keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
keyboard_double_arrow_left

Ecotaxa fara taxa (pe valoarea adaugata)

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 09 Apr. 2009
Tags: ecotaxa, taxa, tva

La sfarsitul lunii august 2008, din M.Of. nr. 628 din 29 august 2008 am aflat ca, incepand cu data de 1 ianuarie 2009, se datoreaza o noua taxa: ecotaxa. Noua taxa este reglementata prin O.G. nr. 25 ...

La sfarsitul lunii august 2008, din M.Of. nr. 628 din 29 august 2008 am aflat ca, incepand cu data de 1 ianuarie 2009, se datoreaza o noua taxa: ecotaxa. Noua taxa este reglementata prin O.G. nr. 25 din 27 august 2008 care modifica si completeaza O.U.G. nr. 196/2005 privind Fondul pentru Mediu. Astfel, art. 9 „Veniturile Fondului pentru Mediu“ s-a imbogatit cu o noua litera: litera „q“.

Aceasta litera are in vedere o taxa de 0,2 lei/bucata pentru pungile facute din materiale care nu sunt biodegradabile, introduse pe piata nationala. Ecotaxa de 0,2 lei/bucata se aplica indiferent de marimea si de calitatea pungii. De cele mai multe ori, valoarea ecotaxei este mai mare sau egala cu valoarea de achizitie a pungii de la operatorul economic care le introduce pe piata.

In aceasta categorie a ambalajelor de desfacere au fost incadrate pungile de tip sacosa-banana, cu maner aplicat, sau tip maiou.

Recunosc faptul ca, de la prima lectura a acestei ordonante, am retinut ca aceasta obligatie de declarare si achitare a „taxei pe punga“ revine doar operatorilor economici care introduc pe piata astfel de ambalaje: producatorii si importatorii unor astfel de pungi.

Acest lucru este evident din textul de lege citit ca atare: „Veniturile Fondului pentru Mediu se constituie din: ... q) o taxa, denumita in continuare ecotaxa... incasata de la operatorii economici care introduc pe piata nationala astfel de ambalaje de desfacere“.

Pentru evitarea confuziilor
Totusi, in graba, la aparitia ordonantei, majoritatea a inteles ca aceasta obligatie de colectare a ecotaxei revine magazinelor de vanzare cu amanuntul a marfurilor.

Din textul de lege prezentat nu rezulta faptul ca aceasta obligatie revine magazinelor de vanzare cu amanuntul catre populatie care introduc pungile pentru ambalarea produselor cumparate de consumatori diversi, persoane fizice sau juridice. Faptul ca este obligatorie afisarea valorii ecotaxei in magazinele de vanzare cu amanuntul nu inseamna ca aceasta trebuie incasata de la consumatorii finali.

Prin afisul respectiv nu se aduce la cunostinta faptul ca ecotaxa este perceputa de magazin consumatorului final.

Asa cum rezulta si din textul de lege, „... valoarea acesteia se afiseaza la loc vizibil in vederea informarii consumatorilor finali“, afisele respective au doar rol de a instiinta consumatorii finali asupra existentei acestei taxei, cu scopul constientizarii acestora asupra riscului de poluare a mediului prin utilizarea pungilor care nu sunt iodegradabile.

Atentie, amenda!
Neafisarea acestei informatii reprezinta contraventie! In mod sigur, daca aveti magazine de comercializare a marfurilor cu amanuntul, va vor vizita comisarii de la Garda Natio nala pentru Mediu, deoarece ei au competenta in constatarea acestor contraventii care se sanctioneaza cu amenda stabilita prin O.U.G. nr. 196 din 22 decembrie 2005 privind Fondul pentru Mediu, cap. 5 art. 15 alin. (3): „Neafisarea la loc vizibil in vederea informarii consumatorilor finali a valorii ecotaxei constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 lei la 2.500 lei“.

Cine este obligat sa colecteze, sa declare si sa achite ecotaxa?
Consider ca se incadreaza in categoria operatorilor economici care introduc ambalaje pe piata nationala doar producatorii de pungi si importatorii acestora, fiind exclusi comerciantii din cadrul magazinelor de vanzare cu amanuntul.

