Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In analiza de mai jos, avem exemplul unei persoane fizice autorizate (PFA) care depaseste plafonul pentru trecere la platitor de TVA in urma facturilor emise in luna mai 2014. Acesta emite in continuare facturi scutite de TVA si nu declara la ANAF depasirea plafonului.
Vom vedea care e procedura legala si contabila pentru corectarea acestei situatii, precum si ce se intampla cu facturile emise in perioada mai-august 2014 care ar fi trebuit emise cu TVA.
Potrivit art. 152 alin. (6) din Codul fiscal persoana impozabila care aplica regimul special de scutire si a carei cifra de afaceri, este mai mare sau egala cu plafonul de scutire (220.000 lei) trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA, conform art. 153, in termen de 10 zile de la data atingerii ori depasirii plafonului. Data atingerii sau depasirii plafonului se considera a fi prima zi a lunii calendaristice urmatoare celei in care plafonul a fost atins ori depasit. Regimul special de scutire se aplica pana la data inregistrarii in scopuri de TVA, conform art. 153. Daca persoana impozabila respectiva nu solicita sau solicita inregistrarea cu intarziere, organele fiscale competente au dreptul sa stabileasca obligaţii privind taxa de plata si accesoriile aferente, de la data la care ar fi trebuit sa fie inregistrata in scopuri de taxa conform art. 153.
Astfel, PFA respectiva trebuia sa se inregistreze in scopuri de TVA prin depunerea formalitatilor necesare la organul fiscal competent pana pe data de 10 iunie 2014, inclusiv, daca plafonul de scutire a fost depasit in mai 2014.
Conform pct. 66 alin. (1) lit. c) din Normele metodologice, date in aplicare art. 153 alin. (1) din Codul fiscal, inregistrarea in scopuri de TVA se va considera valabila incepand cu prima zi a lunii urmatoare celei in care persoana socilita inregistrarea in scopuri de taxa.
Astfel, PFA devenea platitoare de TVA incepand cu data de 1 iulie 2014, avand drept perioada fiscala trimestrul calendaristic daca nu efectua nicio achizitie intracomunitara de bunuri.
La pct. 62 alin.(2) din Normele metodologice, date in aplicarea art. 152 din Codul fiscal, se prevede ca:
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
" (2) In cazul in care persoana impozabila a atins sau a depasit plafonul de scutire si nu a solicitat inregistrarea in scopuri de TVA conform legii, organele fiscale competente vor proceda dupa cum urmeaza:
a) in cazul in care nerespectarea prevederilor legale este identificata de organele de inspecţie fiscala inainte de inregistrarea persoanei impozabile in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, acestea vor solicita plata taxei pe care persoana impozabila ar fi trebuit sa o colecteze daca ar fi fost inregistrata normal in scopuri de taxa conform art. 153 din Codul fiscal, pe perioada cuprinsa intre data la care persoana respectiva ar fi fost inregistrata in scopuri de TVA daca ar fi solicitat in termenul prevazut de lege inregistrarea si data identificarii nerespectarii prevederilor legale. Totodata, organul fiscal competent va inregistra din oficiu aceste persoane in scopuri de taxa. Inregistrarea in scopuri de TVA se considera valabila incepand cu data comunicarii de catre organul fiscal competent a deciziei privind inregistrarea, din oficiu, in scopuri de TVA;
b) in cazul in care nerespectarea prevederilor legale este identificata dupa inregistrarea persoanei impozabile in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, organele de control vor solicita plata taxei pe care persoana impozabila ar fi trebuit sa o colecteze daca ar fi fost inregistrata normal in scopuri de taxa conform art. 153 din Codul fiscal, pe perioada cuprinsa intre data la care persoana respectiva ar fi fost inregistrata in scopuri de taxa daca ar fi solicitat inregistrarea in termenul prevazut de lege si data la care a fost inregistrata."
Potrivit art. 159 alin. (3) din Codul fiscal coroborate cu cele de la pct. 81^2 din normele de aplicare ale acestui articol:
" 81^2 (4) Furnizorii/Prestatorii care emit facturi de corectie dupa inspectia fiscala, in conformitate cu prevederile art. 159 alin. (3) din Codul fiscal, vor inscrie aceste facturi in jurnalul pentru vanzari intr-o rubrica separata, iar acestea vor fi preluate de asemenea intr-o rubrica separata din decontul de taxa, fara a avea obligatia sa colecteze taxa pe valoarea adaugata inscrisa in respectivele facturi. Pentru a evita situatiile de abuz si pentru a permite identificarea situatiilor in care se emit facturi dupa inspectia fiscala, in cuprinsul acestor facturi furnizorii/prestatorii vor mentiona ca sunt emise dupa inspectia fiscala. Beneficiarii vor avea dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata inscrise in aceste facturi in limitele si in conditiile stabilite la art. 145 - 147^1 din Codul fiscal, taxa fiind inscrisa in rubricile din decontul de taxa aferente achizitiilor de bunuri si servicii. Emiterea facturilor de corectie nu poate depasi perioada prevazuta la art. 147^1 alin. (2) din Codul fiscal.
