Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Intrebarea de azi se refera la contractele de prestari de servicii si la procedura de facturare a cheltuielilor suplimentare.
In concret, iata intrebarea adresata:
"In contractele cu prestatorii de servicii (audit, supraveghere tehnica, instruire atestare personal si altele) se prevede ca in afara tarifelor pentru prestatia respectiva furnizorul va factura suplimentar alte cheltuieli incluzand cazare, masa, deplasare.
Facturile emise de prestatori pentru aceste cheltuieli suplimentare (cazare, masa, deplasare) trebuie emise pe numele furnizorului de servicii (audit, instruire) si refacturate de acesta in contul beneficiarului prestatiilor de audit, instruire sau pot fi emise direct pe numele beneficiarului, platite de acesta, considerate cheltuieli deductibile inclusiv TVA?"
Raspunsul oferit:
In primul rand intrebarea este usor neclara. Nu se intelege cine sunt furnizorii, cine sunt prestatorii si cine sunt beneficiarii.
In baza informatiilor furnizate intelegem ca un beneficiar incheie un contract cu un prestator de servicii (audit, supraveghere, etc.). Intelegem ca potrivit acestui contract, beneficiarul are obligatia de a asigura prestatorului servicii de cazare, masa si transport pe perioada in care prestatorul se deplaseaza la sediul beneficiarului.

PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari

Examen Consultant Fiscal 2025
Intelegem ca intrebarea dvs. se refera la modul in care ar trebui emise facturile de cazare, masa si transport, respectiv daca facturile ar trebui sa se emita pe numele prestatorului, urmand ca acesta sa refactureze sumele beneficiarului, sau daca facturile ar trebui sa se emita direct pe numele beneficiarului.
In opinia noastra, in masura in care prin contractele cu prestatorii beneficiarul isi asuma sa suporte costurile de cazare, masa si transport pentru salariatii beneficiarului, atunci aceste costuri constituie cheltuieli accesorii serviciului prestat. In acest sens, consideram ca cel mai prudent din punct de vedere fiscal ar fi ca aceste costuri sa se factureze prestatorului si acesta sa includa mai departe suma acestora in pretul serviciului facturat catre beneficiar.
In caz contrar, exista riscul ca aceste costuri sa fie considerate nedeductibile sau deductibile limitat la beneficiar, intrucat se pot interpreta ca fiind cheltuieli aferente unor persoane ce nu sunt angajati ai beneficiarului.
In plus, reglementarile TVA prevad chiar un exemplu relevant in acest sens la pct 19 alin.4 din normele metodologice pentru aplicarea ART 137 alin.3 din Codul fiscal:
"Exemplul nr. 5: Societatea A incheie un contract de proiectare a unui bun imobil cu societatea B. In contract se stipuleaza ca B va suporta cheltuielile de cazare, transport, masa, diurna etc. ale salariatilor lui A care realizeaza acest proiect. Pe factura emisa A mentioneaza separat costul proiectarii si costul asa-numitelor cheltuieli suportate de B. In aceasta situatie nu este vorba despre o refacturare de cheltuieli in sensul prevederilor pct. 19 alin. (4). Toate cheltuielile de cazare, transport, masa, diurna etc., facturate de A lui B, sunt cheltuieli accesorii serviciilor de proiectare si trebuie sa urmeze aceleasi reguli referitoare la locul prestarii, cotele sau regimul aplicabil ca si serviciul de proiectare de care sunt legate, conform prevederilor pct. 18 alin. (8)."
In concluzie, recomandam ca aceste costuri sa fie facturate prestatorului intrucat privesc personalul prestatorului, urmand ca prestatorul sa includa suma acestor costuri in pretul serviciilor prestate si sa emita factura de servicii catre beneficiar la un pret care sa includ si costul acestor servicii.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Bogdan Costea, consultant fiscal

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Cota TVA incepand cu 1 noiembrie 2018 pentru restauranteCe cota de TVA se aplica in ...Deducere cheltuieli cu franciza. Cum procedam in ce priveste FACTURAREa?Cota redusa de 5% si livare constructie sociala. Cum se factureaza?Documente justificative pentru ajustarea bazei de impozitare a TVA colectate la deschiderea procedurii de falimentUltimele articole
Consum de energie electrica si gaze. Cota TVA pentru facturile emise DUPA 1 august 2025Fonduri PNRR pentru sisteme fotovoltaice. Ce trebuie sa stie firmele despre contabilitate si FACTURARECod CAEN. Cum sa procedati daca NU aveti cod CAEN pentru serviciile de transportMajorare cota TVA de la 1 august 2025. 3 spete de interes pentru contribuabiliSpatii de inchiriat. TVA de 19% sau de 21% pentru FACTURAREa chiriei INAINTE de 1 august 2025?Articole similare
Studiu de caz: Regimul TVA in cazul facturilor pentru servicii factoringAchizitii bunuri in Romania. Cum declaram in D390 si in decont?Emitere facturi catre clienti din UE fara TVA. Ce trebuie sa contina documentul?Livrari intracomunitare. Emitem FACTURA cu sau fara TVA?Obligatia de a emite facturi catre persoane fizice din UE pentru cursuri sustinute. Cum procedam?Ultimele articole
Leasing. Ce cota TVA se aplica pentru contractele de leasing financiarMajorare TVA la 21%. Ce cota TVA se aplica pentru servicii prestate INAINTE de 1 august 2025Consum de energie electrica si gaze. Cota TVA pentru facturile emise DUPA 1 august 2025Fonduri PNRR pentru sisteme fotovoltaice. Ce trebuie sa stie firmele despre contabilitate si FACTURAreCard POS. La incasarea prin POS exista obligatia emiterii facturii?Articole similare
Achizitia produselor de protocol. Solutii in cazul in care se aplica TVA-SFDDStudiu de caz: Neplata dividende. PenalizariDEDUCTIBILITATE provizioane clienti. Cum procedam?Cheltuieli de cazare si diurna pentru administrator si imputernicit. Cum deducem?Declaratia Unica 2022: Completarea formularului privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice pentru veniturile din activitati comercialeUltimele articole
Foaia de parcurs. Este obligatorie pentru deducerea TVA 100%?Bon fiscal. Se mai poate deduce TVA-ul in baza unui bon fiscal in 2025?TVA si cheltuielile auto: Cand ai deducere integralaLeasing operational autovehicul. DEDUCTIBILITATE cheltuieli si TVA in acest cazCoduri TVA in SAF-T. Care este diferenta intre codurile 321101 si 391101?Articole similare
CDR nu sustine sistemul de plata defalcata a TVA si anunta ca va duce la blocaje majoreAchizitie intracomunitara, neinregistrare in ROI. Ce consecinte apar?Analiza TVA in 2014: Optiunea pentru aplicarea sistemului TVA la incasareAutofactura pentru operatiuni intracomunitare cu bunuriOrdinul MT nr. 497/2015 modifica emiterea certificatelor tehnice pentru vehiculele rutiere care efectueaza transport rutier international de marfuri pentru acordarea si utilizarea autorizatiilor CEMTUltimele articole
Comert cu amanuntul. Cum sa regularizati TVA-ul majorat la 21% pentru marfurile din stocPlafonul TVA urca la 395.000 lei. Masura de sprijin pentru firmele miciModificari aduse TVA prin OG 22/2025: locul prestarii, plafonul si RO e-TVAe-Transport in 2025. Trebuie sau nu declarate achizitiile intracomunitare in sistem?e-TVA. Raspunsul la Notificare NU mai e obligatoriu pana la final de 2025
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"