Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Intrebare: Societatea din Romania achizitioneaza bauturi alcoolice din Republica Moldova pe care le comercializeaza pe piata romaneasca . Bunurile din stoc, care fac obiectul mai multor achizitii ...
Intrebare:
Societatea din Romania achizitioneaza bauturi alcoolice din Republica Moldova pe care le comercializeaza pe piata romaneasca . Bunurile din stoc, care fac obiectul mai multor achizitii anterioare si care nu mai pot fi comercializate, deoarece piata nu mai are putere de cumparare la pretul convenit anterior, s-a stabilit, de comun acord cu furnizorului extern, pentru a nu fi returnate acestuia, sa le comercializam la un pret mai mic, in schimb, sa ni se acorde o reducere financiara.
In sens, vin cu rugamintea sa-mi confirmati daca rationamentul este corect, adica, furnizorul ar trebui sa ne emita un credit note cu valoarea reducerii financiare, care va fi inregistrata in contabilitate la cursul de schimb comunicat de BNR din momentul primirii acestuia, inregistrarea in contabilitate va fi 401=765, nu inregistrez tva colectat.
Mentionez ca s-a achitat tva in vama in momentul importului.
Raspuns:
Incepand cu anul 2010, prin H.G. nr. 1620 din 29 decembrie 2009 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004 publicata in M.Of. nr. 927 din 31 decembrie 2009, au aparut modificari ale articolului 148 din Codul fiscal privind ajustarea taxei deductibile in cazul achizitiilor de bunuri, altele decat bunurile de capital si, implicit, modificari ale punctului 53 din normele de aplicare ale acestui articol.
Astfel, prin normele de aplicare ale articolului 148 litera b) la punctul 53 alineatul 5 litera a) se face precizarea ca suma taxei deduse se ajusteaza in situatiile prevazute la articolul 138 lit. a) - c) si e) din Codul fiscal.
Articolul 148 litera b) impune ajustarea taxei deduse in situatia in care exista modificari ale elementelor luate in considerare pentru determinarea sumei deductibile care apar dupa depunerea decontului de taxa, inclusiv in cazurile prevazute la art. 138 cu privire la ajustarea bazei de impozitare.
Prin articolul 138 sunt enumerate urmatoarele situatii de ajustare:
* litera a): cand s-a emis o factura si, ulterior, operatiunea a fost anulata total sau partial, inainte de livrarea bunurilor sau de prestarea serviciilor;
* litera b): in urmatoarele situatii:
1. refuz total sau partial privind cantitatea, calitatea ori preturile bunurilor livrate sau ale serviciilor prestate;
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025 Cartea verde a Contabilitatii varianta online Cartea Verde a Contabilitatii
2. anularea totala sau partiala a contractului pentru livrarea sau prestarea in cauza confirmata de existenta:
- unui acord scris intre parti;
- unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile;
- unui arbitraj;
* litera c): rabaturile, remizele, risturnele si celelalte reduceri de pret reglementate prin art. 137 alin. (3) lit. a) sunt acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor;
* litera e): ambalajele care circula prin facturare se returneaza furnizorului.
De asemenea, ca element de noutate adus prin H.G. nr. 1620/2009, la articolul 138 din Codul fiscal, prin normele de aplicare la punctul 20 alineatul (2) s-a reglementat faptul ca "Beneficiarii au obligatia sa ajusteze dreptul de deducere exercitat initial, potrivit prevederilor art. 148 lit. b) ….. numai pentru operatiunile prevazute la art. 138 lit. a) - c) si e) din Codul fiscal. Prevederile acestui alineat se aplica si pentru achizitiile intracomunitare."
Acest text de lege ma determina sa consider ca in cazul unei reduceri de pret ajustarea trebuie efectuata, indiferent de faptul ca furnizorul sau prestatorul este stabilit in Romania, intr-un stat tert sau intr-un stat comunitar. Astfel, prevederea legala trebuie aplicata si in cazul importurilor deoarece pentru acest tip de operatiune nu s-au reglementat exceptii privind ajustarea.
Astfel, consider ca firma dvs. trebuie sa ajusteze dreptul de deducere exercitat initial prin declaratia vamala de import deoarece se afla in situatia reglementata prin articolul 138 litera c) din Codul fiscal. In concluzie, ajustarea trebuie efectuata deoarece situatia prezentata de dvs. se incadreaza in prevederile reglementate prin:
• articolul 138 litera c) din Codul fiscal;
• punctul 20 alineatul (2) din normele de aplicare ale articolului 138 litera c) din Codul fiscal;
• articolul 148 litera b) din Codul fiscal;
• punctul 53 alineatul (5) litera a) din normele de aplicare ale articolului 148 litera b) din Codul fiscal;
D.p.d.v. contabil, ajustarea se efectueaza prin articolul contabil 658 = 4426 la o baza de impozitare formata din costul de achizitie a bunurilor preluat din factura furnizorului, la cursul valutar din data declaratiei vamale de import, fara a tine cont elementele de formarea pretului cu amanuntul in baza notei de intrare receptie (prin aplicarea adaosului comercial si a TVA neexigibila).
