Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In calitate de beneficiar al unei prestari de serviciciu, s-a efectuat o situatie de lucrari pe care societatea a semnat-o in noiembrie 2009. Furnizorul de prestari nu a intocmit insa factura in termenul prevazut de Codul fiscal acest lucru fiind facut abia in noiembrie 2012 (intr-un interval de aproape 3 ani). Vom stabili astfel daca exista un termen de prescriptie pentru emiterea unei facturi (societatea a recunoscut prestatia efectuata semnand situatia de lucrari, dar fiind o investitie care intre timp nu a mai fost inclusa in planul de investitii, plata este foarte dificila). Vom vedea in ce masura exista vreo posibilitate de a refuza la plata aceasta factura.
Solutia consultantului:
Potrivit prevederilor din Codul de prcedura civila dreptul de a cere executarea silita se prescrie in termen de 3 ani, daca legea nu prevede altfel. Termenul de prescriptie incepe sa curga de la data cand se naste dreptul de a cere executarea silita. Astfel, dreptul la actiune s-a nascut la data la care obligatiile asumate prin contract au devenit scadente.
Atata timp cat ati acceptat situatia de lucrari, ati recunoscut executarea lucrarii respective si implicit datoria pe care o aveti fata de prestatorul de servicii.
Din punct de vedere fiscal, prestatorul de servicii va suporta la un eventual control consecintele fiscale provenite din situatia de a nu intocmi factura in termenul prevazut de lege. Totodata si dvs. trebuia sa inregistrati situatia de lucrari in evidenta contabila la momentul cand prestatorul v-a transmis aceasta situatie in vederea respectarii principiului independentei exercitiului prevazut la pct. 42 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009 potrivit caruia, trebuie sa se tina cont de veniturile si cheltuielile aferente exercitiului financiar, indiferent de data incasarii veniturilor sau data platii cheltuielilor.
Astfel, se vor evidentia in conturile de venituri si creantele pentru care nu a fost intocmita inca factura (contul 418 "Clienti - facturi de intocmit"), respectiv in conturile de cheltuieli sau bunuri, datoriile pentru care nu s-a primit inca factura (contul 408 "Furnizori - facturi nesosite"). In toate cazurile, inregistrarea in aceste conturi se efectueaza pe baza documentelor care atesta livrarea bunurilor, respectiv prestarea serviciilor (de exemplu, avize de insotire a marfii, situatii de lucrari etc.)
Se vor avea in vedere si clauzele cuprinse in contractul incheiat intre parti.

Cartea Verde a Contabilitatii

Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete

Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Potrivit prevederilor pct. 180 alin (1) din acelasi act normativ, in contabilitatea furnizorilor si clientilor se inregistreaza operatiunile privind cumpararile, respectiv livrarile de marfuri si produse, serviciile prestate, precum si alte operatiuni similare efectuate.
Datoriile catre furnizorii de bunuri, respectiv prestatorii de servicii, de la care, pana la finele lunii, nu s-au primit facturile se evidentiaza distinct in contabilitate (contul 408 "Furnizori - facturi nesosite"), pe baza documentelor care atesta primirea bunurilor, respectiv a serviciilor.
In baza contabilitatii de angajamente, entitatile trebuie sa evidentieze in contabilitate toate veniturile si cheltuielile, respectiv creantele si datoriile rezultate ca urmare a unor prevederi legale sau contractuale.
Avand in vedere aceste prevederi, in situatia in care ati inregistrat in evidenta contabila situatia de lucrari la finalizarea lucrarilor, apreciez ca obligatia de plata, daca este prevazuta si in contractul incheiat intre parti, s-a nascut la data acceptarii situatiei de lucrari de catre ambele parti. Termenul de emitere a facturii prevazut in Codul fiscal , este pentru stabilirea faptului generator respectiv exigibilitatea TVA. Factura nu este singurul document ce stabileste obligatiile de plata/incasare intre parti.
In aceasta situatie puteti sa va prevalati de acest termen de prescriptie de 3 ani, ce a inceput sa curga de la data acceptarii situatiei de lucrari de catre dumneavoastra.
Nu pot sa va dau solutia sa nu acceptati la plata factura, intrucat prin situatia de lucrari ati acceptat ca aveti o datorie catre prestatorul de servicii. Ar fi bine sa consultati un avocat, intrucat in situatia in care veti refuza la plata factura respectiva, prestatorul de servicii s-ar putea adresa instantei, avand ca documente contractul si situatia de lucrari, documente ce atesta atat efectuarea lucrarii cat si recunoasterea obligatiei de plata.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Termenul de prescriptie in Codul de procedura fiscala. Cum interpretam corect?Care e termenul de prescriptie pentru restituirea accizelor in cazul scutirilor indirecte?Inregistrare achizitie intracomunitara de bunuri, urmata de livrare interna. Cum inregistram?Articole similare
Studiu de caz: Plata TVA in vama de catre transportatorPlata garantiei este purtatoare de TVADreptul de deducere la aplicarea TVA la incasare. ExceptiiIntermediere transport bunuri la export. Regim TVA si documente justificativeStudiu de caz: Obligatiile declarative in cazul achizitiei intracomunitare de bunuriUltimele articole
E-TVA. Cum sa corelezi exigibilitatea TVA cu datele din Decontul precompletat e-TVADeclaratia 394. Cum trebuie completata D394 pentru a evita dublarea TVATVA in era digitala. Ce formalitati fiscale vor fi ELIMINATE prin ViDAPFA neplatitor de TVA. Cum se factureaza serviciile din UEAjustare TVA. Cum se procedeaza in cazul bunurilor de capital achizitionate prin leasingArticole similare
Cheltuieli cu educatia timpurie aferente lunii martie 2021. Cum se evidentiaza in D100ANAF bate recordul in materie de rambursare a TVADeclaratia 394. Cum trebuie completata D394 pentru a evita dublarea TVATVA la incasare si plata furnizorilor cu cardul firmei. Cum facem monografia contabila si cand se deduce TVA?Drept de deducere pentru achizitie de autoturism. Cum procedeaza firma daca nu i se acorda drept de rambursare?Ultimele articole
E-TVA si Notificarea de conformare. Se pot corecta diferentele dintre D300 si Decontul precompletat? Control antifrauda in 2025: TVA nedeductibil si obligatii suplimentare pentru firmeCadouri de Paste in 2025. Platiti CAS, CASS si impozit pe venit pentru aceste cheltuieli?E-TVA. Cum sa corelezi exigibilitatea TVA cu datele din Decontul precompletat e-TVATVA imobiliare. Ce cota TVA trebuie aplicata la vanzarea imobilelor catre persoane fiziceArticole similare
Contract de consignatie cu o tara din UE. Norme fiscale 2013In ce conditii isi poate modifica statutul o microintreprindere in cursul anului?Corectare factura garantie emisa cu TVA. Cum procedam?Reevaluare leasing. Ce inregistrari contabile facem?Cesiune de creanta preluata de la societatea-mama cedenta. Cum gestionam incasarea creantelor?Ultimele articole
TVA respins la rambursare. Cum intocmim monografia contabila?TVA respins la rambursare. Cum procedam?SNC. Transfer active. Ce documente sunt necesare?Investitii efectuate asupra unui drum de acces. Ce tratament contabil aplicam?Inlesniri la plata creantelor bugetare. Care sunt inregistrarile contabile?
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"