Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Anularea prin optiune a inregistrarii in scopuri de TVA depinde de mai multi factori, insa unele dintre aceste situatii pot fi utilizate in mod incorect de catre unele societati. In cazul in care o ...
Anularea prin optiune a inregistrarii in scopuri de TVA depinde de mai multi factori, insa unele dintre aceste situatii pot fi utilizate in mod incorect de catre unele societati. In cazul in care o societate are TVA de rambursat (TVA aferent si unor mijloace fixe), este legala anularea ulterioara prin optiune a inregistrarii in scopuri de TVA?
Posibilitatea de anulare prin optiune a inregistrarii in scopuri de TVA in baza prevederilor art. 153 a fost reglementata prin OUG 117/2010 pentru modificarea si completarea Legii 571/2003 privind Codul fiscal si reglementarea unor masuri financiar-fiscale publicata in MOF 891/2010. Prin acest act normativ s-a modificat alin. (7) al art. 152, fiind reglementata astfel posibilitatea formularii optiunii de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA in situatia in care o persoana impozabila nu depaseste plafonul de scutire de 35.000 euro in cursul unui an calendaristic.
In ceea ce priveste retragerea din evidenta platitorilor de TVA, aceasta se poate efectua de abia in luna ianuarie 2012 prin depunerea formularului cod 096 reglementat prin OMFP 13/2011 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (096) "Declaratie de mentiuni privind anularea inregistrarii in scopuri de TVA in cazul persoanelor impozabile, inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, care in cursul unui an calendaristic nu depasesc plafonul de scutire prevazut la art. 152 din Codul fiscal". Concomitent, se depune si formularul cod 010 (vector fiscal) denumit "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica (010)" cod MFP 14.13.01.10.11/1.
Trebuie amintit si faptul ca, prin retragerea din evidentele platitorilor de TVA, se pierde dreptul de deducere a TVA aferenta bunurilor existente in patrimoniu la data depunerii cererii de anulare. Astfel, in ultimul decont care se depune la organul fiscal competent, respectiv decontul de TVA intocmit pentru luna ianuarie 2012, va fi raportata valoarea ajustarilor de TVA efectuate in luna ianuarie pentru toate activele imobilizate si activele circulante pentru care s-a exercitat dreptul de deducere a TVA. De retinut ca aceasta ajustare este obligatorie si nu are un caracter optional.
In functie de natura bunurilor si serviciilor pentru care s-a exercitat dreptul de deducere a TVA, ajustarea sumei TVA deduse trebuie efectuata cu respectarea urmatoarelor prevederi din Codul fiscal:
- pentru stocurile de marfuri, bunuri si servicii neconsumate: art. 148 "Ajustarea taxei deductibile in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital" lit. c) "persoana impozabila isi pierde dreptul de deducere a taxei pentru bunurile mobile nelivrate si serviciile neutilizate la momentul pierderii dreptului de deducere.";si punctul 53 din normele de aplicare. De exemplu, in cadrul serviciilor neconsumate se pot incadra serviciile de inchiriere achitate in avans locatorului pentru care s-a exercitat dreptul de deducere a TVA prin formula contabila:
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
ChatGPT pentru contabili Ghid Practic cu prompturi si aplicatii reale
Cartea verde a contabilitatii 2026
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
4092 = 4426
"Furnizori - debitori "TVA deductibila"
pentru prestari de servicii"
- pentru bunuri de capital si investitii in curs de executie: art. 149 "Ajustarea taxei deductibile in cazul bunurilor de capital" si punctul 54 din normele de aplicare. Pentru cladirile vechi, in vederea efectuarii ajustarii trebuie analizat modul de incadrare a bunurilor imobile in prevederile art. 161 asa cum se detaliaza de la alin. 1 la 14.
