Tags: tratament contabil si fiscal, vouchere de vacanta, pensie facultativa, asigurari voluntare de sanatate
Intrebare: Care este tratamentul contabil si fiscal in ceea ce priveste acordarea voucherelor de vacanta, pensiilor facultative, asigurarilor voluntare de sanatate suportate de angajator pentru angajatii din mediul privat incepand cu 01.01.2021? Multumesc!
Raspunsul specialistului:
1) Acordarea voucherelor de vacanta
Potrivit prevederilor art. 3 din Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificarile si completarile ulterioare angajatorii care pot acorda bilete de valoare sub forma tichete de masa, tichete cadou, tichete de cresa, tichete culturale si vouchere de vacanta,…..c) regiile autonome, societatile si companiile nationale, societatile, indiferent de forma juridica de organizare si de forma de proprietate, deci si o societate pe actiuni, cu capital privat, platitoare de impozit profit si TVA, asa cum sunteti d-voastra.
Dpdv al angajatului, potrivit art. 76 alin. (3) lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, “Avantajele, in bani sau in natura, cu exceptia celor prevazute la alin. (4), primite in legatura cu o activitate mentionata la alin. (1) si (2) includ, insa nu sunt limitate la: (…) h) bilete de valoare sub forma tichetelor cadou acordate potrivit legii, cu exceptia destinatiilor si limitelor prevazute la alin. (4) lit. a), tichetelor de masa, voucherelor de vacanta, tichetelor de cresa si tichetelor culturale, acordate potrivit legii.”
Din punct de vedere al CAS, potrivit art. 142 lit. r) din legea sus-mentionata, “Nu se cuprind in baza lunara de calcul al contributiilor de asigurari sociale urmatoarele: (…) r) biletele de valoare sub forma tichetelor de masa, voucherelor de vacanta, tichetelor cadou, tichetelor de cresa, tichetelor culturale, acordate potrivit legii;”
Din punct de vedere al CASS, potrivit art. 157 alin. (2) din legea sus-mentionata, “Nu se cuprind in baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate sumele prevazute la art. 76 alin. (4) lit. d), art. 141 lit. d) si art. 142.”
Din punct de vedere al CAM, potrivit art. 220 4 alin. (2) din legea sus-mentionata, “Nu se cuprind in baza lunara de calcul al contributiei asiguratorie pentru munca sumele prevazute la art. 142.”
Astfel, voucherele de vacanta sunt supuse impozitului pe salarii fiind considerate avantaje impozabile, dar nu intra in baza de calcul al contributiilor sociale obligatorii.
Potrivit pct. (14) alin. (1) din Normele metodologice “Venitul brut lunar din salarii reprezinta totalitatea veniturilor realizate intr-o luna, conform art. 76 alin. (1) - (3) din Codul fiscal, de o persoana fizica, pe fiecare loc de realizare, indiferent de denumirea acestora sau de forma sub care sunt acordate.”
Potrivit pct. 14 alin. (3) si (4) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 78 din Codul fiscal, “(3) Drepturile salariale acordate in natura, precum si avantajele acordate angajatilor se evalueaza conform pct. 12 alin. (4) - (6) si se impoziteaza in luna in care au fost primite. Documentele referitoare la calculul contravalorii veniturilor si avantajelor in natura primite de angajat se vor anexa la statul de plata.
(4) Valoarea tichetelor de masa, tichetelor de cresa, tichetelor cadou, voucherelor de vacanta, acordate potrivit legii, luata in calcul la determinarea impozitului pe veniturile din salarii, este valoarea nominala. Veniturile respective se impoziteaza ca venituri din salarii in luna in care acestea sunt primite.”
Astfel, avantajele acordate angajatilor se impoziteaza in luna in care au fost primite, valoarea voucherelor de vacanta acordate potrivit legii, luata in calcul la determinarea impozitului pe veniturile din salarii, fiind valoarea nominala. Veniturile respective se impoziteaza ca venituri din salarii in luna in care acestea sunt primite.
Potrivit art. 24 alin. (3) din Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare “nivelul maxim al sumei care poate fi acordata unui angajat in decursul unui an fiscal sub forma voucherelor de vacanta este de 6 salarii de baza minime brute pe tara garantate in plata”, (pentru anul 2020 suma este 2.230 lei x 6 salarii minime brute = 13.380 lei).
