Tags: regim fiscal tva, servicii electronice, persoane impozabile
O societate comerciala inregistrata in scopuri de TVA in Romania presteaza servicii electronice catre diverse persoane fizice din Canada. Activitatea desfasurata consta in crearea si publicarea unor aplicatii pe un site, de unde sunt accesate contra cost de diversi clienti, iar incasarea se face printr-un cont stripe. Va rugam sa precizati (cat mai detaliat) care sunt obligatiile fiscale in privinta TVA, atat in tara cat si in Canada. Totodata, va rugam sa precizati daca societatea este obligata sa se inregistreze fiscal pe teritoriul Canadei pentru plata taxei GST.
Raspunsul consultantului fiscal Amelia Dumitras:
Serviciile electronice prestate in beneficiul persoanelor neimpozabile d.p.d.v. al TVA nu sunt impozabile in Romania, fiind impozabile la beneficiar, daca legislatia fiscala din statul tert pe teritoriul caruia persoana fizica domiciliaza (Canada) prevede aceasta obligatie pentru prestatorul din Romania, ca stat membru. In acest context, de retinut este faptul ca legislatia fiscala din Canada este diferita de cea europeana.
Deci, serviciile la care faceti referire sunt neimpozabile in Romania conform prevederilor art. 278 alin. (5) lit. h) pct. 3 din Codul fiscal
" (5) Prin exceptie de la prevederile alin. (3), locul urmatoarelor servicii este considerat a fi:
......................
h) locul unde beneficiarul este stabilit, isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita, in cazul urmatoarelor servicii prestate catre o persoana neimpozabila:
.........
3. serviciile furnizate pe cale electronica."
Pentru aplicarea corecta a exceptiei de la art. 278 alin. (5) lit. h) in ceea ce priveste locul unde beneficiarul este stabilit, isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita, prestatorul din Romania trebuie sa aiba in vedere cerintele, conditiile si obligatiile impuse prin pct. 21 de la alin. (1) la alin. (8) inclusiv din normele de aplicare ale art. 278 alin. (5)
" 21. (1) Pentru serviciile prevazute la art. 278 alin. (5) din Codul fiscal, prin exceptie de la regula generala a serviciilor prestate catre persoane neimpozabile prevazuta la art. 278 alin. (3) din Codul fiscal, locul prestarii se determina in functie de criteriile prevazute la alin. (5) al art. 278 din Codul fiscal.
(2) In cazul in care, in conformitate cu art. 278 alin. (5) lit. e), g) si h) din Codul fiscal, o prestare de servicii este impozabila la locul in care este stabilit clientul sau, in absenta unui sediu, la locul in care acesta are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita, prestatorul determina respectivul loc pe baza informatiilor faptice furnizate de client si verifica aceste informatii pe baza procedurilor de securitate comerciale normale cum ar fi cele legate de verificarea identitatii sau a platii.
(3) In cazul in care serviciile care intra sub incidenta art. 278 alin. (5) lit. e), g) si h) din Codul fiscal sunt prestate unei persoane neimpozabile care este stabilita in mai multe tari sau care are domiciliul stabil intr-o tara si resedinta obisnuita in alta, se acorda prioritate:
a) in cazul unei persoane juridice neimpozabile, locului mentionat la pct. 14 alin. (5) lit. a), cu exceptia cazului in care exista elemente de proba ca serviciul este utilizat la sediul mentionat la pct. 14 alin. (5) lit. b);
b) in cazul unei persoane fizice, locului in care aceasta isi are resedinta obisnuita, cu exceptia cazului in care exista elemente de proba ca serviciul este utilizat la domiciliul stabil al acesteia.
(4) Pentru aplicarea art. 278 alin. (5) lit. h) din Codul fiscal, in cazul in care serviciile de telecomunicatii, serviciile de radiodifuziune si televiziune sau serviciile prestate pe cale electronica sunt prestate catre o persoana neimpozabila:
a) prin linia sa telefonica fixa, se presupune ca clientul este stabilit, isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita in locul in care este instalata linia telefonica fixa;
b) prin retele mobile, se presupune ca clientul este stabilit, isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita in tara identificata prin codul mobil de tara al cartelei SIM utilizate pentru primirea serviciilor respective;
c) pentru care este necesara utilizarea unui decodor sau a unui dispozitiv similar sau a unei cartele de vizionare si pentru care nu se utilizeaza o linie telefonica fixa, se presupune ca clientul este stabilit, isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita in locul in care este situat decodorul sau dispozitivul similar respectiv sau, daca acest loc nu este cunoscut, in locul in care este trimisa cartela de vizionare pentru a fi utilizata;
d) in alte circumstante decat cele mentionate la lit. a), b) si c) si la pct. 14 alin. (6) si (7), se presupune ca clientul este stabilit, isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita in locul identificat ca atare de catre prestator prin intermediul a doua elemente de proba care nu sunt contradictorii, astfel cum sunt enumerate la alin. (6).
