Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Intrebare: O societate a achizitionat produse naturiste pentru care a primit factura. Societatea in cauza are ca obiect de activitate si transportul de marfuri. Cum s-ar putea inregistra contabil si fiscal (TVA, impoz pe profit ) aceasta factura?
Raspuns:
Incadrarea din punct de vedere contabil si fiscal a cheltuielilor inregistrate se va efectua in functie de destinatia/scopul in care au fost utilizate produsele naturiste achizitionate.
Spre exemplu, in cazul in care acestea sunt acordate unor parteneri de afaceri, in scopul afacerii, cheltuielile efectuate reprezinta cheltuieli de protocol. In contabilitate acestea se vor inregistra cu ajutorul contului 623 - "Cheltuieli de protocol, reclama si publicitate".
Din punct de vedere al impozitului pe profit, in conformitate cu prevederile art. 21 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal , cheltuielile de protocol sunt deductibile in limita unei cote de 2% aplicata asupra diferentei rezultate dintre totalul veniturilor impozabile si totalul cheltuielilor aferente veniturilor impozabile, altele decat cheltuielile de protocol si cheltuielile cu impozitul pe profit.
Din punct de vedere al taxei pe valoare adaugata, potrivit art. 128 alin. (8) lit. f) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal , nu constituie livrare de bunuri acordarea de bunuri de mica valoare, in mod gratuit, in cadrul actiunilor de sponsorizare, de mecenat, de protocol/reprezentare, in conditiile stabilite prin norme.
Astfel cum prevede pct. 6 alin. (15) lit. a) din Titlul VI al Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal , bunurile acordate gratuit in cadrul actiunilor de protocol nu sunt considerate livrari de bunuri daca valoarea totala a bunurilor acordate gratuit in cursul unui an calendaristic este sub plafonul in care aceste cheltuieli sunt deductibile la calculul impozitului pe profit, astfel cum este stabilit la titlul II din Codul fiscal . Aceleasi prevederi se aplica si in cazul microintreprinderilor sau al persoanelor impozabile care nu trebuie sa depuna situatii financiare anuale conform prevederilor legale.
Booking & Airbnb Solutii fiscal-contabile pentru companii
Calendarul contabilului vesel 2026
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2026
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Alin. (16) al acestui punct precizeaza ca incadrarea in plafoanele prevazute la alin. (15) se determina pe baza datelor raportate prin situatiile financiare anuale. In cazul persoanelor impozabile care nu sunt obligate sa depuna situatii financiare anuale conform prevederilor legale, incadrarea in plafoanele prevazute la alin. (15) se determina pe baza datelor raportate prin declaratiile privind veniturile realizate.
Nu se iau in calcul pentru incadrarea in aceste plafoane sponsorizarile, actiunile de mecenat sau alte actiuni prevazute prin legi, acordate in numerar, precum si bunurile pentru care taxa nu a fost dedusa. Depasirea plafoanelor constituie livrare de bunuri cu plata si se colecteaza taxa, daca s-a exercitat dreptul de deducere a taxei aferente achizitiilor care depasesc plafoanele. Taxa colectata aferenta depasirii se calculeaza si se include in decontul intocmit pentru perioada fiscala in care persoana impozabila a depus sau trebuie sa depuna situatiile financiare anuale sau, dupa caz, declaratiile privind veniturile realizate, respectiv in anul urmator celui in care au fost efectuate cheltuielile.
Conform art. 155 alin. (2) din Codul fiscal si pct. 70 din normele mai sus mentionate, persoana inregistrata conform art. 153 trebuie sa autofactureze fiecare livrare de bunuri sau prestare de servicii catre sine.
Punctul 70 din normele mai sus mentionate prevede urmatoarele:
"(1) Auto-factura pentru livrari de bunuri sau prestari de servicii catre sine trebuie emisa numai daca operatiunile in cauza sunt taxabile si numai in scopul taxei, fiind obligatorie mentionarea urmatoarelor informatii:
a) numarul facturii, care va fi un numar secvential acordat in baza uneia sau mai multor serii, care identifica in mod unic o factura;
b) data emiterii;
c) numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA al persoanei impozabile, la rubrica furnizor;
d) pentru situatiile prevazute la 128 alin. (4) lit. a), c) si d) din Codul fiscal , si la prima teza a art. 129 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal , la rubrica cumparator se inscriu informatiile mentionate la lit. c);
e) numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA ale beneficiarului, la rubrica cumparator, pentru situatiile prevazute la art.128 alin. (4) lit. b), si a doua teza a art. 129 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal ;
f) denumirea si descrierea bunurilor livrate sau serviciilor prestate;
g) valoarea bunurilor sau serviciilor, exclusiv taxa;
h) cota de taxa aplicabila;
i) valoarea taxei colectate.
