Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Autor: Georgeta Serban Matei, valabil la 22-Noiembrie-2010Intrebare:O firma inchiriaza un apartament (proprietatea firmei) unui salariat ca locuinta de serviciu. Suprafata apartamentului depaseste ...
Autor: Georgeta Serban Matei, valabil la 22-Noiembrie-2010Intrebare:
O firma inchiriaza un apartament (proprietatea firmei) unui salariat ca locuinta de serviciu. Suprafata apartamentului depaseste suprafata recunoscuta de Legea locuintei. Pentru aceasta suprafata trebuie facuta ajustare avand in vedere ca s-a dedus TVA. Atunci cand firma a dedus TVA cand a construit cladirea unde se afla acest apartament?
Raspuns:
Indiferent de suprafata inchiriata, ajustarea TVA dedusa la momentul achizitiei apartamentului trebuie efectuata in conditiile in care locuinta respectiva este inchiriata prin aplicarea regimului de scutire fara drept de deducere a TVA reglementat prin articolul 141 alin. 2 litera e) din Codul fiscal.
Ajustarea TVA dedusa pentru bunurile imobile este reglementata prin art. 149 alin. (4) litera a) punctul 2 conform caruia ajustarea taxei deductibile prevazute la alin. (1) lit. d) se efectueaza in situatia in care bunul de capital este folosit de persoana impozabila pentru realizarea de operatiuni care nu dau drept de deducere a taxei. Ajustarea se efectueaza o singura data, pentru intreaga perioada de ajustare ramasa, in perioada fiscala in care are loc schimbarea destinatiei bunului de la utilizarea pentru realizarea de operatiuni taxabile la utilizarea in regim de scutire fara drept de deducere a TVA.
Ajustarea pentru bunuri imobile se efectueaza dupa cum urmeaza:

Manual de politici contabile - Stick USB

PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Cartea Verde a Contabilitatii
- pentru o perioada de 5 ani daca bunul a fost achizitionat/construit inainte de data aderarii si nu a mai suportat lucrari de modernizare si transformare pentru care firma dvs. a exercitat dreptul de deducere;
- pentru o perioada de 20 ani daca:
- bunul a fost achizitionat/construit inainte de data aderarii, dar a suportat lucrari de modernizare si transformare pentru care firma dvs. a exercitat dreptul de deducere;
- bunul a fost achizitionat/construit dupa data aderarii.
D.p.d.v. contabil, suma TVA rezultata din ajustare se inregistreaza prin formula 658 (sau 635) = 4426. D.p.d.v. fiscal, operatiunea se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 la randul 29 denumit "Ajustari conform pro-rata/ajustari pentru bunurile de capital".
Ajustarea astfel efectuata trebuie evidentiata d.p.d.v. fiscal si in Registrul bunurilor de capital.
Pentru a evita ajustarea sumei TVA care conduce inevitabil la diminuarea profitului contabil si fiscal, singura posibilitate este sa aplicati regimul normal de taxare in baza prevederilor art. 141 alin. 3, dar numai dupa formularea acestei optiuni pe baza unei notificari care trebuie depuse la organul fiscal competent.
Faptul ca apartamentul respectiv este inchiriat sub forma unei locuinte de serviciu nu are relevanta asupra tratamentului fiscal d.p.d.v. al TVA aplicabil serviciului de inchiriere.
In concluzie, pentru inchirierea unui bun imobil, indiferent de calitatea chiriasului (persoana fizica salariata sau nesalariata, persoana juridica impozabila sau neimpozabila inregistrata sau neinregistrata in scopuri de TVA), se aplica unul din urmatoarele doua regimuri fiscale:
- regimul de scutire fara drept de deducere a TVA, caz in care este obligatorie ajustarea sumei TVA pentru care s-a exercitat dreptul de deducere;
- regimul normal de taxare prin aplicarea cotei standard TVA de 24%, caz in care nu trebuie efectuata ajustarea sumei TVA pentru care s-a exercitat dreptul de deducere.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Spatiu inchiriat pentru asociati, administratori si parteneri de afaceri. Cand se deduc cheltuielile si TVA-ul?Activitate inspectorilor antifrauda se modifica. Noi reglementari adoptateCare va fi tratamentul fiscal al cheltuielilor aferente unui imobil inchiriat pentru o persoana fizica nerezidenta?Tratamentul fiscal al cheltuielilor cu cazarea salariatilorCuantumul deductibilitatii chiriei pentru locuinta oferita angajatilorUltimele articole
Darea in plata. Ce inseamna si studii de caz practice cu privire la sfera de aplicare a TVADeductibilitate TVA pentru reparatii LOCUINTA DE SERVICIU. Chirie suportata de angajatorStudiu de caz: Ajustare TVABon valoric nr. 4Noutati legislatie Fiscala 16-20 martie 2009 - Monitorul OficialArticole similare
Anulare din oficiu inregistrare in scop de TVA - aspecte fiscale si contabileAjustarea de TVA pentru bunuri de capital. TOT ce trebuie sa stiiTratament active in cazul contractului de asociere fara personalitate juridica. Care e procedura?Ajustarea TVA ca urmare a inregistrarii in scop de TVA. Ce restrictii exista?Vanzare mijloc fix incomplet amortizat. Tratament TVAUltimele articole
Activitatea firmei e pe pauza? Iata ce trebuie sa stii despre TVA!AJUSTARE TVA. Cum se procedeaza in cazul bunurilor de capital achizitionate prin leasingTVA imobiliare. Care este regimul TVA in cazul livrarii de constructii mai vechi de 2025Platitor de TVA. Cum poate iesi de la TVA prin optiuneMijloace fixe. Ajstarea TVA in cazul casarii mijloacelor fixe + un exemplu util contribuabililorArticole similare
CODUL FISCAL 2010 TITLUL III - Capitolul IV - Venituri din cedarea folosintei bunurilorProcedura ajustarii bazei de impozitare d.p.d.v. contabilCum se calculeaza diurna pentru angajatii care se deplaseaza in afara tarii?Inchidere contract leasing financiar. Ce inregistrari contabile facem?Ordinul 872/2020: Modificari privind certificatele de concediu medical. Mod de transmitere si platiUltimele articole
Neplatitor de TVA. Cote de TVA de 9% sau de 19% pentru achizitii din afara RomanieiD700 in 2025. Completare D700 pentru reinregistrare in scopuri de TVAFirme neplatitoare de TVA, servicii din UE. Ce trebuie sa stie despre codul TVA, D301 si D390 VIESTrecere la regim normal de TVA. Ce se intampla cu TVA-ul pentru imobilizarile in cursSponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililor
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"