Acest fapt rezulta si din metodologia de calcul a contributiilor si taxelor datorate la Fondul pentru Mediu aprobata prin Ordinul ministrului mediului si gospodaririi apelor nr. 578/2006, dar modificata si completata recent prin Ordinul nr. 1.607 din 17 decembrie 2008, publicat in M.Of. nr. 864 din 22 decembrie 2008. Printre altele, aceasta noua metodologie se refera si la modul de determinare a obligatiei de plata privind ecotaxa.

Aceste aspecte sunt detaliate in metodologie prin cap. 11, de la art. 65-68.
Sumele datorate ca urmare a colectarii ecotaxei se declara si se platesc lunar la Administratia Fondului pentru Mediu pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-a desfasurat activitatea.

Nu uitati!
Desi ecotaxa nu se datoreaza bugetului general consolidat, aceasta urmeaza regimul juridic al impozitelor, taxelor, contributiilor si al altor sume datorate bugetului general consolidat, reglementat de O.G. nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala. Administratia Fondului are calitatea de creditor bugetar!

Important!
Virarea ecotaxei la Administratia Fondului se efectueaza indiferent daca aceasta a fost sau nu incasata de la cumparatorul pungilor care se interpune intre furnizorul de pungi si consumatorul final al acestora.

Categorii de operatori economici responsabili pentru ecotaxa
Din metodologie aflam ca obligatia de a calcula si de a plati ecotaxa de 0,2 lei/bucata revine doar urmatoarelor categorii de operatori economici care introduc pe piata nationala pungi cu manere integrate sau aplicate, de tip sacosa-banana sau maiou, indiferent de destinatia si modul de comercializare sau de distribuire a acestora:

1. producatori: pentru pungile fabricate in Romania;
2. importatori: pentru pungile care provin de la furnizori stabiliti in state terte;
3. persoane fizice sau juridice romane autorizate: pentru pungile care provin de la furnizori stabiliti in state membre.

Categorii de pungi care nu genereaza ecotaxa
Introducerea ecotaxei determina magazinele de comercializare cu amanuntul sa se orienteze spre pungile biodegradabile care pot fi oferite consumatorilor pentru transportul cumparaturilor.

Din aceeasi metodologie aflam ca nu se datoreaza ecotaxa pentru urmatoarele categorii
de pungi cu manere integrate sau aplicate, de tip sacosa-banana sau maiou:

pungile confectionate din hartie si materiale textile;
pungile confectionate din alte materiale biodegradabile dovedite.

Retineti!
Caracterul biodegradabil al unui material se dovedeste doar prin evaluare acestuia in baza Legii nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor. Evaluarea se face in functie de standardele aplicabile, care pot fi: standarde internationale, standarde romanesti sau standarde nationale ale statelor membre ale UE care adopta standarde europene armonizate.

Atentie!
Pentru dovedirea materialului biodegrabil al pungilor, operatorii economici care introduc pungi de comercializare pe piata nationala sunt obligati sa intocmeasca declaratia de conformitate si sa fie in posesia rapoartelor de incercare, a certificatelor sau a oricarui alt documente prin care se atesta conformitatea materialului cu standardele aplicabile.

Nu uitati!
Operatorii economici care introduc pe piata astfel de pungi au obligatia sa aduca la cunostinta cumparatorilor si a consumatorilor finali caracterul biodegradabil al pungilor.

Practic, pungile respective trebuie inscriptionate sau marcate cu acest mesaj.

Ecotaxa vs TVA

Dupa aceasta introducere impusa de confuziile generate de elaborarea unui act normativ insuficient fundamentat, a sosit momentul sa analizam influent a ecotaxei asupra bazei de impozitare a TVA, atat la operatorul economic care vinde pungile, cat si la cumparatorul pungilor care urmeaza sa le utilizeze in desfasurarea activitatii de comert cu amanuntul.

❏ la vanzatorul de pungi care nu sunt biodegradabile:

1) Emiterea facturii de vanzare catre cumparatorul de pungi:
Pornim de la precizarea existenta la art. 9 alin. (1) lit. q) din O.U.G. nr. 196 din 22 decembrie 2005: „Ecotaxa se evidentiaza distinct pe documentele de vanzare“. In legislatia fiscala din Romania, documentul obligatoriu pentru consemnarea vanzarilor este factura, reglementata la art. 155 alin. (1) din Codul fiscal: „Persoana impozabila care efectueaza o livrare de bunuri... alta decat o livrare... fara drept de deducere a taxei, ... trebuie sa emita o factura catre fiecare beneficiar“.

