca din diferenta ramasa sa fie compensate obligatiile datorate altor bugete, in mod proportional, cu respectarea conditiilor prevazute la alin. (1).
(3) Creantele fiscale rezultate din raporturi juridice vamale se compenseaza cu creantele debitorului reprezentand sume de restituit de aceeasi natura. Eventualele diferente ramase se compenseaza cu alte obligatii fiscale ale debitorului, in ordinea prevazuta la alin. (2).
(4) Daca legea nu prevede altfel, compensarea opereaza de drept la data la care creantele exista deodata, fiind deopotriva certe, lichide si exigibile.
(5) in sensul prezentului articol, creantele sunt exigibile:
a) la data scadentei, potrivit art. 154 sau 155, dupa caz;
b) la termenul prevazut de lege pentru depunerea decontului cu suma negativa de TVA cu optiune de rambursare, in limita sumei aprobate la rambursare prin decizia emisa de organul fiscal central, potrivit legii;
c) la data depunerii cererii de restituire, in limita sumei aprobate pentru restituire prin decizia emisa de organul fiscal central, potrivit legii, pentru cererile de restituire a accizei sau taxei pe valoarea adaugata, dupa caz, depuse potrivit Codului fiscal;
d) la data comunicarii deciziei, pentru obligatiile fiscale principale, precum si pentru obligatiile fiscale accesorii stabilite de organul fiscal competent prin decizie;
e) la data depunerii la organul fiscal a declaratiilor de impunere rectificative, pentru diferentele de obligatii fiscale principale stabilite de contribuabil/platitor in cazul in care legea prevede obligatia acestuia de a calcula cuantumul obligatiei fiscale;
f) la data comunicarii actului de individualizare a sumei, pentru obligatiile de plata de la buget;
g) la data primirii, in conditiile legii, de catre organul fiscal a titlurilor executorii emise de alte institutii, in vederea executarii silite;
h) la data nasterii dreptului la restituire pentru sumele de restituit potrivit art. 168, astfel:
1. la data platii pentru sumele achitate in plus fata de obligatiile fiscale datorate;
2. la data prevazuta de lege pentru depunerea declaratiei anuale de impozit pe profit, in cazul impozitului pe profit de restituit rezultat din regularizarea anuala, potrivit legii. Restituirea se face in limita sumei ramase dupa regularizarea impozitului anual cu platile anticipate neachitate;
3. la data emiterii deciziei de impunere anuala, in cazul impozitului pe venit de restituit rezultat din regularizarea anuala, potrivit legii. Restituirea se face in limita sumei ramase dupa regularizarea impozitului anual cu platile anticipate neachitate;
4. la data procesului-verbal de distribuire, pentru sumele ramase dupa efectuarea distribuirii prevazute la art. 258;
5. la data prevazuta de lege pentru depunerea declaratiei fiscale, in cazul sumelor de restituit rezultate din regularizarea prevazuta la art. 170;
6. la data depunerii cererii de restituire, in limita sumei aprobate pentru restituire prin decizia emisa de organul fiscal potrivit legii, pentru celelalte cazuri de sume de restituit.
(6) Creantele fiscale rezultate din cesiunea notificata potrivit prevederilor art. 28 se sting prin compensare cu obligatiile cesionarului la data notificarii cesiunii.
(7) Compensarea se constata de catre organul fiscal competent, la cererea debitorului sau din oficiu. Dispozitiile art. 165 privind ordinea stingerii datoriilor sunt aplicabile in mod corespunzator.
(8) Organul fiscal competent comunica debitorului decizia cu privire la efectuarea compensarii, in termen de 7 zile de la data efectuarii operatiunii.
(9) Se compenseaza, in conditiile prezentului articol, suma negativa a taxei pe valoarea adaugata din decontul de taxa cu optiune de rambursare depus de reprezentantul unui grup fiscal constituit potrivit Codului fiscal cu obligatiile fiscale ale membrilor grupului fiscal, in urmatoarea ordine:
a) obligatiile fiscale ale reprezentantului grupului fiscal;
b) obligatiile fiscale ale celorlalti membri ai grupului fiscal, la alegerea organului fiscal central.
(10) in cazul in care taxa pe valoarea adaugata de plata se stinge prin regularizare cu suma negativa de taxa, potrivit Codului fiscal, data stingerii taxei de plata este data prevazuta de lege pentru depunerea decontului in care s-a efectuat regularizarea.
(11) Pentru debitorii care se afla sub incidenta legislatiei privind insolventa si care depun un decont cu suma negativa de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare dupa data deschiderii procedurii insolventei, suma aprobata la rambursare se compenseaza in conditiile prezentului articol cu obligatiile fiscale nascute dupa data deschiderii procedurii insolventei.
