Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Situatia in care se produc deteriorari la bunurile achizitionate in leasing va fi dezbatuta pornind de la exemplul in care o societate inregistrata ca platitoare de TVA a avut incheiat un contract de leasing financiar pentru achizitia unui autoturism. La inregistrarea in evidenta contabila a autoturismului (in baza contractului de leasing financiar) s-a aplicat o perioada de amortizare de 4 ani.
In anul 3 de amortizare si leasing financiar, respectiv in luna decembrie, autoturismul a fost implicat intr-un accident rutier, iar societatea de asigurari a incadrat autoturismul la dauna totala. In urma deschiderii dosarului de dauna, societatea de asigurari a despagubit atat societatea de leasing, cat si societatea care a utilizat autoturismul.
Vom stabili daca pentru TVA-ul dedus (in proportie de 50%) din facturile de rata leasing se calculeaza ajustare TVA si daca, din punct de vedere al impozitului pe profit, suma incasata din despabugiri reprezinta venit impozabil.
In principiu, TVA achitata pana acum a fost pentru o prestare de serviciu intrucat transmiterea folosintei bunurilor in cadrul unui contract de leasing este considerata prestare de servicii potrivit art. 129 alin. 3 lit. a din Codul fiscal si pct. 7 alin. 3 din Normele metodologice. Ca atare, pentru folosinta de pana acum a autoturismului nu se pune problema ajustarii TVA aferenta ratelor de leasing intrucat serviciul (folosinta autoturismului) a fost deja utilizat de societate.
In ipoteza in care prin contract partile au convenit achitarea, odata cu rata de leasing, si a unei copte-parti din valoarea reziduala, devin incidente prevederile pct. 7 alin. 3 din Normele metodologice conform carora operatiunea reprezinta o livrare de bunuri pentru valoarea la care se face transferul (adica valoarea reziduala) la sfarsitul perioadei de leasing, caz in care facturarea lunara a unei parti din valoarea reziduala apare ca o facturare in avans pentru livrarea unui bun – autoturismul.
Chiar si in acest caz, conform art. 148 alin. 2 lit. a din Codul fiscal si pct. 53 alin. 10 din Normele metodologice nu se ajusteaza TVA dedusa initial in cazul bunurilor distruse, pe baza documentatiei corespunzatoare care atesta acest lucru (documentele eliberate de politie, corespondenta cu societatea de leasing si cu societatea de asigurari, documente din dosarul de dauna).
De notat este si faptul ca autoturismul luat in leasing financiar nu poate fi considerat bun de capital la utilizator, din doua motive:

Operare SAGA Exemple practice si recomandari

Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
- conform art. 149 alin. 1 lit. b din Codul fiscal bunurile care fac obiectul leasingului sunt considerate bunuri de capital la societatii de leasing, nu la utilizator;
- durata de amortirzare este mai mica de 5 ani (4 ani), deci nu este indeplinita conditia de la art. 149 alin. 1 lit. a din Codul fiscal conform careia sunt considerate bunuri de capital toate activele corporale fixe a caror durata normala de functionare este egala sau mai mare de 5 ani.
Despagubirile incasate reprezinta venituri pentru societate si, in consecinta, intra in baza de calcul a profitului impozabil, in conformitate cu prevederile art. 19 alin. 1 din Codul fiscal intrucat la determinarea profitului impozabil sunt luate in considerare veniturile din orice sursa. In plus, veniturile din despagubiri nu sunt nominalizate in categoria veniturilor neimpozabile prevazute la art. 20 din Codul fiscal, ca sa se puna in vreun fel problema neimpozitarii.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Bunuri degradate calitativ. Cum procedam la ajustarea de TVA?Articole similare
Cota TVA stornare ambalaje ulterior schimbarii cotei de TVA. Cum stabilim corect?Analiza Irina Dumitrescu: Regimul fiscal al cheltuielilor de deplasare conform Noului COD FISCALVenituri din arenda. Cum se calculeaza CASS de la 1 iulie 2015 pentru aceste venituri?Regim fiscal TVA pentru IFN beneficiar de servicii scutite de TVA fara drept de deducereAmenajare spatiu inchiriat si cedat. Cum calculam ajustarea sumei TVA deduse?Ultimele articole
Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!Neclaritati ale contribuabililor privind sistemul e-TVA. Exemple utileE-Factura in 2025: Facturile de penalitati se transmit sau nu in sistemul E-FacturaTVA la incasare in 2025. Cum se face INTRAREA sau IESIREA din sistemDepasire plafon TVA de 300.000 lei. Cum se face inregistrarea in scopuri de TVAArticole similare
Cesiune de creante la o microintreprindere. Care sunt implicatiile fiscale?Distribuire dividende in numerar. Cum se poate fragmenta suma?Corectarea sau anularea inregistrarii unei operatiuni dupa emiterea bonului fiscalAvans intracomunitar. Cum procedam privind pierderea fiscala si regimul TVA?Contract cu plata in rate. Cum determinam exigibilitatea TVA?Ultimele articole
Ce se intampla daca este depasit plafonul TVA de 300.000 lei o singura dataPFA infiintat in 2024. Taxe, impozite si declaratiiMicrointreprinderi cu TVA la incasare. Data la care intervine exigibilitatea taxelorCum au fost modificate situatiile financiare anuale prin Ordinul 4291/2022. Tabel comparativ ANAFTVA la incasare. Daca firma a iesit din sistem, cand intervine exigibilitatea TVA?Articole similare
Plati in favoarea asociatilor. Cum facem monografia utilitatilor in baza contractului de comodat?18 proceduri contabile pentru societati comerciale!ANAF atentioneaza! Persoanele care realizeaza VENITURI din meditatii sunt OBLIGATE sa declare VENITURIle realizateFormularele de inregistrare fiscala se pot depune prin mijloace electronice de transmitere la distantaProcedura de insolventa. Cum procedam cu inregistrarea reevaluarii?Ultimele articole
Majorare cota TVA. Cum sa procedati cu facturile emise INAINTE si incasate DUPA 1 august 2025Plafon TVA. Sumele din vanzarea autoturismelor intra in plafonul de 300.000 lei?Taxe PFA 2025: Cat platesti pentru PFA cu VENITURI din drepturi de autorPlafon TVA. Cum se calculeaza plafonul daca ai activitati scutite fara drept de deducereGhid ANAF pentru VENITURIle din arenda. Ce trebuie sa stii in 2025Articole similare
Transport intracomunitar de BUNURI. Regimul TVANoul proiect care aduce in discutie impozitul forfetar de la 1 ianuarie 2016Implicatii fiscale pentru firma in reorganizare judiciara. Cand se poate instraina patrimoniul?Scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVAPrestari servicii pe teritoriul Romaniei. Tratament fiscal TVAUltimele articole
Majorare cota TVA de la 1 august 2025. Trebuie ajustata TVA la stocuri?Ajustare TVA stocuri. Ce impact are majorarea cotei TVA din august 2025Controale ANAF. Greseala frecventa privind TVA in cazul refacturariiCota TVA. TVA pentru amoniac si servicii agricole in 2025Neplatitor de TVA. MONOGRAFIE contabila in cazul importului de BUNURI
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"