Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Intrebarea de azi se refera la contractele de prestari de servicii si la procedura de facturare a cheltuielilor suplimentare.
In concret, iata intrebarea adresata:
"In contractele cu prestatorii de servicii (audit, supraveghere tehnica, instruire atestare personal si altele) se prevede ca in afara tarifelor pentru prestatia respectiva furnizorul va factura suplimentar alte cheltuieli incluzand cazare, masa, deplasare.
Facturile emise de prestatori pentru aceste cheltuieli suplimentare (cazare, masa, deplasare) trebuie emise pe numele furnizorului de servicii (audit, instruire) si refacturate de acesta in contul beneficiarului prestatiilor de audit, instruire sau pot fi emise direct pe numele beneficiarului, platite de acesta, considerate cheltuieli deductibile inclusiv TVA?"
Raspunsul oferit:
In primul rand intrebarea este usor neclara. Nu se intelege cine sunt furnizorii, cine sunt prestatorii si cine sunt beneficiarii.
In baza informatiilor furnizate intelegem ca un beneficiar incheie un contract cu un prestator de servicii (audit, supraveghere, etc.). Intelegem ca potrivit acestui contract, beneficiarul are obligatia de a asigura prestatorului servicii de cazare, masa si transport pe perioada in care prestatorul se deplaseaza la sediul beneficiarului.

Portal Persoane Fizice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025

Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Intelegem ca intrebarea dvs. se refera la modul in care ar trebui emise facturile de cazare, masa si transport, respectiv daca facturile ar trebui sa se emita pe numele prestatorului, urmand ca acesta sa refactureze sumele beneficiarului, sau daca facturile ar trebui sa se emita direct pe numele beneficiarului.
In opinia noastra, in masura in care prin contractele cu prestatorii beneficiarul isi asuma sa suporte costurile de cazare, masa si transport pentru salariatii beneficiarului, atunci aceste costuri constituie cheltuieli accesorii serviciului prestat. In acest sens, consideram ca cel mai prudent din punct de vedere fiscal ar fi ca aceste costuri sa se factureze prestatorului si acesta sa includa mai departe suma acestora in pretul serviciului facturat catre beneficiar.
In caz contrar, exista riscul ca aceste costuri sa fie considerate nedeductibile sau deductibile limitat la beneficiar, intrucat se pot interpreta ca fiind cheltuieli aferente unor persoane ce nu sunt angajati ai beneficiarului.
In plus, reglementarile TVA prevad chiar un exemplu relevant in acest sens la pct 19 alin.4 din normele metodologice pentru aplicarea ART 137 alin.3 din Codul fiscal:
"Exemplul nr. 5: Societatea A incheie un contract de proiectare a unui bun imobil cu societatea B. In contract se stipuleaza ca B va suporta cheltuielile de cazare, transport, masa, diurna etc. ale salariatilor lui A care realizeaza acest proiect. Pe factura emisa A mentioneaza separat costul proiectarii si costul asa-numitelor cheltuieli suportate de B. In aceasta situatie nu este vorba despre o refacturare de cheltuieli in sensul prevederilor pct. 19 alin. (4). Toate cheltuielile de cazare, transport, masa, diurna etc., facturate de A lui B, sunt cheltuieli accesorii serviciilor de proiectare si trebuie sa urmeze aceleasi reguli referitoare la locul prestarii, cotele sau regimul aplicabil ca si serviciul de proiectare de care sunt legate, conform prevederilor pct. 18 alin. (8)."
In concluzie, recomandam ca aceste costuri sa fie facturate prestatorului intrucat privesc personalul prestatorului, urmand ca prestatorul sa includa suma acestor costuri in pretul serviciilor prestate si sa emita factura de servicii catre beneficiar la un pret care sa includ si costul acestor servicii.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Bogdan Costea, consultant fiscal

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Zoom fiscal: Exceptari noi de la obligativitatea utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscaleFACTURARE amenda. Se factureaza cu sau fara TVA?Cota TVA si faptul generator pentru 8 tipuri de operatiuni economiceTVA la incasare din 2013 in functie de cifra de afaceri | Caz practicModificari aduse de OUG 115/2023 prevederilor privind FACTURAREa electronica. Tabel comparativ ANAFUltimele articole
Factura pe alt nume in export. Cum obtii scutirea de TVA + documente necesareTaxa de timbru verde: Ce este, cine o plateste si cum se aplicaCod TVA anulat din oficiu. Implicatii fiscale si contabile in 3 spete importanteTVA in era digitala. Ce formalitati fiscale vor fi ELIMINATE prin ViDAPFA neplatitor de TVA. Cum se factureaza serviciile din UEArticole similare
Clauza contract livrare intracomunitara. Cum procedam privind avizul de insotire?PFA neplatitor de TVA. Cum se factureaza serviciile din UEOperatiuni pluripartite. Cum procedam privind TVA-ul si declaratiile?Livrare locala catre un partener din UE. Ce regim TVA aplicam?Comert cu autovehicule second hand, calcul TVA marja profitUltimele articole
Facturi emise de Bolt. Regimul TVA si obligatiile de declarareFACTURA pe alt nume in export. Cum obtii scutirea de TVA + documente necesareTaxa de timbru verde: Ce este, cine o plateste si cum se aplicaLista documentelor necesare inrolarii in SPV a persoanelor juridiceTVA in Romania pentru livrari catre clienti din afara UE. Ce trebuie sa stiiArticole similare
Indemnizatie de educatie timpurie. Suma de 1.500 lei se acorda pentru fiecare copil?Certificarea declaratiei privind neDEDUCTIBILITATEa TVACesiune contract leasing. Cum gestionam TVA-ul dedus?Cheltuieli deplasare si ordin deplasare. Cum deducem fiscal unele cheltuieli?Firma platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderii: Achizitie autoturisme. TVA deductibila si amortizare fiscalaUltimele articole
Coduri TVA in SAF-T. Care este diferenta intre codurile 321101 si 391101?Cadouri de Paste in 2025. Platiti CAS, CASS si impozit pe venit pentru aceste cheltuieli?Scoatere din gestiune stocuri. Implicatii TVA si DEDUCTIBILITATE cheltuieliDEDUCTIBILITATE cheltuieli si regim fiscal TVA pentru produsele EXPIRATEDEDUCTIBILITATE cheltuieli. Impozitul auto si alte aspecte fiscale relevante pentru firmeArticole similare
Completare declaratii D300 si D394 privind taxarea inversaNovatia unui contract de leasing. Ce procedura aplicam, tinand cont de impozitul pe profit si TVA?Documentar fiscal: Perioada fiscala a taxei pe valoarea adaugataVIDEO: Deductibilitate TVA. Achizitie auto transport de persoaneAtentie! Se apropie termenul limita pentru Declaratiile 392A si 392BUltimele articole
Facturi emise de Bolt. Regimul TVA si obligatiile de declarareAchizitii si servicii din UE. Se mai depun D301 si D390 de firmele care NU platesc TVA?D700 in 2025. Completare D700 pentru reinregistrare in scopuri de TVANeplatitor de TVA? Ghid pentru achizitii din UE, cu accent pe fiscalitatea TVA-uluiAchizitii intracomunitare. Declararea transportului in D300 si D390
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"