Dpdv al societatii, potrivit art. 25 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal, au deductibilitate limitata,cheltuielile sociale, in limita unei cote de pana la 5%, aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Codului muncii. Intra sub incidenta acestei limite urmatoarele:
3. cheltuielile reprezentand: cadouri in bani sau in natura, inclusiv tichete cadou oferite salariatilor si copiilor minori ai acestora, servicii de sanatate acordate in cazul bolilor profesionale si al accidentelor de munca pana la internarea intr-o unitate sanitara, tichete culturale si tichete de cresa acordate de angajator in conformitate cu legislatia in vigoare, contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament, inclusiv transportul, acordate de angajator pentru salariatii proprii si membrii lor de familie, precum si contributia la fondurile de interventie ale asociatiilor profesionale ale minerilor;
4. alte cheltuieli cu caracter social efectuate in baza contractului colectiv de munca sau a unui regulament intern;
Ori art.24 din Legea nr. 165/2018 prevede ca voucherele de vacanta sunt bilete de valoare care se acorda angajatilor pentru acoperirea unor cheltuieli ocazionate de efectuarea concediului de odihna in regim de turism intern.
Dpdv contabil, la acordarea voucherelor, acestea se cumuleaza cu veniturile salariale din luna respective;impozitul se retine odata cu retinerea impozitului aferent salariilor, este in cota de 10%, se retine din drepturile salariale aferente lunii in care s-a efectuat distribuirea si se evidentiaza prin articolul contabil
421 = 444 impozit mai mare cu valoarea impozitului aferent voucherelor
2) Pensia facultativa
Tratamentul fiscal al pensiei facultative este diferentiat pentru contributia suportata de angajator si contributia suportata de salariatul care obtine venituri din salarii.
Contributia suportata de angajat
Pentru veniturile din salarii realizate la functia de baza, conform art. 78 din Codul fiscal, din baza de calcul a impozitului pe veniturile din salarii se scad si contributiile la fondurile de pensii facultative potrivit Legii nr. 204/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, si cele la scheme de pensii facultative, calificate astfel in conformitate cu legislatia privind pensiile facultative de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara, administrate de catre entitati autorizate stabilite in state membre ale Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, suportate de angajati, astfel incat la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei al sumei de 400 euro.
Deducerea contributiilor retinute pentru fonduri de pensii facultative calificate astfel in conformitate cu legislatia privind pensiile facultative se realizeaza numai pe baza documentelor privind calificarea fondurilor de pensii facultative respective, emise de A.S.F., la solicitarea angajatorului.
In cazul sumelor platite direct de catre angajat care are calitatea de participant la un fond de pensii facultative, pentru determinarea bazei de calcul al impozitului pe veniturile din salarii, contributiile la fondurile de pensii facultative potrivit Legii nr. 204/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si la fondurile de pensii facultative platite se deduc din veniturile lunii in care s-a efectuat plata contributiei, in limita venitului realizat, pe baza documentelor justificative emise de catre fondul de pensii facultative. Deducerea acestor contributii se realizeaza numai pe baza documentelor privind calificarea fondurilor de pensii facultative respective, emise de Autoritatea de Supraveghere Financiara, la solicitarea angajatului.
Pe parcursul anului platitorul de venituri din salarii cumuleaza sumele in euro, prevazute la art. 78 alin. (2) lit. a) pct. (iii) si (iv) din Codul fiscal, si verifica incadrarea in plafonul deductibil prevazut de lege. Pentru verificarea incadrarii in plafonul anual, cursul de schimb utilizat pentru determinarea echivalentului in euro este cursul leu/euro comunicat de Banca Nationala a Romaniei, in vigoare in ultima zi a lunii pentru care se platesc drepturile salariale.
Astfel, contributiile la fondurile de pensii facultative in limita sumei de 400 euro pe an suportate de salariat sunt deductibile la calcul impozitului pe venit la locul unde salariatul are functia de baza.
Contributia suportata de angajator
In ceea ce priveste contributia suportata de angajator, cheltuielile sunt deductibile integral, indiferent de limita, conform art. 25 alin. (2) din Codul fiscal, potrivit caruia:
„(2) Cheltuielile cu salariile si cele asimilate salariilor astfel cum sunt definite potrivit titlului IV sunt cheltuieli deductibile pentru determinarea rezultatului fiscal, cu exceptia celor reglementate la alin. (3) si (4)”.
Intrucat cheltuielile suportate de angajator pentru pensiile facultative nu sunt prevazute la cheltuieli deductibile limitat sau la cheltuieli nedeductibile, acestea sunt deductibile integral.
Conform art. 76 alin. (4) lit. s) nu sunt impozabile in sensul impozitului pe veniturile din salarii contributiile la un fond de pensii facultative potrivit Legii nr. 204/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, si cele reprezentand contributii la scheme de pensii facultative, calificate astfel in conformitate cu legislatia privind pensiile facultative de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara, administrate de catre entitati autorizate stabilite in state membre ale Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, suportate de angajator pentru angajatii proprii, in limita a 400 euro anual pentru fiecare persoana.