(2) Informatiile din factura emisa prin autofacturare se inscriu in jurnalele pentru vanzari si sunt preluate corespunzator in decontul de taxa prevazut la art. 1562 din Codul fiscal , ca taxa colectata.
(3) In cazul depasirii plafoanelor stabilite la pct. 6 alin. (15) pentru operatiunile prevazute la art. 128 alin. (8) lit. f) si art. 129 alin. (5) lit. a) din Codul fiscal , persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal au obligatia sa intocmeasca autofactura conform prevederilor alin. (1) numai in scopuri de TVA. Autofactura va cuprinde la rubrica «Cumparator» informatiile de la alin. (1) lit. c), iar in cazul bunurilor/serviciilor acordate gratuit in cadrul actiunilor de protocol, sponsorizare, mecenat, in loc de denumirea si descrierea bunurilor livrate sau serviciilor prestate se poate mentiona, dupa caz: depasire plafon protocol, sponsorizare sau mecenat."
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Avansurile achitate pentru achizitii intracomunitare de bunuri - II Un strop de contabilitateTVA la plata de drepturi de autorDeductibilitate TVA pentru achizitii de servicii de la un furnizor din UE. D300, D394Cand intervine exigibilitatea TVA pentru achizitia intracomunitara de bunuri. Material ANAF actualizat in 2023Dreptul de deducere pentru cheltuieli protocolUltimele articole
Salariu compensatoriu acordat sub forma de bunuri: ajustare negativa de TVA sau autocolectare prin AUTOFACTURA?Achizitie autoturisme second hand de la persoane fizice din UE: Obligatii TVA, AUTOFACTURA si documente justificativeAUTOFACTURA primita de la furnizorul de energie electrica. Raportare in D300, D394, D406Sponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorPerioada fiscala TVA 2025 pentru persoanele care efectueaza achizitii intracomunitare de bunuriArticole similare
Colectare deseuri. Inregistrari contabileSistemul de TVA la incasare. Determinarea cifrei de afaceri de 2.250.000 leiLivrare intracomunitara de bunuri. Regim TVATVA aferenta veniturilor din drepturi de autor. Analiza Irina DumitrescuNu uita de declaratiile cu termen-limita 12 decembrieUltimele articole
Vanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSDeducerea TVA dupa mai multi ani. Cum se exercita dreptul pentru o factura de achizitie neinregistrataArticole similare
Taxa pentru obtinere viza refacturata.INREGISTRARI CONTABILE. Decont de TVAStudiu de caz: Ajustarea TVA in cazul vanzarii unui mijloc fix sub valoarea ramasa neamortizataLichidare voluntara. Distribuire bunuri catre asociat. Ce tratament fiscal aplicam?Reziliere contract de leasing. INREGISTRARI CONTABILERefuz inregistrare in ROI. Cum facem monografia contabila si ce declaratii fiscale se depun?Ultimele articole
Cartea Verde a Contabilitatii 2026: instrumentul care va scuteste de erori in aplicarea legislatiei de TVA si contabilaStudiu de caz - Vanzare cu puncte de fidelizare: tratament TVA, INREGISTRARI CONTABILEMaparea SAF-T gresita iti aduce ANAF-ul la usa. Iata cum scapi de aceasta problema o data pentru totdeaunaCesiune de creanta. Emitere facturi, regim TVA si INREGISTRARI CONTABILETVA de recuperat. Cand se prescrie si o MONOGRAFIE utila contribuabililorArticole similare
Livrarea de proteze. Cum arata cota redusa de TVA!Client radiat de la O.N.R.C. Ce TRATAMENT FISCAL se aplica in ce priveste TVA-ul si impozitul pe profit?Bonuri fiscale cu deductibilitate 50 la suta. Verificarea inregistrarilorAchizitie bunuri din UE. Care e tratamentul fiscal?Prestari servicii. Obligatii TVA pentru servicii online catre pers. fizice si juridice din UE si non UEUltimele articole
Factura din SPV care iti poate strica deducerea de TVA: ce faci cand o cheltuiala personala ajunge pe firma[GHID] TRATAMENT FISCAL pentru vanzarea de produse digitale catre clienti din Romania, UE si NonUEBun achizitionat direct din stat tert, nedeclarat in vama din Romania. Care este tratamentul contabil si implicatiile fiscaleDiferente de TVA stabilite de ANAF in urma inspectiei fiscale. TRATAMENT FISCAL si monografie contabilaAmanare la plata TVA-ului in vama: Conditii si TRATAMENT FISCAL- contabil
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



