keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
keyboard_double_arrow_left

Rambursarea TVA cu control anticipat. Solicitarea de dobanzi pentru rambursarea cu intarziere. Cum procedam?

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 01 Mar. 2016 Exclusiv
Tags: control anticipat, rambursarea cu intarziere, rambursare tva, codul fiscal, dobanzi

In analiza urmatoare, avem o societate care a solicitat rambursare de TVA si Fiscul a intarziat cu efectuarea inspectiei fiscale, emiterea raportului de inspectie fiscal si rambursarea efectiva a sumelor admise la rambursare. Societatea a efectuat o cerere de plata dobanzi pentru intarzierea rambursarii TVA. Vom vedea care este ziua din care aceste dobanzi incep sa curga si daca pe perioada efectuarii inspectiei fiscale termenul este suspendat, precum si daca pe perioada suspendarii controlului pentru obtinerea de informatii suplimentare termenul este suspendat.

De asemenea, stabilim daca dobanzile incep ca curga cu a 46-a zi de la depunerea cererii de rambursare de TVA fara sa se tina cont de perioada efectuarii inspectiei fiscale si daca, in cazul in care au loc compensari cu alte obligatii fiscale ale contribuabilului, data platii se considera data compensarii.

Din intrebari deducem ca este vorba de o cerere de rambursare si de o inspectie fiscala efectuata in conditiile vechiului Cod de procedura fiscala, in vigoare pana la 31 decembrie 2015.

Astfel:
- ca regula generala, cererile depuse de contribuabili se solutioneaza de catre organul fiscal in termen de 45 de zile de la inregistrare, termen care se prelungeste cu perioada cuprinsa intre data solicitarii de informatii suplimentare relevante pentru luarea deciziei si data primirii informatiilor solicitate (art. 70 alin. 1 si 2 Cpf);
- pentru TVA solicitata la rambursare prin DNOR rambursarea se efectueaza pe baza procedurii si conditiile aprobate prin ordin al ministrului finantelor publice, respectiv prin inspectie fiscala cu control anticipat ori cu control ulterior, in functie de rezultatul unei analize de risc (art. 117^1 Cpf);
- dobanzile pentru sumele de rambursat se cuvin din ziua urmatoare termenului de 45 de zile prevazut de art. 70 Cpf si pana la data stingerii (art. 124 alin. 1 Cpf);

- inspectia fiscala incepe la data mentionata in registrul unic de control sau data inscrisa in procesul-verbal de constatare (art. 102 alin. 6 Cpf) si se incheie la data programata pentru discutia finala cu contribuabilul sau data notificarii de catre contribuabil ca renunta la acest drept (art. 107 alin. 5 Cpf);

- perioadele in care derularea inspectiei fiscale este suspendata nu sunt incluse in calculul duratei acesteia (art. 104 alin. 3 Cpf);
- durata de efectuarea a inspectiei fiscale este de 3 luni, cu exceptia marilor contribuabili ori al celor care au sedii secundare, pentru care durata este de 6 luni (art. 104 alin. 1 si 2 Cpf);
- creantele provenind in rambursarile de TVA sunt exigibile la termenul prevazut de lege pentru depunerea DNOR, in limita sumei aprobate la rambursare prin decizia emisa de organul fiscal si pot fi compensate de drept cu alte creante, la data la care creantele exista deodata, fiind deopotriva certe, lichide si exigibile (art. 116 alin. 4 si alin. 5 lit. b Cpf).

Din cele prezentate anterior reiese ca, in masura in care rambursarea TVA putea fi efectuata numai cu control anticipat, termenul de solutionare a decontului DNOR de 45 de zile se prelungeste cu durata necesara realizarii inspectiei fiscale, calculata de la momentul inscrierii in registrul unic de control si pana la data programata pentru discutia finala, in calculul duratei neintrand perioadele de suspendare a inspectiei fiscale. Totusi, in masura in care inceperea inspectiei fiscale s-a amanat la solicitarea contribuabilului (art. 101 alin. 2 Cpf), acesta nu va putea solicita dobanzi si pentru aceasta perioada in care si-a valorificat un drept propriu (in caz contrar, s-ar ajunge la situatia in care organul fiscal ar respinge a priori orice solicitare de amanare a inspectiei).

De asemenea, daca inspectia fiscala se prelungeste peste termenul de 3 luni, chiar daca termenul este de recomandare, pot fi solicitate dobanzi si pentru perioada care depaseste acest termen, intrucat situatia este imputabila organelor fiscale si nu contribuabilului. Numai in ipoteza in care inspectia fiscala nu poate fi inceputa ori se prelungeste din vina contribuabilului (lipsa de la sediul social declarat, neprezentarea raspunsului la notele explicative ori nerefacerea evidentei contabile distruse in termenul stabilit etc.), acesta nu poate solicita dobanzi si pentru perioada aferenta situatiei respective.

Spre exemplu, un DNOR pentru suma de 200.000 lei a fost depus pe data de 25 martie 2015, inspectia fiscala a fost programata sa inceapa pe data de 4 mai 2015 si a fost amanata la solicitarea contribuabilului pana la data de 17 mai inclusiv. Inspectia fiscala a inceput in data de 18 mai 2015 si a fost suspendata in perioada incapand cu data de 22 mai si pana la data de 8 iunie 2015. Data programata pentru discutia finala a fost 30 iulie 2015, raportul in urma inspectiei fiscale si decizia de impunere au fost intocmite la data de 5 august 2015 si au fost comunicate contribuabilului in data de 10 august 2015. In urma inspectiei fiscale a fost aprobata la rambursare TVA in suma de 196.000 lei, din care suma de 130.000 lei a acoperit obligatii fiscale neachitate (impozit pe profit) aferente trim. I 2015, cu scadenta la 25 aprilie 2015, iar diferenta de 66.000 lei a fost virata in contul societatii in data de 14 august 2015.

Calcul zile solutionare: 26 martie 2015 – 3 mai 2015 (39 zile) + 22 mai 2015 – 7 iunie 2015 (17 zile)  + 31 iulie 2015 – 14 august 2015 (15 zile) = 71 zile.
Calcul zile acordare dobanzi: 71 zile – 45 zile = 26 zile.
Calcul dobanzi cuvenite: 66.000 lei x 0,03% x 26 zile = 514,80 lei = 515 lei.

Pentru suma de 130.000 lei nu se datoreaza dobanzi de intarziere deoarece a fost stinsa prin compensare cu obligatiile contribuabilului scadente la 25 aprilie 2015, in cadrul termenului legal de 45 zile.

De mentionat este faptul ca, incepand cu anul 2016, art. 77 din Noul Cod de procedura fiscala prevede termene specifice pentru solutionarea si prelungirea solutionarii cererilor contribuabililor, inclusiv pentru DNOR-uri.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Constanta Popa - Economist

Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
Modificari importante privind planul de conturi!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016