Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Analizam, prin cele ce urmeaza, cazul unei societati din Romania care are ca actionari un rezident roman (persoana fizica) si un nerezident, persoana juridica din Cipru, aceasta din urma detinand actiuni in cadrul firmei in proportie de 51%, cu o vechime de 6 ani. In cursul lunii iunie 2012 se efectueaza plata dividendelor, cu retinerea impozitului de 16% aferent dividendelor platite actionarului rezident roman, iar pentru actionarul nerezident, plata s-a efectuat fara a i se retine impozit pe dividende. Vom vedea astfel care sunt obligatiile fiscale de indeplinit ale SRL-ului din Romania, din punct de vedere al impozitului pe dividende, impozitului pe venitul nerezidentilor si al aplicarii conventiei pentru evitarea dublei impuneri.
Raspuns:Dividendele platite persoanei fizice rezidente reprezinta venituri din investitii si sunt reglementate la Titlul III "Impozit pe venit", Capitolul 5 "Venituri din investitii" din Legea 571/2003 privind Codul fiscal , cu modificarile si completarile ulterioare.In conformitate cu prevederile art. 67 alin.(1) din actul normativ mentionat mai sus, veniturile sub forma de dividende se impun cu o cota de 16% din suma acestora. Obligatia calcularii si retinerii impozitului pe veniturile sub forma de dividende revine persoanelor juridice, o data cu plata dividendelor catre actionari sau asociati.
Impozitul pe dividende se vireaza astfel:
- pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care se face plata pentru veniturile sub forma de dividende platite catre asociati;
- pana la data de 25 ianuarie inclusiv a anului urmator celui in care sunt aprobat situatiile financiare anuale, in situatia dividendelor distribuite, dar care nu sunt platite asociatilor pana la sfarsitul anului in care sunt aprobate situatiile financiare anuale.
Impozitul retinut se raporteaza prin Formularul 100 - "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat" (pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care se face plata) si Formularul 205 "Declaratie informativa privind impozitul retinut pe veniturile cu regim de retinere la sursa, pe beneficiari de venit" (pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat).
In ceea ce priveste persoana juridica nerezidenta sunt aplicabile prevederile Titlului V din Codul fiscal - " Impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti si impozitul pe reprezentantele firmelor straine infiintate in Romania" sau, dupa caz, prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri.
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
SAF-T pentru Contribuabili Mici
In conformitate cu prevederile art. 115 alin. (1) lit. a) si 116 din Codul fiscal dividendele de la un rezident sunt venituri impozabile obtinute din Romania, indiferent daca veniturile sunt primite in Romania sau in strainatate. Impozitul datorat se calculeaza, se retine si se plateste la bugetul de stat de catre platitorul de venituri, societatea din Romania.
Impozitul datorat se calculeaza prin aplicarea cotei de 16% asupra veniturilor brute.
Impozitul se calculeaza, respectiv se retine in momentul platii venitului si se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-a platit venitul. Impozitul se calculeaza, se retine si se plateste, in lei, la bugetul de stat, la cursul de schimb al pietei valutare comunicat de Banca Nationala a Romaniei, valabil in ziua retinerii impozitului pentru nerezidenti. In cazul dividendelor distribuite, dar care nu au fost platite asociatului pana la sfarsitul anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale, impozitul pe dividende se declara si se plateste pana la data de 25 ianuarie a anului urmator.
