Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Noul Cod de procedura fiscala ce va intra in vigoare la 01 ianuarie 2016 defineste activitatea de inregistrare fiscala ca fiind activitatea de atribuire a codului de identificare fiscala, de organizare a registrului contribuabililor/platitorilor si de eliberare a certificatului de inregistrare fiscala.
Data inregistrarii fiscale potrivit noului Cod este:
a) data depunerii declaratiei fiscale, in cazul persoanele fizice care detin cod numeric personal si sunt supuse impozitului pe venit se inregistreaza fiscal la data depunerii primei declaratii fiscale;
b) data atribuirii codului de identificare fiscala, in celelalte cazuri.
Prin noul Cod de procedura fiscala se elimina obligatia contribuabililor care realizeaza venituri din activitatea de comert, de a afisa certificatul de inregistrare fiscala in locurile unde se desfasoara activitatea, intrucat s-a considerat ca obligatia respectiva nu prezinta relevanta fiscala, organele fiscale avand dreptul sa solicite oricand cu ocazia controalelor efectuate certificatul de inregistrare fiscala ca dovada a obligatiei de inregistrare fiscala.
Regula este ca inregistrarea fiscala se efectueaza in baza declaratiei fiscale. Prin exceptie, inregistrarea fiscale se efectueaza pe baza de cerere.
Astfel, pentru persoanele juridice nerezidente, care realizeaza numai venituri supuse regulilor de impunere la sursa, iar impozitul retinut este final, atribuirea codului de identificare fiscala se poate face de organul fiscal, la solicitarea platitorului de venit.
De asemenea, in scopul administrarii creantelor fiscale, organul fiscal central poate sa inregistreze, din oficiu sau la cererea altei autoritati care administreaza creante fiscale, un subiect de drept fiscal care nu si-a indeplinit obligatia de inregistrare fiscala, potrivit legii. Procedura de inregistrare din oficiu sau la cererea altei autoritati care administreaza creante fiscale se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F.

Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor

Manualul Contabilului Incepator - stick USB

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
O alta exceptie de la regula potrivit careia inregistrarea fiscala are loc in baza declaratiei o reprezinta inregistrarea reprezentantilor legali nerezidenti ai unei societati prin intermediul Oficiului National al Registrului.
Astfel, odata cu solicitarea inregistrarii unei societati la registrul comertului, potrivit legii, sau, dupa caz, la cesiunea partilor sociale ori a actiunilor, respectiv la numirea de noi reprezentanti legali sau la cooptarea de noi asociati ori actionari, cu prilejul efectuarii majorarii de capital social, oficiile registrului comertului de pe langa tribunale transmit direct sau prin intermediul Oficiului National al Registrului Comertului, pe cale electronica, Ministerului Finantelor Publice, solicitarea de atribuire a numarului de identificare fiscala pentru persoanele fizice nerezidente care, potrivit actului constitutiv, au calitatea de fondator, asociat, actionar ori administrator in cadrul societatii respective. Pe baza datelor transmise, Ministerul Finantelor Publice atribuie numarul de identificare fiscala, inregistreaza fiscal persoanele fizice nerezidente si emite certificatul de inregistrare fiscala, cu exceptia cazului in care aceste persoane sunt inregistrate fiscal. Certificatul de inregistrare fiscala se emite si se transmite catre oficiul registrului comertului de pe langa tribunal in aceeasi zi sau cel mai tarziu a doua zi.
La incetarea calitatii de subiect de drept fiscal, persoanele sau entitatile inregistrate fiscal prin declaratie de inregistrare fiscala trebuie sa solicite radierea inregistrarii fiscale, prin depunerea unei declaratii de radiere. Declaratia se depune in termen de 30 de zile de la incetarea calitatii de subiect de drept fiscal si trebuie insotita de certificatul de inregistrare fiscala in vederea anularii acestuia. Radierea inregistrarii fiscale se poate efectua si din oficiu, de catre organul fiscal, ori de cate ori acesta constata indeplinirea conditiilor de radiere a inregistrarii si nu s-a depus declaratie de radiere.
Radierea inregistrarii fiscale se efectueaza din oficiu, de catre organul fiscal central, in cazul decesului persoanei fizice sau, dupa caz, incetarii existentei persoanei juridice potrivit legii.
Autor: Irina Dumitrescu
Economist
Experienta:
- 7 ani de activitate in domeniul contabilitatii de gestiune si financiara in cadrul unei companii multinationale
Expert contabil, CECCAR BUCURESTI

Economist Experienta: - 7 ani de activitate in domeniul contabilitatii de gestiune si financiara in cadrul unei companii multinationale Expert contabil, CECCAR BUCURESTI
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
NOUL COD DE PROCEDURA fiscala. Legea 207/2015, analizata de Adrian Benta, consultant fiscalSe mareste considerabil din 2016 termenul pentru rambursarea TVA. Ce alte modificari sunt incluse in NOUL COD DE PROCEDURA Fiscala?Noile penalitati si dobanzi din NOUL COD DE PROCEDURA Fiscala versus facilitatile acordate din 2016Ce obligatii fiscale se impun pentru asociat si administrator nerezident?Zoom fiscal: Nulitatea actului administrativ fiscal si anularea in NOUL COD DE PROCEDURA FiscalaUltimele articole
Controlul antifrauda si consecintele acestuiaANAF colecteaza creantele prin 9 tipuri de formulare. Cum le puteti contesta!NOUL COD DE PROCEDURA Fiscala - o lucrare indispensabila specialistilorNoul proiect de Ordin pentru abrogarea unor ordine referitoare la procedura de administrare si formularistica in domeniul fiscalModificari in Codul de Procedura Fiscala - recomandarile expertilorArticole similare
Studiu de caz: Exista posibilitatea recuperarii TVA urmand ca ulterior sa se treaca la anularea prin optiune a inregistrarii in scopuri de TVA?Certificat de Atestare Fiscala Online: Obtinere, Model si Acte NecesareCalendar ANAF: Ce declaratii trebuie depuse pana pe 9 ianuarie 2024Reminder ANAF! 10 martie - termenul limita pentru depunerea mai multor Declaratii fiscaleJoi, 20 aprilie 2023, este termenul de depunere a declaratiilor fiscale pentru aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasareUltimele articole
Schimbarea perioadei fiscale a TVA de la trimestru la luna. Pana cand se depune D700Plafoane fiscale valabile in anul 2025, pentru aplicarea TVA, in lei si in valutaPerioada fiscala TVA 2025 pentru persoanele care efectueaza achizitii intracomunitare de bunuriTVA la incasare in 2025. Cum se face INTRAREA sau IESIREA din sistemFormularele de INREGISTRARE FISCALA vor fi MODIFICATE, in conditiile aparitiei a doua impozite noiArticole similare
Inscriere pe factura adresa sediului social si punctul de lucruContributiile sociale revin in administrarea ANAF de la 1 iulieAtentie la obligatiile sediilor secundare! Vezi ce trebuie respectat urgentLegea 140 din 2013 modifica acordarea imprumuturilorDocumentar fiscal: Esalonarea la plata a obligatiilor fiscale restanteUltimele articole
Noutati legislative. 5 noutati fiscale privind TVA in 2025Facturi fiscale in contextul e-TVA. Cum trebuie emiseLivrari cu plata la scadenta. Cand se emite bonul fiscalProcedura de anulare a obligatiilor fiscale, introdusa prin Ordinul 5521/2024Procedura privind organizarea si inscrierea in cadrul Registrului RO e-Factura executari silite
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"