Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Certificatul de atestare fiscala este documentul care reflecta modul de indeplinire a obligatiilor de plata a impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor venituri datorate bugetului general consolidat al statului.
Certificatul de atestare fiscala se elibereaza: la solicitarea contribuabililor; la solicitarea autoritatilor publice in cazurile si in conditiile prevazute de reglementarile legale in vigoare; din oficiu, in situatia in care se schimba competenta de administrare a creantelor fiscale, ca urmare a schimbarii domiciliului fiscal sau a altor situatii prevazute de lege; la solicitarea detinatorilor de parti sociale la o societate comerciala.
Eliberarea certificatului de atestare fiscala la solicitarea contribuabililor sau la solicitarea autoritatilor publice sau la solicitarea detinatorilor de parti sociale la o societate comerciala se face pe baza de cerere/adresa de eliberare care se depune la organul fiscal competent.
Cererea/Adresa de eliberare a certificatului de atestare fiscala depusa de contribuabili/autoritatile publice/detinatorii de parti sociale se depune la registratura organului fiscal competent pentru administrarea obligatiilor fiscale datorate de contribuabili sau se comunica prin posta, cu confirmare de primire sau se poate transmite prin mijloace de transmitere la distanta, insotita de o copie a documentului eliberat de autoritatea contractanta, dupa caz. In situatia in care cererea/adresa de eliberare a certificatului de atestare fiscala a fost depusa/transmisa la un organ fiscal necompetent, aceasta va fi inaintata organului fiscal competent in termen de doua zile de la data primirii.
In situatia in care contribuabilul are de incasat sume certe, lichide si exigibile de la autoritatile contractante definite potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 337/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, odata cu depunerea cererii de eliberare a certificatului de atestare fiscala depune, in original, si documentul eliberat de autoritatile contractante prin care se certifica cuantumul sumelor certe, lichide si exigibile pe care contribuabilul le are de incasat de la acestea. Documentul este valabil 20 de zile de la data emiterii si trebuie sa fie in termen de valabilitate la data depunerii cererii de eliberare a certificatului de atestare fiscala.
Documentul emis de autoritatea contractanta cuprinde, obligatoriu, urmatoarele elemente:
- denumirea autoritatii contractante;
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Cartea Verde a Contabilitatii
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
- data emiterii documentului;
- numarul si data incheierii contractului dintre contribuabil si autoritatea contractanta;
- sumele certe, lichide si exigibile datorate pana la data emiterii documentului de catre autoritatea contractanta, defalcate pe fiecare contract in parte;
- precizarea ca documentul este emis in vederea eliberarii certificatului de atestare fiscala;
- numele, prenumele, functia si semnatura persoanelor imputernicite ale autoritatii contractante;
- stampila autoritatii contractante.
Adresa de eliberare a certificatului de atestare fiscala trebuie sa contina urmatoarele elemente:
- datele de identificare ale autoritatii solicitante;
- datele de identificare ale contribuabilului; in acest caz este obligatorie mentionarea denumirii/numelui si prenumelui, precum si a codului de identificare fiscala al contribuabilului;
- temeiul legal al solicitarii;
- scopul solicitarii.
In cazul persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, cererea se depune la organul fiscal in a carui raza teritoriala contribuabilul isi are domiciliul fiscal, respectiv unde isi au domiciliul, potrivit legii, sau adresa unde locuiesc efectiv, in cazul in care aceasta este diferita de domiciliu.
In cererea de eliberare a certificatului de atestare fiscala contribuabilii persoane fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere trebuie sa mentioneze si sediul activitatii sau locul unde se desfasoara efectiv activitatea principala.
Atentie! Eliberarea certificatului de atestare fiscala este supusa taxelor extrajudiciare de timbru. Fac exceptie certificatele de atestare fiscala eliberate la solicitarea autoritatilor publice sau din oficiu, de organul fiscal.
Verificarea documentelor
Pentru eliberarea certificatului de atestare fiscala organul fiscal competent verifica: dosarul fiscal al contribuabilului, fisa pentru evidenta analitica pe platitori a contribuabilului, existenta sumelor de restituit/rambursat pentru care nu au fost emise decizii de restituire/rambursare pana la data depunerii cererii de eliberare a certificatului, precum si existenta deciziilor de rambursare sau a documentatiei aprobate pentru solutionarea cererii de restituire pentru care nu au fost emise si inregistrate in evidenta fiscala note de compensare/restituire, existenta documentului eliberat de autoritatile contractante prin care se certifica cuantumul sumelor certe, lichide si exigibile pe care contribuabilul le are de incasat de la acestea.
In situatia in care cererea de eliberare a certificatului de atestare fiscala este depusa de catre detinatorul de parti sociale organul fiscal competent verifica daca solicitantul are calitatea de detinator de parti sociale.
Atunci cand organul fiscal constata ca nu au fost depuse de catre contribuabil declaratiile fiscale, termenul de eliberare a certificatului de atestare fiscala se prelungeste cu perioada cuprinsa intre data transmiterii instiintarii si data depunerii declaratiilor fiscale sau data comunicarii deciziei de impunere din oficiu.
Important! Certificatul de atestare fiscala cuprinde, obligatoriu, numarul de inregistrare, data eliberarii, perioada de utilizare, numele si prenumele conducatorului organului fiscal emitent.
Termen de eliberare si valabilitate
Certificatul de atestare fiscala se emite in termen de 5 zile lucratoare de la data depunerii cererii si poate fi utilizat de persoana interesata pe o perioada de pana la 30 de zile de la data eliberarii. in cazul persoanelor fizice, perioada in care poate fi utilizat este de pana la 90 de zile de la data eliberarii.