Conform art. 117 lit. h) sunt scutite de impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti dividendele platite de o intreprindere, care este persoana juridica romana sau persoana juridica cu sediul social in Romania, infiintata potrivit legislatiei europene, unei persoane juridice rezidente intr-un alt stat membru al Uniunii Europene sau in unul dintre statele Asociatiei Europene a Liberului Schimb, respectiv Islanda, Principatul Liechtenstein, Regatul Norvegiei, ori unui sediu permanent al unei intreprinderi dintr-un stat membru al Uniunii Europene sau dintr-un stat al Asociatiei Europene a Liberului Schimb, respectiv Islanda, Principatul Liechtenstein, Regatul Norvegiei, situat intr-un alt stat membru al Uniunii Europene sau al Asociatiei Europene a Liberului Schimb, sunt scutite de impozit, daca persoana juridica straina beneficiara a dividendelor intruneste cumulativ urmatoarele conditii:
1. are una dintre formele de organizare prevazute la art. 201 alin. (4);
2. in conformitate cu legislatia fiscala a statului membru al Uniunii Europene sau a unuia dintre statele Asociatiei Europene a Liberului Schimb, respectiv Islanda, Principatul Liechtenstein, Regatul Norvegiei, este considerata a fi rezidenta a statului respectiv si, in temeiul unei conventii privind evitarea dublei impuneri incheiate cu un stat tert, nu se considera ca este rezident in scopul impunerii in afara Uniunii Europene sau Asociatiei Europene a Liberului Schimb, respectiv Islanda, Principatul Liechtenstein, Regatul Norvegiei;
3. plateste, in conformitate cu legislatia fiscala a unui stat membru al Uniunii Europene sau a unuia dintre statele Asociatiei Europene a Liberului Schimb, respectiv Islanda, Principatul Liechtenstein, Regatul Norvegiei, impozit pe profit sau un impozit similar acestuia, fara posibilitatea unei optiuni sau exceptari;
4. detine minimum 10% din capitalul social al intreprinderii persoana juridica romana pe o perioada neintrerupta de cel putin 2 ani, care se incheie la data platii dividendului.
Daca beneficiarul dividendelor este un sediu permanent al unei persoane juridice rezidente intr-un stat membru al Uniunii Europene sau intr-un stat al Asociatiei Europene a Liberului Schimb, respectiv Islanda, Principatul Liechtenstein, Regatul Norvegiei, situat intr-un alt stat membru al Uniunii Europene sau al Asociatiei Europene a Liberului Schimb, pentru acordarea acestei scutiri persoana juridica straina pentru care sediul permanent isi desfasoara activitatea trebuie sa intruneasca cumulativ conditiile prevazute la pct. 1-4.
Pentru acordarea acestei scutiri, persoana juridica romana care plateste dividendul trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
1. este o societate infiintata in baza legii romane si are una dintre urmatoarele forme de organizare: «societate pe actiuni», «societate in comandita pe actiuni», «societate cu raspundere limitata»;
2. plateste impozit pe profit, potrivit prevederilor titlului II, fara posibilitatea unei optiuni sau exceptari.
Pentru acordarea acestei scutiri, persoana juridica cu sediul social in Romania, infiintata potrivit legislatiei europene, care plateste dividendul, trebuie sa plateasca impozit pe profit, potrivit prevederilor titlului II din Codul fiscal , fara posibilitatea unei optiuni sau exceptari.
Asadar, daca sunt indeplinite conditiile mai sus redate veniturile din dividende obtinute de persoana juridica rezidenta in Cipru sunt scutite de impozit.
Astfel cum prevede art. 119 alin. (1) din Codul fiscal , platitorii de venituri cu regim de retinere la sursa a impozitelor, cu exceptia platitorilor de venituri din salarii, au obligatia sa depuna o declaratie privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit la organul fiscal competent, pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat.
Modelul si continutul Declaratiei informativa privind impozitul retinut si platit pentru veniturile cu regim de retinere la sursa / venituri scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti.este reglementat de punctul 15 indice 1 din normele metodologice date in aplicarea acestui articol. Potrivit acestuia, declaratia cuprinde si:
- Denumire/Nume si prenume beneficiar de venit nerezident;
- Natura venitului
- Venitul beneficiarului de venit nerezident (suma bruta);
- Impozit retinut si platit la bugetul statului / scutire de impozit
- Actul normativ care reglementeaza impunerea / scutirea
Astfel, in declaratia informativa se inscriu si veniturile scutite de impozit si actul normativ care reglementeaza scutirea. Ca atare, societatea din Romania va depune formularul prevazut de art. 119 din Codul fiscal , respectiv "Declaratia informativa privind impozitul retinut si platit pentru veniturile cu regim de retinere la sursa/venituri scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti".
In conformitate cu prevederile art. 72 alin. (1) din Codul de procedura fiscala , societatea nerezidenta care este subiect intr-un raport juridic fiscal trebuie sa se inregistreze fiscal primind un cod de identificare fiscala.
