keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

Angajam someri. Ce primim?

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 05 Mai. 2009
Tags: somer, contributiii, somaj, subventii

Articol preluat din Newsletter-ul Taxe si Impozite Actual nr. 28/ martie 2009. Problema fiscala: In conditiile actualei crize economice, numarul somerilor a crescut considerabil. Cum ne incurajeaza ...

Articol preluat din Newsletter-ul Taxe si Impozite Actual nr. 28/ martie 2009.

Problema fiscala: In conditiile actualei crize economice, numarul somerilor a crescut considerabil. Cum ne incurajeaza statul sa angajam someri? De ce subventii beneficiem? Care este tratamentul fiscal al subventiilor primite?

1. Prima categorie de subventii - ref. dezvoltarea comunitatilor locale

Din bugetul asigurarilor pentru somaj si din alte surse alocate se pot subventiona cheltuielile cu forta de munca efectuate in cadrul unor programe care au ca scop ocuparea temporara a fortei de munca din randul somerilor, pentru dezvoltarea comunitatilor locale.

Aceste subventii se acorda, la solicitarea autoritatilor publice locale, angajatorilor carora li s-au atribuit contracte cu respectarea reglementarilor in vigoare privind achizitiile publice, pe o perioada de cel mult 12 luni pentru fiecare persoana incadrata, din randul somerilor, cu contract individual de munca pe perioada determinata de cel mult 12 luni.

Cuantumul lunar al subventiei acordate pentru fiecare persoana incadrata cu contract individual de munca din randul somerilor este:

a) in perioada 1 aprilie - 31 octombrie, 70% din valoarea indicatorului social de referinta;
b) in perioada 1 noiembrie - 31martie, valoarea indicatorului social de referinta, la care se adauga contributiile de asigurari sociale datorate de angajatori, aferente acestuia.

Aceste subventii se acorda din bugetul asigurarilor pentru somaj, cu respectarea reglementarilor aplicabile in domeniul ajutorului de minimis.

Atentie
Valoarea indicatorului social de referinta este de 500 lei.

2. A doua categorie de subventii - ref. absolventii unor institutii de invatamant

In cazul in care incadram in munca pe durata nedeterminata absolventi ai unor institutii de invatamant suntem scutiti, pe o perioada de 12 luni, de plata contributiei datorate la bugetul asigurarilor pentru somaj, aferenta absolventilor incadrati, si primim lunar, pe aceasta perioada, pentru fiecare absolvent:

a) o suma egala cu valoarea indicatorului social de referinta in vigoare la data incadrarii in munca, pentru absolventii ciclului inferior al liceului sau ai scolilor de arte si meserii;

b) o suma egala cu de 1,2 ori valoarea indicatorului social de referinta in vigoare la data incadrarii in munca, pentru absolventii de invatamant secundar superior
sau invatamant postliceal;

c) o suma egala cu de 1,5 ori valoarea indicatorului social de referinta in vigoare la data incadrarii in munca, pentru absolventii de invatamant superior.

In contrapartida pentru aceste facilitati obtinute avem si obligatii, respectiv sa mentinem raporturile de munca cu absolventii astfel angajati cel putin 3 ani de la data incheierii.

Daca raporturile de munca ale absolventilor inceteaza anterior acestui termen din motive imputabile noua, vom fi penalizati astfel ca vom fi obligati sa restituim, in totalitate, agentiilor pentru ocuparea fortei de munca sumele incasate pentru fiecare absolvent plus dobanda de referinta a Bancii Nationale a Romaniei in vigoare la data incetarii raporturilor de munca sau de serviciu.

Important
Absolventii pot fi incadrati in aceste conditii o singura data pentru fiecare forma de invatamant, in termen de 12 luni de la data absolvirii studiilor.

In perioada celor 3 ani de obligativitate a mentinerii raporturilor de munca, absolventii pot urma o forma de pregatire profesionala, organizata de catre angajator. Cheltuielile necesare pentru pregatirea profesionala vor fi suportate, la cererea angajatorilor, din bugetul asigurarilor pentru somaj.

Dupa expirarea celor trei ani, in cazul in care mentinem in continuare raporturile de munca sau de serviciu cu absolventii, beneficiem, pentru fiecare an de continuare a raporturilor de munca sau de serviciu, de un ajutor financiar egal cu suma aferenta contributiilor sociale datorate de angajator pentru aceste persoane si virate, conform legii.

Acest ajutor financiar poate fi acordat pe o perioada de cel mult 2 ani de la data indeplinirii obligatiei de mentinere a raporturilor de munca.

Contributiile sociale datorate de angajator pe care le luam in calcul la stabilirea ajutorului financiar sunt:

 contributia de asigurari sociale;
 contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale;
 contributia pentru asigurari sociale de sanatate;
 contributia de asigurari pentru somaj.

