keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

Furnizor cu cod TVA anulat din oficiu. Mare atentie la consecintele fiscale!

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 25 Oct. 2016 Exclusiv
Tags: furnizor cod tva anulat, deducere tva, decont 300, decontul de taxa

Am ales pentru analiza urmatoare o societate comerciala X care a fost scoasa din registrul platitorilor de TVA, urmand sa stabilim daca pentru facturile emise va trebui sa colecteze TVA si daca de pe facturile de achizitii nu mai poate deduce TVA-ul aferent. Totodata, vom vedea daca se mai depune decont de TVA normal 300, precum si ce decont de TVA se va depune si la ce rubrica se completeaza.


In situatia in care societatea respectiva are codul de TVA anulat din oficiu pentru una din cauzele enumerate de la lit.  b) - e) si lit. h) al art.  316 alin. (11),  pentru livrarea de bunuri sau prestarea de servicii efectuate dupa anularea codului de TVA, factura se emite, obligatoriu, prin colectarea  TVA, dar numai  daca operatiunea este taxabila. De exemplu,  poate fi operatiune scutita de TVA conform prevederilor art. 292 alin. (2) lit. e) inchirierea de spatii intr-un bun imobil, daca nu s-a optat pentru taxare, anterior anularii codului de TVA.  
         
Astfel, in situatia in care valoarea unui  contract de vanzare de bunuri/prestare de servicii este de 1.000 lei, exclusiv TVA, valoarea facturii emise este in suma totala de 12.000 lei, din care:

- baza de impozitare TVA: 10.000 lei;
- TVA colectata: 2.000 lei.
 
Avand in vedere faptul ca societatea respectiva are codul de TVA anulat, factura se emite, fie   prin inscrierea distincta a celor 2 elemente (baza de impozitare si TVA), fie prin inscrierea valorii totale de 12.000 lei, cu mentiunea "TVA inclusa cota 20%". In fiecare din cele doua situatii, se inscrie si mentiunea  "art. 11, alin. (8) din   Legea nr. 227/2015".

Obligatia colectarii TVA este reglementata prin  art. 11, alin. (8) care prevede ca  "Persoanele impozabile stabilite in Romania, carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. b) - e) si lit. h), nu beneficiaza, in perioada respectiva, de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate, dar sunt supuse obligatiei de plata a TVA colectate, in conformitate cu prevederile titlului VII, aferenta operatiunilor taxabile desfasurate in perioada respectiva."

Astfel, beneficiarul serviciilor respective va  cunoaste  faptul ca nu  va putea  exercita dreptul de deducere a sumei TVA facturate de catre prestator, aspect reglementat prin  art. 11 alin. (9) din Codul fiscal "Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la persoane impozabile stabilite in Romania, carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. b) - e) si lit. h) si au fost inscrisi in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 316 a fost anulata, nu beneficiaza de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achizitiilor de bunuri de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului potrivit Legii nr. 85/2014." . Asa cum se poate constata chiar din textului de lege, exceptia privind exercitarea dreptului de deducere se refera doar la achizitia de bunuri de la persoane aflate in faliment, fara a se extinde si asupra serviciilor prestate de catre astfel de persoane.  
 
Valoarea operatiunii efectuate si facturate de catre societatea al carui cod de TVA a fost anulat din oficiu se raporteaza prin formularul cod 311 "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal " si se achita, efectiv, bugetului de stat. Formularul este reglementat prin O.P.A.N.A.F. nr. 795  din 19 februarie 2016 si se achita, efectiv, bugetului de stat pana pe data de 25 a lunii urmatoare celei in care a avut loc livrarea bunurilor/prestarea serviciilor.

Prin acest formular, raportarea facturilor emise  se efectueaza la sectiunea IV " DATE PRIVIND OBLIGATIA DE PLATA", punctul A " Operatiuni efectuate dupa anularea, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA …..", la pct. 1 " Livrari de bunuri si/sau prestari de servicii".
 
Suma TVA care nu poate fi dedusa in perioada in care figureaza cu codul TVA anulat din oficiu, aferenta achizitiilor de bunuri si servicii necesare desfasurarii activitatii economice,  reintregeste costul de achizitie al bunurilor/serviciilor.
 
De retinut este si faptul ca societatea al carui cod de TVA este anulat din oficiu nu trebuie sa mai utilizeze nici conturile specifice de TVA, respectiv 4426, 4427, 4423 sau 4424. Astfel, societatea nu mai depune nici decontul de TVA cod 300, ci declaratia cod 311. Suma TVA colectata care se raporteaza prin declaratia cod 311 si care trebuie achitata pana pe data de 25, inclusiv, se evidentiaza in creditul contului 446, analitic distinct.



Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Georgeta Serban Matei - Consultant fiscal si expert contabil

Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 
Rentrop ∧ Straton

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "InfoTVA"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016