Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Am ales pentru analiza urmatoare o societate comerciala X care a fost scoasa din registrul platitorilor de TVA, urmand sa stabilim daca pentru facturile emise va trebui sa colecteze TVA si daca de pe facturile de achizitii nu mai poate deduce TVA-ul aferent. Totodata, vom vedea daca se mai depune decont de TVA normal 300, precum si ce decont de TVA se va depune si la ce rubrica se completeaza.
In situatia in care societatea respectiva are codul de TVA anulat din oficiu pentru una din cauzele enumerate de la lit. b) - e) si lit. h) al art. 316 alin. (11), pentru livrarea de bunuri sau prestarea de servicii efectuate dupa anularea codului de TVA, factura se emite, obligatoriu, prin colectarea TVA, dar numai daca operatiunea este taxabila. De exemplu, poate fi operatiune scutita de TVA conform prevederilor art. 292 alin. (2) lit. e) inchirierea de spatii intr-un bun imobil, daca nu s-a optat pentru taxare, anterior anularii codului de TVA.
Astfel, in situatia in care valoarea unui contract de vanzare de bunuri/prestare de servicii este de 1.000 lei, exclusiv TVA, valoarea facturii emise este in suma totala de 12.000 lei, din care:
- baza de impozitare TVA: 10.000 lei;
- TVA colectata: 2.000 lei.
Avand in vedere faptul ca societatea respectiva are codul de TVA anulat, factura se emite, fie prin inscrierea distincta a celor 2 elemente (baza de impozitare si TVA), fie prin inscrierea valorii totale de 12.000 lei, cu mentiunea "TVA inclusa cota 20%". In fiecare din cele doua situatii, se inscrie si mentiunea "art. 11, alin. (8) din Legea nr. 227/2015".
Obligatia colectarii TVA este reglementata prin art. 11, alin. (8) care prevede ca "Persoanele impozabile stabilite in Romania, carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. b) - e) si lit. h), nu beneficiaza, in perioada respectiva, de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate, dar sunt supuse obligatiei de plata a TVA colectate, in conformitate cu prevederile titlului VII, aferenta operatiunilor taxabile desfasurate in perioada respectiva."
Astfel, beneficiarul serviciilor respective va cunoaste faptul ca nu va putea exercita dreptul de deducere a sumei TVA facturate de catre prestator, aspect reglementat prin art. 11 alin. (9) din Codul fiscal "Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la persoane impozabile stabilite in Romania, carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. b) - e) si lit. h) si au fost inscrisi in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 316 a fost anulata, nu beneficiaza de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achizitiilor de bunuri de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului potrivit Legii nr. 85/2014." . Asa cum se poate constata chiar din textului de lege, exceptia privind exercitarea dreptului de deducere se refera doar la achizitia de bunuri de la persoane aflate in faliment, fara a se extinde si asupra serviciilor prestate de catre astfel de persoane.
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Manual de politici contabile - Stick USB
Valoarea operatiunii efectuate si facturate de catre societatea al carui cod de TVA a fost anulat din oficiu se raporteaza prin formularul cod 311 "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal " si se achita, efectiv, bugetului de stat. Formularul este reglementat prin O.P.A.N.A.F. nr. 795 din 19 februarie 2016 si se achita, efectiv, bugetului de stat pana pe data de 25 a lunii urmatoare celei in care a avut loc livrarea bunurilor/prestarea serviciilor.
Prin acest formular, raportarea facturilor emise se efectueaza la sectiunea IV " DATE PRIVIND OBLIGATIA DE PLATA", punctul A " Operatiuni efectuate dupa anularea, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA …..", la pct. 1 " Livrari de bunuri si/sau prestari de servicii".
Suma TVA care nu poate fi dedusa in perioada in care figureaza cu codul TVA anulat din oficiu, aferenta achizitiilor de bunuri si servicii necesare desfasurarii activitatii economice, reintregeste costul de achizitie al bunurilor/serviciilor.
De retinut este si faptul ca societatea al carui cod de TVA este anulat din oficiu nu trebuie sa mai utilizeze nici conturile specifice de TVA, respectiv 4426, 4427, 4423 sau 4424. Astfel, societatea nu mai depune nici decontul de TVA cod 300, ci declaratia cod 311. Suma TVA colectata care se raporteaza prin declaratia cod 311 si care trebuie achitata pana pe data de 25, inclusiv, se evidentiaza in creditul contului 446, analitic distinct.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Georgeta Serban Matei - Consultant fiscal si expert contabil
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Cheltuieli petrecere Craciun. Ce tratament fiscal si contabil aplicam cheltuielilor?Deducerea TVA in 50 de studii de cazContractele de leasing devin nerentabile. TVA-ul se deduce doar pe jumatate!Obligatia ajustarii TVA la anularea din oficiu a codului de TVA. Cum procedam?TVA – contract de inchiriere spatiu imobilUltimele articole
E-Factura in 2024. Mai poate fi dedus TVA-ul din facturile primite in sistem clasic?Cum se poate efectua deducerea TVA-ului de pe bonurile fiscaleDreptul de deducere a TVA incepand din 2024DEDUCERE TVA. 3 studii de caz de care au nevoie contribuabiliiPro rata. Ce inseamna, formula de calcul si cazuri practiceArticole similare
Corectarea unei omisiuni la raportarea prin decontul de TVA cod 300In ce mod facem decontul TVA pentru bunurile primite in consignatie?Cheltuieli sociale. Care va fi tratamentul TVA?Achizitii intracomunitare de bunuri. Factura din afara UEFacturi cu TVA la incasare. Cum se inscriu corect in jurnalele TVA?Ultimele articole
Cum se face trecerea de la platitor la neplatitor de TVA. Aplicarea regimului special de scutireAchizitie intracomunitara a bunurilor din import. Regim fiscal TVARambursarea TVA intr-un cont bancar din alt stat membruRegularizare sau prescriere TVA de rambursat reportata prin decontul de TVA cod 300Efectele anularii inregistrarii in scopuri de TVAArticole similare
Pana la 25 martie trebuie sa depunem mai multe declaratii fiscaleExigibilitate TVA pentru operatiuni supuse masurilor de simplificare. Cum procedam?Declaratii obligatorie pana la 25 ianuarieVezi ce declaratii trebuie sa depui pana la 27 decembrieInregistrarea in scopuri de TVA pe teritoriul altui stat membruUltimele articole
Ce OBLIGATII au persoanele care utilizeaza sistemul E-TVA, implementat din 1 august 2024Grup fiscal. Cine are obligatia de a raspunde la Notificarea de conformare e-TVANotificare de conformare e-TVA. Raspunsul va fi obligatoriu din 1 ianuarie sau 1 august 2025Notificare de conformare E-TVA: Cine o poate primiNotificare de conformare e-TVA: De cand aveti obligatia de a raspunde la notificareAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"