Acest ajutor financiar se vireaza, la cererea noastra, din bugetul asigurarilor pentru somaj, numai in cazul in care nu inregistram debite provenind din neplata contributiilor sociale.

3. A treia categorie de subventii - ref. somerii in situatii speciale

In cazul in care incadram in munca pe perioada nedeterminata someri in varsta de peste 45 de ani sau someri care sunt parinti unici sustinatori ai familiilor monoparentale beneficiem de:

 scutirea, pe o perioada de 12 luni, de plata contributiei datorate la bugetul asigurarilor pentru somaj, aferenta persoanelor incadrate din aceste categorii;

 o suma lunara, pe o perioada de 12 luni, pentru fiecare persoana angajata din aceste categorii, egala cu valoarea indicatorului social de referinta in vigoare.

In contrapartida pentru beneficiile obtinute avem obligatia de a mentine raporturile de munca sau de serviciu cel putin 2 ani cu persoanele astfel incadrate.

In cazul in care incetam raporturile de munca sau de serviciu cu aceste persoane anterior termenului de 2 ani, din motive imputabile noua, suntem obligati sa restituim, in totalitate, agentiilor pentru ocuparea fortei de munca sumele incasate pentru fiecare persoana, plus dobanda de referinta a Bancii Nationale a Romaniei in vigoare la data incetarii raporturilor de munca sau de serviciu.

Atentie
Nu beneficiaza de aceste facilitati angajatorii care in ultimii 2 ani au fost in raporturi de munca sau de serviciu cu persoanele astfel angajate.

4. A patra categorie de subventii - ref. somerii in prag de pensionare

In cazul in care incadram in munca someri care in termen de 3 ani de la data angajarii indeplinesc conditiile pentru a solicita pensia anticipata partiala sau de acordare a pensiei pentru limita de varsta, daca nu indeplinesc conditiile de a solicita pensia anticipata partiala, beneficiem lunar, pe perioada angajarii, pana la data indeplinirii conditiilor respective, de o suma egala cu valoarea indicatorului social de referinta in vigoare, acordata din bugetul asigurarilor pentru somaj.

Atentie
Nu beneficiaza de aceste facilitati angajatorii care in ultimii 2 ani au fost in raporturi de munca sau de serviciu cu persoanele astfel angajate

Exemplu:
Contributia unitatii la bugetul asigurarilor pentru somaj, pentru toti salariatii = 300 lei, din care pentru somerul angajat = 10 lei.
Cuantumul lunar al subventiei primite este de 500 lei.

Din punct de vedere contabil:
 Inregistrarea contributiei unitatii la bugetul asigurarilor pentru somaj:

                         6452                                                    4371                   300
              „Contributia unitatii                                „Contributia unitatii 
         pentru ajutorul de somaj"                        la fondul de somaj“ somaj“

 Inregistrarea scutirii de la plata contributiei la bugetul asigurarilor pentru somaj datorata de angajator pentru somerul angajat:

                        4371                                                     7582                      10 
         „Contributia unitatii                                     „Venituri din donatii si                                  la fondul de somaj“                                     subventii primite“

 Inregistrarea subventiei:

                       445                                                 7414                         500
                  „Subventii“                                  „Venituri din subventii
                                                                        de exploatare
                                                                   pentru plata personalului“

 Compensarea contributiei unitatii la bugetul asigurarilor pentru somaj cu subventia primita (300 - 10 = 290 lei):

                        4371                        =                         445                       290
               „Contributia unitatii                                   „Subventii“
                la fondul de somaj“

 incasarea diferentei pe care o primiti de la bugetul asigurarilor pentru somaj (500 - 290 = 210 lei):

                          5121                        =                          445                     210
                     „Conturi la                                               „Subventii“
                        banci in lei“

Din punct de vedere fiscal:
Subventia primita pentru somerul angajat reprezinta venit impozabil la calculul profitului impozabil. De asemenea, aceasta intra in baza de impozitare pentru calculul impozitului pe veniturile microintreprinderilor.

Concluzie
Angajarea somerilor, in contextul actualei crize economice, reprezinta un deziderat pentru orice stat. Din pacate, statul nostru pare sa nu se fi adaptat inca, de vreme ce nu s-a grabit sa adopte masuri noi de stimulare pentru angajatori. Ne raman doar vechile subventii, bune pentru toate vremurile.

Acte normative aplicabile:
Art. 331, art. 78, art. 79 alin. (2) si (3), art. 80 alin. (1), art. 83 alin. (1), (2) si (4), art. 84, art. 841 si art. 85 alin. (1), (4), (5) si (6) din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca.

Autor Andresi Savescu
Articol preluat din Newsletter-ul Taxe si Impozite Actual nr. 28/ martie 2009.

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul infotva.ro" si link catre www.infotva.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 
Rentrop ∧ Straton

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "InfoTVA"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016