Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In analiza de mai jos, o persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, ce realizeaza o cifra de afaceri sub 220.000 lei si care efectueaza achizitii intracomunitare cu o valoare mai mica de 10.000 euro/an, doreste sa solicite scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA in vederea aplicarii regimului special de scutire.
Iata raspunsul specialistului!
In cazul in care persoana impozabila s-a inregistrat in scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul Fiscal, prevederile art. 316 alin. (11) lit. g) din Codul Fiscal ii ofera posibilitatea de a opta pentru scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA in vederea aplicarii regimului special de scutire.
Trebuie sa avem in vedere faptul ca societatea isi poate formula optiunea doar in situatia in care cifra de afaceri din anul precedent si cifra de afaceri realizata in anul in curs pana la data solicitarii nu a depasit plafonul de scutire prevazut la art. 310 din Codul Fiscal, de 220.000 lei, conditie pe care compania in discutie o indeplineste.
Referitor la achizitiile intracomunitare de bunuri ce se vor efectua dupa iesirea din evidenta persoanelor inregistate in scopuri de TVA, acestea nu vor fi considerate operatiuni impozabile in Romania daca valoarea lor nu va depasi pe parcursul anului calendaristic curent sau nu a depasit pe parcursul anului calendaristic anterior plafonul de 10.000 euro.
Totodata, dupa scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA, societatea nu va mai putea efectua achizitii intracomunitare de servicii decat in situatia in care va obtine din nou un cod valid de TVA. Intrucat pentru a primi de la un prestator, persoana impozabila stabilita in alt stat membru, servicii pentru care societatea este obligata la plata taxei in Romania are obligatia de a se inregistra in scopuri de TVA potrivit art. 317, inaintea primirii serviciilor respective.
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Cartea Verde a Contabilitatii
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
In situatia in care persoana impozabila a avut obligatia de a se inregistra in scopuri de TVA potrivit art. 317 din Codul Fiscal, societatea poate solicita anularea inregistrarii in scopuri de TVA oricand, dupa expirarea anului calendaristic urmator celui in care a fost inregistrata, daca valoarea achizitiilor sale intracomunitare nu a depasit plafonul de achizitii in anul in care face solicitarea sau in anul calendaristic anterior si daca nu si-a exercitat optiunea.
Daca societatea s-a inregistrat in scopuri de TVA prin optiune, atunci va putea solicita anularea inregistrarii oricand dupa expirarea a 2 ani calendaristici care urmeaza anului in care a optat pentru inregistrare, daca valoarea achizitiilor sale intracomunitare nu a depasit plafonul de achizitii in anul in care depune aceasta solicitare sau in anul calendaristic anterior.
Si in aceasta situatie, dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA, societatea va avea obligatia de a respecta regulile enuntate anterior, cu privire la conditiile in care se vor efectua achizitiile intracomunitare de bunuri si servicii.
In concluzie, in situatia in care persoana impozabila s-a inregistrat in scopuri de TVA potrivit prevederilor art.316 din Codul Fiscal, avand in vedere faptul ca cifra de afaceri realizata de catre societatea in discutie a fost sub 220.000 lei in ultimii doi ani anteriori, aceasta poate solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA in vederea aplicarii regimului special de scutire.
In situatia in care pesoana impozabila s-a inregistrat in scopuri de TVA potrivit prevederilor art. 317 din Codul Fiscal, daca valoarea achizitiilor intracomunitare nu va depasi plafonul de achizitii in anul in care se va depune aceasta solicitare sau in anul calendaristic anterior, si totodata nu efectueaza achizittii intracomunitare de servici, va putea solicita anularea inregistrarii in scopuri de TVA.
Redam mai jos baza legala aplicabila:
Art. 316 alin. (11) lit. g) din Codul Fiscal - Organele fiscale competente anuleaza inregistrarea unei persoane in scopuri de TVA:
[...]
g)in situatia persoanelor impozabile care solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA in vederea aplicarii regimului special de scutire prevazut la art. 310 sau a regimului special pentru agricultori prevazut la art. 3151;
Art. 317 alin. (5) „Persoana inregistrata in scopuri de TVA conform alin. (1) lit. a) poate solicita anularea inregistrarii sale oricand, dupa expirarea anului calendaristic urmator celui in care a fost inregistrata, daca valoarea achizitiilor sale intracomunitare nu a depasit plafonul de achizitii in anul in care face solicitarea sau in anul calendaristic anterior si daca nu si-a exercitat optiunea conform alin. (7)”
Art. 317 alin. (6) „Persoana inregistrata in scopuri de TVA conform alin. (2) poate solicita anularea inregistrarii oricand dupa expirarea a 2 ani calendaristici care urmeaza anului in care a optat pentru inregistrare, daca valoarea achizitiilor sale intracomunitare nu a depasit plafonul de achizitii in anul in care depune aceasta solicitare sau in anul calendaristic anterior, daca nu si-a exercitat optiunea conform alin. (7)."
