Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Intrebarea de azi se refera la contractele de prestari de servicii si la procedura de facturare a cheltuielilor suplimentare.
In concret, iata intrebarea adresata:
"In contractele cu prestatorii de servicii (audit, supraveghere tehnica, instruire atestare personal si altele) se prevede ca in afara tarifelor pentru prestatia respectiva furnizorul va factura suplimentar alte cheltuieli incluzand cazare, masa, deplasare.
Facturile emise de prestatori pentru aceste cheltuieli suplimentare (cazare, masa, deplasare) trebuie emise pe numele furnizorului de servicii (audit, instruire) si refacturate de acesta in contul beneficiarului prestatiilor de audit, instruire sau pot fi emise direct pe numele beneficiarului, platite de acesta, considerate cheltuieli deductibile inclusiv TVA?"
Raspunsul oferit:
In primul rand intrebarea este usor neclara. Nu se intelege cine sunt furnizorii, cine sunt prestatorii si cine sunt beneficiarii.
In baza informatiilor furnizate intelegem ca un beneficiar incheie un contract cu un prestator de servicii (audit, supraveghere, etc.). Intelegem ca potrivit acestui contract, beneficiarul are obligatia de a asigura prestatorului servicii de cazare, masa si transport pe perioada in care prestatorul se deplaseaza la sediul beneficiarului.

Cartea Verde a Contabilitatii

Examen Consultant Fiscal 2025

Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Intelegem ca intrebarea dvs. se refera la modul in care ar trebui emise facturile de cazare, masa si transport, respectiv daca facturile ar trebui sa se emita pe numele prestatorului, urmand ca acesta sa refactureze sumele beneficiarului, sau daca facturile ar trebui sa se emita direct pe numele beneficiarului.
In opinia noastra, in masura in care prin contractele cu prestatorii beneficiarul isi asuma sa suporte costurile de cazare, masa si transport pentru salariatii beneficiarului, atunci aceste costuri constituie cheltuieli accesorii serviciului prestat. In acest sens, consideram ca cel mai prudent din punct de vedere fiscal ar fi ca aceste costuri sa se factureze prestatorului si acesta sa includa mai departe suma acestora in pretul serviciului facturat catre beneficiar.
In caz contrar, exista riscul ca aceste costuri sa fie considerate nedeductibile sau deductibile limitat la beneficiar, intrucat se pot interpreta ca fiind cheltuieli aferente unor persoane ce nu sunt angajati ai beneficiarului.
In plus, reglementarile TVA prevad chiar un exemplu relevant in acest sens la pct 19 alin.4 din normele metodologice pentru aplicarea ART 137 alin.3 din Codul fiscal:
"Exemplul nr. 5: Societatea A incheie un contract de proiectare a unui bun imobil cu societatea B. In contract se stipuleaza ca B va suporta cheltuielile de cazare, transport, masa, diurna etc. ale salariatilor lui A care realizeaza acest proiect. Pe factura emisa A mentioneaza separat costul proiectarii si costul asa-numitelor cheltuieli suportate de B. In aceasta situatie nu este vorba despre o refacturare de cheltuieli in sensul prevederilor pct. 19 alin. (4). Toate cheltuielile de cazare, transport, masa, diurna etc., facturate de A lui B, sunt cheltuieli accesorii serviciilor de proiectare si trebuie sa urmeze aceleasi reguli referitoare la locul prestarii, cotele sau regimul aplicabil ca si serviciul de proiectare de care sunt legate, conform prevederilor pct. 18 alin. (8)."
In concluzie, recomandam ca aceste costuri sa fie facturate prestatorului intrucat privesc personalul prestatorului, urmand ca prestatorul sa includa suma acestor costuri in pretul serviciilor prestate si sa emita factura de servicii catre beneficiar la un pret care sa includ si costul acestor servicii.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Bogdan Costea, consultant fiscal

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Studiu de caz: In ce conditii este posibila deducerea TVA-ului prin FACTURARE?Taxa de timbru verde: Ce este, cine o plateste si cum se aplicaDeducerea TVA: 50 de solutii pentru tratamentul fiscal corect. Creste profitul activitatii tale, deducand corect TVALichidare voluntara, distribuire de active catre asociatul unic, regim fiscal si inregistrari contabile TVARegim TVA pentru FACTURARE penalitatiUltimele articole
Majorare cota TVA de la 1 august 2025. 3 spete de interes pentru contribuabiliSpatii de inchiriat. TVA de 19% sau de 21% pentru FACTURAREa chiriei INAINTE de 1 august 2025?Facturi electrice intocmite gresit. Ce cota TVA se aplica pentru facturile stornoAjustare TVA stocuri. Ce impact are majorarea cotei TVA din august 2025Factura electrica. Cota pentru facturile de pana la 31 iulie 2025, in contextul majorarii TVAArticole similare
Codul fiscal 2008 - Capitolul IX. Operatiuni scutite de taxa - art. 141-144^1Scutirea de TVA la comisioane si societate bancara. Pentru ce servicii se aplica scutirea?Plati in favoarea asociatilor. Cum facem monografia utilitatilor in baza contractului de comodat?Vanzare produse ambalate: Cum se calculeaza taxa de mediu si cand se declara?Studiu de caz: Codul de inregistrare in scopuri de TVA al beneficiarului pe facturile primite de la furnizorUltimele articole
e-Transport si achizitiile intracomunitare: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa documentelorMajorare cota TVA. Ce cota se aplica in cazul stornarii unui avans incasat INAINTE de august 2025De la executant la consultant: Cum redefineste tehnologia rolul angajatului in retailul modernMajorare cota TVA de la 1 august 2025. 3 spete de interes pentru contribuabiliSpatii de inchiriat. TVA de 19% sau de 21% pentru FACTURArea chiriei INAINTE de 1 august 2025?Articole similare
Certificarea declaratiilor de catre consultantul fiscalBon de benzina cu CIF. Care va fi regimul TVA?Bonurile fiscale de la benzinarii sunt deductibile indiferent de valoareCodul fiscal si Codul de procedura fiscala, modificate de OG 25/2017 si OG 30/2017Studiu de caz: Neplata dividende. PenalizariUltimele articole
Foaia de parcurs. Este obligatorie pentru deducerea TVA 100%?Bon fiscal. Se mai poate deduce TVA-ul in baza unui bon fiscal in 2025?TVA si cheltuielile auto: Cand ai deducere integralaLeasing operational autovehicul. DEDUCTIBILITATE cheltuieli si TVA in acest cazCoduri TVA in SAF-T. Care este diferenta intre codurile 321101 si 391101?Articole similare
Analiza Irina Dumitrescu. Regimul TVA al schimbului de bunuri sau serviciiTVA - Corectarea facturii emiseControale ANAF: Inspectorii au desfasurat verificari in luna iunie la peste 4.200 de contribuabiliCum inregistram corect venitul si TVA-ul?Bugetul UE 2014-2020 ar putea veni cu un impozit pe tranzactiile financiareUltimele articole
e-Transport si achizitiile intracomunitare: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa documentelorTVA la incasare. Cum sa procedeze firmele care au cod TVA anulat prin optiuneMajorare cota TVA. Ce cota se aplica in cazul stornarii unui avans incasat INAINTE de august 2025Foaia de parcurs. Este obligatorie pentru deducerea TVA 100%?Platitor de TVA de la 1 august 2025. Cota TVA aplicabila + reguli pentru ajustarea TVA
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"