Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Neachitarea la scadenta a obligatiilor fiscale atrage plata unor sume suplimentare. Recent, reglementarile legale referitoare la majorarile de intarziere au fost modificate. Potrivit vechii ...
Neachitarea la scadenta a obligatiilor fiscale atrage plata unor sume suplimentare. Recent, reglementarile legale referitoare la majorarile de intarziere au fost modificate. Potrivit vechii legislatii, pentru neachitarea la scadenta a obligatiilor fiscale plateam majorari de intarziere de 0,1% pentru fiecare zi de intarziere. Cum vom fi penalizati de acum inainte? Avand in vedere nevoia de lichiditati, pe de-o parte a statului, iar pe de alta parte a contribuabililor, noile reglementari sunt mai impovaratoare pentru contribuabili?
1. Dobanzi si penalitati de intarziere
In cazul neachitarii la scadenta a obligatiile de plata, se datoreaza dupa acest termen dobanzi si penalitati de intarziere.
Nu se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere pentru:
- sumele datorate cu titlu de amenzi de orice fel;
- obligatii fiscale accesorii;
- cheltuieli de executare silita;
- cheltuieli judiciare;
- sumele confiscate;
-
sumele reprezentand echivalentul in lei al bunurilor si sumelor confiscate care nu sunt gasite la locul faptei.
a. Dobanzi
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Cartea verde a contabilitatii
Dobanzile se calculeaza pentru fiecare zi de intarziere, incepand cu ziua imediat urmatoare termenului de scadenta si pana la data stingerii sumei datorate inclusiv.
Pentru diferentele suplimentare de creante fiscale rezultate din corectarea declaratiilor sau modificarea unei decizii de impunere, dobanzile se datoreaza incepand cu ziua imediat urmatoare scadentei creantei fiscale pentru care s-a stabilit diferenta si pana la data stingerii acesteia inclusiv.
In situatia in care diferentele rezultate din corectarea declaratiilor sau modificarea unei decizii de impunere sunt negative in raport cu sumele stabilite initial, se datoreaza dobanzi pentru suma datorata dupa corectare ori modificare, incepand cu ziua imediat urmatoare scadentei si pana la data stingerii acesteia inclusiv.
Important!
Nivelul dobanzii de intarziere este de 0,05% pentru fiecare zi de intarziere.
b. Penalitati de intarziere
Plata cu intarziere a obligatiilor fiscale se sanctioneaza cu o penalitate de intarziere datorata pentru neachitarea la scadenta a obligatiilor fiscale principale.
Important!
Nivelul penalitatii de intarziere se stabileste astfel:
a) daca stingerea se realizeaza in primele 30 de zile de la scadenta, nu se datoreaza si nu se calculeaza penalitati de intarziere pentru obligatiile fiscale principale stinse;
b) daca stingerea se realizeaza in urmatoarele 60 de zile, nivelul penalitatii de intarziere este de 5% din obligatiile fiscale principale stinse;
c) dupa implinirea termenului de 60 de zile de la data scadentei, nivelul penalitatii de intarziere este de 15% din obligatiile fiscale principale ramase nestinse.
Atentie!
Penalitatea de intarziere nu inlatura obligatia de plata a dobanzilor.
2. Cazuri speciale referitoare la plata dobanzilor si a penalitatilor de intarziere
a. Dobanzi si penalitati de intarziere in cazul platilor efectuate prin decontare bancara
Pe fond, reglementarea a ramas aceeasi, cu mentiunea ca nu vom mai datora majorari de intarziere, ci dobanzi si penalitati.
Astfel, nedecontarea de catre unitatile bancare a sumelor cuvenite bugetului general consolidat in termen de 3 zile lucratoare de la data debitarii contului nostru nu ne exonereaza de obligatia de plata a sumelor respective si atrage pentru acesta dobanzi si penalitati de intarziere, dupa termenul de 3 zile.