La randul sau, modalitatea de emitere a facturii este elaborata prin O.M.F.P. nr. 2.226 din 27 decembrie 2006 privind utilizarea unor formulare financiar-contabile de catre persoanele prevazute la art. 1 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, publicat in M.Of. nr. 1.056 din 30 decembrie 2006.

In acest context, la emiterea facturilor, operatorii economici care comercializeaza pungile generatoare de ecotaxa trebuie sa evidentieze pe factura, in mod distinct, valoarea ecotaxei de 0,2 lei pentru fiecare punga vanduta. Asa cum se poate constata,
ecotaxa se calculeaza pe unitatea de masura a ambalajului, nu asupra valorii acestuia. Acesta este un argument suplimentar pentru a afirma ca ecotaxa se colecteaza doar in favoarea Administratiei Fondului pentru Mediu, in suma fixa, influentata doar de cantitatea pungilor, nu si de valoarea acestora.

Din acest motiv, ne orientam asupra prevederilor art. 137 alin. (3) lit. e) conform carora in baza de impozitare nu se includ „sumele incasate in numele si in contul unei alte persoane“. O astfel de persoana poate fi considerata si Administratia Fondului pentru Mediu. Prin Normele de aplicare a Codului fiscal, respectiv la pct. 19, elaborat in aplicarea art. 137 alin. (3) lit. e), cu ultima modificare efectuata prin H.G. nr. 1.618 din 4 decembrie 2008 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal (M.Of. nr. 865 din 22 decembrie 2008), la pct. 19 s-a inserat alin. (5).

Conform acestui alineat, la lit. a) nu se cuprind in baza de impozitare sumele reprezentand cotizatii, onorarii, redevente, taxe sau alte plati incasate in contul unei institutii publice.

Altfel spus, taxele „nu se taxeaza“ daca pentru respectivele sume colectate in favoarea sa, institutia publica respectiva nu este persoana impozabila in sensul art. 127 din Codul fiscal. Tocmai de aceea consider ca ecotaxa nu se include in baza de impozitare a TVA, desi prin norme nu se face o referire expresa la acest tip de taxa care poate fi identificata cu putina bunavointa in sintagma „printre altele“.

Prin norme, asa cum spune legiuitorul, „in aceasta categorie se cuprind, printre altele“:

✓ taxa pentru serviciile de reclama si publicitate prevazuta la art. 270 din Codul fiscal;

✓ taxa hoteliera prevazuta la art. 278 din Codul fiscal;

✓ contributia la Fondul cinematografic prevazuta la art. 13 lit. b) din O.G. nr. 39/2005 privind cinematografia;

✓ taxa asupra activitatilor daunatoare sanatatii prevazuta la art. 363 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii.

2) Inregistrarea contabila a ecotaxei colectate:
Referitor la inregistrarea contabila a facturilor emise, consider ca suma ecotaxei mentionata in mod distinct in documente trebuie inregistrata ca atare, drept obligatie de plata fata de un creditor.

Suma ecotaxei facturate nu trebuie inregistrata pe venituri de exploatare, in functie de natura activitat ii desfasurate de operatorul economic obligat sa colecteze aceasta taxa:

✓ contul 701 „Venituri din vanzarea produselor finite“;
✓ contul 707 „Venituri din vanzarea marfurilor“.

De ce?
Ecotaxa este un venit al Administratiei Fondului pentru Mediu si nu poate fi considerat in acelasi timp si un venit al operatorului economic care introduce pe piata nationala astfel de pungi.

Administratia Fondului pentru Mediu poate fi considerat un creditor al operatorului economic deoarece lasa sumele respective la dispozitia sa pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost incasata.

Suma ecotaxei facturate in mod distinct se inregistreaza de operatorul economic prin creditul contului 462 „Creditori diversi“ prin debitul contului 411 „Clienti“. Soldul creditor al contului 462 se stinge in momentul virarii ecotaxei la beneficiarul sumei, Administratia Fondului pentru Mediu, prin rulajul debitor al contului 462 in corespondenta cu rulajul creditor al contului 5121 „Conturi la banci in lei“.