(5) Prevederile alin. (4) si ale art. 159 alin. (3) din Codul fiscal se aplica si pentru situatiile in care facturile de corectie se refera la perioade fiscale anterioare datei de 1 ianuarie 2010.
(6) Prevederile alin. (4) si (5) se aplica inclusiv in cazul micilor intreprinderi care nu s-au inregistrat in scopuri de TVA potrivit art. 153 din Codul fiscal la depasirea plafonului prevazut de art. 152 din Codul fiscal si organele de inspectie fiscala au stabilit diferente de taxa colectata de plata conform pct. 62 alin. (2)."
Prin urmare, in urma inregistrarii in scop de TVA cu intarziere, organul de inspectie fiscala va stabili masuri privind colectarea taxei, aferente perioadei cuprinse intre data de la care PFA ar fi trebuit sa fie inregistrata in scopuri de TVA. In acest sens, PFA va emite facturi de corectie catre clientii sai.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Este obligata o persoana impozabila dintr-un alt stat membru sa se inregistreze in scopuri de TVA?Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVADeclaratia privind sumele rezultate din ajustarea TVA, cod 307Achizitii servicii intracomunitare ONG | E obligatorie inregistrarea TVA?Declaratii fiscale iunie 2014. Lista completa cu fiecare termen-limita stabilitUltimele articole
Vinzi mai multe imobile ca persoana fizica? Cand desfasori activitate economica in sensul TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?INREGISTRAREA IN SCOPURI DE TVA: ce TVA poate fi dedusa retroactiv si cum se ajusteaza taxa pentru stocuri si mijloace fixeAchizitie produse din non-UE si revanzare in UE: obligatii privind TVA-ul[GHID] Tratament fiscal pentru vanzarea de produse digitale catre clienti din Romania, UE si NonUEArticole similare
Marfuri prelucrate in statul strain. Cum facem inregistrarea directa in scopuri de TVA in Romania?Articole similare
Achizitie intracomunitara. Schimbare perioada fiscala, inregistrare in ROINoul decont de TVA. Ce modifica ordinul publicat in Monitor?Studiu de caz: Deducerea TVA in cazul prestarilor de servicii intracomunitareStudiu de caz: Regimul TVA in cazul contractului de imprumut intre entitati afiliate d.p.d.v. al TVA-uluiTOT ce trebuie sa stii despre PFA/II/IF in 2021. Taxe, impozite, deduceriUltimele articole
Primul decont de TVA in grupul fiscal unic. Cine depune si cum se consolideazaVanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSArticole similare
Ce se intampla daca este depasit plafonul TVA de 300.000 lei o singura dataInregistrari contabile si prevederi fiscale cheltuieli cu protocolulServicii intracomunitare prestate de PFA. Cum procedeaza cand isi reia activitatea, dupa activitate suspendata?Modificari TVA in Codul fiscal. Vezi cele mai importante schimbariCum decontam taxa calculata pentru DEPASIREA PLAFONULUI?Ultimele articole
Vanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?DEPASIREA PLAFONULUI de scutire TVA. Facturarea tranzactiei prin care se depaseste plafonul si regularizarea avansurilor platite inainte de depasire plafonObligatii la DEPASIREA PLAFONULUI de 10.000 de euro pentru achizitii intracomunitare. Ce trebuie NEAPARAT sa stiiIncasari si plati in numerar 2026: reguli, plafoane si greseli frecvente pe care trebuie sa le evitiMajorarea plafonului pentru aplicarea TVA la incasare: ce se intampla cu societatile care au depasit plafonul in 2025?Articole similare
ANAF reaminteste care sunt obligatiile fiscale scandente ale contribuabililor pe final de 2021Raportare prin decontul special de TVA si achizitii electronice. Cum vom proceda corect?Achizitie intracomunitara de bunuri. Care va fi cota TVA pentru cheltuieli accesorii?Majorarea TVA va duce la accelerarea temporara a inflatiei. Politica monetara a BNR ramane prudentaScutiri de TVA pentru misiunile diplomatice si oficiile consulareUltimele articole
Primul decont de TVA in grupul fiscal unic. Cine depune si cum se consolideazaVanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POS
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro




