Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In calitate de beneficiar al unei prestari de serviciciu, s-a efectuat o situatie de lucrari pe care societatea a semnat-o in noiembrie 2009. Furnizorul de prestari nu a intocmit insa factura in termenul prevazut de Codul fiscal acest lucru fiind facut abia in noiembrie 2012 (intr-un interval de aproape 3 ani). Vom stabili astfel daca exista un termen de prescriptie pentru emiterea unei facturi (societatea a recunoscut prestatia efectuata semnand situatia de lucrari, dar fiind o investitie care intre timp nu a mai fost inclusa in planul de investitii, plata este foarte dificila). Vom vedea in ce masura exista vreo posibilitate de a refuza la plata aceasta factura.
Solutia consultantului:
Potrivit prevederilor din Codul de prcedura civila dreptul de a cere executarea silita se prescrie in termen de 3 ani, daca legea nu prevede altfel. Termenul de prescriptie incepe sa curga de la data cand se naste dreptul de a cere executarea silita. Astfel, dreptul la actiune s-a nascut la data la care obligatiile asumate prin contract au devenit scadente.
Atata timp cat ati acceptat situatia de lucrari, ati recunoscut executarea lucrarii respective si implicit datoria pe care o aveti fata de prestatorul de servicii.
Din punct de vedere fiscal, prestatorul de servicii va suporta la un eventual control consecintele fiscale provenite din situatia de a nu intocmi factura in termenul prevazut de lege. Totodata si dvs. trebuia sa inregistrati situatia de lucrari in evidenta contabila la momentul cand prestatorul v-a transmis aceasta situatie in vederea respectarii principiului independentei exercitiului prevazut la pct. 42 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009 potrivit caruia, trebuie sa se tina cont de veniturile si cheltuielile aferente exercitiului financiar, indiferent de data incasarii veniturilor sau data platii cheltuielilor.
Astfel, se vor evidentia in conturile de venituri si creantele pentru care nu a fost intocmita inca factura (contul 418 "Clienti - facturi de intocmit"), respectiv in conturile de cheltuieli sau bunuri, datoriile pentru care nu s-a primit inca factura (contul 408 "Furnizori - facturi nesosite"). In toate cazurile, inregistrarea in aceste conturi se efectueaza pe baza documentelor care atesta livrarea bunurilor, respectiv prestarea serviciilor (de exemplu, avize de insotire a marfii, situatii de lucrari etc.)
Se vor avea in vedere si clauzele cuprinse in contractul incheiat intre parti.

Manualul Contabilului Incepator - stick USB

Portal Persoane Fizice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Diferente e-TVA Solutii la notificarile ANAF
Potrivit prevederilor pct. 180 alin (1) din acelasi act normativ, in contabilitatea furnizorilor si clientilor se inregistreaza operatiunile privind cumpararile, respectiv livrarile de marfuri si produse, serviciile prestate, precum si alte operatiuni similare efectuate.
Datoriile catre furnizorii de bunuri, respectiv prestatorii de servicii, de la care, pana la finele lunii, nu s-au primit facturile se evidentiaza distinct in contabilitate (contul 408 "Furnizori - facturi nesosite"), pe baza documentelor care atesta primirea bunurilor, respectiv a serviciilor.
In baza contabilitatii de angajamente, entitatile trebuie sa evidentieze in contabilitate toate veniturile si cheltuielile, respectiv creantele si datoriile rezultate ca urmare a unor prevederi legale sau contractuale.
Avand in vedere aceste prevederi, in situatia in care ati inregistrat in evidenta contabila situatia de lucrari la finalizarea lucrarilor, apreciez ca obligatia de plata, daca este prevazuta si in contractul incheiat intre parti, s-a nascut la data acceptarii situatiei de lucrari de catre ambele parti. Termenul de emitere a facturii prevazut in Codul fiscal , este pentru stabilirea faptului generator respectiv exigibilitatea TVA. Factura nu este singurul document ce stabileste obligatiile de plata/incasare intre parti.
In aceasta situatie puteti sa va prevalati de acest termen de prescriptie de 3 ani, ce a inceput sa curga de la data acceptarii situatiei de lucrari de catre dumneavoastra.
Nu pot sa va dau solutia sa nu acceptati la plata factura, intrucat prin situatia de lucrari ati acceptat ca aveti o datorie catre prestatorul de servicii. Ar fi bine sa consultati un avocat, intrucat in situatia in care veti refuza la plata factura respectiva, prestatorul de servicii s-ar putea adresa instantei, avand ca documente contractul si situatia de lucrari, documente ce atesta atat efectuarea lucrarii cat si recunoasterea obligatiei de plata.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Care e termenul de prescriptie pentru restituirea accizelor in cazul scutirilor indirecte?Termenul de prescriptie in Codul de procedura fiscala. Cum interpretam corect?Inregistrare achizitie intracomunitara de bunuri, urmata de livrare interna. Cum inregistram?Articole similare
Discrepantele in economie continua: deficit in crestereAchizitie intracomunitara de bunuri. Caz special si tratamentul contabil si fiscalOmisiune inregistrare in scop de TVA. Cum putem corecta eroarea?Inregistrare contract leasing financiar. Cum procedam?FACTURAre amenda. Se factureaza cu sau fara TVA?Ultimele articole
Leasing. Ce cota TVA se aplica pentru contractele de leasing financiarMajorare TVA la 21%. Ce cota TVA se aplica pentru servicii prestate INAINTE de 1 august 2025Consum de energie electrica si gaze. Cota TVA pentru facturile emise DUPA 1 august 2025Fonduri PNRR pentru sisteme fotovoltaice. Ce trebuie sa stie firmele despre contabilitate si FACTURAreCard POS. La incasarea prin POS exista obligatia emiterii facturii?Articole similare
Procedura de justificare persoana impozabila. Ce documente intocmim?A fost desemnat punctul central de coordonare in domeniul fiscal intre Romania si UECe tratament TVA aplicam pentru achizitie si livrare autoturisme noi si second-hand?Cand se poate face ajustarea TVA la valoarea ramasa neamortizata?MFP: Noi discutii privind finantarea IMM-urilorUltimele articole
Comert cu amanuntul. Cum sa regularizati TVA-ul majorat la 21% pentru marfurile din stocPlafonul TVA urca la 395.000 lei. Masura de sprijin pentru firmele miciModificari aduse TVA prin OG 22/2025: locul prestarii, plafonul si RO e-TVAe-Transport in 2025. Trebuie sau nu declarate achizitiile intracomunitare in sistem?e-TVA. Raspunsul la Notificare NU mai e obligatoriu pana la final de 2025Articole similare
Inregistrare vouchere. Ce regim TVA aplicam?Inregistrare accrual sau reducere. Cum reglam pretul pentru stoc marfa vandut anul trecut?Refacturare taxa pe poluare. Regim fiscal TVACare e procedura pentru constituirea garantiilor ca si venituri?Cum inregistram marfa in functie de cursul valutar si ce sume declaram in Declaratia 300 si 394?Ultimele articole
TVA respins la rambursare. Cum intocmim monografia contabila?TVA respins la rambursare. Cum procedam?SNC. Transfer active. Ce documente sunt necesare?Investitii efectuate asupra unui drum de acces. Ce tratament contabil aplicam?Inlesniri la plata creantelor bugetare. Care sunt inregistrarile contabile?
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"