Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Vom analiza mai jos cazul unei societati care arendeaza un teren agricol si inchiriaza cladiri, optand pentru facturare cu TVA si depunand in acest sens o notificare la Finante.
Vom stabili mai jos in ce masura, in cazul in care societatea doreste sa nu mai aplice TVA, va fi suficient sa fie depusa o notificare in acest sens, fiind astfel posibil sa se revina la operatiuni scutite fara drept de deducere si calculul pro-ratei in acest sens.
Solutia consultantului:
Potrivit art. 141 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal, sunt scutite de TVA fara drept de deducere arendarea, concesionarea, inchirierea si leasingul de bunuri imobile, acordarea unor drepturi reale asupra unui bun imobil, precum dreptul de uzufruct si superficia, cu plata, pe o anumita perioada. Fac exceptie urmatoarele operatiuni:
1. operatiunile de cazare care sunt efectuate in cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu functie similara, inclusiv inchirierea terenurilor amenajate pentru camping;
2. inchirierea de spatii sau locatii pentru parcarea autovehiculelor;
3. inchirierea utilajelor si a masinilor fixate definitiv in bunuri imobile;
4. inchirierea seifurilor;
Astfel cum prevede alin. (3) al acestui articol, orice persoana impozabila poate opta pentru taxarea operatiunilor prevazute la alin. (2) lit. e) si f), in conditiile stabilite prin norme.
Cartea Verde a impozitului pe profit
Cartea verde a Contabilitatii 2026
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2026
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
In conformitate cu prevederile pct. 38 alin. (5) - (7) din Titlul VI al Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal, societatea care a optat pentru regimul de taxare poate aplica regimul de scutire de taxa prevazut la art. 141 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal.
Aceasta va notifica organele fiscale competente cu privire la anularea optiunii, prin formularul prezentat in anexa nr. 2 la aceste norme metodologice. Aplicarea scutirii de taxa este permisa de la data inscrisa in notificare.
Redam mai jos formularul prezentat in Anexa Nr. 2 la normele metodologice de aplicare a prevederilor titlului VI din Codul fiscal:
NOTIFICARE privind anularea optiunii de taxare a operatiunilor
prevazute la art. 141 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal
1. Denumirea solicitantului .................................................
2. Codul de inregistrare in scopuri de TVA, atribuit conform art. 153 din Codul fiscal
......................................................................................................................................................
3. Adresa ......................................................................................................................................
4. Data de la care se anuleaza optiunea de taxare .......................................................................
5. Bunurile imobile pentru care se anuleaza optiunea de taxare (adresa completa, daca optiunea s-a referit la bunul imobil integral, sau daca s-a referit la o parte din bunul imobil se va inscrie suprafata din bunul imobil. In cazul operatiunilor de leasing cu bunuri imobile se va mentiona daca optiunea s-a referit la bunul imobil integral, sau daca s-a referit la o parte din bunul imobil, pe langa suprafata trebuie sa se identifice cu exactitate partea din bunul imobil care face obiectul contractului).
...........................................................
...........................................................
...........................................................
Confirm ca datele declarate sunt complete si corecte.
Numele si prenumele ......................., functia ........................
Semnatura si stampila
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Studiu de caz: Achizitia intracomunitara de bunuri sau de servicii in cazul unui PFALivrare marfuri. TVADocumentar fiscal: Operatiuni scutite de TVALivrare bunuri. Care este tratamentul TVA?Contract de prestari servicii cu PFAUltimele articole
Primul decont de TVA in grupul fiscal unic. Cine depune si cum se consolideazaVanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSArticole similare
Venituri din inchirieri. De cand se va datora TVA de catre persoanele fiziceScutiri de TVA pentru operatiuni din interiorul tariiInchiriere cladiri. Cum emitem facturile si ce regim TVA se aplica?TVA-ul Inchiriere de imobileDeducere. TVA. Cum procedam privind facturarea si raportul de evaluare?Articole similare
Inchiriere imobil. Putem deduce TVA?Microintreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVAVenituri obtinute pe teritoriul Romaniei. Cine trebuie sa depuna declaratia 200?Ce declaratii depunem pana la 25 mai 2015?Calendar ANAF: Obligatii fiscale pentru zilele de 26 si 28 februarieUltimele articole
Ghid ANAF pentru veniturile din arenda. Ce trebuie sa stii in 2025PFA inregistrat in 2025. Va mai depune Declaratia Unica?Procedura de inregistrare a contractelor de inchiriere va fi modificata incepand cu 2025Cum a fost modificat Codul Fiscal prin OUG 138/2024. Schimbarile se aplica din 1 ianuarie 2025Calendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Articole similare
Facturi de recuperare costuri cu utilitati. Deducere TVAANAF SPV. Mai transmiteti in sistem facturile emise INAINTE de 1 iulie 2024, dar primite in 2025?Studiu de caz: Regimul TVA in cazul facturarii de deseuriProcedura de inregistrare si utilizare E-Factura pentru firmele care comercializeaza confectii textile cu ridicata si cu amanuntulUltima versiune pentru Declaratia 394Ultimele articole
Inchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de FACTURARE si obligatiile ambelor partiFactura de decontare sau structura de comisionar? Cum stabilesti corect daca o reFACTURARE intra in sfera TVADepasirea plafonului de scutire TVA. FACTURAREa tranzactiei prin care se depaseste plafonul si regularizarea avansurilor platite inainte de depasire plafonTVA in asocierea in participatiune. Cine factureaza, cu ce cota si cum se deconteaza intre asociatiTVA la incasare: reguli de exigibilitate si deducere in livrarile dintre societati afiliate si neafiliate
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