Pentru recuperarea sumelor datorate bugetului si nedecontate de unitatile bancare, precum si a dobanzilor si penalitatilor de intarziere, ne putem indrepta impotriva unitatii bancare respective.
b. Dobanzi si penalitati de intarziere in cazul compensarii
Nici in acest caz nu avem modificari de substanta, ci numai cele constand in inlocuirea majorarilor de intarziere cu dobanzi si penalitati.
Asadar, in cazul creantelor fiscale stinse prin compensare, datoram dobanzile si penalitatile de intarziere pana la data stingerii inclusiv, astfel:
a) pentru compensarile la cerere, data stingerii este data depunerii la organul competent a cererii de compensare;
b) pentru compensarile din oficiu, data stingerii este data inregistrarii operatiei de compensare de catre unitatea de trezorerie teritoriala, conform notei de compensare intocmite de catre organul competent;
c) pentru compensarile efectuate ca urmare a unei cereri de restituire sau de rambursare a unei sume ce ni se cuvine, data stingerii este data depunerii cererii de rambursare sau de restituire.
In cazul in care in urma exercitarii controlului sau analizarii cererii de compensare s-a stabilit ca suma ce urmeaza a se compensa este mai mica decat suma cuprinsa in cererea de compensare, dobanzile si penalitatile de intarziere se recalculeaza.
Pentru obligatiile fiscale stinse prin procedurile de compensare prevazute de actele normative speciale, data stingerii este data la care se efectueaza compensarea prevazuta in actul normativ care o reglementeaza sau in normele metodologice de aplicare a acestuia, aprobate prin ordin al ministrului finantelor publice.
c. Dobanzi si penalitati de intarziere in cazul deschiderii procedurii insolventei
La fel, si pentru acest caz legiuitorul a pastrat neschimbata reglementarea pe fond, in sensul ca pentru creantele fiscale nascute anterior sau ulterior datei deschiderii procedurii insolventei nu se datoreaza si nu se calculeaza dobanzi si penalitati de intarziere dupa data deschiderii procedurii insolventei.
d. Dobanzi si penalitati de intarziere in cazul contribuabililor pentru care s-a pronuntat o hotarare de dizolvare
De asemenea, si pentru aceasta ipoteza noua reglementarea prevede ca noutate numai inlocuirea majorarilor de intarziere cu dobanzi si penalitati.
Astfel, pentru creantele fiscale nascute anterior sau ulterior datei inregistrarii hotararii de dizolvare a contribuabilului la registrul comertului, incepand cu aceasta data nu se mai datoreaza si nu se calculeaza dobanzi si penalitati de intarziere.
In cazul in care prin hotarare judecatoreasca irevocabila a fost desfiintat actul care a stat la baza inregistrarii dizolvarii, se calculeaza dobanzi si penalitati de intarziere intre data inregistrarii la registrul comertului a actelor de dizolvare si data ramanerii irevocabile a hotararii de desfiintare.
e. Dobanzi in cazul inlesnirilor la plata
Pe perioada pentru care au fost acordate inlesniri la plata obligatiilor fiscale restante se datoreaza dobanzi pentru obligatiile fiscale ce fac obiectul inlesnirii la plata. Nu insa si penalitati!
f. Dobanzi in cazul sumelor de restituit sau de rambursat de la buget
Sumele de restituit reprezentand diferente de impozite rezultate din regularizarea anuala a impozitului pe venit datorat de persoanele fizice se restituie din oficiu de organele fiscale competente, in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere. In cazul neachitarii sumelor de catre organul fiscal in cadrul acestui termen, pentru sumele de restituit sau de rambursat de la buget contribuabilii au dreptul la dobanda din ziua urmatoare expirarii termenului de 60 zile. Acordarea dobanzilor se face la cererea contribuabililor. Nivelul dobanzii este de 0,05% pentru fiecare zi de intarziere.