Ceea ce depaseste 400 euro anual pentru fiecare persoana intra in baza de calcul al contributiilor sociale si in baza de calcul a impozitului pe veniturile din salarii. Contravaloarea contributiilor la un fond de pensii facultative potrivit legii, suportate de angajator pentru angajatii proprii, precum si pentru alti beneficiari peste limita de 400 de euro sunt impuse prin cumularea cu veniturile de natura salariala ale lunii in care sunt platite.
Monografia contabila este:
Daca contributia salariatului este retinuta de angajator si virata fondului de pensii:
- Contributia unitatii la schemele de pensii facultative:
6456 = 4381
- Inregistrarea drepturilor salariale cuvenite:
641 = 421
- Inregistrarea retinerilor:
421 = %
444
4315
4316
- Inregistrarea contributiei asiguratorie pentru munca datorata de angajator:
646 = 436
- Plata salariului:
421 = 5121
Sau, daca se retine contributia suportata de angajat:
421 = 427
421 = 5121
- Plata impozitului si contributiilor:
% = 5121
444
4315
4316
436
- Inregistrarea platii contributiilor de pensii facultative:
4381 = 5121
427 = 5121
3) Asigurari voluntare de sanatate
La nivelul societatii, conform art. 25 alin. 2 din Codul fiscal si pct. 14 din Normele metodologice de aplicare, cheltuielile cu salariile si cele asimilate salariilor, astfel cum sunt definite potrivit titlului IV - Impozitul pe venit din Codul fiscal, sunt cheltuieli deductibile pentru determinarea rezultatului fiscal, indiferent de regimul fiscal aplicabil acestora la nivelul persoanei fizice, cu exceptia celor reglementate la alin. 3) ca deductibile limitat si la alin. 4) ca nedeductibile. Cheltuielile cu asigurarile voluntare de sanatate pentru salariati nu fac parte din categoria celor prevazute la alin. 3 sau alin. 4 ale art. 25 din Codul fiscal, deci ele vor fi deductibile in baza regulii generale de la art. 25 alin. 2) din Codul fiscal.
La nivelul salariatilor, potrivit art. 76 alin. 4 lit. t) din Codul fiscal nu sunt considerate venituri impozabile primele de asigurare voluntara de sanatate, precum si serviciile medicale furnizate sub forma de abonament, suportate de angajator pentru angajatii proprii, astfel incat la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei al sumei de 400 euro. De asemenea, astfel de venituri nu intra in baza de calcul a CAS conform art. 142 lit. s pct. 6 din Codul fiscal, a CASS conform art. 157 alin. 2 din Codul fiscal si a CAM conform art. 220 4 alin. 2 din Codul fiscal.
Pe de alta parte, primele de asigurare voluntara de sanatate, precum si serviciile medicale furnizate sub forma de abonament, suportate direct de angajat, astfel incat la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei al sumei de 400 euro pot fi deduse la calculul impozitului pe veniturile din salarii conform art. 78 alin. 2) lit. a pct. iv din Codul fiscal.
Inregistrari contabile:
- inregistrarea contributiei angajatorului la asigurarile voluntare de sanatate
6457 = 4381
- inregistrarea contributiei angajatilor la asigurarile voluntare de sanatate, retinuta din salarii
421 = 427
- virarea contributiilor la asigurarile voluntare de sanatate
4381 = 5121
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Ajustare TVA leasing in situatia iesirii prin optiune de la TVA
Intrebare:
Revin la problema pe care am expus-o data trecuta, dar cu inca o intrebare:
CAND TREBUIE FACUTA AJUSTAREA DE TVA PENTRU AVANS LEASING PLATIT? LA IESIREA DE LA TVA PRIN OPTIUNE SAU LA DATA TRANSFERULUI DREPTULUI DE PROPRIETATE?
Care ar fi explicatia ca pentru suma facturata si platita avans catre soc de leasing, ajustarea de TVA sa se ceara la data iesirii de la TVA, iar pentru ratele de leasing, achitate in perioada de platitor TVA, ajustarea sa se faca la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Decontare ochelari
Intrebare:
Referitor la decontarea ochelarilor de vedere, conform recomandarii Directivei Europene.
Firma noastra deconteaza in limita a 400 lei/an, c/val ochelarilor de vedere pentru angajati.
In acest scop a fost intocmita o procedura in care sunt precizate categoriile de personal eligibile si documentele justificative necesare a fi prezentate, adica:
- recomandarea mediculul de medicina muncii privind necesitatea unui control/consult...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<