Deoarece sunt considerate a fi efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile, cheltuielile inregistrate in contul 658 sunt deductibile d.p.d.v. fiscal la determinarea profitului impozabil. Acest fapt rezulta din prevederile punctului 23 litera b) din normele de aplicare ale articolului 21 alineatul 1 din Codul fiscal:
"In sensul art. 21 alin. (1) din Codul fiscal, sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile si urmatoarele:…. b) cheltuielile generate de taxa pe valoarea adaugata ca urmare a aplicarii proratei, in conformitate cu prevederile titlului VI "Taxa pe valoarea adaugata" din Codul fiscal, precum si in alte situatii cand taxa pe valoarea adaugata este inregistrata pe cheltuieli, in situatia in care taxa pe valoarea adaugata este aferenta unor bunuri sau servicii achizitionate in scopul realizarii de venituri impozabile;"
In alta ordine de idei, mentionez faptul ca pentru situatia prezentata de dvs. nu se colecteaza TVA deoarece acordarea de catre furnizor a unei reduceri de pret ulterior livrarii bunurilor nu reprezinta pentru firma dvs. operatiune asimilata unei livrari de bunuri.
Operatiunile asimilate unei livrari de bunuri sunt enumerate in mod expres prin Codul fiscal la articolul 128 alineatul 8 iar pentru aceste situatii nu se colecteaza TVA si nu se efectueaza ajustarea taxei deduse initial la momentul achizitiei. Valoarea reducerii acordata firmei dvs. de catre furnizor nu poate reprezenta baza de impozitare a TVA astfel incat pentru suma respectiva sa colectati TVA.
De asemenea, trebuie sa aveti in vedere faptul ca incepand cu data de 1 ianuarie 2010, prin O.M.F.P. nr. 3055 din 29 octombrie 2009 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene publicat in M.Of. nr. 766 bis din 10 noiembrie 2009, reducerile comerciale primite ulterior livrarii se inregistreaza prin contul 609 denumit "Reduceri comerciale primite".
Aceasta noua reglementare se regaseste la punctul 51 alineatul 4 in care se legifereaza ca "Reducerile comerciale primite ulterior facturarii, respectiv acordate ulterior facturarii, indiferent de perioada la care se refera, se evidentiaza distinct in contabilitate (contul 609 "Reduceri comerciale primite", respectiv contul 709 "Reduceri comerciale acordate"), pe seama conturilor de terti."
Inregistrarea reducerilor se efectueaza prin formula contabila:
401 "Furnizori" = 609 "Reduceri comerciale primite"
sau
709 "Reduceri comerciale acordate = 411 "Clienti"
Tot aici, dar la alineatul (5) regasiti o clasificare a reducerilor comerciale care pot fi:
• rabaturile - se primesc pentru defecte de calitate si se practica asupra pretului de vanzare;
• remizele - se primesc in cazul vanzarilor superioare volumului convenit sau daca cumparatorul are un statut preferential;
• risturnele - sunt reduceri de pret calculate asupra ansamblului tranzactiilor efectuate cu acelasi tert, in decursul unei perioade determinate.
Solutie oferita de Serviciul de Consultanta al
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 2010

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Modificari decont TVA si interpretarea corecta a legislatiei. Cum inscriem in declaratia 300 soldul TVA?Ce consecinte fiscale apar la anularea din oficiu a codului de inregistrare in scopuri de TVA?Bunuri acordate gratuit. Deducere TVA. Cheltuieli deductibileOrganizarea evidentei pentru PFA platitoare de TVALuni, 31 ianuarie 2022, este termenul limita pentru depunerea formularului 398 ”Declaratie speciala de TVA (VAT Return One Stop)”Ultimele articole
e-Factura in tranzactii cu reprezentant fiscal. Ai obligatia sa transmiti facturile in sistem?Cesiune de creanta. Emitere facturi, regim TVA si inregistrari contabileTVA imobiliare. Conditii pentru aplicarea cotei de TVA de 9%Declaratia 390. Cum sa declari in D390 achizitiile de servicii scutite de TVA din UENeplatitor de TVA. Cote de TVA de 9% sau de 19% pentru achizitii din afara RomanieiArticole similare
Operatiuni supuse taxarii inverse. Cum deducem TVA?TVA. Stabilirea perioadei fiscale pentru anul 2014Importul de bunuri din SUA din perspectiva TVAPrejudicii de 459,71 milioane lei stabilite de Directia Antifrauda Fiscala in primele doua luni din 2015Furnizor cu cod invalid de TVA – inregistrare in contabilitateUltimele articole
Achizitii si servicii din UE. Se mai depun D301 si D390 de firmele care NU platesc TVA?Neplatitor de TVA? Ghid pentru achizitii din UE, cu accent pe fiscalitatea TVA-uluiACHIZITII INTRACOMUNITARE. Declararea transportului in D300 si D390Firme care fac ACHIZITII INTRACOMUNITARE. EXEMPLU util pentru completarea D390ACHIZITII INTRACOMUNITARE: Cand este necesar codul de TVA si cum sa il obtiiArticole similare
Prestare servicii PFA sau conventie civila. Ce obligatii fiscale apar?Deducere TVA: cine beneficiaza de dreptul de deducereBuletin informativ ANAF: Acte normative din perioada 3-9 octombrie 2016Sinteza OPANAF nr. 418 din 2012: Formularul 311CODUL FISCAL 2010 TITLUL III - Capitolul V*) - Venituri din investitiiUltimele articole
Neplatitor de TVA. Cote de TVA de 9% sau de 19% pentru achizitii din afara RomanieiD700 in 2025. Completare D700 pentru reinregistrare in scopuri de TVAFirme neplatitoare de TVA, servicii din UE. Ce trebuie sa stie despre codul TVA, D301 si D390 VIESTrecere la regim normal de TVA. Ce se intampla cu TVA-ul pentru imobilizarile in cursSponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililor
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"