(12) Suma negativa de taxa pe valoarea adaugata inscrisa in decontul de taxa pe valoarea adaugata aferenta perioadei fiscale anterioare datei deschiderii procedurii insolventei se compenseaza in conditiile prezentului articol cu obligatiile fiscale ale debitorului nascute anterior deschiderii procedurii’’.
Din aceste prevederi rezulta ca se poate solicita compensarea numai daca respectivele sume achitate in plus sunt certe si exigibile. Faptul ca aceste sume achitate in plus (creantele firmei dumneavoastra fata de bugetul statului) sunt certe rezulta din analiza pe care o va face organul fiscal cu ocazia solutionarii cererii de compensare.
Intrucat nu ati precizat la ce categorie de impozite si contributii sunt sume achitate in plus in fisa sintetica, facem urmatoarele precizari:
- Daca sunt sume in plus la TVA, se vor compensa numai in urma solutioanrii decontului cu sume negative cu optiune de rambursare, potrivit Ordinului ANAF privind solutionarea decontului cu sume negative de TVA.
Conform art 169 alin (1) din Codul de procedura fiscala:
“axa pe valoarea adaugata solicitata la rambursare prin deconturile cu suma ax ape de ax ape valoarea adaugata cu optiune de rambursare, depuse in cadrul termenului legal de depunere, se ramburseaza de organul fiscal central, potrivit procedurii si conditiilor aprobate prin ordin al presedintelui A.N.A.F’’.
- Daca sunt sume achitate in plus in contul de amenzi, nu se vor compensa cu alte obligatii fiscale, intrucat este posibil sa rezulte din procese verbale de contraventie care inca nu au fost transmise spre executare la ANAF, dar sunt incasate.
- Daca sunt sume achitate in plus in conturile de contributii sociale, puteti achita mai putin cu aceste sume ceea ce declarati in viitor, si astfel are loc o autocompensare in cadrul aceluiasi buget sau puteti solicita compensarea obligatii fiscale ale altor bugete.
In concluzie, in baza cererii de compensare, organul fiscal va analiza daca se poate efectua compensarea cu obligatii fiscale datorate aceluiasi buget sau altor bugete. Compensarea se poate efectua si din oficiu in conformitate cu art 167 alin 7 din Codul de procedura fiscala, dar recomandam sa transmiteti organului fiscal o cerere de compensare.
Raspuns oferit de specialistii Portal Contabilitate, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton. de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare:
Scutire impozit profit reinvestit
O societate platitoare de impozit pe profit trimestrial prezinta urmatoarea situatie:
Profit contabil brut trimestrul 1 2024 - 150.000 lei
Cheltuieli nedeductibile - 350.000 lei
Profit impozabil trimestrul 1 2024 - 500.000 lei
Achizitie utilaje noi trimestrul 1 2024 (conform art.22 alin. (1) din Legea 227/2015) - 200.000 lei
Profit contabil brut trimestrul 2 2024 -...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Va rog sa ma ajutati cu un mod de calcul si o monografie contabila pentru urmatoarea situatie: Un salariat care are un venit brut lunar in valoare de 4.800 lei beneficiaza in aceeasi luna de un telefon oferit cu titlu gratuit. Salariatul are un singur copil in intretinere si nu beneficieaza de vreo scutire a impozitului pe venit. Pe factura telefonului avem urmatoarele date: 1500 baza, TVA 285, total factura 1.785. Care este netul pe care il va incasa salariatul?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Un titular a avut un PFA pana in 10 octombrie 2024, cand l-a inchis. Nu a avut nici un fel de activitate pe el. In perioada 01.01.2024 - 12.08.2024, titularul a avut calitatea de somer, iar din 01.09.2024 angajat cu norma intreaga cu salariu minim. Ce taxe si ce valoare va trebui sa plateasca titularul pentru PFA-ul detinut pana in luna octombrie 2024?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
O societate a devenit platitoare de impozit pe profit in luna ianuarie 2023, deoarece avea un salariat angajat pe perioada nedeterminata cu norma de 2 ore/zi.
In anul 2025, poate sa revina la plata impozit pe veniturile microintreprinderilor daca se schimba norma la 8 ore/zi sau ramane platitoare de impozit pe profit?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
O societate comerciala avand actionar majoritar din afara RO este creditata de actionar cu sume necesare derularii activitatii, imprumutul acordat fiind fara dobanda. Ar putea fi vreo problema legata de acordarea imprumutului cu dobanda zero? Exista vreun risc fiscal pentru societate/actionar pentru ca acest imprumut sa fie acordat fara dobanda? Exista riscul de reincadrare a imprumutului ca aport la capital?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Societate cu capital integral de stat am primit din Republica Moldova o factura de cazare pentru un angajat trimis in delegatie, in valoare de 220 euro cu TVA de 8% de 17,6 euro, total factura 237,6 euro.
Care este monografia contabila si cum se declara?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<