Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Noul Cod de procedura fiscala ce va intra in vigoare la 01 ianuarie 2016 defineste activitatea de inregistrare fiscala ca fiind activitatea de atribuire a codului de identificare fiscala, de organizare a registrului contribuabililor/platitorilor si de eliberare a certificatului de inregistrare fiscala.
Data inregistrarii fiscale potrivit noului Cod este:
a) data depunerii declaratiei fiscale, in cazul persoanele fizice care detin cod numeric personal si sunt supuse impozitului pe venit se inregistreaza fiscal la data depunerii primei declaratii fiscale;
b) data atribuirii codului de identificare fiscala, in celelalte cazuri.
Prin noul Cod de procedura fiscala se elimina obligatia contribuabililor care realizeaza venituri din activitatea de comert, de a afisa certificatul de inregistrare fiscala in locurile unde se desfasoara activitatea, intrucat s-a considerat ca obligatia respectiva nu prezinta relevanta fiscala, organele fiscale avand dreptul sa solicite oricand cu ocazia controalelor efectuate certificatul de inregistrare fiscala ca dovada a obligatiei de inregistrare fiscala.
Regula este ca inregistrarea fiscala se efectueaza in baza declaratiei fiscale. Prin exceptie, inregistrarea fiscale se efectueaza pe baza de cerere.
Astfel, pentru persoanele juridice nerezidente, care realizeaza numai venituri supuse regulilor de impunere la sursa, iar impozitul retinut este final, atribuirea codului de identificare fiscala se poate face de organul fiscal, la solicitarea platitorului de venit.
De asemenea, in scopul administrarii creantelor fiscale, organul fiscal central poate sa inregistreze, din oficiu sau la cererea altei autoritati care administreaza creante fiscale, un subiect de drept fiscal care nu si-a indeplinit obligatia de inregistrare fiscala, potrivit legii. Procedura de inregistrare din oficiu sau la cererea altei autoritati care administreaza creante fiscale se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F.
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Cartea Verde a Contabilitatii
O alta exceptie de la regula potrivit careia inregistrarea fiscala are loc in baza declaratiei o reprezinta inregistrarea reprezentantilor legali nerezidenti ai unei societati prin intermediul Oficiului National al Registrului.
Astfel, odata cu solicitarea inregistrarii unei societati la registrul comertului, potrivit legii, sau, dupa caz, la cesiunea partilor sociale ori a actiunilor, respectiv la numirea de noi reprezentanti legali sau la cooptarea de noi asociati ori actionari, cu prilejul efectuarii majorarii de capital social, oficiile registrului comertului de pe langa tribunale transmit direct sau prin intermediul Oficiului National al Registrului Comertului, pe cale electronica, Ministerului Finantelor Publice, solicitarea de atribuire a numarului de identificare fiscala pentru persoanele fizice nerezidente care, potrivit actului constitutiv, au calitatea de fondator, asociat, actionar ori administrator in cadrul societatii respective. Pe baza datelor transmise, Ministerul Finantelor Publice atribuie numarul de identificare fiscala, inregistreaza fiscal persoanele fizice nerezidente si emite certificatul de inregistrare fiscala, cu exceptia cazului in care aceste persoane sunt inregistrate fiscal. Certificatul de inregistrare fiscala se emite si se transmite catre oficiul registrului comertului de pe langa tribunal in aceeasi zi sau cel mai tarziu a doua zi.
La incetarea calitatii de subiect de drept fiscal, persoanele sau entitatile inregistrate fiscal prin declaratie de inregistrare fiscala trebuie sa solicite radierea inregistrarii fiscale, prin depunerea unei declaratii de radiere. Declaratia se depune in termen de 30 de zile de la incetarea calitatii de subiect de drept fiscal si trebuie insotita de certificatul de inregistrare fiscala in vederea anularii acestuia. Radierea inregistrarii fiscale se poate efectua si din oficiu, de catre organul fiscal, ori de cate ori acesta constata indeplinirea conditiilor de radiere a inregistrarii si nu s-a depus declaratie de radiere.
Radierea inregistrarii fiscale se efectueaza din oficiu, de catre organul fiscal central, in cazul decesului persoanei fizice sau, dupa caz, incetarii existentei persoanei juridice potrivit legii.
Autor: Irina Dumitrescu
Economist
Experienta:
- 7 ani de activitate in domeniul contabilitatii de gestiune si financiara in cadrul unei companii multinationale
Expert contabil, CECCAR BUCURESTI
Economist Experienta: - 7 ani de activitate in domeniul contabilitatii de gestiune si financiara in cadrul unei companii multinationale Expert contabil, CECCAR BUCURESTI
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
ANAF colecteaza creantele prin 9 tipuri de formulare. Cum le puteti contesta!Industria lemnului solicita reducerea TVA la 20%, de la 1 iunie 2015Ce prevad regulile privind secretul fiscal in NOUL COD DE PROCEDURA Fiscala?Formularele privind impozitul pe venit au fost modificateZoom fiscal: Comunicarea actului administrativ fiscal de la 1 ianuarie 2016Ultimele articole
Controlul antifrauda si consecintele acestuiaNOUL COD DE PROCEDURA Fiscala - o lucrare indispensabila specialistilorNoul proiect de Ordin pentru abrogarea unor ordine referitoare la procedura de administrare si formularistica in domeniul fiscalModificari in Codul de Procedura Fiscala - recomandarile expertilorRecomandari esentiale privind controlul antifrauda si inspectia fiscalaArticole similare
Noutati ANAF: Documente transmise prin Spatiul Privat VirtualVenituri din marca inregistrata. Ce taxe datoram?Luni, 22 august 2022, este termenul limita de depunere a declaratiilor fiscale pentru aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasarePrincipalele obligatii fiscale si situatii de raportat ale PFAImplicatiile efectuarii unei tranzactii cu un contribuabil declarat inactivUltimele articole
Vineri, 20 decembrie 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii importanteFirme care NU mai sunt microintreprinderi din ianuarie 2023. Pot reveni la impozit micro din 2025?Declaratia 070. Termen depunere si instructiuni de completareMiercuri, 20 noiembrie 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscale importantePana pe 11 noiembrie 2024 trebuie sa depuneti formularele de inregistrare /anulare a inregistrarii in scopuri de TVAArticole similare
D216 in 2024: Au fost publicate instructiunile de completare prin Ordinul 3738/2024ANAF: Recuperarea sumelor de bani datorate Agentia Domeniilor Statului de catre partenerii contractualiProiect MFP. Partea 1. Formularul 010Noutati legislatie Fiscala 16-20 martie 2009 - Monitorul OficialCodul special pentru operatiuni intracomunitare. Cum se atribuie NIF asociatului unic strain?Ultimele articole
Facturi fiscale in contextul e-TVA. Cum trebuie emiseProcedura de anulare a obligatiilor fiscale, introdusa prin Ordinul 5521/2024Procedura privind organizarea si inscrierea in cadrul Registrului RO e-Factura executari siliteCum se face inregistrarea facturilor simplificate in jurnalul de cumparariE-Factura. Ce trebuie sa contina un bon fiscal echivalent unei facturi simplificateAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"