3) Evidentierea fiscala a ecotaxei colectate prin factura:
Ecotaxa facturata se inregistreaza in coloana 18 din jurnalul pentru vanzari al carui model orientativ este propus prin O.M.E.F. nr. 1.372 din 6 mai 2008 privind organizarea evidentei in scopul taxei pe valoarea adaugata, conform art. 156 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal. Coloana 18 este denumita „Operatiuni neimpozabile. Sume care nu
sunt incluse in baza de impozitare (optional)“.

Sumele evidentiate in coloana 18 nu se declara de catre emitentii facturilor de vanzare a pungilor prin decontul de TVA reglementat prin O.M.E.F. nr. 1.746 din 16 decembrie 2008 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (300) „Decont de taxa pe valoarea adaugata“.

De ce?
Ecotaxa nu este inclusa in baza de impozitare a TVA.

❏ la cumparatorul de pungi care nu sunt biodegradabile:

1) Primirea facturii de la furnizor:
Cumparatorul trebuie sa cunoasca faptul ca valoarea pungilor achizitionate nu intra in faza de impozitare a TVA. Deci, in situatia in care un furnizor colecteaza TVA pentru aceasta taxa, inainte de preluarea facturii, cumparatorul trebuie sa verifice modul de intocmire al acesteia si sa solicite furnizorului stornarea facturii emise eronat, urmata de emiterea unei facturi corecte.

Corectarea facturilor se face in baza prevederilor articolului 159 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal.

Atentie!
In situatia in care cumparatorul nu este vigilent la momentul primirii facturii, plateste suma TVA astfel facturata, dar legea nu ii permite sa isi exercite dreptul de deducere a TVA.

2) Inregistrarea contabila a ecotaxei facturate:
La receptia pungilor utilizate de consumatorul final pentru transportarea bunurilor din magazinele cu amanuntul, cumparatorul are doua posibilitati:

a. sa le considere ambalaje si sa le inregistreze pe cheltuieli de exploatare asa cum sunt reglementate prin O.M.E.F. nr. 1.752 din 17 noiembrie 2005 la sectiunea 7.10.2 pct. 219 alin. (1) lit. a) costul marfurilor vandute si al ambalajelor.

Inregistrarea acestor cheltuieli se face la costul de achizitie care cuprinde si ecotaxa. Pentru pungile astfel inregistrate nu se colecteaza TVA deoarece nu pot fi considerate livrari catre sine, iar exercitarea dreptului de deducere al TVA din factura furnizorului este justificata prin faptul ca pungile respective sunt destinate realizarii de operatiuni taxabile: vanzarea de marfuri. Se respecta astfel prevederile art. 145 alin. (2) lit. a);

b. sa le considere o marfa pentru care aplica un adaos comercial si colecteaza TVA. Din acest motiv, contravaloarea pungilor care nu sunt biodegra dabile vandute odata cu alte marfuri va figura ca pozitie distincta pe bonurile emise de casele de marcat electronice fiscale. La fel de corecta este si utilizarea contului 447 „Fonduri speciale“, analitic distinct – ecotaxa.

3) Evidentierea fiscala a ecotaxei facturate de furnizor:
Ecotaxa inscrisa de furnizor in factura emisa se inregistreaza intr-o coloana distincta din jurnalul pentru cumparari sub denumirea „Sume care nu sunt incluse in baza de impozitare (optional)“.

 O astfel de coloana nu a fost prevazuta prin modelul orientativ al jurnalului pentru cumparari propus prin O.M.E.F. nr. 1.372 din 6 mai 2008 privind organizarea evidentei in scopul taxei pe valoarea adaugata, conform art. 156 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal.

Astfel de sume evidentiate in jurnalul pentru cumparari nu se declara la achizitii prin decontul de TVA reglementat prin O.M.E.F. nr. 1.746 din 16 decembrie 2008 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (300) „Decont de taxa pe valoarea adaugata“.

Articol preluat din Revista Romana de TVA nr. 2 / februarie 2009.

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul infotva.ro" si link catre www.infotva.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016