keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

Evidentierea taxarii inverse pentru servicii intracomunitare. Inregistrare import in contabilitate

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 11 Iun. 2012 Exclusiv
Tags: servicii intracomunitare, omef 1372/2008, tva, omfp 3055/2009, taxare inversa

O societate a inregistrat in luna martie a.c. mai multe facturi de servicii primite de la furnizori extracomunitari (SUA, Australia, Canada). Facturile nu contin TVA si este astfel necesar sa identificam in ce coloana ar trebui sa fie prinse la jurnalul de cumparari, respectiv vanzari daca se face taxare inversa. In cazul aceleiasi societati, un alt furnizor extracomunitar emite factura in martie 2011, dar societatea romana primeste bunurile in vama si plateste TVA in aprilie 2012. Dat find faptul ca in acest caz nu se mai face taxare inversa, vom stabili cum vom efectua inregistrarile in jurnalele din martie si in cele din aprilie.

Raspuns:

Inregistrarea TVA de catre cumparator atit ca taxa colectata, cit si ca taxa deductibila, prin articolul contabil 44296 = 4427, si preluarea acesteia in decontul de TVA atit in sectiunea privind taxa colectata, cit si in sectiunea privind taxa deductibila, se numeste autolichidarea TVA.
Desi se inregistreaza in contabilitate si ca TVA colectata, aceasta va fi inregistrata numai in jurnalul pentru cumparari (conform modelului stabilit prin OMEF 1372/2008), la rubrica "Bunuri si servicii pentru care beneficiarul este obligat la plata taxei conform art. 150 alin. (1) lit. b)- g) din Codul fiscal ", ca baza si TVA (respectiv coloanele 15 si 16), din care se va prelua in decont ca TVA colectata si TVA deductibila.

Mentionam ca jurnalele pentru vinzari si jurnalele pentru cumparari prevazute de OMEF 1372/2008 sint orientative, fiecare contribuabil avind libertatea de a stabili modelele acestor documente pe baza carora va determina taxa colectata si taxa deductibila, conform specificului activitatii proprii.
Dar chiar si in aceasta situatie, taxarea inversa va fi consemnata doar in jurnalul pentru cumparari, nu si in jurnalul pentru vinzari, fiind preluata in decontul de TVA ca taxa colectata si ca taxa deductibila.
 
In ceea ce priveste importul de bunuri, avind in vedere faptul ca factura a fost emisa de furnizor cu data de martie 2011, aceasta inseamna ca riscurile si beneficiile asupra bunurilor v-au fost transmise dvs, ca si cumparator, tot in martie 2011, iar bunurile se afla in curs de aprovizionare.
Astfel, conform art. 154 alin. (3) din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a CEE, aprobate prin OMFP 3055/2009 , "Sunt reflectate, de asemenea, distinct in contabilitate, acele stocuri cumparate, pentru care s-au transferat riscurile si beneficiile aferente, dar care sunt in curs de aprovizionare (grupa 32 "Stocuri in curs de aprovizionare" din Planul de conturi general)."
 
In aceleasi reglementari, la art. 155 alin. (1) se prevede ca "Inregistrarea in contabilitate a intrarii stocurilor se efectueaza la data transferului riscurilor si beneficiilor."
La alin. (2) al acestui articol se mentionaeza ca "in general, datele de transfer al controlului, de transfer al proprietatii si de livrare coincid. Totusi, pot exista decalaje de timp, de exemplu, pentru:
..............
- bunuri vindute si nelivrate inca, pentru care a avut loc transferul proprietatii. De exemplu, la vinzarile cu conditia de livrare "ex-work", bunurile vindute ies din stocul vinzatorului din momentul punerii lor la dispozitia cumparatorului etc."
Ca urmare, transferul proprietatii bunurilor asupra dvs a avut loc in luna martie 2011, chiar daca acestea nu sint primite fizic.
 
Deci, in luna martie, la data facturii, trebuie inregistrate bunurile ca fiind in curs de aprovizionare, concomitent cu inregistrarea datoriei catre furnizor, astfel:
32x = 401 - valoarea in valuta, din factura, inmultita cu cursul BNR valabil la data facturii.
In jurnalele pentru cumparari aferente lunii martie, aceasta operatiune nu va fi consemnata.
 
Din punctul de vedere al TVA, la art. 139^1 din codul fiscal se arata ca, in cazul importului, cursul utilizat pentru stabilirea bazei impozabile este cursul de schimb valutar stabilit conform prevederilor comunitare care reglementeaza calculul valorii in vama.
 
Acest lucru inseamna ca TVA si taxele vamale se vor calcula la o baza determinata la un curs valutar din data efectuarii operatiunilor de vamuire, pe baza caruia se stabileste valoarea statistica a bunurilor, in vederea calcularii drepturilor vamale.
 
Ca urmare, in luna aprilie 2011, cind are loc vamuirea bunurilor si plata drepturilor vamale (TVA si taxe vamale), se vor efectua urmatoarele inregistrari, pe baza DVI:
- inregistrarea bunurilor in curs de aprovizionare ca bunuri sosite:
3xx = 32x - la valoarea inregistrata in luna martie

- inregistrarea drepturilor vamale:
3xx = 446 / taxe vamale - stabilite la valoarea statistica din vama
4426 = 446 / TVA in vama - stabilita la valoarea statistica din vama;

- pe baza DVI, operatiunea se va inregistra in jurnalul pentru cumparari la rubrica "Achizitii de bunuri si servicii din tara si importuri de bunuri taxabile", coloanele 6 si 7 (daca este vorba de un import cu 24%) sau 8 si 9 (daca este vorba de un import cu 9%), iar sumele respective vor fi preluate in decontul de TVA pe randul 22 "Achizitii de bunuri si servicii taxabile cu cota 24%, altele decit cele de la rd.25" sau, daca bunurile sunt taxabile cu TVA in cota de 9%, pe randul 23.

Mentionam ca baza pentru TVA care va fi trecuta in jurnalul pentru cumparari si in decont este valoarea in vama pe baza careia s-a determinat taxa.
- plata drepturilor vamale:
446 / taxe vamale = 5121
446 / TVA in vama = 5121
 
Documentul pe baza caruia se aplica deducerea TVA, in cazul importului, este declaratia vamala de import, in care se mentioneaza persoana impozabila ca importator al bunurilor din punctul de vedere al TVA, precum si documente care sa ateste plata taxei de catre importator sau de catre alta persoana in contul sau, asa cum este prevazut la art. 146 alin. (1) litera c) din codul fiscal .
 
Baza legala:
- punctul 82 alin. (3) si (4) dat in aplicarea art. 160 din codul fiscal ;
- OMEF 1372/2008 privind organizarea eviden?ei in scopul TVA, conform art. 156 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal
Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 
Rentrop ∧ Straton

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "Studii de caz"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016