Alte precizari
Certificatul de atestare fiscala se intocmeste in doua exemplare originale, din care:
- un exemplar se comunica solicitantului sau noului organ fiscal competent;
- un exemplar se pastreaza la organul fiscal emitent si se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului.
In situatia in care contribuabilul doreste sa obtina mai multe exemplare ale certificatului de atestare fiscala trebuie sa mentioneze in cerere numarul de exemplare solicitate. In acest caz, taxa extrajudiciara de timbru se plateste o singura data, indiferent de numarul de exemplare solicitate. In cazul in care plata taxei extrajudiciare de timbru se efectueaza prin aplicarea si anularea de timbre fiscale, conform legii, timbrul propriu-zis se aplica pe un exemplar original care se comunica solicitantului, matca se aplica pe un exemplar original care se pastreaza la organul fiscal emitent, iar pe celelalte exemplare originale se fac mentiuni cu privire la achitarea taxei extrajudiciare de timbru.
In cazul in care plata se efectueaza prin celelalte modalitati prevazute de lege, se fac mentiuni cu privire la achitarea taxei extrajudiciare de timbru pe toate exemplarele certificatului.
In situatia contribuabililor mari si mijlocii care solicita eliberarea certificatului de atestare fiscala prin mijloace electronice de transmitere la distanta, organul fiscal competent emite certificatul si il comunica contribuabilului in aceeasi modalitate. in acest caz, contribuabilul imprima certificatul de atestare fiscala pe hartie si il prezinta administratiei finantelor publice in a carei raza teritoriala acesta isi are domiciliul fiscal, in vederea certificarii pentru conformitate cu originalul, prin semnarea de catre conducatorul administratiei finantelor publice si aplicarea stampilei.
Sursa: DGFP Valcea
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Inregistrarea in Registrul operatorilor intracomunitariANAF: Principalele obligatii declarative si de plata cu termene in luna iunie 2016Ghidul situatiilor speciale necesar beneficiarilor sprijinului de 1.400 lei pentru plata facturilor la utilitatiCalendarul seminariilor web a fost publicat pe site-ul ANAFTitlul V Capitolul IUltimele articole
Venituri din inchirieri. De cand se va datora TVA de catre persoanele fiziceCertificatul Constatator: ce Este si cum Se Obtine [Model]PFA in IT, servicii prestate din alt stat: ce declaratii trebuie intocmite si termenul de depunereOFICIAL! Incepand cu 1 februarie 2023, certificatul de cazier judiciar poate fi obtinut online prin platformele ghiseul.ro si hub.mai.gov.roObligatii fiscale declarative si de plata privind venituri din activitati dependente desfasurate in RomaniaArticole similare
Reglementari noi si vechi cu iz de TVA privind aparatele de marcat electronice fiscaleCedarea folosintei bunurilor. Inregistrarea fiscala si trecerea la plata TVAAnulare accesorii conform OUG nr. 69/2020. Posibilitatea de acordare a amnistiei fiscale in cazul unei inspectii fiscale in cursLuni, 7 noiembrie 2022, este termenul limita pentru depunerea Declaratiei de mentiuni privind schimbarea perioadei fiscaleSe apropie termenul limita pentru platile anticipate aferente trimestrului IVUltimele articole
Vineri, 20 decembrie 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii importanteAmnistie fiscala 2024: Cererile pot fi depuse pana pe 19 decembrie 2024Declaratia 070. Termen depunere si instructiuni de completareTermenul pentru aplicarea facilitatilor stabilite prin OUG 107/2024, PRELUNGIT de Min. FinantelorMiercuri, 20 noiembrie 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscale importanteArticole similare
Dividende 2018. Impozite si contributii CASSPlata dividende. In ce conditii se retine CASS?Zoom fiscal: Ce trebuie sa stim despre drepturile de proprietate intelectuala in 2016Declaratia Unica: Cum se completeaza formularul in cazul CAS si CASS estimate si realizate peste plafonOUG 97/2020: Prelungirea acordarii drepturilor pentru cresterea copilului si alte beneficii in domeniile restrictionateUltimele articole
Ce modificari au fost aduse contributiilor sociale obligatorii prin OUG 128/2024Declaratia 070. Termen depunere si instructiuni de completareOUG 128/2024: Anumite persoane fizice NU vor mai plati CASS din 1 ianuarie 2025Venituri din alte surse. Ce obligatii declarative si de plata avetiVenituri din ACTIVITATI INDEPENDENTE. Cat CASS datoreaza persoanele fizice pentru 2024Articole similare
Renuntare la calitatea de platitor de TVA. Pana cand poti anula inregistrareaCodul Fiscal 2010 TITLUL V - Capitolul I - Impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidentiZile libere pentru parinti. Modalitati de decontare a indemnizatiei (ANOFM)Facturare prestari servicii. Care este regimul TVA?30 septembrie- termenul final de depunere a cererii de esalonare la plata simplificata. Ce conditii trebuie sa indeplineasca contribuabiliiUltimele articole
Defiscalizarea casei de marcat. Cand si cum se faceNoua modificare asupra procedurii de aplicare a amnistiei fiscale (Ordinul 6438/2024)Amnistie fiscala, somatii primite de firme de la ANAF. Ce recomanda specialistii in acest cazPosta Romana va trimite Notificarile de informare cu privire la amnistia fiscala introdusa prin OUG 107/2024Proiect: PFA-urile, II-urile, IF-urile ar putea deveni SRL-uri. Ce documente sunt necesareAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"