In celelalte cazuri, sumele de restituit sau de rambursat de la buget se solutioneaza pe baza unei cereri depusa de catre contribuabil. Cererea se solutioneaza de catre organul fiscal in termen de 45 de zile de la inregistrare. In cazul depasirii acestui termen, pentru sumele de restituit sau de rambursat de la buget contribuabilii au dreptul la dobanda din ziua urmatoare expirarii termenului de 45 zile. Acordarea dobanzilor se face la cererea contribuabililor. Nivelul dobanzii este de 0,05% pentru fiecare zi de intarziere.
In situatiile in care, pentru solutionarea cererii, sunt necesare informatii suplimentare relevante pentru luarea deciziei, acest termen se prelungeste cu perioada cuprinsa intre data solicitarii si data primirii informatiilor solicitate.
3. Majorari de intarziere in cazul creantelor datorate bugetelor locale
Pentru neachitarea la termenul de scadenta a obligatiilor de plata datorate bugetelor locale, datoram dupa acest termen majorari de intarziere. Asadar, pentru aceste obligatii nu datoram dobanzi si penalitati de intarziere, ci numai majorari de intarziere.
Important!
Nivelul majorarii de intarziere este de 2% din cuantumul obligatiilor fiscale principale neachitate in termen, calculata pentru fiecare luna sau fractiune de luna, incepand cu ziua imediat urmatoare termenului de scadenta si pana la data stingerii sumei datorate inclusiv.
In mod simetric, pentru sumele de restituit de la bugetul local se datoreaza dobanda, in acelasi cuantum de 2% din sumele de restituit, calculata pentru fiecare luna sau fractiune de luna.
4. Data intrarii in vigoare a noilor dispozitii privind dobanzile, penalitatile si majorarile de intarziere
Noile prevederi referitoare la nivelul dobanzilor, al penalitatilor de intarziere si al majorarilor de intarziere se aplica incepand cu data de 1 iulie 2010.
Pentru creantele fiscale care au scadenta anterior datei de 1 iulie 2010, incepand cu aceasta data se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere. In acest caz, termenele in functie de care se stabileste nivelul penalitatii de intarziere incep sa curga de la data de 1 iulie 2010.
Rezumat
Pana la data de 1 iulie 2010, pentru neachitarea la termen a obligatiilor fiscale se datoreaza doar majorari de intarziere de 0,1% pentru fiecare zi de intarziere.
Incepand cu data de 1 iulie 2010, pentru neachitarea la scadenta a obligatiilor fiscale se datoreaza:
- dobanzi;
- penalitati de intarziere;
-
majorari de intarziere.
5. Nivelul dobanzii de intarziere va fi de 0,05% pentru fiecare zi de intarziere.
Nivelul penalitatii de intarziere se va stabili astfel:
a) daca stingerea obligatiilor fiscale se realizeaza in primele 30 de zile de la scadenta, suntem iertati de penalitati;
b) daca stingerea obligatiilor fiscale se realizeaza in urmatoarele 60 de zile, nivelul penalitatii de intarziere este de 5% din obligatiile fiscale principale stinse;
c) dupa implinirea termenului de 60 de zile de la data scadentei, nivelul penalitatii de intarziere este de 15% din obligatiile fiscale principale ramase nestinse.
Majorarile de intarziere se vor datora doar pentru obligatiile fiscale datorate bugetelor locale. Nivelul majorarii de intarziere va fi de 2% din cuantumul obligatiilor fiscale principale neachitate in termen, calculata pentru fiecare luna sau fractiune de luna, incepand cu ziua imediat urmatoare termenului de scadenta si pana la data stingerii sumei datorate inclusiv.