In situatia in care societatea nerezidenta realizeaza in Romania numai venituri supuse regulilor de impunere la sursa, iar impozitul retinut este final, cum este si cazul veniturilor din dividende de la un rezident, atribuirea codului de identificare fiscala se poate face de organul fiscal, la solicitarea societatii din Romania, in calitatea de platitor de venit, in conformitate cu prevederile art. 72 alin. (4) din Codul de procedura fiscala.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Calendar ANAF: Obligatii fiscale pentru zilele de 26 si 28 februarieCum se completeaza formularul D101 in cazul unor bonificatii. Determinarea rezultatului fiscalInregistrare inactivitate temporala. Norme aprobare regim de declarare derogatoriuDrepturi de Autor: Exemplu de calcul pentru impozit si contributiile socialeDocumentar fiscal: Declararea si plata impozitului pe profitUltimele articole
Calendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024D100 in 2024, depusa eronat pentru o alta luna. Cum se pot rectifica dateleCalendar ANAF: Pana pe 25 octombrie 2024 contribuabilii trebuie sa depuna 9 declaratiiCalendar ANAF. Declaratii fiscale cu scadenta in 25 septembrie 2024Luni, 26 august 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscaleArticole similare
Lichidare voluntara, distribuire de active catre asociatul unic, regim fiscal si inregistrari contabile TVAVor fi acordate noi facilitati fiscale persoanelor fiziceImpozitul pe veniturile microintreprinderilor de la 1 ianuarie 201628 februarie 2017 e termenul limita pentru depunerea declaratiei 205 pentru anul 2016Organizatie nonprofit. Regim fiscalUltimele articole
Bilant interimar sem. III 2024. Se poate intocmi bilant interimar in luna decembrie?ANAF: 2,74 milioane lei sume stabilite suplimentar, in urma inspectiilor din luna octombrie 2024Calendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Radiere SRL, PFA, II, IF. Procedura complexa, explicata pas cu pasDeclaratia 100 in 2024: pentru ce se depune, termene, mod de completareArticole similare
Util pentru societati: Finalizarea si consecintele inspectiei fiscaleRectificarea IMPOZITului pe veniturile microintreprinderilorCum devin microintreprinderile platitoare de IMPOZIT pe profitRepunere suma TVA. Depunere rectificativa pentru IMPOZITul pe profit aferent bazei pentru TVA-ul repusSe intoarce taxa de 3% pentru companii?Ultimele articole
Firme care NU mai sunt microintreprinderi din ianuarie 2023. Pot reveni la IMPOZIT micro din 2025?Achizitii intracomunitare peste plafonul de 10.000 euro. Unde se achita TVA-ul?Modificari IMPORTANTE aduse IMPOZITului pe profit, suplimentar si pe veniturile microPFA cu activitate inceputa in cursul anului. Datoreaza CAS si CASS?Microintreprindere in 2025. Ce conditii trebuie sa indeplineasca firmele la 31 decembrie 2024Articole similare
Calendar ANAF: Care sunt obligatiile fiscale cu termen la 16 noiembrie?Ce spune Rovana Plumb despre economia verdeDeclaratia 112. Care sunt principalele modificari?Ministerul Economiei propune 27 de masuri noi pentru debirocratizarea firmelor. Vor fi eliminate mai multe obligatiiAbordarea contabila nu pare sa fie un argument de care sa se tina cont. Ce DECLARATII a facut premierul?Ultimele articole
A fost prelungit termenul pentru acordarea facilitatilor fiscale introduse prin OUG 107/2024Achizitii intracomunitare peste plafonul de 10.000 euro. Unde se achita TVA-ul?Sambata, 30 noiembrie 2024, termen limita pentru depunerea formularului 398ANAF: 2,74 milioane lei sume stabilite suplimentar, in urma inspectiilor din luna octombrie 2024Calendar ANAF: DECLARATII fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Articole similare
Ce avantaje salariale pot fi acordate administratorilor care au contract de mandatVanzare activ adus ca aport la capitalul social. Cum procedam?Nou proiect pentru intarirea disciplinei financiare. Reguli noi pentru operatorii economici!Zoom fiscal: Impozitarea veniturilor din dividende din 2016Distribuire rezerve din reevaluare. Cum procedam?Ultimele articole
Firme care NU mai sunt microintreprinderi din ianuarie 2023. Pot reveni la impozit micro din 2025?Microintreprindere in 2025. Ce conditii trebuie sa indeplineasca firmele la 31 decembrie 2024Clarificari ANAF pentru aplicarea impozitului pe veniturile micro, in urma modificarilor aduse prin HG 1393/2024Situatii financiare nedepuse la timp. De cand trece microintreprinderea la impozit pe profitHG 1393/2024. 4 modificari importante aduse impozitului MICROAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"