........
(6) In scopul aplicarii prevederilor alin. (4) lit. d) si alin. (7), pentru determinarea locului in care se gaseste clientul, in special urmatoarele elemente servesc drept probe:
a) adresa de facturare a clientului;
b) adresa IP a dispozitivului utilizat de catre client sau orice alta metoda de geolocalizare;
c) detaliile bancare, precum locatia in care se afla contul bancar utilizat pentru plata sau adresa de facturare a clientului cunoscuta de banca in cauza;
d) codul mobil de tara al identificatorului international al abonatului mobil stocat pe cartela SIM utilizata de client;
e) locul instalarii liniei telefonice fixe a clientului prin care serviciul este prestat acestuia;
f) alte informatii relevante din punct de vedere comercial.
(7) In cazul in care un prestator presteaza un serviciu mentionat la art. 278 alin. (5) lit. h) din Codul fiscal, acesta poate infirma prezumtia prevazuta la pct. 14 alin. (6) si (7) sau la alin. (4) lit. a), b) si c) pe baza a trei elemente de proba care nu sunt contradictorii si care arata ca clientul este stabilit, isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita in alta parte.
(8) O autoritate fiscala poate infirma prezumtiile instituite la alin. (4), (5) si pct. 14 alin. (6) si (7) daca exista indicii de utilizare improprie sau de abuz din partea prestatorului."
Acest tratament fiscal este aplicabil in Romania indiferent de valoarea serviciilor electronice prestate, asa cum se procedeaza in cazul serviciilor electronice prestate pentru beneficiari persoane neimpozabile cu domiciliul in diverse state membre, dar nu in Romania pentru care s-a stabilit un plafon de 10.000 euro an la depasirea caruia prestatorul din Romania este obligat sa se inregistreze in scopuri de TVA:
fie la autoritatea fiscala din fiecare stat membru in care beneficiarul persoana neimpozabila este stabilit prin domiciliu sau sediul activitatii;
fie prin sistemul OSS, aplicand regimul special pentru servicii electronice.
In cazul serviciilor prestate pentru beneficiari din Canada, valoarea facturii emise pentru serviciul prestat se evidentiaza in jurnalul pentru vanzari si se raporteaza doar d.p.d.v. fiscal, prin
decontul de TVA cod 300, doar la randul 3 denumit “Livrari de bunuri sau prestari de servicii pentru care locul livrarii/locul prestarii este in afara Romaniei (in UE sau in afara UE), precum si livrari intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 294 alin. (2) lit. b) si c) din Codul fiscal, .... ”, dar fara report la randul 3.1. Astfel, fiind un serviciu neimpozabil in Romania, valoarea facturii emise nu se raporteaza prin declaratia informativa cod 394 prin care se raporteaza doar valoarea operatiunilor taxabile in Romania.
Avand in vedere ca nu stiu daca prestatorul din Romania are obligatia inregistrarii fiscale in Canada la Agentia de venituri din Canada, pentru taxarea serviciilor respective (GST = impozit pe bunuri si servicii, echivalent canadian pentru TVA) si raportarea eventualelor sume datorate, va recomand sa consultati, cu prioritate, prevederile Acordului Economic si Comercial Cuprinzator (CETA) dintre Canada, pe de o parte, si Uniunea Europeana si statele sale membre, pe de alta parte, semnat la Bruxelles la 30 octombrie 2016, publicat in M. Of. , Partea I, nr. 1123 bis, acord ratificat prin Legea nr. 259 din 19 noiembrie 2020 publicata in M. Of. 1123 din 23 noiembrie 2020.
CETA este un acord comercial intre UE si Canada prin care se faciliteaza exportul de bunuri si servicii, in beneficiul cetatenilor si al intreprinderilor atat din UE, cat si din Canada.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Lipsuri la inventar. Tratament contabil
Intrebare:
Un service auto efectueaza vanzarea de piese cu adaos comercial (marfa) si tine gestiunea cantitativ valoric. La inventarierea anuala se constata lipsa unor repere. Care sunt documentele necesare pentru scoaterea din gestiune si inregistrarile contabile aferente? Mentionez ca lipsurile nu se vor a fi imputabile gestionarului.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Cesiune antecontract vanzare-cumparare. Regim fiscal TVA
Intrebare:
(1) Subscrisa, societate inregistrata in scopuri de TVA in calitate de promitent-cumparator, am incheiat o promisiunea bilaterala de vanzarecumparare cu o societate la randul sau inregistrata in scopuri de TVA, avand ca obiect un apartament situat in Municipiul Brasov, aflat in prezent in curs de edificare.
(2) Pretul stabilit al imobilului a fost achitat in integralitate, cu titlu de avans, utilizand regimul de taxare inversa, conform reglementarilor aplicabile la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<