Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Referitor la diminuarea evaziunii fiscale din TVA prin blocarea firmelor evazioniste si a persoanelor implicate in retele de frauda sau cu un comportament fiscal anterior contrar prevederilor legale manifestat in mod repetat, ca rezultat al implementarii noii proceduri de inregistrare in scop de TVA.
Informatiile din bazele de date ale aplicatiei care gestioneaza noua procedura de inregistrare in scopuri de TVA (intrata in vigoare incepand cu luna februarie 2015) confirma limitarea accesului pe piata a firmelor cu comportament evazionist si a persoanelor implicate in retelele de frauda sau cu un comportament fiscal anterior contrar prevederilor legale manifestat in mod repetat.
Astfel, in perioada februarie-aprilie 2015, 2.515 agenti economici nu au reusit sa indeplineasca criteriile aplicatiei informatice, fiind exclusi automat sau in urma verificarilor Directiei Generale Antifrauda Fiscala (DGAF) care au avut loc dupa ce aplicatia informatica i-a situat in categoria de risc mediu.
Dintre acestia, 2.111 reprezinta societati nou infiintate care au solicitat inregistrarea in scop de TVA, fiind respinsi de aplicatie sau in urma verificarilor DGAF. Totodata, 404 firme care desfasurau deja activitate economica nu au primit codul de TVA in urma operatiunii de reinregistrare.
Subliniem faptul ca 1.063 de agenti ecoomici incadrati la categoria de risc mediu au obtinut aprobarea inscrierii in scop de TVA sau neanularea codului de TVA dupa interviul desfasurat conform procedurilor cu reprezentantii ANAF.
In perioada mai sus mentionata, dupa implementarea noii proceduri, 4.527 de societati au fost inregistrate in scop de TVA atat de la infiintare, cat si pe parcursul desfasurarii activitatii, comparativ cu 10.061 firme, in aceasi perioada a anului trecut, ceea ce reprezinta o diminuare cu cca 55%.
Detalii legate de functionarea aplicatiei informative dedicata analizei de risc
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Proceduri obligatorii pentru implementarea Standardelor de Control Intern Managerial
In primul rand, trebuie mentionat faptul ca refuzul inregistrarii in scop de TVA nu poate surveni in urma neindeplinirii unui singur criteriu, ci a unui cumul de criterii.
Neindeplinirea unui cumul de criterii situeaza solicitantul in grupa de risc mare sau mediu, ceea ce conduce la eliminarea directa (risc mare) sau la parcurgerea unui interviu cu reprezentantii ANAF (risc mediu) pentru a oferi lamuririle necesare.
Dintre cele mai importante criterii, a caror neindeplinire conduce la refuzul inregistrarii in scop de TVA, exemplificam: detinerea in prezent sau in trecut, de catre administratorul care solicita inregistrarea in scop de TVA, a calitatii de asociat sau administrator in societati cu risc fiscal ridicat (cu obligatii fiscale neachitate; care au fost declarate inactive de Fisc, fara a fi reactivate ulterior; aflate in inactivitate temporara sau la registrul comertului, lichidate sau radiate), dar si instabilitatea sediului social.
Observatie! Fiecare criteriu are un punctaj diferit. Astfel, in unele cazuri, neindeplinirea a doua criterii cu punctaj mare duce la refuzuul inregistrarii in scop de TVA la fel ca in situatia in care solicitantul nu indeplineste trei sau patru criterii cu un punctaj mai mic per criteriu.
Exemplu:
Cererea unui solicitand de inregistrare in scop de TVA a fost respinsa pentru ca persoana in cauza:
1. a facut si facea parte, la momentul depunerii cererii, din societati care aveau obligatii fiscale neachitate de aproximativ 500.000 euro
2. a facut parte din 3 societati care aveau statutul de inactiv si din 2 societati care au fost lichidate.
Sursa: ANAF
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
CAND si CUM se solicita inregistrarea in scopuri de TVAProductie agricola persoana fizica neautorizata. Se datoreaza TVA?Societate infiintata prin divizare. Inregistrare in scop de TVA. Ce procedura va urma societatea?Societate cu cod de TVA anulat si reinregistrare in scop de TVA. Ce declaratii se depun?Codul special de TVA 2023: in ce situatii ai nevoie de elUltimele articole
Societate infiintata in anul 2023. Cum se calculeaza plafonul TVA de 300.000 leiDepasirea planului de 10.000 de euro in cazul vanzarilor de bunuri la distanta. Este obligatorie inscrierea in OSS?Comert cu autoturisme second hand. Regim special de TVAInregistrate in scop de TVA. Ajustare TVA pentru proiect investitiiInregistrare in scopuri de TVA: Conditii pentru sucursale din Romania care fac import de bunuri din state non-UEArticole similare
Declaratia 100In atentia celor care depun Declaratia 390 VIESLegislatia Muncii si Salarizare pe intelesul si pentru uzul contabililorOUG 41/2022 privind E-Transport, modificat prin OUG 129/2024. Tabel comparativ cu schimbarileFormularul D8 - Cererea de acordare a esalonarii la plata- este disponibil pe site-ul ANAFUltimele articole
SAF-T in 2025. Pentru o casa de ajutor reciproc (CAR) se depune D406 din ianuarie 2025?Calendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Venituri din alte surse. Ce obligatii declarative si de plata avetiHG 1393/2024. 4 modificari importante aduse impozitului MICROProiect: Noi ajustari privind Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVAArticole similare
OPANAF 2899/2017: NOUA PROCEDURA de modificare vector TVA din oficiuAtentie la Ordinul ANAF 2906/2014OUG 138/2020. Noi modificari privind Programul IMM LEASING de ECHIPAMENTE si UTILAJE. Accesul la finantare va fi mai flexibilEmiterea in format electronic a unor documente fiscaleOMFP 161/2015 si OMFP 162/2015 modifica procedura de comunicare intre ANAF si contribuabiliUltimele articole
E-factura, obligatorie din 2024. Tot ce trebuie sa stiiPrin Ordinul 1090/2022 a fost aprobata o NOUA PROCEDURA de comunicare prin mijloace electronice intre ANAF si contribuabiliReguli noi de impozitare a unor venituri din inchirieri, obtinute de persoanele fizice, introduse prin Legea 296/2020Cum putem redirectiona sume din impozitul pe venit aferent anului 2019 – Formularul 230ANAF: NOUA PROCEDURA de inregistrare a contractelor de inchiriere. Analiza zilei cu Irina DumitrescuArticole similare
Depunerea dosarului preturilor de transfer pentru anul 2021 trebuie facuta pana pe 25 iunie. Ce sanctiuni se aplica in caz contrarNereguli descoperite de Curtea de Conturi la Ministerul Dezvoltarii. Explicatiile oficialeFinantare noua prin 862 milioane de euro pentru proiecte romanestiRomania nu poate adera momentan la zona euro. O noua evaluare va fi in 2 aniInregistrarea tichetelor de masa in RevisalUltimele articole
Cum se face impozitarea masinilor si imobilelor cu valoare mareCriterii intreprinderi legate si limita echivalentului in lei a sumei de 500.000 euro pentru persoane afiliateIntreprinderi legate. In ce conditii se incadreaza la regimul micro din 1 ianuarie 2024TVA locuinte 2024: Studii de caz utileTVA locuinte 2024. Ce procent se va aplica in 2024 la incheierea contractelor de vanzare-cumparare?Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"