Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva
la 18 Oct. 2010
Intrebare:Domeniul nostru de activitate este acordarea de microcredite, iar contabilitatea aplicata este cea specifica institutiilor bancare. In ultimul an, ca urmare a crizei economice o parte din ...
Intrebare:Domeniul nostru de activitate este acordarea de microcredite, iar contabilitatea aplicata este cea specifica institutiilor bancare. In ultimul an, ca urmare a crizei economice o parte din clientii nostri s-au aflat in imposibilitate de plata, si ca urmare au fost executati silit, prin executori judecatoresti. Astfel am scapat de problema asociata riscului de creditare, dar a aparut o alta legata de gestionarea acestor active adjudecate, in contul creantei. Portofoliul acestor active este foarte variat pornind de la terenuri, imobile si pana la autoturisme, bunuri diverse.
Nu ne este foarte clar in ce situatii trebuie sa platim TVA, care este cota, cum ne reflectam in contabilitate, tinand cont de faptul ca nu suntem inregistrati in scopuri de TVA (creditarea este exceptata din sfera operatiunilor impozabile, conform Codului Fiscal). Avem sanse sa recuperam cumva acest TVA?
Ce facem cu factura fiscala de executare silita, primita de la executorul judecatoresc, in conditiile in care ne-am inregistrat bunul adjudecat in contabilitate conform certificatului de adjudecare emis de executor, conform Codului Civil? Spre exemplu, daca am preluat un autoturism la Rm. Valcea, unde platesc TVA-ul aferent tranzactiei - Trezorerie Valcea sau Timis (unde avem sediul)?!
Ce declaratii suntem obligati sa intocmim si sa depunem la momentul adjudecarii bunurilor - la Finante, la Bugetul local, altele? Dar la momentul valorificarii acestora?
Ne intereseaza cum vedeti gestionarea acestor active, tratamentul contabil & fiscal? Eventuale note contabile pentru tratamentul TVA-ului.
Mentionam ca am solicitat opinii referitor la acest subiect de la functionarii MFP, consultanti - dar nu au fost concludente, ba chiar contradictorii.

Manualul Contabilului Incepator - stick USB

Operare SAGA Exemple practice si recomandari

Ghidul practic al contabilitatii 2022 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Raspuns:
Gestionarea bunurilor adjudecate reprezinta operatiune economica impozabila pentru care firma dvs. are obligatia sa se inregistreze in scopuri de TVA in situatia in care, din vanzarea sau exploatarea acestora realizeaza o cifra de afaceri mai mare decat echivalentul in lei a sumei de 35.000 euro stabilit la cursul valutar in vigoare la data aderarii. Intregistrarea in scopuri de TVA este recomandabila in vederea exercitarii dreptului de deducere a TVA inscrisa in facturile emise pentru executarea silita a bunurilor.
Prin Codul fiscal este reglementata in mod expres procedura privind emiterea facturilor pentru bunurile supuse executarii silite care sunt livrate prin organele de executare silita in vederea recuperarii creantelor. In acest caz, organul de executare silita emite factura numai in situatia in care debitorul executat silit este persoana impozabila inregistrata in regim normal in scopuri de TVA. In fapt, in evidenta contabila, firma dvs. inregistreaza bunurile recuperate de la debitori in baza facturilor emise de catre executorul judecatoresc in numele si in contul furnizorului incadrat in categoria ,,debitor executat silit,, in baza prevederilor cuprinse la art. 155 alin. (8) lit. d) din Codul fiscal si a punctului 75 de la alineatul (1) la alineatul (6) din normele de aplicare ale acestui articol.
Factura de executare silita emisa de catre executorul judecatoresc angajat de catre firma dvs. trebuie sa contina toate informatiile impuse prin art. 155 alin. (5) la care se adauga si urmatoarele informatii suplimentare cu privire la:
- numele si datele de identificare ale organului de executare silita prin care se realizeaza livrarea bunurilor;
- mentiunea din care sa rezulte ca factura este emisa de organul de executare silita.
Factura emisa in trei exemplare are urmatoarea destinatie:
- originalul facturii: se transmite cumparatorului sau adjudecatarului.
- al doilea exemplar: se transmite debitorului executat silit;
- al treilea exemplar: ramane la organul de executare silita.
In baza celui de al treilea exemplar al facturii, chiar daca este persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, organul de executare silitanu trebuie sa:
- evidentieze operatiunea in jurnalul pentru vanzari;
- raporteze operatiunea prin decontul de TVA;
- inregistreze suma TVA in contul 4427 ,,TVA colectata,,.