Pentru bunurile de capital, ajustarea se efectueaza pentru perioada de ajustare
ramasa la momentul solicitarii scoaterii din evidenta platitorilor de TVA. Ajustarea bunurilor de capital se efectueaza prin formula contabila:
635 = 4426
"Cheltuieli cu alte impozite, "TVA deductibila"
taxe si varsaminte asimilate"
sau
6588
"Alte cheltuieli de exploatare"
Ajustarea trebuie efectuata pe baza listelor de inventariere a bunurilor aflate in stoc si a bunurilor de capital existente in patrimoniul firmei la data de 31 ianuarie 2012, inclusiv pe baza unor situatii operative de calcul a sumei TVA care trebuie ajustata.
- cota de TVA in vigoare la data achizitiei, delimitata diferentiat, pe cote: cota de 19% si cota de 24%;
- valoarea TVA pentru care s-a exercitat dreptul de deducere.
Din punct de vedere fiscal, ajustarea se evidentiaza in jurnalul pentru cumparari si se preia in mod corespunzator cu semnul minus in decontul de TVA , la urmatoarele randuri din formularul cod 300, reglementat prin OMEF 183/2011:
- pentru stocuri: la randul 28 denumit "Regularizari taxa dedusa";
- pentru bunuri de capital: la randul 29 denumit "Ajustari conform pro-rata/ajustari pentru bunurile de capital".
In cazul dat, raportarea ajustarilor prin decontul de TVA cod 300 aferent lunii ianuarie 2012 va conduce, implicit, fie la diminuarea sumei TVA de rambursat inregistrata in perioada fiscala anterioara de raportare, fie la o suma TVA de plata.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Stadiul in care se afla proiectul privind impozitarea bacsisului. Aspecte fiscaleMicrointreprinderea in 2021. Venituri care se exclud din baza de impozitareRegim TVA autoturism second-hand. Cum deducem TVA?E-Transport: Sistemul se utilizeaza daca autovehiculele au minim 3,5 tone sau daca produsele transportate depasesc suma de 10.000 lei?Ce operatiuni sunt scutite de taxa in interiorul tariiUltimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Veniturile inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?Achizitia unui imobil intr-un alt stat membru UE. Cum se stabileste regimul de TVA aplicabil facturii primiteCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Articole similare
PortalContabilitate: Anularea inregistrarii in scopuri de TVAArticole similare
ANAF va anunta ce conditii trebuie sa indepliniti ca sa fiti acreditat pentru depunerea declaratiei 112Tichetele de masa ar putea sa nu mai fie impozitateNu vrem simplificare fiscala!TVA: o prevedere legala noua cu ceva vechimeAtentie la obligatiile sediilor secundare! Vezi ce trebuie respectat urgentArticole similare
Servicii inchiriere mijloc de transport. Ce tratament fiscal se aplica prestarii intracomunitare de servicii?Formularul 088 se modifica si va fi gata pana la 1 iuliePrincipii generale ale sistemului TVA. AnalizaComert online. Regimul fiscal TVA in cazul vanzarii catre persoane din UECalendar ANAF: Declaratii fiscale scadente la 7 august 2024Ultimele articole
Inchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSDeducerea TVA dupa mai multi ani. Cum se exercita dreptul pentru o factura de achizitie neinregistrataFactura de decontare sau structura de comisionar? Cum stabilesti corect daca o refacturare intra in sfera TVAVinzi mai multe imobile ca persoana fizica? Cand desfasori activitate economica in sensul TVAArticole similare
Cine va depune formularul 204 pana la 15 martie?Putem efectua stornarea facturilor cu returnarea marfii catre o firma inactiva?Procedura mai rar intalnita: Circulatia ambalajelor si modul de facturareDatorii vechi furnizori. Cum putem face anularea datoriilor?Casare mijloc fix. TVA. Deductibilitatea cheltuielilorUltimele articole
e-TVA. Cum sa procedati daca aveti cod de TVA anulat si ati primit Notificarea de conformareVechea legislatie VS Noua legislatie privind limitarea dreptului de deducere a TVA pentru vehiculeTratament contabil pentru achizitii de la contribuabili inactiviObligatiile persoanelor fizice privind CASS datorate pentru veniturile din dividendeAnulare cod TVA. Formular 300. Ce implicatii fiscale apar?
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