Concluzii
In concret, fata de vechile reglementari, cei mai defavorizati vor fi cei care achita obligatiile fiscale (altele decat cele datorate bugetelor locale) in intervalul 30 de zile – 300 de zile de la termenul scadent. Adica, pentru cei care achita obligatiile fiscale in primele 30 de zile de la data scadentei, noul sistem este cu mult mai bland, intrucat sunt scutiti de penalitate, iar dobanda de intarziere este mai mica decat vechea majorare de intarziere. De asemenea, din calcul rezulta ca si cei care depasesc termenul scadent cu mai mult de 300 de zile vor fi avantajati, intrucat sarcina penalitatii se dilueaza in acest interval de timp, in conditiile in care, asa cum am aratat, dobanda de intarziere este mai mica decat vechea majorare de intarziere.
Acte normative aplicabile:
Art. 70, art. 117 alin. (2), art. 119, art. 120, art. 1201, art. 121, art. 122, art. 1221, art. 1222, art. 123, art. 124 alin. (1) si (2) si art. 1241 din Codul de procedura fiscala, astfel cum a fost modificat de Ordonanta de urgenta nr. 39/2010.
Art. II alin. (2) si art. III din Ordonanta de urgenta nr. 39/2010 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala
Sursa: Newsletter Taxe si Impozite - >> CLICK AICI PENTRU DETALII <<
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Completare decont TVADepasire plafon micorintreprindere in trimestrul II 2019Zoom fiscal: Proiect de ordonanta pentru acordarea unor facilitati fiscaleEvidenta contractelor ne scapa de amenzi9 modele noi de formulare de la ANAF au fost publicate in Monitorul OficialUltimele articole
Noua modificare asupra procedurii de aplicare a amnistiei fiscale (Ordinul 6438/2024)Esalonare la plata obligatii fiscale. Cum pot firmele sa beneficieze si de amnistia fiscala (OUG 107/2024)PENALITATI de intarziere. Facturarea PENALITATIlor se face cu sau fara TVA?Amenzi RO e-Transport. Exemplu util de monografie contabilaControale ANAF august 2024. 5 situatii in care au fost verificate persoanele juridiceArticole similare
Ministrul delegat pentru IMM-uri cere stoparea risipei banilor publiciLista marilor CONTRIBUABILI. Directia de Administrare a Marilor CONTRIBUABILI si prevederi in vigoare din 2012Consilieri locali.Contributia asiguratorieAFM a dat startul pentru inscrierea in etapa a doua a programului Rabla pentru electrocasnice 2019Calendar ANAF: Pana pe 7 august 2023 CONTRIBUABILIi trebuie sa depuna declaratia de mentiuni privind schimbarea perioadei fiscaleUltimele articole
OUG 128/2024: Anumite persoane fizice NU vor mai plati CASS din 1 ianuarie 2025SAF-T in 2025. Pentru o casa de ajutor reciproc (CAR) se depune D406 din ianuarie 2025?Calendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024OUG 41/2022 privind E-Transport, modificat prin OUG 129/2024. Tabel comparativ cu schimbarileProiect: Noi ajustari privind Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVAArticole similare
Inspectorii antifrauda fiscala verifica veniturile obtinute din activitatea onlineAnaliza consultant. Proiect de lege privind anularea unor obligatii fiscaleSuspendare activitate si declarat inactiv. Ce obligatii declarative apar?Actualizare legislatie septembrie 2011: Modificarea si completarea Codului de Procedura Fiscala (Partea I.4)Procedeul rambursarii catre persoane impozabile neinregistrate in scopuri de TVA in RomaniaUltimele articole
Bolos: Bonificatia de 3% acordata celor bun-platnici ar putea fi permanentaVeniturile obtinute din CHIRII sunt venituri impozabile. Ce obligatii fiscale au persoanele fiziceANAF a publicat lista contribuabililor cu obligatii fiscale RESTANTE la 30 septembrie 2024Declaratia 100 in 2024: pentru ce se depune, termene, mod de completareD100 in 2024, depusa eronat pentru o alta luna. Cum se pot rectifica dateleAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"