Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Situatia in care se produc deteriorari la bunurile achizitionate in leasing va fi dezbatuta pornind de la exemplul in care o societate inregistrata ca platitoare de TVA a avut incheiat un contract de leasing financiar pentru achizitia unui autoturism. La inregistrarea in evidenta contabila a autoturismului (in baza contractului de leasing financiar) s-a aplicat o perioada de amortizare de 4 ani.
In anul 3 de amortizare si leasing financiar, respectiv in luna decembrie, autoturismul a fost implicat intr-un accident rutier, iar societatea de asigurari a incadrat autoturismul la dauna totala. In urma deschiderii dosarului de dauna, societatea de asigurari a despagubit atat societatea de leasing, cat si societatea care a utilizat autoturismul.
Vom stabili daca pentru TVA-ul dedus (in proportie de 50%) din facturile de rata leasing se calculeaza ajustare TVA si daca, din punct de vedere al impozitului pe profit, suma incasata din despabugiri reprezinta venit impozabil.
In principiu, TVA achitata pana acum a fost pentru o prestare de serviciu intrucat transmiterea folosintei bunurilor in cadrul unui contract de leasing este considerata prestare de servicii potrivit art. 129 alin. 3 lit. a din Codul fiscal si pct. 7 alin. 3 din Normele metodologice. Ca atare, pentru folosinta de pana acum a autoturismului nu se pune problema ajustarii TVA aferenta ratelor de leasing intrucat serviciul (folosinta autoturismului) a fost deja utilizat de societate.
In ipoteza in care prin contract partile au convenit achitarea, odata cu rata de leasing, si a unei copte-parti din valoarea reziduala, devin incidente prevederile pct. 7 alin. 3 din Normele metodologice conform carora operatiunea reprezinta o livrare de bunuri pentru valoarea la care se face transferul (adica valoarea reziduala) la sfarsitul perioadei de leasing, caz in care facturarea lunara a unei parti din valoarea reziduala apare ca o facturare in avans pentru livrarea unui bun – autoturismul.
Chiar si in acest caz, conform art. 148 alin. 2 lit. a din Codul fiscal si pct. 53 alin. 10 din Normele metodologice nu se ajusteaza TVA dedusa initial in cazul bunurilor distruse, pe baza documentatiei corespunzatoare care atesta acest lucru (documentele eliberate de politie, corespondenta cu societatea de leasing si cu societatea de asigurari, documente din dosarul de dauna).
De notat este si faptul ca autoturismul luat in leasing financiar nu poate fi considerat bun de capital la utilizator, din doua motive:
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2026
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Booking & Airbnb Solutii fiscal-contabile pentru companii
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- conform art. 149 alin. 1 lit. b din Codul fiscal bunurile care fac obiectul leasingului sunt considerate bunuri de capital la societatii de leasing, nu la utilizator;
- durata de amortirzare este mai mica de 5 ani (4 ani), deci nu este indeplinita conditia de la art. 149 alin. 1 lit. a din Codul fiscal conform careia sunt considerate bunuri de capital toate activele corporale fixe a caror durata normala de functionare este egala sau mai mare de 5 ani.
Despagubirile incasate reprezinta venituri pentru societate si, in consecinta, intra in baza de calcul a profitului impozabil, in conformitate cu prevederile art. 19 alin. 1 din Codul fiscal intrucat la determinarea profitului impozabil sunt luate in considerare veniturile din orice sursa. In plus, veniturile din despagubiri nu sunt nominalizate in categoria veniturilor neimpozabile prevazute la art. 20 din Codul fiscal, ca sa se puna in vreun fel problema neimpozitarii.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Bunuri degradate calitativ. Cum procedam la ajustarea de TVA?Articole similare
Schimbari pentru microintreprinderile fara salariati: impozit suplimentar, cu suma fixa trimestrialaModificari aduse impozitului pe veniturile micro prin OG 16/2022. Tabel comparativ ANAFCota TVA pentru contracte in derulare. Ce cota vom folosi?Cotele de TVAFactura emisa in ianuarie si incasata in februarie. In ce luna se trece in declaratia 394?Ultimele articole
Sumele negative de TVA NU se prescriu.Ce schimba Decizia ICCJ 6/2026 pentru contribuabilie-Transport si achizitiile intracomunitare: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa documentelorRentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!Neclaritati ale contribuabililor privind sistemul e-TVA. Exemple utileE-Factura in 2025: Facturile de penalitati se transmit sau nu in sistemul E-FacturaArticole similare
Codul Fiscal 2010 TITLUL IX - Capitolul VII - Impozitul pe spectacoleAnularea unui bon fiscal in cazul returului de marfaNoutati legislatie Fiscala 09-13 februarie 2009 - Monitorul OficialIncasare sume prin cont bancar. Ce tratament contabil si fiscal aplicam?Casa de marcat defecta. Cum sa procedati in cazul in care a fost incasat TVA de 9% in loc de 19%Ultimele articole
Ce se intampla daca este depasit plafonul TVA de 300.000 lei o singura dataPFA infiintat in 2024. Taxe, impozite si declaratiiMicrointreprinderi cu TVA la incasare. Data la care intervine exigibilitatea taxelorCum au fost modificate situatiile financiare anuale prin Ordinul 4291/2022. Tabel comparativ ANAFTVA la incasare. Daca firma a iesit din sistem, cand intervine exigibilitatea TVA?Articole similare
Microintreprindere in 2024. Cum se stabileste corect cota de impozitare de 1 sau de 3%Codul Fiscal 2010 TITLUL I - Capitolul IV - Reguli de aplicare generalaCodul Fiscal 2010 TITLUL IX - Capitolul XI - Facilitati comuneAchizitie produse pe baza de borderou de achizitie. Ce obligatii fiscale apar?Tratament fiscal al cheltuielilor cu sponsorizarile efectuate de contribuabilii care aplica sistemul trimestrial de plata a impozitului pe profitUltimele articole
Factura de decontare sau structura de comisionar? Cum stabilesti corect daca o refacturare intra in sfera TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Jurnalul de TVA nu se potriveste cu contabilitatea? Cum poti gasi diferenta in cateva minute, NU in cateva oreVENITURIle inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?Examenul de consultant fiscal 2026: cum te asiguri ca stapanesti inclusiv cele mai dificile grile de TVAArticole similare
Sistemul TVA la incasare: Raportarea cu intarziere a facturii de achizitie. Ce solutii avem?Ordin ANAF nr. 700 din 2012: modificare din oficiu a vectorului fiscal cu privire la TVADeclaratia speciala de TVA trebuie depusa la ANAF pana pe 31 august 2024Sucursala inregistrata in scopuri de TVA. Registrul operatorilor intracomunitari. Decontul de TVAReducere comerciala si reducere financiaraUltimele articole
Taxa logistica 2026: ce este, cine o plateste si ce amenzi risti daca nu o declari corectVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Import din China urmat de livrare in UE: cum se recupereaza TVA achitata in vama si cum se evita blocarea lichiditatilorLivrarea BUNURIlor in transe: tratament contabil si fiscal privind TVAAchizitii intracomunitare de BUNURI receptionate dupa prelucrare in alt stat membru UE: care este tratamentul TVA aplicabil in Romania
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