Contravaloarea bunurilor livrate pentru care este aplicabila cota standard TVA de 24%, facturate de organul de executare silita, se compenseaza total sau partial cu valoarea creditului acordat debitorului, dar nerestituit pina la momentul executarii silite. Suma TVA colectata prin factura emisa de catre executor se vireaza de catre organul de executare silita bugetului de stat in termen de 5 zile lucratoare de la data la care adjudecarea a devenit executorie. Prin contractul incheiat intre adjudecatar si executorul judecatoresc se stabileste responsabilitatea virarii sumei TVA colectate. In situatia in care adjudecatarul isi asuma obligatia platii TVA din factura emisa de catre organul de executare silita direct la unitatile Trezoreriei de care apartine debitorul, organului de executare silita nu-i mai revin obligatii referitoare la plata TVA. In acest caz, consider ca suma TVA se vireaza Trezoreriei careia este arondat debitorul deoarece acesta este obligat sa raporteze prin decontul de TVA factura emisa de catre executor.
In oricare din cele doua situatii posibile privind plata TVA la bugetul statului, o copie a ordinului de plata cu privire la virarea sumei de plata TVA bugetului de stat se transmite debitorului executat silit fie de organul de executare silita, fie de adjudecatar.
Pe baza documentului de plata a TVA primit, debitorul executat silit evidentiaza suma achitata, cu semnul minus, in decontul de TVA la randul de regularizari taxa colectata din decontul de taxa cod 300. Acesta este motivul pentru care virarea sumei TVA se efectueaza la trezoreria din teritoriul debitorului.
O alta varianta ar fi aceea in care, inainte de initierea procedurii de executare silita, in baza unei concilieri amiabile, insusi debitorul isi asuma responsabilitatea emiterii facturii pentru vanzarea bunurilor gajate pentru obtinerea creditului. In acest caz:
- obligatia de plata a TVA catre bugetul de stat revine chiar debitorului, in baza raportarii operatiunii de vanzare prin decontul de TVA cod 300;
- obligatiile reciproce se sting prin compensare.
Practic, la adjudecarea bunurilor si inregistrarea acestora in evidenta contabila nu trebuie completate si depuse declaratii speciale cu privire la TVA. In situatia executarii silite a autoturismelor sau a bunurilor imobile, in calitate de proprietari ai acelor bunuri, trebuie sa depuneti o declaratie la bugetul local in vederea achitarii taxei auto si a impozitului pe cladiri
Gestionarea bunurilor executate silit se incadreaza in prevederile legii nr. 93 din 8 aprilie 2009 privind institutiile financiare nebancare, sectiunea a 5-a ,,Activitati permise,, articolul 14 alineatul 3 si 7 conform carora:
- alineatul (3): ,,Institutiile financiare nebancare pot desfasura activitati conexe si auxiliare legate de realizarea activitatilor de creditare sau de functionarea entitatii.,,
- alineatul (7): ,,Institutiile financiare nebancare inscrise in Registrul de evidenta pot desfasura si activitatile prevazute de legislatia speciala care le reglementeaza activitatea, precum si activitatile auxiliare legate de realizarea acestora.,,
Totusi, trebuie sa aveti in vedere faptul ca persoana impozabila care nu este platitoare de TVA, desi aplica regimul special de scutire, are urmatoarele obligatii d.p.d.v. al TVA:
- sa nu deduca taxa aferenta achizitiilor de bunuri si servicii;
- sa nu mentioneze taxa colectata pe facturile emise;
- sa mentioneze pe facturile emise ,,regim special de scutire cf. art. 152 alin. 1 din C.f.,,;
- sa tina evidenta:
- achizitiilor de bunuri si servicii taxabile, cu ajutorul jurnalului pentru cumparari.
Prin O.M.F.P. nr. 1372 din 6 mai 2008 privind organizarea evidentei in scopul taxei pe valoarea adaugata, conform art. 156 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal (M.Of. nr. 364 din 13 mai 2008), conform art. 156 alin. (1) - (3) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal au fost prezentate doar modelele orientative ale jurnalelor de vanzari si cumparari pentru firmele inregistrate in scopuri de TVA. Aceste modele nu sunt obligatorii, fiecare firma avand posibilitatea sa adapteze acest model la specificul activitatii desfasurate. Obligatorie este doar evidenta operatiunilor economice pe baza de jurnale de TVA
D.p.d.v. al TVA, firma dvs. se poate inscrie in scopuri de TVA:
- optional, daca nu a realizat o cifra de afaceri de peste 35.000 euro, dar doreste sa exercite dreptul de deducere a TVA inscrisa in facturile emise pentru bunurile adjudecate;
- obligatoriu, daca a realizat o cifra de afaceri de peste 35.000 euro. In acest caz, deoarece realizeaza atat operatiuni scutite fara drept de deducere a TVA, (acordarea de microcredite) dar si operatiuni taxabile (vanzare de bunuri, inchiriere bunuri mobile si imobile, etc), se considera ca este o persoana impozabila cu regim mix care exercita dreptul de deducere in baza prevederilor articolul 147 si a punctul 47 din normele de aplicare ale Codului fiscal.
In concluzie, in situatia in care institutia financiar bancara devine platitoare de TVA trebuie sa adopte un comportament fiscal si contabil specific oricarei persoane impozabile care realizeaza activitati economice pe teritoriul Romaniei.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News
Votati articolul "Recuperare TVA":
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
Cum a scapat Romania de la plata unor daune de 185 milioane dolariPrevenirea si combaterea spalarii banilor: Legea nr. 129/2019, publicata in Monitorul OficialCalcul plafoane in 2017. Anunt ANAF referitor la cursul de schimb valutarNoi clarificari privind normele de aplicare a Codului fiscalFactura emisa de doua ori. Cum corectam si cum procedam privind TVA-ul la incasare?Ultimele articole
Codul EORI: Ce este, cand trebuie folosit si care este procedura de obtinere onlinePana pe 7 iulie trebuie depusa declaratia de mentiuni privind schimbarea perioadei fiscaleCum se face impozitarea veniturilor din transferul de moneda virtualaCodul Fiscal INAINTE si DUPA modificarile aduse de OUG 85/2022Declaratii fiscale care se transmit obligatoriu prin mijloace electronice de transmitere la distanta (Ordinul 2326/2017)
Mai multe articole despre TVA
Articole similare
Contract de colaborare cu o organizatie nonprofit. Aspecte contabile si fiscaleProrogarea termenelor de plata pentru impozitele si taxele localeCheltuieli deplasare si ordin deplasare. Cum deducem fiscal unele cheltuieli?Vanzare mijloc fix catre un partener din UE. Cum justificam scutirea de TVA?Ce trebuie sa stii despre indicele preturilor de consum utilizat pentru actualizarea platilor anticipate in contul impozitului pe profit anual in 2019 - Explicatii ANAFUltimele articole
Finantele au pus in dezbatere publica procedura de acordare a facilitatilor fiscale in sectorul agricol si in industria alimentaraGuvernul sprijina mediul de afaceri romanesc. Finantarea IMM Invest Plus va putea fi accesata pana la 31 decembrie 2022IMM Prod si Garant Construct au primit aprobarea Comisiei Europene si au un plafon total al garantiilor de 4 miliarde de leiObligatii fiscale declarative si de plata privind venituri din activitati dependente desfasurate in RomaniaMaterial ANAF: Cum se face inregistrarea in SPV a persoanelor fizice si ce servicii au la dispozitie contribuabilii
Mai multe articole despre MFP
Articole similare
Raportarea TVA neexigibila prin raportarile contabile la 30.06.2013. Cum procedam?ONG si reinvestire profit. Cum procedam corect privind plata impozitului?Noutati Legislatie Fiscala 14 - 20 aprilie 2008Precizari privind declararea si plata impozitului pe venitCODUL FISCAL 2008 - Capitolul V. Dispozitii tranzitorii si derogari - art. 220<sup>2</sup>-221<sup>2</sup>Ultimele articole
Emitere facturi catre ONG-uri si obligativitatea utilizarii sistemului E-FacturaVa fi majorata cota impozitului pe dividende de la 5% la 8%. Conditii pentru acordarea regimului de scutireBeneficiaza si salariatii cu CIM partial de facilitatile fiscale din domeniul agroalimentar?Procedura de acordare a facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor a fost aprobata prin Ordinul 1528/2022Firmele inregistrate in E-Factura prin depunerea F084 trebuie sa transmita in sistem TOATE facturile derulate in relatia B2B si B2G
Mai multe articole despre codul fiscal

Atentie contabili!
Modificari importante privind TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special
"Modificari TVA aparute in 2022. Top 6 Studii de caz"