Atentie contabili!


Modificari importante privind planul de conturi!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
 
 
 
 

Suntem responsabili pentru o societate dezvoltata. Modelul finlandez de invatamant

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Andrada Toma la 17 Aug. 2018 Exclusiv
Tags: invatamantul romanesc, sistemul de invatamant finlandez, finlanda, economie, profesori

De prea multe ori auzim, si chiar din partea unor inalti demnitari, ca in alta parte e mai bine fiindca sunt bani. Invatamantul obligatoriu si gratuit (cel putin partial) scartaie de multe ori din lipsa de fonduri. Cel mai grav este insa ca lipseste... motivatia. Atat a copiilor, dar si a profesorilor.


Dincolo de nemultumirile legate de salariu, se pierde din vedere notiunea de progres. Fiecare profesor in parte are datoria si responsabilitatea de a creste, de a evolua, de a progresa si de a intelege responsabilitatea enorma pe care o au prin profesia aleasa.

Cateva exemple concrete din sistemul educational finlandez

Stim ca Finlanda are una dintre cele mai trainice si dezvoltate economii din lume. Veniturile care sustin insa aceasta continua dezvoltare economica nu sunt adusi de catre organizatii externe, ci se datoreaza muncii unei societati care isi asuma responsabil actiunile si indatoririle.

Intr-o analiza a sistemului de invatamant finlandez, Edusfera.ro explica modalitatea in care elevii inteleg sa participe la procesul de invatare impreuna cu profesorii:

"Consilierea vocationala a devenit obligatorie pentru toate scolile. In cadrul consilierii vocationale, fiecare elev isi petrece 2 saptamani la un loc de munca ales. Consilierea vocationala minimizeaza riscul ca un elev sa ia decizii gresite in legatura cu viitorul sau. Acesta are 3 optiuni: sa isi continue studiile generaliste (upper secondary general school), sa mearga la o scoala vocationala sau sa se angajeze. Dar, este important de mentionat ca dupa scoala vocationala, acesta poate alege sa mearga la universitate! 3. Toti profesorii - atat cei care inainte predasera in scolile generaliste cat si cei care predasera in scoli profesionale - au trebuit sa se adapteze la noile scoli comprehensive. Noua reforma a reprezentat asadar o noua viziune asupra educatiei pornind de la premisa ca "toti copiii pot sa invete daca beneficiaza de oportunitati si sprijin adecvat" si acceptand faptul ca "intelegerea diversitatii umane este un obiectiv educational important iar scolile trebuie sa functioneze ca niste democratii la scala mica" (Sahlberg, Finnish Lessons)".

Iata cum fiecare etapa este atent gestionata si observata astfel incat sa nu se ajunga peste ani la rezultate dezastruoase in legatura cu care se mai poate face prea putin, daca nu chiar nimic. Ce mai poti face oare mai departe dupa ce o generatie intreaga nu isi mai indreapta atentia catre invatamantul superior fiind totodata insuficient pregatita pentru piata muncii autohtone?

O alta diferenta care ne poate face sa ridicam neincrezatori din sprancene este lipsa accentului pe competivitate, asa cum se intampla in Romania. In schimb, accentul care pe dezvoltarea individului, pe progresul personal si, inevitabil, pe competitia cu propria persoana, singura care conteaza si singura care duce la cele mai bune rezultate.

"In scolile finlandeze, copiii, parintii, si profesorii nu se afla intr-o goana nebuna dupa competitii scolare, premii, titulaturi si merite. "Descoperirea propriului talent, a ceea ce de fapt ne face diferiti unii de altii, cunoasterea propriei persoane, a abilitatilor necesare reusitei, sprijinirea celuilalt, si asta in cazul tuturor copiilor, constituie rolul profesorului. Nu se acorda bonusuri in functie de rezultatele la concursuri, fiindca scopul scolii este de a-i ajuta pe toti copiii sa reuseasca, nu doar pe unii. Asta explica si de ce societatea finlandeza este mult mai sigura si traiul mult mai predictibil, fiindca nu doreste nimeni sa se remarce, amenintand confortul si siguranta celorlalti", precizeaza Alexandra Anton, profesoara si fost antreprenor, actualmente la studii in Finlanda, pentru Gandul.info.

Totodata, aceasta a mentionat ca acolo notele nu sunt "un bun public" si se afiseaza "doar in contul propriu al fiecarui student". Cu privire la viitor, Alexandra Anton are o viziune optimista, considerand ca vom intelege in cele din urma in ce mod trebuie gandit si derulat intregul sistem de invatamant romanesc:

"Eu cred ca mai devreme sau mai tarziu vom intelege asta si vom cauta solutii in loc sa cautam scuze sau vinovati. in plus, cred ca mai exista o cale care ne-ar ajuta sa facem pasi seriosi inainte - luarea masurilor doar in urma unor proiecte de cercetare si, desigur, pilotarea lor in cateva scoli inaintea implementarii la nivel national. Este evident ca aceasta nu este o masura pe termen scurt si nu ii va multumi pe cei care depind de un mandat, dar in educatie scurtaturile sunt putine si deseori inselatoare".

Nu incape indoiala ca diferentele intre sistemul nostru si al altora e cat se poate de diferit. Prea putine dintre formele preluate au fost aplicate asa cum trebuie, fara a fi inteles in prealabil modul in care trebuie schimbate lucrurile in esenta lor. Cel mai grav este ca vedem de la an la an rezultate incredibil de slabe si ca vina e aruncata de colo-colo. Suntem responsabili cu totii, laolalta. Pana cand vom renunta insa la acest ping-pong nesfarsit, nu se vor produce mari schimbari. Putem sa ne informam si putem cere o schimbare. Ca parinti, asta putem face. Ca profesori, putem alege sa aplicam sistemul prin progres si invatare continua. Fiindca nici profesorul nu se opreste din invatat in anii de predare. Ca elev, trebuie sa ne construim viitorul dincolo de un sistem care va ramane ciuntit multi ani de-acum inainte.

Responsabilitatea e a fiecaruia in parte fiindca un lucru va ramane intotdeauna cat se poate de adevarat: schimbarea pe care ne-o dorim trebuie sa inceapa cu noi.





Andrada Toma

Andrada Toma - Consultant fiscal cu experienta de peste 18 ani in domeniu

Autor articole de specialitate Fiscalitatea.manager.ro si InfoTVA.manager.ro

 

Redactor-sef InfoTVA.ro
 
 
Autor: Andrada Toma

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Votati articolul "Suntem responsabili pentru o societate dezvoltata. Modelul finlandez de invatamant":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
[x]

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016