Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Urmatorul studiu de caz trateaza problema unor taxe platite la OSIM, alaturi de unele aspecte care tin de refacturarea acestor sume si regimul TVA care se aplica. Luam ca un exemplu concret urmatoarea situatie care priveste o societate platitoare de TVA cu obiect de activitate inregistrarea marcilor, a brevetelor - cod CAEN 7490. De la OSIM se primeste o factura fara TVA pentru taxa publicare marca. Catre clienti se factureaza consultanta in proprietate industriala si se refactureaza taxa platita la OSIM in numele clientului.
Iata care sunt intrebarile la care va raspunde mai jos consultantul nostru:Societatea poate fi microintreprindere?
Daca da, sumele platite la OSIM intra in baza de impozitare a microintreprinderilor sau sumele platite in numele clientilor nu fac parte din baza de impozitare?
Pentru taxa platita la OSIM si refacturata la clienti se aplica TVA?
Potrivit art. 47 lit. b din Codul fiscal, una din conditiile necesare a fi indeplinite la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent, pentru ca o societate sa fie incadrata in categoria microintreprinderilor este sa fi realizat venituri, altele decat cele din consultanta si management, in proportie de peste 80% din veniturile totale. Conform pct. 1 alin. 2 din Normele metodologice incadrarea in categoria veniturilor din consultanta si management se efectueaza prin analiza contractelor incheiate si a altor documente care justifica natura veniturilor. Legea nu distinge cu privire la natura consultantei (in afaceri, in domeniul proprietatii intelectuale, in publicitate etc.). Daca in cursul unui an fiscal ponderea veniturilor realizate din consultanta si management in veniturile totale este de peste 20% inclusiv, microintreprinderea datoreaza impozit pe profit, incepand cu trimestrul in care s-a depasit oricare dintre aceste limite, dupa cum se prevede la art. 52 alin. 1 din Codul fiscal.
In privinta bazei impozabile, potrivit pct. 5 alin. 1 din Normele metodologice aceasta este reprezentata de totalul veniturilor trimestriale care sunt inregistrate in creditul conturilor din clasa a 7-a "Conturi de venituri", potrivit reglementarilor contabile aplicabile, din care se scad categoriile de venituri mentionate la art. 53 alin. 1 si se adauga elementele mentionate la art. 53 alin. 2 din Codul fiscal.
Referitor la inregistrarea veniturilor in contabilitate, conform pct. 432 din Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate aprobate prin OMFP 1802/2014 sumele colectate de o entitate in numele unor terte parti, inclusiv in cazul contractelor de agent, comision sau mandat comercial, nu reprezinta venit din activitatea curenta, chiar daca din punct de vedere al TVA persoanele care actioneaza in nume propriu sunt considerate cumparatori revanzatori. In aceasta situatie, veniturile din activitatea curenta sunt reprezentate de comisioanele cuvenite.
Aplicand aceste prevederi la cazul societatii, sumele platite la OSIM in numele clientilor si recuperate ulterior in acelasi cuantum de la clienti nu se inregistreaza in contul de venituri, ci in conturile de terti, astfel ca nu vor intra in baza impozabila a impozitului pe veniturile microintreprinderilor.
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Calendarul contabilului vesel 2026
Excel pentru contabili cu ChatGPT - verificari si reconcilieri rapide
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
In privinta TVA se vor avea in vedere prevederile art. 286 alin. 4 lit. e din Codul fiscal si ale pct. 34 din Normele metodologice conform carora nu intra in baza de impozitare sumele achitate de o persoana impozabila in numele si in contul altei persoane si care apoi se deconteaza acesteia, precum si sumele incasate de o persoana impozabila in numele si in contul unei alte persoane.
Astfel, in primul caz, prin refacturarea cheltuielilor in acelasi cuantum cu care ele au fost efectuate are loc o refacturare de cheltuieli, aplicandu-se regimul fiscal al operatiunii de refacturare, referitoare, printre altele, la locul livrarii/prestarii, cotele, scutirile livrarii/prestarii refacturate. In cel de-al doilea caz, in cadrul sumelor incasate si necuprinse in baza de impozitare se includ operatiuni precum cotizatii, onorarii, redevente, taxe sau alte plati incasate in contul unei institutii publice, daca pentru acestea institutia publica nu este persoana impozabila in sensul art. 269 din Codul fiscal, iar persoana de la care sunt percepute aceste plati nu este si persoana care suporta costul acestora.
Deoarece OSIM a facturat taxa in regim de scutire, la refacturarea ei catre client in acelasi cuantum va fi pastrat acelasi regim.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Constanta Popa – Economist
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
MARCA INREGISTRATA la OSIM. Cum inregistram taxele platite?ANPC, in actiune: In luna decembrie, sunt luate in vizor jucariileIn Romania se inregistreaza cele mai putine marci din UEVenituri din MARCA INREGISTRATA. Ce taxe datoram?Articole similare
Obligatia de a emite facturi catre persoane fizice din UE pentru cursuri sustinute. Cum procedam?Reducere impozit pe veniturile microintreprinderilor. Calcul bonificatie conform OUG 153/2020Contract de colaborare cu o organizatie nonprofit. Aspecte contabile si fiscaleTOATE schimbarile fiscale aduse de OG 16/2022: impozite, calculare CAS si CASS, scutiri de venituri, TVA, accizeCum se acorda suma de 400 lei angajatilor care lucreaza in telemuncaUltimele articole
Publicitate pe Facebook si Instagram: ce obligatii are o MICROINTREPRINDERE neplatitoare de TVA atunci cand cumpara servicii de la MetaMICROINTREPRINDERE. Conditii micro in 2026 + EXEMPLU concret privind intreprinderile legateSchimbarea perioadei de TVA in 2026. Cand devine OBLIGATORIU trimestrulFirme inactive in 2025. Cum poti deduce cheltuielile aferente perioadei de inactivitateActivitate de Uber si Bolt in Romania. Cum si in ce conditii pot deduce cheltuielileArticole similare
Prescriere creante in cazul sistemului TVA la incasare. Inchidere cont 4428. Analiza cu Ionut JingaAchizitie servicii lucrari montaj utilaj. Ce tratament fiscal TVA se aplica?Split TVA. Care sunt obligatiile clientilor fata de furnizori?Noi masuri introduse de la 1 ianuarie 2018 prin OUG 82/2017Telemunca in strainatate. Ce obligatii are angajatorul in acest cazUltimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Veniturile inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?Achizitia unui imobil intr-un alt stat membru UE. Cum se stabileste regimul de TVA aplicabil facturii primiteCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Articole similare
Conferinta de Fiscalitate: Modificari in legislatia de TVA incepand cu 2016Contract de colaborare cu o organizatie nonprofit. Aspecte contabile si fiscaleREFACTURARE taxa de acces. Societate platitoare de TVA. Studiu de cazTva. REFACTURARE cheltuieli. Ce tratament fiscal se aplica?Tratamentul TVA pentru opere de artaUltimele articole
Factura de decontare sau structura de comisionar? Cum stabilesti corect daca o REFACTURARE intra in sfera TVAEnergie electrica. Ce cota de TVA se aplica in cazul refacturariiANAF SPV. Cum sa procedati daca NU vizualizati facturile in sistemCheltuielile deductibile. In cazul unui PFA, cheltuielile cu cazarea si masa pot fi deductibile?D300 in 2025. Cum sa refacturati cheltuielile si o MONOGRAFIE contabila utila
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