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Bogdan Costea, consultant fiscal.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Inregistrare erori materiale din decontul de TVA. Cum procedam?Noua forma a Codului insolventei a ajuns inapoi in ParlamentANAF ramburseaza TVA de peste 760 de milioane de leiFactura electronica si factura simplificata in 2013ANAF: Comert cu ridicata. Ce documente solicita inspectorii la un control inopinat?Ultimele articole
Facturile simplificate B2B si B2C trebuie transmise in E-Factura din 2025. Care sunt exceptiileE-Factura in 2025: 5 modificari importante aduse de FinanteAchizitii intracomunitare peste plafonul de 10.000 euro. Unde se achita TVA-ul?Cum vor fi modificate incepand cu anul 2025 sistemele E-Factura, E-TVA, E-TransportE-TVA: Ar putea fi PROROGATA pana la 1 iulie 2025 obligatia de transmitere a verificarii diferentelor la RO e-TVAArticole similare
Spatiu inchiriat pentru asociati, administratori si parteneri de afaceri. Cand se deduc cheltuielile si TVA-ul?Cum vom plati impozite pe locuinte cu 2.500% mai mari din 2016. Exemple calcul15 August 2009 - \"Declaratia privind impozitul pe spectacole pentru luna iulie\"Facturare deseuri prin taxare inversa. Inregistrari contabileTVA la incasare. Prescrierea creantelor in cazul falimentuluiUltimele articole
Cum a fost modificat Codul Fiscal prin OUG 138/2024. Schimbarile se aplica din 1 ianuarie 2025Firme inregistrate in scopuri de TVA dupa depasirea plafonului. Cum poate fi anulat codul special de TVAMicrointreprindere 2024. Veniturile din drepturi de proprietate intelectuala intra in plafonul de 500.000 euro?PFA sistem real. Cum completeaza CAS si CASS in Declaratia Unica estimativa pe 2024Pragul de impozitare micro ar putea scadea gradual la 88.500 mii euro pana in 2027Articole similare
Inregistrare contracte de inchiriere 2023. Ce trebuie sa stie persoanele care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilorCine depune obligatoriu formularul 221 in 2013?Monografie contabila pentru suspendarea obligatiei la plata ratelor de credit si dobanzii aferente. OUG 37/2020Impozitare rezerve din reevaluare. Cum se impoziteaza si cum procedeaza societatea?Deducerea TVA la achizitii in cadrul proiectelor cu finantare nerambursabile. Conditii deducereUltimele articole
Clarificari ANAF pentru aplicarea impozitului pe veniturile micro, in urma modificarilor aduse prin HG 1393/2024Ce OBLIGATII au persoanele care utilizeaza sistemul E-TVA, implementat din 1 august 2024Pana pe 11 noiembrie 2024 trebuie sa depuneti formularele de inregistrare /anulare a inregistrarii in scopuri de TVACalendar ANAF: 3 declaratii importante au ca termen limita data de 31 octombrie 2024Miercuri, 30 octombrie 2024, termen limita pentru depunerea Formularului 394Articole similare
Formularul 168 se depune la fisc pana pe 31 martie 2023 pentru contractele de locatiune incheiate din 1 ianuarieCe efecte dezastruoase ar putea avea cresterea cotei uniceMin. Economiei a publicat tutorialul necesar beneficiarilor masurii HoReCa pentru vizualizarea deciziei de admitereHotararea 719/2020 aproba procedura de decontare si de plata a sumelor acordate in baza OUG 132/2020. Documente necesareAm drept de deducere TVA la avans atutotusim cumparat in leasing?Ultimele articole
Cum a fost modificat Codul Fiscal prin OUG 138/2024. Schimbarile se aplica din 1 ianuarie 2025NOUTATE! Balanta de verificare trebuie intocmita lunar, conform OUG 138/2024Firme care NU mai sunt microintreprinderi din ianuarie 2023. Pot reveni la IMPOZIT micro din 2025?Achizitii intracomunitare peste plafonul de 10.000 euro. Unde se achita TVA-ul?Modificari IMPORTANTE aduse IMPOZITului pe profit, suplimentar si pe veniturile microAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"