Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Intrebarea de azi se refera la contractele de prestari de servicii si la procedura de facturare a cheltuielilor suplimentare.
In concret, iata intrebarea adresata:
"In contractele cu prestatorii de servicii (audit, supraveghere tehnica, instruire atestare personal si altele) se prevede ca in afara tarifelor pentru prestatia respectiva furnizorul va factura suplimentar alte cheltuieli incluzand cazare, masa, deplasare.
Facturile emise de prestatori pentru aceste cheltuieli suplimentare (cazare, masa, deplasare) trebuie emise pe numele furnizorului de servicii (audit, instruire) si refacturate de acesta in contul beneficiarului prestatiilor de audit, instruire sau pot fi emise direct pe numele beneficiarului, platite de acesta, considerate cheltuieli deductibile inclusiv TVA?"
Raspunsul oferit:
In primul rand intrebarea este usor neclara. Nu se intelege cine sunt furnizorii, cine sunt prestatorii si cine sunt beneficiarii.
In baza informatiilor furnizate intelegem ca un beneficiar incheie un contract cu un prestator de servicii (audit, supraveghere, etc.). Intelegem ca potrivit acestui contract, beneficiarul are obligatia de a asigura prestatorului servicii de cazare, masa si transport pe perioada in care prestatorul se deplaseaza la sediul beneficiarului.

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025

Cartea neagra a controlului fiscal

Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Intelegem ca intrebarea dvs. se refera la modul in care ar trebui emise facturile de cazare, masa si transport, respectiv daca facturile ar trebui sa se emita pe numele prestatorului, urmand ca acesta sa refactureze sumele beneficiarului, sau daca facturile ar trebui sa se emita direct pe numele beneficiarului.
In opinia noastra, in masura in care prin contractele cu prestatorii beneficiarul isi asuma sa suporte costurile de cazare, masa si transport pentru salariatii beneficiarului, atunci aceste costuri constituie cheltuieli accesorii serviciului prestat. In acest sens, consideram ca cel mai prudent din punct de vedere fiscal ar fi ca aceste costuri sa se factureze prestatorului si acesta sa includa mai departe suma acestora in pretul serviciului facturat catre beneficiar.
In caz contrar, exista riscul ca aceste costuri sa fie considerate nedeductibile sau deductibile limitat la beneficiar, intrucat se pot interpreta ca fiind cheltuieli aferente unor persoane ce nu sunt angajati ai beneficiarului.
In plus, reglementarile TVA prevad chiar un exemplu relevant in acest sens la pct 19 alin.4 din normele metodologice pentru aplicarea ART 137 alin.3 din Codul fiscal:
"Exemplul nr. 5: Societatea A incheie un contract de proiectare a unui bun imobil cu societatea B. In contract se stipuleaza ca B va suporta cheltuielile de cazare, transport, masa, diurna etc. ale salariatilor lui A care realizeaza acest proiect. Pe factura emisa A mentioneaza separat costul proiectarii si costul asa-numitelor cheltuieli suportate de B. In aceasta situatie nu este vorba despre o refacturare de cheltuieli in sensul prevederilor pct. 19 alin. (4). Toate cheltuielile de cazare, transport, masa, diurna etc., facturate de A lui B, sunt cheltuieli accesorii serviciilor de proiectare si trebuie sa urmeze aceleasi reguli referitoare la locul prestarii, cotele sau regimul aplicabil ca si serviciul de proiectare de care sunt legate, conform prevederilor pct. 18 alin. (8)."
In concluzie, recomandam ca aceste costuri sa fie facturate prestatorului intrucat privesc personalul prestatorului, urmand ca prestatorul sa includa suma acestor costuri in pretul serviciilor prestate si sa emita factura de servicii catre beneficiar la un pret care sa includ si costul acestor servicii.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Bogdan Costea, consultant fiscal

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Autorizatiile de construire pentru cladiri, in crestere cu 4,7% in luna iulie 2018Scutiri de TVA pentru misiunile diplomatice si oficiile consulareIntocmirea si transmiterea facturilor prin mijloace electroniceMonografie contabila leasing financiar. Regim fiscal TVA dupa 1 iulieFACTURAREa penalitatilor si a despagubirilor. Care va fi tratamentul TVA?Ultimele articole
Spatii de inchiriat. Cum se aplica TVA de catre firmele care inchiriaza spatiiLivrari catre clienti din state terte. Care este regimul fiscal TVAE-Factura. Cum trebuie sa procedeze contribuabilii cand facturile NU sunt vizibile in SPVNoutati legislative. 5 noutati fiscale privind TVA in 2025TVA imobiliare. Regim fiscal TVA pentru vanzare constructie si teren aferentArticole similare
350 de monografii contabile pentru orice fel de situatie!Achizitie combustibil. AccizeFACTURA soft emisa pe internet. Declaratia 390. VIDEOCand intervine exigibilitatea TVA pentru achizitia intracomunitara de bunuri. Material ANAF actualizat in 2023Cheltuieli suportate de firma pentru client. Se emite FACTURA cu discount de suta la suta?Ultimele articole
Ajustare TVA. Cum se procedeaza in cazul bunurilor de capital achizitionate prin leasingSpatii de inchiriat. Cum se aplica TVA de catre firmele care inchiriaza spatiiNerezidentii inregistrati in scopuri de TVA in Romania sunt OBLIGATI sa raporteze in SAF-T din 2025?FACTURA achizitie non-UE. Care este regimul TVAFacturile de avans. Cota de TVA va fi de 9% sau de 19%Articole similare
Tratament CONTABIL si FISCAL pentru acordarea voucherelor de vacanta, pensia facultativa si asigurarile voluntare de sanatateAsigurare impotriva insolventei (II) - Studiu de cazMicrointreprindere - Deducere TVA si cheltuieli aferente unui autoturism folosit in comodatDeducere TVA combustibili si costuri auto dupa 01 iulie 2012PFA cu doua surse de venit si doua coduri TVA. Cum deducem cheltuiala cu un autoturism?Ultimele articole
Scoatere din gestiune stocuri. Implicatii TVA si DEDUCTIBILITATE cheltuieliDEDUCTIBILITATE cheltuieli si regim fiscal TVA pentru produsele EXPIRATEDEDUCTIBILITATE cheltuieli. Impozitul auto si alte aspecte fiscale relevante pentru firmeBon fiscal de peste 100 euro. Conditii pentru a putea deduce TVA-ulSponsorizari. Momentul scaderii din impozitul pe profitArticole similare
Completarea datelor proprii ale reprezentantului fiscal pe factura. Care sunt implicatiile fiscale?Aprobarea regimului de declarare derogatoriu. Formulare obligatorii!Diferente TVA la furnizori in functie de curs. Ce implicatii exista asupra DNOR cu control ulterior?Inregistrare in Registrul Operatorilor IntracomunitariMinistrul Muncii, despre majorarea salariului minim: Oamenii merita acesti bani!Ultimele articole
Plafon TVA, MAJORAT la 395.000 lei. 3 reguli tranzitorii importante pentru contribuabiliTVA locuinte. Ce cota TVA se aplica pentru locuintele LIVRATE in 2025Ajustare TVA. Cum se procedeaza in cazul bunurilor de capital achizitionate prin leasingScoatere din gestiune stocuri. Implicatii TVA si deductibilitate cheltuieliTVA de recuperat. Cand se prescrie si o MONOGRAFIE utila contribuabililor
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"